Nem ÁVH-s, de nyomasztó

Veterán: GAZ M20V Pobjeda

2015.04.26. 06:34

Aki ismeri a Pobjeda nevet, a hallatán egy bogárhátú, fekete szovjet gépre gondol. Cikkünkben épp egy ilyen példány szerepel, pedig hozzánk nem is érkeztek feketére fényezett M20-asok.

Aki járatos az autótörténelemben, tudja, hogy a negyvenes évek második felében a világ autógyártói régi modellek leporolásával kezdték újra a termelést. Így volt ez még Amerika harcoktól megkímélt földjén is. Nyizsnyij Novgorodban, vagyis akkori nevén Gorkijban viszont már a háború végóráiban próbaútjaikat futották egy vadonatúj modell kísérleti darabjai. A sorozatgyártás beindítása után aztán kiderült, hogy a sietségnek súlyos ára van: a kidolgozatlanság és a csapnivaló minőség miatt vissza kellett rendelni az elkészített Pobjedákat.

Ne szaladjunk ennyire előre, a Szovjetunió vezetése még 1941-ben adta ki az utasítást egy új személygépkocsi megtervezésére, a csoport irányításával Andrej Lipgartot bízták meg. Az 1944 végére elkészült jármű meglepően korszerű konstrukció volt: önhordó felépítés, áramvonalas karosszéria és független első felfüggesztés jellemezte. Ráadásul – bár nyilván hatottak rá a német autóipar termékei – nem valamely nyugati típus kópiája volt, ellentétben a szovjet gyártmányok tekintélyes részével.

A próbautakat követően a kocsi négy- és hathengeres változatban bemutatkozott a Kreml főelvtársai előtt, és a kisebbik verzió jóváhagyása után a GAZ megkezdte a felkészülést a sorozatgyártásra. Hivatalosan 1945. május 9-én indították útjára az M20-ast, a valóságban viszont csak 1946 júniusában hagyták el az első példányok a szerelőszalagot. Az egyéves különbség mögött természetesen a szovjet propagandagépezetet kell keresni. Egyrészt jobban mutatott a kirakatban az 1945-ös kezdés, másrészt idilli egybeesést teremtettek a krónikások azzal, hogy a Pobjedának, azaz győzelemnek elnevezett autó karrierjét a győzelem napjától datálták.

Még a gyártás felfutása előtt, 1947-ben módosították a hűtőrácsot, a fényszórókeretet és a műszerfalat, azonban a fő problémát, az első futómű megbízhatatlanságát és az összeszerelés hitvány minőségét nem orvosolták. 1948-ra odáig fajult a helyzet, hogy az addig elkészített járműveket visszahívták, októberben pedig leállították termelést, mert át kellett dolgozni az autót. Ennek során módosították a motort is, aminek köszönhetően számottevően javult a Podbjeda gyorsulási képessége – persze csodát nem kell elképzelni, még akkori mércével sem. A sorozatgyártás megindulásának így van egy harmadik dátuma is: 1948. novembere.

Tizenhatezer rubelbe, egy átlagember kétéves fizetésének megfelelő összegbe került a Pobjeda, de a modell természetesen nem a munkások, hanem a középvezetői réteg igényeinek kielégítésére készült. 1948-ban nyitott, pontosabban kabrió-limuzin kivitelét is gyártásba vették – az ilyen autónál csak a hátsó ablakkal együtt legördíthető tető van vászonból, amelynek lehajtása után az oldalablakok keretei, s a tetőhosszanti tartói a helyükön maradnak.

1950 őszén a váltó felső fokozatait szinkronizálták, a kapcsolókart pedig áthelyezték a kormányoszlopra – a következő évben ugyanezen a műtéten átesett a Moszkvics is – itt még a csőrös szériára kell gondolnunk. 1952-ben 50-ről 52 lóerőre nőtt a 2,1 literes, oldalt szelepelt (sv) motor teljesítménye. Az 1955-ös esztendő új maszkot, műszerfalat és kárpitokat, valamint további három lóerő teljesítményt hozott. A változások súlyát a típusjelzés is tükrözte: a felfrissített kocsi az M20V kódot kapta.

