A Kia Soul első generációja egy szemrevaló, modern, urbánus hipszterbusz látszatát keltő imidzstermék volt. Borzalmasan gagyi, fröccsöntött és könnyen karcolódó beltérrel, pálcikákon lógó mázsás kerekekkel, pocsék menetkomforttal és a zene ritmusára pirosan villogó hangszórókkal.

Tipikus példája volt a rosszul megvalósított jó ötletnek. Az autó, amelyik de jó lehetett volna, ha inspirációként nem egy 1987-ben, Nowy Targban vásárolt First márkájú kétkazettás magnó szolgál. De mivel tudjuk, hogy a koreai Hyundai/Kia a megszokottnál is nagyobb súlyt fektet a visszajelzésekre, biztosak voltunk benne, ha folytatni akarják a Soul-sztorit, még egyszer nem követnek el ilyen hibákat. Mert a világ szerette volna szeretni, csak nem tudta.

Nem volt nehéz dolguk, az tény, mert bárhová nyúltak, csak jót tettek - ennyire kézzelfogható, érzékelhető javulás nagyon ritka manapság. Itt nem egy, hanem legalább három lépcsőfokot ugrottak át egyszerre, és ez egy csapásra érdekessé teheti a Soult még a hazai, árérzékeny piacon is. Már csak azért is, mert ilyen dobozautót a Nissan Cube eltűnése óta idehaza nem forgalmaz senki.
A soul
A soulzene és a villanygitár a huszadik század legnagyobb találmányai közé tartoznak. Lehet vitatkozni, pontosan melyik évtizedben állt össze először az afroamerikai gospel- rhythm'n'blues elemeket tartalmazó első soul-dal, az azonban vitathatatlan, hogy a modern zene legnagyobbjait adta a világnak. Ray Charles, Etta James, Otis Redding, csak hogy pár nevet említsünk. És persze a soul keresztapját, James Brownt. Aki egy addig sosem látott showman volt, és akinek magánéleti botrányait is elnézték, mert amit a színpadon művelt, az elképesztő volt.
Brown fantasztikus érzékkel válogatta ki zenészeit, ő fedezte fel például a funk-gitár egyik legnagyobb tudósát, Bootsy Collinst (ebben a klipben a háttérben látható jellegzetes afrójában és ezerfogas vigyorával a sótlan, olasz közönség előtt), ugyanakkor Brown volt az, akinek mozgását és színpadi jelenlétét Prince és Michael Jackson is utánozta. És persze hozzá kötődik minden idők legbotrányosabb élő interjúja is, amelyet 50 ezres kauciójának letétele (és a vádak ejtése) után készítettek vele. Éppen szabadlábra került, azok után, hogy ismét nekiesett szerencsétlen feleségének, állítólag azért, mert nem akarta magával vinni aktuális turnéjára. Brown pedig rommá tépve, dalszövegekben válaszolt a feltett kérdésekre. Igen, megosztó figura volt a színpadon kívül, de ott: egy isten, aki a lelkét adta a közönségnek.

Mielőtt elfogultsággal vádolnának: nem vagyok a stílus rajongója. A Scion xB-féle apró látványelemekkel feltuningolt fagyasztószekrényektől mindig elfog a lábrázás, annyira távol állnak azok az általam autóként szeretett gépek világától. Valószínűleg pontosan ez velük a cél: stílust eladni autóként azoknak, akiket amúgy nem érdekel sem a gázreakció, sem a tapadási együttható, sem a sperrdiffi-előfeszítés. Csak el akarnak jutni A-ból B-be, lehetőleg úgy, hogy közben őket nézzék.
Kár is beléjük egy ilyen remek kis szerkezetet. Mert utálat ide vagy oda, ez a Soul azért eléggé ott van a szeren.

A kinézete alig változott, minek is változott volna? Egy kicsit hangsúlyosabb száj a hűtőknek, sarkaiba tolt ködlámpákkal, birodalmi rohamosztagos stílusú, keretbe foglalt fehér betét a hátsó ajtón, látványosan és tisztán formázott lámpatestek... Kicsit minimalista, kicsit sablonos, de mindenképpen olyan, amellyel a mai generációt vissza lehet édesgetni az autózáshoz a formatervezett kütyüjei mellől. Nem kell mindehhez 21 collos malomkerék rágőzölt gumifelülettel, megoldják 16(!) hüvelykes felnikkel és a komfortot jelentősen növelő, húsos abroncsokkal.
A piros tető fényezett, nem matrica, viszont a fényezés minősége hagy némi kívánnivalót maga után. A piros-fehér átmenet ujjbeggyel is jól kitapintható. Agyaltunk rajta, hogy ez most mi, de a csomagtartó belsejének aeroszolos pirosa végül meggyőzött minket.

Alig lett nagyobb, hiszen a méretével eddig sem volt gond, így csak a kozmetikai, pár centis bővítés kellett neki. Alig 3,5 centivel hosszabb, mint elődje (4140 vs 4105 mm), a tengelytávba is betoldottak két centimétert, csak a jóérzés (és a katalógus) miatt és kész. Semmi különös, az igazi forradalom odabent kezdődik.
Mi ez? Hű, nézd a jópofa, álló hangszórókat! Ott a mélynyomó középen... és mi van?! Bőrrel varrott árnyékoló a műszereken? Puha, süppedős műszerfal? Központi érintőképernyős kijelző? Sem villogó hangszóró, sem borzalmas, piros plasztik? Multikormány tempomattal, táblafelismerő... mintha egy másik bolygón lennénk az elődhöz képest. Ez az EX felszereltségi szint megspékelve pár dologgal szinte extra zavart idéz az erőben. A beltér jó és szép, egyáltalán nem tűnik olcsónak, valószínűleg nem is az. Ráadásul nem öncélú és giccsesen, szájbarágósan kaotikus, mint egy Miniben, hanem egyként értelmezhető, sallangmentes és jól használható.


