Ha valaki ennyire lazán elhiteti a többiekkel, hogy nem erőlködik, mégis sikerül neki, amögött elég komoly tudás lehet. Mi meg csak élvezzük a végeredményt.

Az autóbemutatók 95 százalékban ugyanarra a kaptafára működnek. 100-200 kilométer vezetés a reptértől a szállodáig, sajtótájékoztató, vacsora, másnap újabb vezetés. Említett sajtótájékoztató végén pedig mindig van egy kérdezz-felelek negyedóra, ami gyakran teljes némaságba fullad, mert mindenki hajnali négykor kelt, mindenki tíz órát utazott, fotózott és vezetett, és már mindenki éhes. De ez alkalommal, Sitgesben valahogy élénkebb volt a társaság, szokatlanul záporoztak a kérdések. Szokás szerint én, az ufó akasztottam meg a folyamatot.
„Ha a Kia ennyire a presztízs-vetélytársak felé kacsingat az új Sorentóval, miért nem tett bele valamilyen HMI-távvezérlőt, mint a BMW-nél az iDrive, vagy most épp a Lexus NX-ben a tapipad?” – vetettem fel.
Azt a rémült döbbenetet! A pódiumon állók egyik lábukról a másikra álltak, aztán az egyikük kibökte – „sose mondtuk, hogy a Sorentóval a prémium autók felé mozdulnánk, ahhoz sokkal-sokkal drágábban kellene adnunk, egész más kocsi is lenne, nem tudom honnan vette ezt az ötletet... Természetesen ebben az árkategóriában szóba sem jött semmiféle fedélzetiszámítógép-távirányítás, azt nem lehet, épp elég az érintőképernyő...”

Hinnye, ez meg engem lepett meg, aminek több oka is van. Egyrészt én még Daewoo- és régi Kia-vonalon kezdtem a szocializálódást a dél-koreai márkákkal, márpedig a koreaiaknak mindig is brutális arcuk volt, az összes prognózisukban a világelsőséget emlegették húsz évvel ezelőtt, miközben kocsijaik presztízse alig haladta meg az akkor kifutó Lada Samaráét. Másrészt manapság még azok a gyártók is rendre a presztízskategória felé mozdítják el gondolatban (és kommunikációjukban) a termékeiket, akik nyugodtan lehetnének szerények is – gondolok itt például a Mazdára, az Opelre, a Peugeot-ra, utóbbi időben valamennyien felfelé pislognak.
És nem szabad átlibbennünk a jelenség fölött, hogy a sitgesi Kia-bemutatón vetített slide-show a lehetséges vetélytársak felsorolásával kezdődött, a képeken bizony ott szerepelt az Audi Q5, a Volvo XC60 (sőt, az új XC90 is) és a BMW X3. Lehet, hogy csak a méret miatt kellett az összevetés, de sokan, akik ott voltunk, beleláttuk az üzenetet.

Alapvetően mindegy is, lehet autót pozicionálni ide, pozicionálni oda, de végül úgyis elválik: az egyik jó és nagyon megéri az árát, a másiknak akadnak hibái, vagy ha mégsem, olyan drága, amihez repülni és főzni is tudnia kéne, hogy értelme legyen megvenni.
Mérhetetlenül bosszantott régen a koreaiak óriási arca, agresszivitása, fájdalmasan kilógtak az európai kultúrkörből ezzel a viselkedéssel. A japánok – bár furán intézték az ügyeiket – udvariasságukkal mindig is szimpátiát keltettek. Mostanában viszont mindenki egyre hangosabban ordít az iparágban, egy ötezer újságíró meginvitálásával és húsz új típus bemutatásával járó Volkswagen Group Night-bemutató a Párizsi Autószalon előtti este felér egy világháborús üzenettel. Az a szinte tisztán a designra épített, mérhetetlen önbizalom pedig, amivel manapság a Fiat adja el egyre elavultabb és a héjuk alatt mind színtelenebb termékeit, szomorú, de az invenció és határozott koncepció híján útját vesztett Toyota és Honda kommünikéi is zavarba ejtőek tudnak lenni.

A Kiától, ami alatt mostanában durván robogni látszik a szekér, nagyon meglepő az effajta szerénység, ezt ugye, érezzük. És nagyon szimpatikus is, pláne, hogy a termékek szinte hónapról hónapra jobbak, pedig már öt évvel ezelőtt sem érte őket komoly panasz. Félre a lózunggal, lássuk a medvét.
Mert medve ez a javából. Úgy 1,8 tonnás, 4,8 méter hosszú (plusz tíz centi az elődhöz képest), 1,9 széles és 1,7 magas (ezek nem sokat változtak), három sor szék elfér benne, az üléséből pedig olyan lepillantani egy Sportage-re, mint a fiaim ottfelejtett matchboxaira a nappali padlóján. Rendes, full-size SUV, a tespedős, fetrengős, leparkolhatatlan fajtából, ami semmiféle garázsba nem fér be Magyarországon, amit 2000 előtt építettek. Még nem Land Cruiser és Range Rover, de nagyjából azért akkora, mint a Touareg, egyszerűbben mondva: az ilyenre nem kell index, az ember moccant egyet a kormányán, és magától megnyílik mellette és előtte a forgalom minden irányban.

