Szolid vadállat a legkisebb BMW-ből

Teszt: BMW 125d - 2014.

2014.07.06. 06:45 Módosítva: 2014.07.06. 09:55

Adatlap BMW 1 125d - 2014

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 218 LE @ 4000 rpm
  • 450 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.5 másodperc
  • Végsebesség:
    240 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • 9 499 000 Ft

Rövid tengelytávú erős prémium kompakt, ami hátul hajt. Ilyenből nem sok van. Az 1-es BMW-re sem feltétlenül áll minden jelző, de a 125d ráadásul spórolós is.

Alapvetően igaz lehet a megállapítás, hogy az 1-es BMW vásárlói két halmazra oszthatók. A nagyobban azokkal, akiknek kis kompakt kell, és bíznak a márkában. Amikor ezzel a generációval eltűnik majd az 1-esből a hátsó hajtás, nem ők lesznek, akik bánni fogják. Takarékos, jó nevű kisautó kell nekik, hajtson az bárhol. Különben is: a BMW Mini embléma alatt most is remek elsőkerekes autókat gyárt. Egy 192 lóerős Cooper S például túlzás nélkül nevezhető élményautónak, csak hát az egy másfajta élmény.

Közel hároméves a forma. Leírták már előttem sokszor, hogy ilyen vagy olyan – nekem semmit nem mond. Nincs meg az archetípus, amit lelki szemeimmel a szélvédő mögé látok. Ha azt mondják, nyugaton bölcsész egyetemistáknak veszik, elhiszem. Ha azt, a német háziasszonyok ehhez tolják péntekenként a bevásárlókocsit, akkor az úgy van. És ha legközelebb négy kopasz negyvenes fazon egy 1-esből ordítja a YMCA-t a strand parkolójában, az sem lep majd meg.

Aránytalanul hosszú, lapos orr, csapott hát. Önmagában esetlen elképzelés, de a BMW nem azért tervez autókat közel egy évszázada, hogy ne tudjon mit kezdeni a bakancs-sablonnal. Az 1-es szándékosan jellegzettelen. Ez a belépőszint a márkához, miért zárnák ki azokat, akiknek az embléma mögé várt minőség kell, nem a karakter? Emellett azoknak is vállalható, akik BMW-re vágynak, de csak erre telik. Egyszerre kell kiszolgálnia ezeket a táborokat, egyszerre jelenti a BMW-zés legmélyebb sötét gödrét a 114i-vel, és a márka vagány kis kompaktját a 120d-től felfelé. A kínálat két széle között háromszoros a teljesítménykülönbség.

A formáról kár sokat filozofálni - javarészt kompromisszum. Érdemes lesz figyelni, mihez kezdenek majd a tervezők, amikor előre jön a hajtás, de addig még hátra van egy fészlift. A motor most egészen az első tengely mögé kúszik, az utastér szűken ékelődik a két tengely közé. Az akksit ebben is hátra tették, de a súlyelosztás biztosan nem emiatt parádés. A Sport Line-ban állítólag kissé keményen hangolták hozzá a futóművet, de ha ez az Urban Line-ban sem vattacukor, a rongyosra foltozott utakon is jólesően feszes.

Nagyon szívesen látnám a tanulmányt, amiben pontosan levezetik, hogy a fogyasztók vezetéssel szembeni igénye miként arányos az 1-es modellkínálat eladhatóságával. Úgy sejtem, abban a bizonyos másik, sokkal kisebb halmazban vannak, akiknek ebben a méretben vérbeli, nyers BMW kell. Övék az M135i. A metszéspontban pedig egy szűk csoport: ők erős, de takarékos autót akarnak, amivel időnként játszani is lehet. Na, ők vesznek most 125d-t.

Kétliteres turbós dízelmotor, 218 lóerő, 1475 kilós tömeg. Már a forgalmit nézve is ígéretes adatok, az pedig egészen érdekes, miként mozog az élmény-erő-takarékosság háromszögében. Városban jön ki igazán a 125d szolid oldala, ami leginkább annak köszönhető, hogy háromezerig alig húz. Automata váltóval városi tempó mellett nagyon kevés a nyomaték, cserébe tényleg takarékos marad. Ebben segíti a szériafelszereltségként kapott automata start-stop.

Bár a nyolcfokozatú automatával a vánszorgásban a 6,4-es nulláról százas sprintidőnek semmi nyoma, mégsem érezteti, hogy megalkudnánk vele. Sikerült 4,9 litert etetni vele egy negyven kilométeres sok város, kevés főút viszonylatban, és még csak be sem tettem Eco Pro üzemmódba. Ebből a városi szakaszon sem ment fel öt és fél fölé klíma nélkül. Óriási a tartomány, amiben az autó jelen tud lenni. Az eleje a csendes, uras korzózásnál kezdődik, és valahol a véres szemű, ordítva élvezős gumikoptatáson túl lehet a vége. Szolid vadállat. Közhelyek helyett csak erre az oximoronra futotta, mert ahogy a külseje, úgy az egész autó meghatározhatatlan. A forgalom tempója mellett szürke és visszafogott, de az erő és az élmény-potenciál mindig ott van benne.

