A hiányzó láncszem, végre

Menetpróba: Kia Ceed 2015 facelift

2015.09.09. 06:24

Pár díszítés, a szokásos másalökhárító-újakakerekek-egyediszíneklettek típusú facelift, semmi, ami egy hírnél többre lenne érdemes. Leszámítva egy-két nem túl jelentős... és két jelentős gépészeti változtatást.

Vannak olvasók, akik nem értik meg, hogy mi nullkilométeres, kvázi vadiúj autókat tesztelünk, arról tehát vajmi kevés a fogalmunk, mennyire lesz tartós és megbízható egy ilyen kocsi tíz-, tizenöt éves korában. Aki élesben bírál minket a jövőbelátó képesség hiánya miatt, azt általában a Népítélethez irányítjuk, felhívjuk figyelmét a használtteszteinkre, a Technika rovatban található trükkös hibamegoldásos cikkeinkre. De azon a tájon az információmorzsák csak homályos képet tudnak kirajzolni, mert minél régebbi a szóban forgó jármű, annál inkább mocsárba hajló lápvidék ez a szcéna. Olykor azonban még új autók bemutatásakor is jó kapaszkodót ad kezünkbe a múlt.

Kapcsolódó
Konzervdoboz? Épp ellenkezőleg

Konzervdoboz? Épp ellenkezőleg

Amit nagyon vár az ember, az mindig csalódás. Nos, a Kia Cee'd SW gyógyír a krónikus borúlátásra.

Amint tudják, húsz éve a Kia egyike volt a gyanús koreai feltörekvő márkáknak. Aztán jött egy átmeneti időszak, amikor tartósságot, megbízhatóságot tekintve már elég korrektül muzsikáltak, de az íz úgy hiányzott belőlük, mint ioncserélt vízből a pigment. Aztán 2006-ban megérkezett a Ceed, és minden megváltozott.

Kapcsolódó
A Golf-osztály csodagyereke

A Golf-osztály csodagyereke

Olyan, mint a kisiskolás, aki érti a differenciálszámítást és csukott szemmel berajzolja Pekinget a vaktérképen. Többet tud, mint a felnőttek, de a cipőjét még más köti be.

Beletettek apait-anyait, volt ott hét év garancia, európai (Peter Schreyer-Kovács Miklós-féle) formaterv, masszív csavarozgatás, korszerű extrák, hely, úttartás. Majd jött a második generáció, amely az előd pocsék rugózását és néhány apróbb komforthibáját is feledtette – finom családi kompakttá válva közben. Eltelt a kilenc év, tehát lejárt már jó néhány hétéves gari, és úgy látszik, nem marketing fogásnak, pláne meg nem szappanbuboréknak szánta a hosszú garanciát a Kia. Amennyiben ezt a kilenc évet kivetítjük a típus most, a szlovákiai Zsolnán bemutatott, 2015-ös szériájára, derűsen tekinthetünk az új kocsik jövőjébe.

A nagy csinnadratta természetesen az eddigi, fáradt, a belépő Ceedeket erősen lehúzó egynégyes, 100 lóerős helyett bevezetett új, egyliteres, háromhengeres, turbós benzinmotor körül zajlik, amely a legtöbb piacon leváltja az eddigi belépőmotort. Lesz azért, ahol a régivel fut tovább a Ceed, mert úgy sokkal olcsóbb gyártani, tehát az indulóár is lejjebb mehet, de a fejlettebb országokban a 100 lóerős 1.0 T-GDI lesz az alapmotor, s ugyanabból készül 120 lóerős is. Magyarország különleges piac, nálunk régi és új technika egyaránt listán marad, a hazai Ceed-ajánlat a 100 lóerős, régi négyhengeressel indul 4,5 milliónál, a kettővel feljebbi lépcsőn pedig már ott a 120 lóerős, modern háromhengeres turbós, 5,1 misiért.

