DiCaprio nem kap Oscart

Teszt: BMW X535i – 2014.

2014.03.06. 06:25 Módosítva: 2014.03.06. 09:47

Adatlap BMW X5 xDrive 35i - 2014

  • 2979 cm3-es,soros 6 hengeres benzines
  • 306 LE @ 5800 rpm
  • 400 Nm @ 1300 rpm
  • 8 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.5 másodperc
  • Végsebesség:
    235 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • 17 249 000 Ft

Európában abszolút odavan az imidzse. A kontinensen a bűnözők, és a bűnözőnek látszani igyekvő, tehát duplán hülye emberek lakták le, az Egyesült királyságban pedig a focisták. Beckhamet még elviselte volna, de utána jött a teljes Manchester United-keret, a Premier League, aztán a Championship, a harmadosztály. Kultúrember nem vesz X5-öst, hiszen azzal nálunk a hajdúpéterek járnak.

Az X5-ös lett az autóipar DiCapriója: a két lábon járó, illetve négykerekű imidzsprobléma. Mert mi a baj Leóval? Régóta szinte kizárólag jó filmekben játszik? Igen. Jó színész? Hülye, aki vitatná. Nagy filmekben alakít nagy szerepeket? Persze, majdhogynem folyamatosan. Nézzük csak végig a filmjeit! Röhej, ugye? Micsoda lista! És hát Leó csak nem kap Oscart, mert azt emberek osztogatják: az Amerikai Filmakadémia több ezer, többé-kevésbé sikeres tagja. Akiket tudat alatt nem taszíthat más, mint hogy itt egy csávó, aki már gyerekkorában is jó filmekben szerepelt, tökéletes színész, és ami valószínűleg az igazi bűn, jól néz ki, ráadásul össze-vissza töcsköli a modellcsajokat.

Hát igen, az X5-ös is így járt: belekötni nem lehet, hiszen ő a közút királya, Ferrari a terepjárók között és Land Cruiser a pályaautó-mezőnyben. Tágas, de nem tohonya, kényelmes, de a lehető legkisebb alapterületen, és az erejéhez mérten kifejezetten takarékos. Egy kikezdhetetlen autó. Bevallhatom, hogy szeretem? Hát persze, de csak közvetlenül miután kiraktam a Facebookra egy képet, amin valami celebpartin Hajdú Péterrel ölelgetjük egymást. Szerencse hát, hogy senki sem látott, amikor Las Vegasban a BMW 2 kupé és 4 Cabrio bemutatója után átvettem az autót, amit azért kaptam, hogy áttekerjek a Csendes-óceán partjára, Newbury Parkba, hogy megnézzem a BMW Desingworks-öt. Valami kölcsönzői autóra számítottam, ami legjobb esetben is egy V6-os Ford Mustang, lélekben a legrosszabb eshetőségre is betáraztam a pókerarcot (Toyota Prius). És akkor megkaptam ezt: az új X5-ösből a 35i: 3 liter, kettős megfúvású turbó, 306 ló, de felőlem a turbót és a lovakat meg is tarthatnák - egy soros hathengeres elég a boldogsághoz.

Pedig az amerikaiak valójában nem közlekednek lassan. Nekem legalábbis Los Angeles közlekedése, főleg az autópályák tempója indokolatlanul gyors volt. Amilyen kevésnek érzem az európai autópályákon a 130-at, annyira sok ott a 75 mérföld/óra. A kétszer hét sávon annyi autó megy folyamatosan, hogy a sűrű mátrixban legfeljebb 100-110-nél érezném komfortosnak ezt a tömegközlekedést. Mintha nálunk mondjuk a Hungária körúton csúcsidőben 90-nel veretnénk; ami sok, az sok. Amerikában az autók nagy része nagyon nagy. Az X5-ös csak nálunk nyomasztóan nagy – ha Amerikában ezzel rezesováznánk bele valakibe, nagy valószínűséggel mi húznánk a rövidebbet. Nekem fejben az volt, hogy odaát ki-ki békésen szüttyög a nagy SUV-jával, vagy a nagy SUV-ok árnyékában peckesen védi a környezetet a száguldozásra szintén alkalmatlan Priusával.

