Rövid tengelytávú erős prémium kompakt, ami hátul hajt. Ilyenből nem sok van. Az 1-es BMW-re sem feltétlenül áll minden jelző, de a 125d ráadásul spórolós is.
Alapvetően igaz lehet a megállapítás, hogy az 1-es BMW vásárlói két halmazra oszthatók. A nagyobban azokkal, akiknek kis kompakt kell, és bíznak a márkában. Amikor ezzel a generációval eltűnik majd az 1-esből a hátsó hajtás, nem ők lesznek, akik bánni fogják. Takarékos, jó nevű kisautó kell nekik, hajtson az bárhol. Különben is: a BMW Mini embléma alatt most is remek elsőkerekes autókat gyárt. Egy 192 lóerős Cooper S például túlzás nélkül nevezhető élményautónak, csak hát az egy másfajta élmény.

Közel hároméves a forma. Leírták már előttem sokszor, hogy ilyen vagy olyan – nekem semmit nem mond. Nincs meg az archetípus, amit lelki szemeimmel a szélvédő mögé látok. Ha azt mondják, nyugaton bölcsész egyetemistáknak veszik, elhiszem. Ha azt, a német háziasszonyok ehhez tolják péntekenként a bevásárlókocsit, akkor az úgy van. És ha legközelebb négy kopasz negyvenes fazon egy 1-esből ordítja a YMCA-t a strand parkolójában, az sem lep majd meg.
Aránytalanul hosszú, lapos orr, csapott hát. Önmagában esetlen elképzelés, de a BMW nem azért tervez autókat közel egy évszázada, hogy ne tudjon mit kezdeni a bakancs-sablonnal. Az 1-es szándékosan jellegzettelen. Ez a belépőszint a márkához, miért zárnák ki azokat, akiknek az embléma mögé várt minőség kell, nem a karakter? Emellett azoknak is vállalható, akik BMW-re vágynak, de csak erre telik. Egyszerre kell kiszolgálnia ezeket a táborokat, egyszerre jelenti a BMW-zés legmélyebb sötét gödrét a 114i-vel, és a márka vagány kis kompaktját a 120d-től felfelé. A kínálat két széle között háromszoros a teljesítménykülönbség.

A formáról kár sokat filozofálni - javarészt kompromisszum. Érdemes lesz figyelni, mihez kezdenek majd a tervezők, amikor előre jön a hajtás, de addig még hátra van egy fészlift. A motor most egészen az első tengely mögé kúszik, az utastér szűken ékelődik a két tengely közé. Az akksit ebben is hátra tették, de a súlyelosztás biztosan nem emiatt parádés. A Sport Line-ban állítólag kissé keményen hangolták hozzá a futóművet, de ha ez az Urban Line-ban sem vattacukor, a rongyosra foltozott utakon is jólesően feszes.

Nagyon szívesen látnám a tanulmányt, amiben pontosan levezetik, hogy a fogyasztók vezetéssel szembeni igénye miként arányos az 1-es modellkínálat eladhatóságával. Úgy sejtem, abban a bizonyos másik, sokkal kisebb halmazban vannak, akiknek ebben a méretben vérbeli, nyers BMW kell. Övék az M135i. A metszéspontban pedig egy szűk csoport: ők erős, de takarékos autót akarnak, amivel időnként játszani is lehet. Na, ők vesznek most 125d-t.
Kétliteres turbós dízelmotor, 218 lóerő, 1475 kilós tömeg. Már a forgalmit nézve is ígéretes adatok, az pedig egészen érdekes, miként mozog az élmény-erő-takarékosság háromszögében. Városban jön ki igazán a 125d szolid oldala, ami leginkább annak köszönhető, hogy háromezerig alig húz. Automata váltóval városi tempó mellett nagyon kevés a nyomaték, cserébe tényleg takarékos marad. Ebben segíti a szériafelszereltségként kapott automata start-stop.

Bár a nyolcfokozatú automatával a vánszorgásban a 6,4-es nulláról százas sprintidőnek semmi nyoma, mégsem érezteti, hogy megalkudnánk vele. Sikerült 4,9 litert etetni vele egy negyven kilométeres sok város, kevés főút viszonylatban, és még csak be sem tettem Eco Pro üzemmódba. Ebből a városi szakaszon sem ment fel öt és fél fölé klíma nélkül. Óriási a tartomány, amiben az autó jelen tud lenni. Az eleje a csendes, uras korzózásnál kezdődik, és valahol a véres szemű, ordítva élvezős gumikoptatáson túl lehet a vége. Szolid vadállat. Közhelyek helyett csak erre az oximoronra futotta, mert ahogy a külseje, úgy az egész autó meghatározhatatlan. A forgalom tempója mellett szürke és visszafogott, de az erő és az élmény-potenciál mindig ott van benne.