Érthetetlen szituáció állt elő azonban, hiszen a 100 lóerős 1,4 literes és a 120 lóerős 1,0 literes motor közé ékelődik be árban pont félúton (4,8 millióért) az 1,6-os legnagyobb benzines, amely ugyan nem hord magán turbót, de azért 136 lóerős. Lehet, hogy többet kér enni (talán), de ki ad vajon háromszázezerrel többet, hogy 16-tal kevesebb lovat kapjon? Agyrém, de a marketingesek biztos tudják, miért alakították így az árakat.

Marad a kínálatban az egynégyes dízel is, 90 lóerővel. Megújul viszont az egyhatos dízel, 128 helyett már 136 lóerővel, a korábbinál 20 newtonméterrel többel (már 280-nal) sújt le a riadt aszfaltra, ráadásul már 1500-as fordulaton jelentkezik nála a maximális nyomaték – eddig 1900-on kaptuk. Masszív szelepfedél- és olajteknő-zajcsillapítás is lesz a nagyobbikon, just in case, ha kiveszed, már nyugodtan akár a lábadra is ejtheted a blokkot, nem fog fájni. Kerek ötös, illetve 5,2 millió az áruk – én kapásból tudom, melyiket venném.

Még egy fontos, cseppet sem lebecsülendő műszaki újdonság, hogy most már a Ceedben is van DSG váltó, azaz DCT, ahogy ők hívják. Maradjunk inkább a leíróbb jellegű duplakuplungos megnevezésnél, tudják, ez az a modern, és igen jó dolog, aminek a házában két váltó van, egy a páros, egy a páratlan fokozatoknak, mindkettő fokozatsor végén egy-egy kuplunggal. Amiatt, hogy a fokozatok között a két váltó úgy adja át egymásnak a stafétabotot, hogy a kuplungok átfedéses csúsztatásával kapcsol, ezért rántásmentes és gyors lesz minden váltás. Teljesen automatikusan működik az ilyen, de lehet konkrét lábi kuplungolás nélkül, kézzel, a kormány melletti flepnikkel is váltogatni – ne mondják, hogy nem láttak ilyet. Ez az igazi XXI. századi módi.

Jó cucc, pláne, ha a kuplungok olajfürdőben futnak, mert úgy tartós is, finomabban is működik. Sajnos a nedves kuplungos trükkváltót csak drágább, jobban motorizált autókba érdemes tenni, a Ceed méretében csak száraz kuplungos létezik, de a hétgangos szerkezetet legalább maguk fejlesztették. Örülünk tehát neki, de hozsanna azért nincs.

Van aztán a korábbiaknál még masszívabb beltéri zajcsillapítás a dízeleknél, a teljes széria mentén finomítottak a kerékfelfüggesztésen, kicsit pontosabb vezethetőséget, kevesebb zajt hozva ezzel az utasoknak. Így szól legalábbis a sajtóanyag.

Külsőre oly enyhék a változások, hogy ahhoz tényleg minimum fekete öves Kia fanclub-tagnak kell lenni, hogy valaki észrevegye őket; némileg szögletesebb lökhárítók, krómkeret a ködfényszórók körül, más mintázatú maszk, fényesebb díszkeret a műszeregység körül bent – akit érdekel, majd látja, én erre inkább azt mondom: Schreyerék munkája olyan jól bevált, hogy kár lett volna hozzányúlni.

Aki viszont nem bírja elviselni, hogy a kiás szubkultúrában nem tud kitűnni a frissen vásárolt Ceedjével, annak is nyújt megoldást az új széria – úgy hívják, GT Line. Jégkocka menetfény krómágyban elöl, darabos küszöbtoldat, nagy felnik, fényes keret az oldalablakok körül, masszív hátsó ütközőrész krómozott duplakipuval és diffúzor-sejtetéssel, módosított hátsó lámpabura (tudták, hogy mostantól búrának kell írni, hosszú ú-val? De én még egy kicsit maradok a réginél, majd váltok), odabent meg imitt-amott szürke betétek, alul lapított kormány, ilyenek. A fekete helyett alumínium indítógombot egyszerűen nem vagyok hajlandó leírni. Épp annyi különbség, hogy talán már én is észrevegyem.