USB-aljzat, SD-slot a térképnek, audió bemenet, és két(!) szivargyújtó egymás mellett, egyik 120, másik 180 wattos terhelhetőséggel. Itt valaki praktikusan gondolkozott. Mert oké, az ülések rikító varrása nem fut okvetlenül párhuzamosan mindenütt, de a 450 ezer forintos központi rendszernek csodájára járhatna a Ford és az Opel is, mert nem zsúfolt, a képernyője óriási, az ikonjai nagyok és egyértelműek, kezelni bármilyen helyzetben abszolút kényelmes és egyértelmű, olyannyira, hogy az sem fáj, hogy látszik: a VW volt az ihletadó.
Ja, a klíma automatikus ugyan, de nem kétzónás, ellenben a hátsó ülések is fűtöttek.

A Soul – bár hajlamosak vagyunk lekisautózni – egyáltalán nem kicsi. Ez leginkább akkor tudatosul bennünk, amikor meglátjuk magunk előtt a széles géptetőt, hátunk mögött a magasságának köszönhetően gigantikusnak tűnő dobozt. A csalás persze a csomagtartónál lesz, mert az nem túl nagy. Igaz, széltében nőtt hat centit, ez azonban 354 literhez volt csak elég. Persze, a hátsó támlákat ledöntve már mindjárt más a helyzet, és a csomagteret kettéosztó polccal is lehet variálni.

Az 1582 köbcentis, közös nyomócsöves, modern kis turbódízelt jól ismerjük már a konszern más autóiból, amelyeknél komoly kifogás sosem merült fel vele kapcsolatban. Itt is jól teljesít, hozza az átlagot, amit a 128 lóerőtől és 260 newtonmétertől elvár az ember. Az 1538 kilós önsúly ugyan inkább átlagossá, mintsem dinamikussá teszi a közlekedést, cserébe hat liter alatti átlagfogyasztást gond nélkül el lehet érni a hatfokozatú kéziváltóval is. Utóbbi miatt ugyan a Mazdánál nem lesznek álmatlan óráik a tervezőknek, de a célnak tökéletesen megfelel: aránylag pontos, bár inkább hosszú, mintsem rövid úton jár.
A motor zajszigetelése remek, hangját alig hallani, de a menetkomfortot leginkább befolyásoló tény, amelynek hiánya miatt az elődmodellt csak ekhós szekér extravaganza-vonzatban emlegettük, az az, hogy... tramtararará: rugózik! Van alatta futómű! Rendesen működő, nem fel-felütő, fogalmatlan, cérnaszálon lógó vaskoncokkal, zselatinból gyártott szilentekkel. Hanem jó.

Ez önmagában is megért egy modellváltást.
A Soul végre rendesen, csendben, zajmentesen és biztosan közlekedik. Teszem hozzá, eddig is így kellett volna neki, úgyhogy világos: ha rendesen elvégezték volna a dolgukat anno, most nem örülnénk ennyire. Minden tekintetben jobb lett az életünk odabent, mert a kezelőszervek kézre állnak, nem ég le az arcunkról a bőr, ha utasunk akad, nem fogyasztunk sokat és még hátul sem szakadunk össze hosszútávon, mert a támlák dőlésszögén is változtattak.

De miért szeretik az idősek?
Tudják, kik vásárolják idehaza leginkább a Nissan Juke-ot? A vidéken élő idősebbek. Engem is meglepett az információ, de mivel abszolút hiteles forrásból származik, így minden további nélkül elhiszem. Pláne, hogy az indok egyszerű: könnyű ki- és beszállni, mert magasan vannak az ülései. Talán ezért is merném megkockáztatni, hogy a Soul idehaza úgyszintén az idősebb korosztály körében lehet sikeres, mert ebben ráadásul négyen is kényelmesen elférnek és a 150 ezres, illetve 7 éves garancia csábító mézesmadzag azoknak, akik nem sűrűn cserélgetik autóikat, de ragaszkodnak a márkaszervizhez.
Nagy kár, hogy a motorválaszték csak két ezerhatos motorra korlátozódik (benzines a másik), mindkettő kombinálható hatfokozatú kézi- illetve szintén hatos automataváltóval. Ugyanúgy kár, hogy egy ilyen bevallottan imidzstermék, amely az egyediséget kereső egyénnek készül, nem szabadon konfigurálható, hanem be kell érnünk az elénk tett LX, illetve EX felszereltségi szintekkel. Mindkettőhöz rendelhető ugyan némi extra, de a lista rövid, és szinte csak csomagokra korlátozódik. Mondjuk, az EX-en felül nincs is nagyon mit rendelni, annak listaára 5,9 millió forint, ehhez jön még a csúcs-központi rendszer 450 ezres felára. Jelenleg fut egy félmilliós bevezető kampány, ezért utóbbi már megéri a pénzt. Pláne, hogy az Infinity hifi szépen szól és a világ összes zenei/videóformátumát lejátssza. Talán a start/stop rendszer az, ami hozhat valamit a konyhára, de a kis dízel fogyasztására gyakorolt hatása nem hinném, hogy komoly tényező.

Az új Kia Soul jó autó, ezt fogom mondani, ha valakit valaha érdekelni fog a véleményem. Ha tetszik, bátran megvehető, mert nincs benne rejtett buktató, sem gagyi részlet, sőt! Nem ismerek jelenleg olyan nem-prémium gyártót, amelyik ne vállalhatná sajátjának.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