Van életszerű körülmény, ahol már egy 3-as is sok, egy 5-ös pedig otromba limuzinnak hat, de a 269 centis tengelytáv tökéletes. Bármi nagyobbal csak épített pályán mulattam volna olyan jól, mint ezzel a pilisi utakon. Ilyen körülmények között jön ki igazán, hogy a BMW miként képzeli ennek a kategóriának a felső sávját. Nem az a feszes, mélyen ülős gokart-hatás, mint a Cooper S-ben, de nem is az egyhangúan jó sportosság, amit az ennél is rövidebb S3-asban érezni. A hátsó hajtás óriási áldás, ha másra is akarjuk használni a 218 lóerőt azon túl, hogy az autópályán 140-ről még könnyedén kikerüljünk pár autót a középső sávban. Az erejével együtt sűrűn kanyargó úton lesz igazán élvezeti érték. A pár tizedmásodpercben, amíg csúszik az 1-es hátulja, minden bátorságod oda. Leizzad a tenyered, kiszalad az arcodból a vér, aztán úgy érzed, összeszedted, és már vége is. A kanyarból kemény herékkel jössz ki, majd az egész kezdődik előröl. Isten áldotta, bolondbiztos szerkezet, elhiteti veled, hogy részben a tiéd a kontroll. A kulcsszó az elhiteti, de a magamfajta átlagautósnak ennyi elég a race face-hez.

Kikapcsolt kipörgésgátlóval már sokkal parásabb a játék. Nem is javaslom senkinek, hogy nagyobb küzdőtér (minimum egy nagy parkoló) nélkül ismerkedjen a nyers hajtással. Az élményautózás amúgy a legtöbb vevőnél csak alkalmi üzem, már csak azért is, mert itt épp az egyik legfőbb erény, a takarékosság veszik el: tizenegy felet mutatott a fogyasztásmérő tíz kilométer hegymenet, majd ugyanennyi lejtmenet után. Innen már nagyon távolinak tűnik az automata váltóra ígért gyári 4,7.

A generációváltás egyik legjobb hozadéka lesz, hogy eltűnik a kardánalagút. Az 1-es csak akkor lesz teljes értékű négyszemélyes, addig a hátsó sor vendégszeretetét bármikor elcserélném azonos időnyi lofaton ücsörgésre. Hátul lábszárak nélkül sem adná meg azt a kényelmet, amit elöl mind a 191 centimmel, és ott ráadásul végtelenül kényelmes. Nem hiába, a BMW-nél talán csak a Lexus gyárt jobb üléséket.

A tesztautót Urban Line-nal kaptuk, ami több annál, minthogy növelje a megbámulási faktort. Emaitt járt hozzá például a vastag bőrkormány, na meg a mókás üdvözlőfény, ami este a kilincseket is megvilágítja. Ezeket leszámítva lényegében csak optikai csomagról van szó. A fehér téma kívül a felniken és a hűtőrácson a legütősebb, a benti elegáns fehér bőrözés viszont nagyon diszharmonikus a kemény műanyag műszerfallal. Az elrendezést sem vitték túlzásba. Nem a csili légbefuvók, még kevésbé a kreténségek hiányoznak innen, szimplán túl fapad egy prémiumhoz. Azt pedig igazán megtanulhatná már a BMW, hogy a széles-lapos kijelző nem menő.

125d-t tévedésből nem vesz az ember. Idáig már lemorzsolódik az utolsó fogalmatlan vevő; csak az marad, akinek jól meghatározott elképzelései vannak, milyen minőségben akar jól és olcsón autózni. Efölött erőben már csak az M135i van. Na meg vele egy szinten a 125i, de a benzines papíron bő másfél literrel többet eszik. Igaz, hatszáznegyvenezer forinttal olcsóbb az alapára. Ezt kilenc millió 499 ezer forintért adják náluk. Plusz az Urban Line 626 ezerért, ha nem akarunk szürkének tűnni városban sem.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
