Nem tudtunk nagyot csalódni
Teszt: Mercedes CLA 45 AMG – 2014.
Régen minden jobb volt, az AMG is. 1960-ban a két mérnök, Hans Werner Aufrecht és Erhard Melcher egy gyári motort, a 300 SE-ét dolgozta át úgy, hogy részt tudjanak venni az akkori túraautó-versenyen. Versenymotort építettek, versenyautóba, Grossaspachban. Össze is állt a három betű, AMG, amely azonnal győzelmeket jelentett. Nem sokkal később a gyár megérezte, hogy ebből pénzt lehet csinálni és sorozatban kezdte gyártani a módosított AMG Mercedeseket.

Ma már A osztályból is van AMG, ahogy a CLA sorozatban is CLA 45 AMG modell. Szinte az összes modellből készül AMG változat, ami az egészet kicsit inkább eltolja abba az irányba, mintha felszereltségi szint lenne, nem pedig igazi, átdolgozott, szinte versenycélra is alkalmas autó. Ezt a CLA modellt is leginkább a 190 2.3-16-oshoz hasonlítanám, ami ugyancsak príma kis autó volt a korában. Senki nem nevezte versenyautónak.
Kívülről a CLA-t már sokat méltattuk, most sem mehetünk el mellette szó nélkül. A fotókon nem is jön át, mennyire ütős és szexi a forma. Összességében is nagyon eltalált, a részletei is, megkockáztatom, a közelmúlt egyik legjobb formája a kategóriában. A keret nélküli ablakok, a furcsa fenékkel harmonizáló extravagáns hátsó lámpák láttán azonnal érezzük: nem nyúl tervezte.

A keret nélküli ajtókat kinyitva elénk tárul a nem túl méretes belső, de önök sem ezt fogják figyelni, arra mérget vehetnek. Inkább a jól formázott és kényelmes AMG feliratos sportülések, a tűzvörös biztonsági öv és kormányvarrás ugrik a szemünk elé, még az összes kisebb modellben jelen lévő kínai tablet-szerű kijelző sem érdekel. Bár valódi karbon lenne a műszerfalborítás! De nem annak tűnik, hanem műanyagnak, ezért megint azt érezzük, hogy ez nem egy AMG, csak egy AMG pakett, vagy egy felszereltségi szint. Olyan akar lenni, de nem az. A minőséggel persze nincs baj, néhol megnyikkan kicsit a kárpit, de inkább a kemény futómű miatt. Meg azért ne tévedjünk, ez szinte belépőmodell az AMG klubba, nem egy SLS AMG.
Említenem sem kell, hogy minden biztonsági és kényelmi felszerelés benne van. Van ráfutásos balesetet megelőző rendszer (Collosion Prevention Assyst), parkolóradar kamerával és holttér-figyelő is. De egy AMG nem ezektől lesz jó autó, hanem a motortól, futóműtől és a féktől, legalábbis ezt reméljük. Itt azonban ismét csalódnunk kell, mert a motortérben egy négyhengeres, kétliteres motor van, keresztben. Hiába a 45-ös szám, nincs 4500 köbcenti, de még sorhat sem. Mielőtt azonban a kardunkba dőlnénk, nézzünk be a szoknya alá.

Ez a motor jelenleg a legnagyobb literteljesítményű sorozatban gyártott motor, két literes és 360 lóerős, tehát 180 LE a literteljesítménye. Ehhez nem elég rádobni egy turbót valamilyen motorra, ehhez már okosan kell egy motort építeni, a cél ismeretében. A kettős megfúvású Borg Warner turbó majdnem két barral tölt, a dugattyúk kovácsolt alumíniumból vannak, és különleges, a Mercedes által szabadalmaztatott felületű hengerekben siklanak. A töltőlevegő-hűtő vizes, a blokknak elektronikusan szabályozott olajhűtője, és szabályozott vízhűtése van. Az összes cső a motortérben AMG feliratos szilikoncső, gondoltak rá, hogy ez majd néha kap egy kis pályanapot, vagy kemény hajtást autópályán.

Mindezek szépen kiadják a 450 Nm-es nyomatékot 2250-től 5000-ig, valamint a 360 lóerős maximális teljesítményt 6000-es fordulaton. Sajnos mindenhol van egy jól érzékelhető turbólyuk, amit a gyors váltó még ki is hoz. Igen, ez egy kihegyezett turbómotor, mégis vidáman forog 6000-ig, és már lentről elindul. Nagyon jól látják, én is jól láttam a számokban, tudtam, mire számítsak, de meglepett.