Van életszerű körülmény, ahol már egy 3-as is sok, egy 5-ös pedig otromba limuzinnak hat, de a 269 centis tengelytáv tökéletes. Bármi nagyobbal csak épített pályán mulattam volna olyan jól, mint ezzel a pilisi utakon. Ilyen körülmények között jön ki igazán, hogy a BMW miként képzeli ennek a kategóriának a felső sávját. Nem az a feszes, mélyen ülős gokart-hatás, mint a Cooper S-ben, de nem is az egyhangúan jó sportosság, amit az ennél is rövidebb S3-asban érezni. A hátsó hajtás óriási áldás, ha másra is akarjuk használni a 218 lóerőt azon túl, hogy az autópályán 140-ről még könnyedén kikerüljünk pár autót a középső sávban. Az erejével együtt sűrűn kanyargó úton lesz igazán élvezeti érték. A pár tizedmásodpercben, amíg csúszik az 1-es hátulja, minden bátorságod oda. Leizzad a tenyered, kiszalad az arcodból a vér, aztán úgy érzed, összeszedted, és már vége is. A kanyarból kemény herékkel jössz ki, majd az egész kezdődik előröl. Isten áldotta, bolondbiztos szerkezet, elhiteti veled, hogy részben a tiéd a kontroll. A kulcsszó az elhiteti, de a magamfajta átlagautósnak ennyi elég a race face-hez.

Kikapcsolt kipörgésgátlóval már sokkal parásabb a játék. Nem is javaslom senkinek, hogy nagyobb küzdőtér (minimum egy nagy parkoló) nélkül ismerkedjen a nyers hajtással. Az élményautózás amúgy a legtöbb vevőnél csak alkalmi üzem, már csak azért is, mert itt épp az egyik legfőbb erény, a takarékosság veszik el: tizenegy felet mutatott a fogyasztásmérő tíz kilométer hegymenet, majd ugyanennyi lejtmenet után. Innen már nagyon távolinak tűnik az automata váltóra ígért gyári 4,7.

A generációváltás egyik legjobb hozadéka lesz, hogy eltűnik a kardánalagút. Az 1-es csak akkor lesz teljes értékű négyszemélyes, addig a hátsó sor vendégszeretetét bármikor elcserélném azonos időnyi lofaton ücsörgésre. Hátul lábszárak nélkül sem adná meg azt a kényelmet, amit elöl mind a 191 centimmel, és ott ráadásul végtelenül kényelmes. Nem hiába, a BMW-nél talán csak a Lexus gyárt jobb üléséket.

A tesztautót Urban Line-nal kaptuk, ami több annál, minthogy növelje a megbámulási faktort. Emaitt járt hozzá például a vastag bőrkormány, na meg a mókás üdvözlőfény, ami este a kilincseket is megvilágítja. Ezeket leszámítva lényegében csak optikai csomagról van szó. A fehér téma kívül a felniken és a hűtőrácson a legütősebb, a benti elegáns fehér bőrözés viszont nagyon diszharmonikus a kemény műanyag műszerfallal. Az elrendezést sem vitték túlzásba. Nem a csili légbefuvók, még kevésbé a kreténségek hiányoznak innen, szimplán túl fapad egy prémiumhoz. Azt pedig igazán megtanulhatná már a BMW, hogy a széles-lapos kijelző nem menő.

125d-t tévedésből nem vesz az ember. Idáig már lemorzsolódik az utolsó fogalmatlan vevő; csak az marad, akinek jól meghatározott elképzelései vannak, milyen minőségben akar jól és olcsón autózni. Efölött erőben már csak az M135i van. Na meg vele egy szinten a 125i, de a benzines papíron bő másfél literrel többet eszik. Igaz, hatszáznegyvenezer forinttal olcsóbb az alapára. Ezt kilenc millió 499 ezer forintért adják náluk. Plusz az Urban Line 626 ezerért, ha nem akarunk szürkének tűnni városban sem.

Totalcar értékelés - BMW 1 125d - 2014

9
TC

Erős, takarékos és szolid 1-es, de ha játszanál vele, leizzaszt. A 125d szűk rést tölt be a piacon, de azt nagyon ügyesen teszi.

Népítélet - BMW 1

7,0
Nép
5.7
7.7
6.9
7.1
7.4

Az oldalról ajánljuk

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

2 órája
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott