Európában abszolút odavan az imidzse. A kontinensen a bűnözők, és a bűnözőnek látszani igyekvő, tehát duplán hülye emberek lakták le, az Egyesült királyságban pedig a focisták. Beckhamet még elviselte volna, de utána jött a teljes Manchester United-keret, a Premier League, aztán a Championship, a harmadosztály. Kultúrember nem vesz X5-öst, hiszen azzal nálunk a hajdúpéterek járnak.

Az X5-ös lett az autóipar DiCapriója: a két lábon járó, illetve négykerekű imidzsprobléma. Mert mi a baj Leóval? Régóta szinte kizárólag jó filmekben játszik? Igen. Jó színész? Hülye, aki vitatná. Nagy filmekben alakít nagy szerepeket? Persze, majdhogynem folyamatosan. Nézzük csak végig a filmjeit! Röhej, ugye? Micsoda lista! És hát Leó csak nem kap Oscart, mert azt emberek osztogatják: az Amerikai Filmakadémia több ezer, többé-kevésbé sikeres tagja. Akiket tudat alatt nem taszíthat más, mint hogy itt egy csávó, aki már gyerekkorában is jó filmekben szerepelt, tökéletes színész, és ami valószínűleg az igazi bűn, jól néz ki, ráadásul össze-vissza töcsköli a modellcsajokat.

Hát igen, az X5-ös is így járt: belekötni nem lehet, hiszen ő a közút királya, Ferrari a terepjárók között és Land Cruiser a pályaautó-mezőnyben. Tágas, de nem tohonya, kényelmes, de a lehető legkisebb alapterületen, és az erejéhez mérten kifejezetten takarékos. Egy kikezdhetetlen autó. Bevallhatom, hogy szeretem? Hát persze, de csak közvetlenül miután kiraktam a Facebookra egy képet, amin valami celebpartin Hajdú Péterrel ölelgetjük egymást. Szerencse hát, hogy senki sem látott, amikor Las Vegasban a BMW 2 kupé és 4 Cabrio bemutatója után átvettem az autót, amit azért kaptam, hogy áttekerjek a Csendes-óceán partjára, Newbury Parkba, hogy megnézzem a BMW Desingworks-öt. Valami kölcsönzői autóra számítottam, ami legjobb esetben is egy V6-os Ford Mustang, lélekben a legrosszabb eshetőségre is betáraztam a pókerarcot (Toyota Prius). És akkor megkaptam ezt: az új X5-ösből a 35i: 3 liter, kettős megfúvású turbó, 306 ló, de felőlem a turbót és a lovakat meg is tarthatnák - egy soros hathengeres elég a boldogsághoz.

Pedig az amerikaiak valójában nem közlekednek lassan. Nekem legalábbis Los Angeles közlekedése, főleg az autópályák tempója indokolatlanul gyors volt. Amilyen kevésnek érzem az európai autópályákon a 130-at, annyira sok ott a 75 mérföld/óra. A kétszer hét sávon annyi autó megy folyamatosan, hogy a sűrű mátrixban legfeljebb 100-110-nél érezném komfortosnak ezt a tömegközlekedést. Mintha nálunk mondjuk a Hungária körúton csúcsidőben 90-nel veretnénk; ami sok, az sok. Amerikában az autók nagy része nagyon nagy. Az X5-ös csak nálunk nyomasztóan nagy – ha Amerikában ezzel rezesováznánk bele valakibe, nagy valószínűséggel mi húznánk a rövidebbet. Nekem fejben az volt, hogy odaát ki-ki békésen szüttyög a nagy SUV-jával, vagy a nagy SUV-ok árnyékában peckesen védi a környezetet a száguldozásra szintén alkalmatlan Priusával.
A nyugdíjasok alighanem mind a túloldalra, Floridába mentek, mert itt kifejezetten normaszegés a tötymörgés. Akadnak hülyék, akik a belső sávban mennek lassan a végtelenségig, aztán nem értik, a sok hülye miért dudál és előz jobbról, mint a hölgy az 500-asban, aki úgy tesz, mintha a beintésre kedvesen visszaintegetne, miközben messzire világít kékesfehér vattacukorfrizurája. De kevesebb a hülye, mint nálunk. Inkább amolyan beletörődő, csendes agresszivitással nyomják a gázt, 120-120-szal, néhány méternyire egymástól.