A 2015-ös, modellciklus-félúti frissítés szele magával sodort némi új elektronikát is a beltérbe. Wifi-képes lett az infotainment rendszer, ezt egy az egyben a Sorentóból emelték át, s lett holttérfigyelő, hátsó keresztforgalom-figyelmeztető tolatáshoz, parkolássegéd, táblafelismerő és automatikus távfényváltó is. Tobzódunk a bitekben. Ez biztos jó, de azért inkább vezessünk.

Jó az az egyliteres motor, igaz, a 100 lóerőset nem, csak a 120-ast próbáltam. Csodásan finoman jár, olyan 1500-tól bírja a terhelést, 2000-től rendesen tol, és olyankor sokkal-sokkal erősebb, mint a régi, ványadt és kínlódós egynégyes szívó. Van ennek is Wartburg-hangja – melyik háromhengeresnek nincs – de velem együtt lassan úgyis kihal mindenki, aki emlékszik Honecker büszkeségének zajaira (vagy az időskori demencia miatt már nem emlékszik rá), ezért ez nem akkora baj talán.

A hétfokozatú DCT váltó viszont nem szakítja le majd senkinek az állkapcsát – elég finoman kapcsolgat, de nála még a száraz kuplungos, VW-féle DSG is gyorsabb (pedig az se villámsebes), a nedves kuplungos fajta wolfsburgi pedig a végtelenben van ehhez képest. Kényelmesnek kényelmes ez is, egy sima, robotizált kézi váltónál ezerszer jobb, a hagyományos automatánál takarékosabb és talán ügyesebb, de a konkurencia ma már nagyon erős, elmarad a wow-faktor.

A zajcsillapítással viszont csodákat tettek. Zsolnára egy mostani Ceeddel mentünk, és bár valahogy nem emlékszem rá, hogy 2012-ben ennyire baromi zajosak lettek volna az akkori tesztautók, azért a 2015-ös verzió nemcsak a magyar tesztkocsihoz, hanem bármihez képest is csendes, abszolút értékben. Mintha még a rugózás is finomabbá vált volna, az 1,6-os dízelen meg határozottan érezni a fitneszkúrát – ha nem is azt a nyolc lóerőt, de a 20 newtonmétert annál inkább. A kormány továbbra is olyan pontoska, de kissé döglött, a kézi hatgangos váltó viszont igazán kiváló.

Ha a legjobbak közé nem is jött fel a facelifttel a Ceed – ahhoz teljesen új autó és óriási elszántság kell majd – de épp eleget frissült ahhoz, hogy aki az árat és a garanciát helyezi első helyre vásárláskor, sose érezze, hogy bármilyen téren diszkont árut kapott. Hogy értsék: ugyan nem lett a Ceed egy Golf 7-es vagy Mazda 3-as, de sokkal közelebb áll hozzájuk, mintha valaki mondjuk, egy Renault Fluence-ra költi el a pénzt.

Amennyiben kicsit hajlandó áldozni még, és felnyúlik GT Line-kivitelig a Ceed-polcon, még azt is elhiteti az utca népével, hogy drága autója van, az álma pedig legalább olyan nyugodt lesz, mint bármilyen aranyárban mért termékekkel. Ha nem nyugodtabb.

Az oldalról ajánljuk

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
  • Belsőség

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből

Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.

március 14., 16:13
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

6 órája
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!
  • Technika

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.

Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.

március 15., 06:36
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Minden körülmények között
  • Brand and Content

Minden körülmények között

Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!

március 14., 15:26
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

március 14., 16:58
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

március 14., 15:06
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53