A nyomasztásra a pofája is rájátszik. Összehúzott szemek, azaz őőőő... lámpák (míg a Mazda a dühös gepárdot emlegeti a bemutatóin, a Kia most épp a felbőszült farkast vette elő motívumként), középen meg egy hatalmas, egyszerű formájú, de rafinált rácstextúrájú maszk. Az egész forma alig pár elemmel operál, de a divat világában mindig jobban működik a kevés, egyszerű vonallal megrajzolt design, mint az agyondíszített, csiricsáré – lásd cannes-i kifutó vs. ózdi bolhapiac közönsége. Lehet, hogy csak egyfajta kulturált hivalkodásmentesség volt a formatervezők célja, de végül kimondottan elegáns behemótot alkottak.
Csak a hátulja ügyetlen. A szülők ott Sitgesben emlegették ugyan a Sorento-specifikus D oszlopot (tudják, ez az utolsó, vastag tetőoszlop a csomagtérajtó előtt a karosszérián), amit hagyományból átmentettek erre a harmadik generációs modellre is, de ez is mutatja, hogy okosabb olykor haladni a korral. Elvégre az új S500 Coupé is furán nézne ki a Mercedes Simplex fakerekeivel, igaz, ott nem bő tizenkettő, hanem már bő százhúsz éves lenne a hagyomány. De tény: míg az új Sorento eleje egy alsó hangon is négyötödös vizsgamunka lehetne XXI. század eleji formatervezésből, addig a fara egyszerűen unalmas és jellegtelen.

Odabent látszik igazán, hogy nem prémiumtermék. Nem az illesztéseken és az anyagokon, mert azok kiválóak, hanem a cizelláltságán. Itt közel sincs annyi vékony fémdísz, valódi fa és karbon betétekre pedig egyáltalán ne készüljünk, az ebben a méretben már a tizenöt-húszmilliós szint lenne. De a dupla varrás ott van a műszerfalon, annyi vékonyfém-utánzatot kapunk az ajtóban, hogy meglegyen a jó hangulat. Ami viszont van, az puha, jó vonalú, mértéktartó, bazári megoldásoknak nyoma sincs. Nem a Gresham, de egy jobb Bauhaus-háznak elmegy.

És tud épp eleget. Van neki radaros sebességtartója (Kiában először fordul elő ilyen), 360 fokos körbekamerája a biztos parkoláshoz, keresztirányú forgalomfigyelője kitolatáshoz, táblafelismerős sebességhatár-figyelmeztetője, USB-ről, bluetoothról játszó hifije (bár eléggé hordóból szól). Meg a szokásos többi – álbőrös opció az ülésekre (ki használ ma már valódi bőrt?), motoros ülések, az első két sorban ülésfűtés (legelöl hűtés is), egyberolós hosszú üvegtető, aminek az eleje nyílik is, önparkoló rendszer, kanyarfényszóró, sávelhagyás-figyelő – szóval minden, ami kell.

Motorból kétféle lesz, egy 2,2-es, 200 lóerős Euro 6-os dízel és egy 2,4-es, 188 lóerős, szívó benzines, mindkettő négyhengeres. A váltók hatfokozatúak, létezik kézi kapcsolású és automata is, a hajtás az olcsóbbik kiviteleken csak az első kerekekhez megy, a drágábbakon elektronikusan vezérelt központi kuplunggal hátra is, amikor kell. Elöl MacPherson a futómű, hátul kissé eltrükkölt kettős keresztlengőkaros a rendszer. Igényes megoldás, hogy az elektromos szervót nem a kormányoszlopra szerelték, hanem magára a fogaslécre – az ilyen mindig pontosabb és élettelibb.

8,5-ről közel 13 millióra lehet feltornázni a Sorento árát egy kis ügyeskedéssel, benzin- helyett dízelmotort, kettő helyett négykerékhajtást, öt helyett hét ülést, üvegtetőt, elektronikus extrákat választva – valahogy így jönnek ki a létra fokai. Ne mondják, hogy drága, ennyi pénzért ennyi autót nemigen kapnak másutt, pláne nem ebben a minőségben.

Persze az a harmadik üléssor – mint minden szabadidőautóban – nem való teljes méretű homo sapiensek hosszú távú utaztatására (igaz, ennél az új Sorentónál már egy mozdulattal dől a támla és csusszan a szék a beüléshez). S ha fent van a hátsó üléssor, mindössze 142 liternyi csomagtartó marad. De a két utolsó ülés mellé rendelhető saját klímavezérlés is a falba – ez korrekt –, ezek a székek pedig síkba lefektethetők. Öt üléssel egyébként 660 liter a csomagtartó (a fix ötszemélyes verzióknál még egy használható üreg is van a padlóban), két személyre átalakítva pedig kétméteres tárgyak is beférnek.