A nyugdíjasok alighanem mind a túloldalra, Floridába mentek, mert itt kifejezetten normaszegés a tötymörgés. Akadnak hülyék, akik a belső sávban mennek lassan a végtelenségig, aztán nem értik, a sok hülye miért dudál és előz jobbról, mint a hölgy az 500-asban, aki úgy tesz, mintha a beintésre kedvesen visszaintegetne, miközben messzire világít kékesfehér vattacukorfrizurája. De kevesebb a hülye, mint nálunk. Inkább amolyan beletörődő, csendes agresszivitással nyomják a gázt, 120-120-szal, néhány méternyire egymástól.

De minek Amerikának BMW? Oké, hogy akad BMW-alkalmazott, aki szerint az X5-öst kifejezetten Kaliforniára találták ki, mert reggel bícs, délután biccs, bocsánat, délután irány a hegyekbe, de akkor is, ez ide feleslegesen jó. Hálás filozófiai vitatéma, lehet-e valami feleslegesen jó, vagy egyszerűen semmi sem lehet elég jó, de rengeteg olyan szituáció adódhat, amikor jobban esik valami kevésbé kifinomult. Ha valaki csak egy szaftos hamburgert kíván, sírógörcsöt kap, ha erőszakkal a Costesbe viszik, és amikor vasárnap délután ledöglök a tévé elé, hogy megnézzek egy jó unalmas alsóházi rangadót a Serie A-ból, óriás szívatásként élném meg, ha a nindzsák elvinnének egy színvonalas kortárs tánc-előadásra, ahol Frenák Pál rángatózik kisgatyában. Színvonalasabb program, készséggel elismerem, de jobban élvezem, ahogy a Cagliari masszívan bekkel két félidőn át az enerváltan játszó Milan ellen.

Lehet, hogy ezért olyan igénytelenek is az amerikai autóbelsők. Mert az, amit ott van, nem stílus: az simán csak szar. Az amerikai környezetben már egy 1-es BMW beltere is science fiction, egy BMW csúcsmodellé pedig akkora ordas nagy overkill, mint Los Alamosban aláállni egy kísérleti atomrobbantásnak. Méretben körülbelül ez az az autóbelső, amelyben már van értelme egy multikormánynak – a kisebbekben legtöbbször hülyeség, mert gyakorlatilag bármit elérünk nyújtózkodás nélkül. Az X5-ösben már esélyem sincs kinyújtott kézzel.

Az X5-ösben is fixre rakták a kijelzőt, ez egyszerűen borzalmas, egyébként szép a belső, és folyamatosan arra gondolok, mekkora brutális túlzás ez ide. Az ajtó alu betétei körül például szürkületben feltűnik egy halvány, narancssárga derengés, ami természetesen megegyezik a műszerfal narancssárga háttérvilágításával. De persze a műszerfal fémbetétei mögött is végigdereng a narancssárga csík.

Az ülés valami különlegesen mámorító. Mióta voltam Münchenben a BMW Innovation day-n, és láttam, hogyan készülnek a BMW ülésvázak, nem csodálkozom egy-egy mámorító BMW-ülésen, főleg, hogy ezzel az X5-össel jártam meg tulajdon anyaméhét, a BMW Designworks USA-t, ahol 60 fokos agyagból faragták ki az X5-ös harmadik, F15 kódnevű generációját. A Designworks is autóülés-tervezéssel kezdte, legalábbis a BMW akkor figyelt fel rájuk, amikor a legendás 850i önmagában is legendás, integrált öves üléseit megtervezték. Na, hát olyanok is az ülések. Punnyadok benne öt órát, és jobban érzem magam, mint amikor beszálltam.

Jól kilátni belőle, hiszen az X6-os óta az x5 egy fokozottan értelmes autó, aminek nem csapják le a tetővonalát pusztán pojácasági indokokkal. Nem csak hátra, előre is jól kilátunk, mert bár teherbíró képessége miatt az első tetőoszlopokból bámikor faraghatnánk műlábat egy orrszarvúnak, olyan körültekintően formálták, hogy keveset takar ki a látómezőből. A napfénytető nem tudom, mennyire jó az amerikaiaknak, mert az én fejemet még a januári nap is kellemetlenül égeti ezen az éghajlaton.