De minek Amerikának BMW? Oké, hogy akad BMW-alkalmazott, aki szerint az X5-öst kifejezetten Kaliforniára találták ki, mert reggel bícs, délután biccs, bocsánat, délután irány a hegyekbe, de akkor is, ez ide feleslegesen jó. Hálás filozófiai vitatéma, lehet-e valami feleslegesen jó, vagy egyszerűen semmi sem lehet elég jó, de rengeteg olyan szituáció adódhat, amikor jobban esik valami kevésbé kifinomult. Ha valaki csak egy szaftos hamburgert kíván, sírógörcsöt kap, ha erőszakkal a Costesbe viszik, és amikor vasárnap délután ledöglök a tévé elé, hogy megnézzek egy jó unalmas alsóházi rangadót a Serie A-ból, óriás szívatásként élném meg, ha a nindzsák elvinnének egy színvonalas kortárs tánc-előadásra, ahol Frenák Pál rángatózik kisgatyában. Színvonalasabb program, készséggel elismerem, de jobban élvezem, ahogy a Cagliari masszívan bekkel két félidőn át az enerváltan játszó Milan ellen.

Lehet, hogy ezért olyan igénytelenek is az amerikai autóbelsők. Mert az, amit ott van, nem stílus: az simán csak szar. Az amerikai környezetben már egy 1-es BMW beltere is science fiction, egy BMW csúcsmodellé pedig akkora ordas nagy overkill, mint Los Alamosban aláállni egy kísérleti atomrobbantásnak. Méretben körülbelül ez az az autóbelső, amelyben már van értelme egy multikormánynak – a kisebbekben legtöbbször hülyeség, mert gyakorlatilag bármit elérünk nyújtózkodás nélkül. Az X5-ösben már esélyem sincs kinyújtott kézzel.

Az X5-ösben is fixre rakták a kijelzőt, ez egyszerűen borzalmas, egyébként szép a belső, és folyamatosan arra gondolok, mekkora brutális túlzás ez ide. Az ajtó alu betétei körül például szürkületben feltűnik egy halvány, narancssárga derengés, ami természetesen megegyezik a műszerfal narancssárga háttérvilágításával. De persze a műszerfal fémbetétei mögött is végigdereng a narancssárga csík.

Az ülés valami különlegesen mámorító. Mióta voltam Münchenben a BMW Innovation day-n, és láttam, hogyan készülnek a BMW ülésvázak, nem csodálkozom egy-egy mámorító BMW-ülésen, főleg, hogy ezzel az X5-össel jártam meg tulajdon anyaméhét, a BMW Designworks USA-t, ahol 60 fokos agyagból faragták ki az X5-ös harmadik, F15 kódnevű generációját. A Designworks is autóülés-tervezéssel kezdte, legalábbis a BMW akkor figyelt fel rájuk, amikor a legendás 850i önmagában is legendás, integrált öves üléseit megtervezték. Na, hát olyanok is az ülések. Punnyadok benne öt órát, és jobban érzem magam, mint amikor beszálltam.

Jól kilátni belőle, hiszen az X6-os óta az x5 egy fokozottan értelmes autó, aminek nem csapják le a tetővonalát pusztán pojácasági indokokkal. Nem csak hátra, előre is jól kilátunk, mert bár teherbíró képessége miatt az első tetőoszlopokból bámikor faraghatnánk műlábat egy orrszarvúnak, olyan körültekintően formálták, hogy keveset takar ki a látómezőből. A napfénytető nem tudom, mennyire jó az amerikaiaknak, mert az én fejemet még a januári nap is kellemetlenül égeti ezen az éghajlaton.