A gyártók újabban felfedezték maguknak a bevásárlóközpontból teli kézzel távozó, a csomagtartót kinyitni képtelen autógazdikat. Kezdődött azzal, hogy a távirányítóra rátették a csomagtérajtó nyitásának gombját, aztán a Volkswagen kitalálta a Passatnál, hogy az ütköző alá lengetett lábbal is ki lehet nyitni a kocsi farát, ha nálunk a távjeladós kulcs. A Kia nem hagyhatta ezt a burjánzó zsenialitást válasz nélkül, s a Sorentónál egy harmadik fajta, telepatikus nyitási képességet alkalmazott.

Egyszerű: az ember odasétál a kocsi farához (kulccsal a zsebben), s ha elég közel áll, az autó sípol egyet, figyelmeztetésül, hogy mindjárt nyitja a hátsó fedelet (az pneumatikusan működik), majd feltárul a csomagtartó. Ha még sincs szükség a nyitásra, csak véletlenül támolygott oda az ember, elég hátrahőkölni, és a folyamat leáll, pontosabban el sem indul.
Apppám, ez tiszta luxus, mi az, amit nem tud ez a Sorento? Például nincs rendes csomagtérrendező sín- és falrendszere, pedig ekkora raktérnél már nem ártana. Nem emeli meg a csomagtérrolóját a hátsó fedéllel, s ha az ember vissza akarja engedni, azt két kézzel tudja csak jól, mert a rolónak kétoldalt nincs sínje, ezért kiakasztva csak lebeg az űrben. A motorkínálat is szerény, s mivel hiányoznak a 4+n hengeres blokkok, szóba se jöhet itt a presztízscímke. Flepnis váltó, masszírozós ülés, DVD középre és a fejtámlákba, kormányfűtés – lesz mit betenni, ha a Kia mégis elhiszi magáról, hogy képes a prémiumszint megugrására.
Mert komfortra az autó már ott van. Hiába négyhengeres (ezért automatikusan kellemetlen hangú is) a motor, a hangját tényleg alig hallani. A szélzaj egészen minimális, a kerekek gördülése csak durva aszfalton hallatszik, akkor se zavaróan. Isteniek az ülések elöl-hátul, s a kettőkettes dízel kilenc, illetve a kettőnégyes benzines tízfeles gyorsulásával sem kell szégyenkezni.

Még vezetni is jó. Persze, nem olyan, mint egy Macan, mert olyat csak a Porsche tud, aztán hosszú, hosszú szünet következik. Egy Volvo XC60, BMW X5 is kezesebb, na de, nézzék meg az árukat. De a Sorento közel sem kellemetlen. Visszajelzésre, finomságra kissé döglött a kormánya, de pontosan oda teszi az elejét, ahova mutatjuk neki a karikával, dülöngélésről, bólogatásról pedig szó sincs, szép laposan utazik, még kanyargós úton is.
Valahogy azt is sikerült megoldani, hogy a böhöm nagy kerekek ne doboljanak a kocsi alatt, elmaradnak a nagy szabadidőautókra jellemző rezgések is. Nem vitás, ebben a vibrációmentességben nyilván óriási szerepet játszik, hogy a karosszéria 53 százaléka kettős szilárdságú acélból készül. Látják, ezen az arányon mindig lemérhető, mennyire feszítette meg magát az autógyártó mind anyagilag, mind tervezésileg, amikor elkészítette az új típust. Az 53 százalék, az sok.

Ha azt mondom, hogy a Sorentóval az ember egy prémiumautó viselkedésű és kényelmű, nagy szabadidőautót kap messze nem prémium áron, nem járok messze az igazságtól. Persze, hiányoznak belőle a nagyobb motorok, egy-két napi használatban kedves, praktikus trükk sincs meg, a legcsillogóbb és legmodernebb extrák egy része sem rendelhető. De ha valaki nem lóerő/kütyü/felvágásmániás, illetve nincs titkos kábítószer-tenyészete olyan helyen, ahová normálisan csak lánctalpassal lehet eljutni, akkor fentiek hiányosságok közül egy sem kellemetlen – mínusz a hifi, amire azért ráfért volna egy Mark Levinson-féle varázspálca-suhogtatás. Hogy még a szokásos hétéves (150 ezer kilométeres) Kia-garanciát is adják, no meg jól is néz ki, szinte csak ráadás a Sorento-vevőnek.
De milyen kellemes ráadás is az.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
A cél a balesetek megelőzése.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
Az eredmény egészen szórakoztató lett.
- Tesztek
Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential
A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