Külső formaterv? Annyit tudok elmondani a kérdésről, hogy a BMW-sektől nem mertem megkérdezni, ez-e az új X5-ös, de aztán gyorsan visszaszaladtam a szobámba, és gyorsan megnéztem cikkünk képeit az európai bemutatóról: igen, ez az új. Faja. A következő netezésem a témában négy nap múlva jött el, amikor leadtam az autót a Los Angelesi repülőtéren, és a váróban elgondolkoztam, hogy ha ennyire ugyanolyan lett a harmadik X5-ös, mint a második nemzedék, nézzük már meg a hazai használtautós hirdetéseket, mennyiért van. És igazából 5-6 milliókért egészen szépeket látni. Csak úgy mondom. Nem kéne, á, dehogy. Egyébként a kifutó X5-ös hátsó lámpája nekem jobban is tetszik, mint az újé, a fényszórók belül csúcsos lehúzása már kevésbé. A tengelytáv milliméterre ugyanannyi, és az adatokat nézegetve azonos motor és felszereltség mellett egy 40 kilós súlycsökkenést látok.

A 35i nálunk meglehetősen egzotikus motor, csodálkoznék is, ha lenne ebből hivatalos tesztautó. És nagyjából háromszor olyan jól megy is, mint kéne. A váltófokozatok 8 előremeneti lehetősége közül az első három lehetne azért észrevétlenebb – még lágy gázadásra is érezni a váltásokat, a nyolc fokozat áldása viszont, hogy 130-as tempó körül forog a motor 2000-et. 20 colos felni, /35-ös gumik (elöl 275/40) – és a hátsó féktárcsák (320 mm) még így sem néznek ki kicsinek. Ettől válik az autó igazán luxussá: ez az ország nem igényli ezt a futóművet és belteret, a BMW sincs rászorulva, hogy ennyire jót gyártson oda, egyszerűen csak ez a sztenderd. Túl jók az utak is, bár a beton illesztéseknél azért lehet kifogást emelni.

A fogyasztás ebben a perverz Los Angelesi városi ciklusban 19 mpg, azaz 12,4 liter/100 km, de nálunk ilyen vezetési konstelláció nem igazán létezik. Kis tötymörgés, gurulgatás, aztán húsz percnyi 110 a zsúfolt freeway-en, ennyi nálam egy 300 lóerős autótól messze túlmutat a barátságoson; igen ez már kicsit buzis. A 110-es szüttyögéssel, ami Amerikában megint elég gyakori, már ki tud jönni az X5 vonatkozó kultúrfölénye, a 0,31 cw-es légellenállás, amivel kategóriaelső, és a 9-10 liter közötti fogyasztás. A BMW amerikai diadalmenetének ezer meg egy összetevője lehet, és valahol ott lappang köztük az is, hogy a soros hathengeres motor muzikalitása nagyon hasonlít a V8-asokéra. 2000-es fordulatszámnál gázt adva morgós, baljós V8, 3000 körül gázfröccsöket adva John Lee Hooker, 4000-től egy sportos V8, 6000 felett meg úgyis megijedünk, mert két tonnával, ilyen magasan ülve egy 6,5 másodperces 0-100 azért elég félelmetes.

Ez volna a tökéletes autó. Kényelmes elöl-hátul, hajt is elöl-hátul, nagy a csomagtartó, ezekhez képest kifejezetten visszafogott az alapterülete. A Carfinder árat és teljesítményt tekintetbe véve olyan vetélytársakat hoz ki mellé, mint a Nissan Murano, vagy a Range Rover Evoque – még belegondolni is nevetséges, hogy mindkettő alig egymillióval olcsóbb. 17,2 millióról indul az X535i, a háromliteres, 245 lovas dízel majdnem egy millióval olcsóbb (16,5). Hát ezért sem lenne értelme Magyarországon rendszerbe állítani egy X5 35i tesztautót, de egynek jó volt. Amerikában simán vennék is, itthon viszont előjön belőlem a papírkutya.

Totalcar értékelés - BMW X5 xDrive 35i - 2014

8
TC

Tökéletes autó, talán csak az X3-as jobb nála. Viszont együtt kell élni az imidzsével, és az nem könnyű.

Népítélet - BMW X5

6,1
Nép
3.3
7
4.3
7.7
8

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

1 órája
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04