Külső formaterv? Annyit tudok elmondani a kérdésről, hogy a BMW-sektől nem mertem megkérdezni, ez-e az új X5-ös, de aztán gyorsan visszaszaladtam a szobámba, és gyorsan megnéztem cikkünk képeit az európai bemutatóról: igen, ez az új. Faja. A következő netezésem a témában négy nap múlva jött el, amikor leadtam az autót a Los Angelesi repülőtéren, és a váróban elgondolkoztam, hogy ha ennyire ugyanolyan lett a harmadik X5-ös, mint a második nemzedék, nézzük már meg a hazai használtautós hirdetéseket, mennyiért van. És igazából 5-6 milliókért egészen szépeket látni. Csak úgy mondom. Nem kéne, á, dehogy. Egyébként a kifutó X5-ös hátsó lámpája nekem jobban is tetszik, mint az újé, a fényszórók belül csúcsos lehúzása már kevésbé. A tengelytáv milliméterre ugyanannyi, és az adatokat nézegetve azonos motor és felszereltség mellett egy 40 kilós súlycsökkenést látok.

A 35i nálunk meglehetősen egzotikus motor, csodálkoznék is, ha lenne ebből hivatalos tesztautó. És nagyjából háromszor olyan jól megy is, mint kéne. A váltófokozatok 8 előremeneti lehetősége közül az első három lehetne azért észrevétlenebb – még lágy gázadásra is érezni a váltásokat, a nyolc fokozat áldása viszont, hogy 130-as tempó körül forog a motor 2000-et. 20 colos felni, /35-ös gumik (elöl 275/40) – és a hátsó féktárcsák (320 mm) még így sem néznek ki kicsinek. Ettől válik az autó igazán luxussá: ez az ország nem igényli ezt a futóművet és belteret, a BMW sincs rászorulva, hogy ennyire jót gyártson oda, egyszerűen csak ez a sztenderd. Túl jók az utak is, bár a beton illesztéseknél azért lehet kifogást emelni.

A fogyasztás ebben a perverz Los Angelesi városi ciklusban 19 mpg, azaz 12,4 liter/100 km, de nálunk ilyen vezetési konstelláció nem igazán létezik. Kis tötymörgés, gurulgatás, aztán húsz percnyi 110 a zsúfolt freeway-en, ennyi nálam egy 300 lóerős autótól messze túlmutat a barátságoson; igen ez már kicsit buzis. A 110-es szüttyögéssel, ami Amerikában megint elég gyakori, már ki tud jönni az X5 vonatkozó kultúrfölénye, a 0,31 cw-es légellenállás, amivel kategóriaelső, és a 9-10 liter közötti fogyasztás. A BMW amerikai diadalmenetének ezer meg egy összetevője lehet, és valahol ott lappang köztük az is, hogy a soros hathengeres motor muzikalitása nagyon hasonlít a V8-asokéra. 2000-es fordulatszámnál gázt adva morgós, baljós V8, 3000 körül gázfröccsöket adva John Lee Hooker, 4000-től egy sportos V8, 6000 felett meg úgyis megijedünk, mert két tonnával, ilyen magasan ülve egy 6,5 másodperces 0-100 azért elég félelmetes.

Ez volna a tökéletes autó. Kényelmes elöl-hátul, hajt is elöl-hátul, nagy a csomagtartó, ezekhez képest kifejezetten visszafogott az alapterülete. A Carfinder árat és teljesítményt tekintetbe véve olyan vetélytársakat hoz ki mellé, mint a Nissan Murano, vagy a Range Rover Evoque – még belegondolni is nevetséges, hogy mindkettő alig egymillióval olcsóbb. 17,2 millióról indul az X535i, a háromliteres, 245 lovas dízel majdnem egy millióval olcsóbb (16,5). Hát ezért sem lenne értelme Magyarországon rendszerbe állítani egy X5 35i tesztautót, de egynek jó volt. Amerikában simán vennék is, itthon viszont előjön belőlem a papírkutya.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