Először is a sportos átdolgozású 7gTronic, amely már AMG Speedshift DCT 7 névre hallgat az egyik legjobb duplakuplungos váltó, amit ma utcai autóba raknak, beleértve akár az eggyel magasabb ár kategóriát is. Comfort módban nem jeleskedik, néha tétovázik, de Sport módban hazatalál. Egyrészt villámgyors, másrészt pedig nagyon hamar ráérez arra, hogy mit csinálunk, hogyan vezetünk. Gyorsan sémát vált, tovább tartja bent a fokozatokat, és hamarabb kapcsol vissza, ha kell. Annyira intuitív, hogy magunk sem tudnánk jobban csinálni. Ehhez csak az kell, hogy ne óvatoskodjuk, hanem rúgjuk el bátran, a kis AMG váltó ebben nagyon otthon van.

A másik meglepetés a kipufogó hangja, illetve motorféknél és váltásoknál a durrogás, mintha ALS lenne ebben a sportos utcai autóban. Nem mondom, hogy úgy szól, mint egy erős WRC 2006 tájékáról, de utcai autóban nagyon derék. Ehhez persze biztos hozzátesz a tesztautó 142 ezer forintos speciális, feláras AMG Performace kipufogó rendszere, de esküszöm, minden forintot megér, ráadásul rozsdamentes az egész. Sajnos többször el kellett toljam egyesben 5000 fölé lakott területen, hogy bedobja egy rövid sorozatlövéssel a kettest, majd azonnal motorfék, és diszkrét ropogással visszalassulni. A gyengékből kihozza az állatot.
A továbbfejlesztett 4Matic négykerékhajtás-rendszerből csak annyit érzünk, hogy az autó a 4,7 másorperces százas sprintnél iszonyatosan betapad, nincs kormányrángatás, vagy túlforgó kerék. Ehhez persze a 235-ös Dunlop SportMax gumik is hozzáteszik a magukét, de azért 4,7 másodperc akárhogy is nézzük, nagyon kevés, az autó pici gondolkodás után brutálisan megindul. Ha pedig fékezünk, legalább ilyen jól lassul is. Nem tudjuk, hogy pár éles kör után versenypályán mit tudnának ezek a fékek, de utcán esélytelen őket kifárasztani, a nyomáspontja pedig versenyfékeket idéz.

Ha ezeket a tulajdonságokat próbálgatjuk, durrogtatunk és fékezgetünk, közel leszünk a húsz literes fogyasztáshoz, ami nem csoda. Hiába csak kétliteres a motor, az erőhöz kell a kaja, nem tudja vízbül kivonni a zoxigént. Ennél kicsit jobban fáj, hogy ha közlekedünk, és valóban óvatoskodunk, akkor sincs a fogyasztás soha 10 liter alatt. De akkor egy 200 cdi kikerül, mint a tócsát.
A tesztautó bőséges felszereltséggel 21 millió forint. Közvetlen konkurensei, az Audi RS3-as és a BMW 135i, amelyek árban sem térnek el nagyon, amennyiben azonos felszereltségi szintre hozzuk őket. Egy dologban azonban többek ezek az autók: hengerszámban. Az Audi 5 hengeres turbómotorja és a BMW sorhatosa sajnos hangban és járáskultúrában mindig jobb lesz, mint bármilyen kiművelt, megzabolázott négyhengeres. Amikor az öthengeres forog 6000-et vagy amikor a sorhatos énekel, az nem pótolja még egy AMG Performance kipufogórendszer sem.

Talán az lenne a legjobb, ha kihagynánk a sok extrát és egy alapváltozatot vennénk 4Matic hajtással 15 millióért. Az autó úgy is tudja azt, ami fontos egy AMG-ben. Nekem ugyan hiányzott még egy vagy két henger, de azt gondolom, hogy ha valaki a kategóriában keres autót, a CLA 45 AMG-vel soha nem fogja azt érezni, hogy rosszul választott. Csak talán majd akkor, amikor nem tudja a felesége kezéből kivenni a slusszkulcsot, mert ez az autó kicsit nőiesen szexi.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