Ugyancsak 1955-ben új modell jelent meg a kínálatot két éve egyedül képező zárt kivitel mellett: az emelt hasmagasságú, összkerékhajtású M72-es. A brutális külsejű terepjáró a GAZ 69 osztóművét és első futóművét kapta, hátsó hídját viszont ehhez a típushoz fejlesztették. 1956-ban újabb változatot vettek gyártásba: a ZIM 3,5 literes hathengeresével szerelt M20G jelű elfogóautót, amely a Csajka-motoros titkosszolgálati Volgák elődjének tekinthető. A normál kivitelhez képest impozáns volt a 90 lóerőnyi teljesítmény és a 140 km/h végsebesség, ugyanakkor rettenetes volt az úttartás.

Készültek M20-asok speciális felépítményekkel is: platós, furgon, mentőautó és egyéb kivitelekben, ezek számáról azonban nem sok érdemi információ maradt fenn. A Pobjedák összmennyisége megközelíti a negyedmilliót, hogy egész pontosak legyünk: három híján 236 ezer darab készült, köztük több mint 14 ezer vászontetővel. Nagyjából ugyanennyit gyártottak 1951 és 1973 között a lengyel Pobjedából, azaz a Warszawából, amelyhez kezdetben a Szovjetunió szállította az alkatrészeket. Hét évig párhuzamosan készült a 20-as GAZ és a Varsó. A Szovjetunió-beli, gorkiji gyárban 1958-ban búcsúztak el a bogárhátútól, amikor szériaéretté vált az M21-es típus, ismertebb nevén Volga.

Hazánkban a Pobjeda ugyanazt a szerepet töltötte be, mint a keleti blokk többi országában. Az átlagember leginkább a kockás jelzésű taxikkal kerülhetett kapcsolatba, de a típus elsődleges lelőhelye az állami szféra volt – a kor sajátosságai miatt ebben benne foglaltatik az üzleti világ is. A közhiedelemmel ellentétben az ÁVH és az ÁVO sosem használt Pobjedát, ezeket a kocsikat főként téesz- és tanácselnökök, minisztériumok és vállalatok középvezetői használták, és közülük sokan valószínűleg arról ábrándoztak, hogy egyszer majd ZIM-re vagy Volgára cserélhetik az M20-ast.

Veterános cikkek

Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Hogy teljesült-e az álma annak az apparatcsiknak, aki a képeken látható darab kényelmét élvezte, nem tudjuk, annyi biztos, hogy hosszú szolgálati időt követően az állami szerv a kékesszürke kocsi értékesítése mellett döntött. A sofőrjéhez valósággal hozzánőtt, így ő kapva kapott az alkalmon, és megvásárolta mindennapos használatra. Mai gazdájának, az OldRent cégnek már egy újabb tulajdonos adta el évtizedekkel később.

Bár Magyarországon kevés túlélő maradt fenn, az egykori Szovjetunió számos falvában még az ezredforduló után is szolgálták gazdáikat a vén Pobjedák. A jármű elnyűhetetlenségének gyakorlatilag egyetlen feltétele van: kímélni kell a motorját, mert ha pörgetik, a szerkezet megsüti szelepeit, akárcsak az oldalt szelepelt Moszkvics-motorok. A típus szívósságát jól példázza cikkünk főszereplője, amely hatvan éves, de még nem volt restaurálva, az előző tulajdonosok lelkiismeretes használatának köszönhetően pedig az eredeti blokk dolgozik a géptető alatt. Az OldRent csupán néhány alkatrészt cserélt ki rajta, azóta a kocsi teljesen forgalomképes. A Szabadság, szerelem című film kedvéért esztétikai beavatkozásokat is végeztek, ennek nyomán a belteret új kárpitok, a lemezeket új festés borítja. A választás azért esett a feketére, hogy legalább a vásznon megjelenhessen az emberek tudatában élő Nagy Fekete Autó – ha már régi felvételeken nem is találkozhatunk vele.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2009/10-es számban jelent meg.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46