
Amióta bevezették őket, a 20d-re végződő BMW-k mindig is kellemes karakterek voltak. Csakhogy az elmúlt 15 évben nem kevés változás történt, és nem kizárólag előnyükre változtak. Ez a 184 lóerős kétliteres talán minden eddiginél bársonyosabban jár, úgy tolja a 85 kiló híján két tonnás bódét, mint ötéves a matchboxot, még a turbólyukát is langyos vajként keni el a nyolcgangos ZF-váltó.
Sportosnak nem nevezném ebben a kaszniban, de egy ekkora kombi a háromturbós, 381 lóerős dízellel is legfeljebb veszettül megy, viszont az én fogalmaim szerint nem sportos. Ezzel a 20d-vel is a megengedettnél sokkal gyorsabban lehet menni bárhol, ahol sebességkorlátozások vannak érvényben – fölényesen előzgethetünk, belső sávban büntethetünk kedvünkre, ha erősíteni szeretnénk a BMW-s sztereotípiákat. Csak a legendásan alacsony fogyasztás veszett el az évek alatt.

Jártam az 520d-vel vidéken is, városban is, rövid és hosszú utakon is. Így jött ki a végén kilenc liter száz kilométerre. Világos, mit várunk egy sofőrrel túlzás nélkül két tonnás, automata váltós autótól? Az 5,2-es hivatalos adatot semmiképpen. De nekem azért vannak ennél szebb emlékeim a dízel 5-ösök fogyasztásáról. Megszépült volna a múlt?
Nem biztos. Ez a 20d ugyanis már EU6-os kipufogógázt lehel ki a kipufogóján, mint az összes 5-ös. És azt már többen bevallották, hogy az EU6-os követelmények a valóságban nagyobb fogyasztást okozhatnak. Akik ezt pontosan tudják, ritkán beszélnek nyíltan ilyesmiről – talán az egyre csökkenő sűrítési arány (ennél a motornál már csak 1:16,5), talán a különböző okokból szükséges elő- és utóbefecskendezések, vagy a kettő együtt okozza a hatékonyságcsökkenést. Az 520d-be mindenesetre már AdBlue-t is kell töltögetni, hogy teljesíteni tudja az előírásokat.

Egy listaáron 18 millió 465 ezer forintos autónál, mint amilyen ez a durván ötmillió forintnyi extrával felszerelt 5-ös (az 520d xDrive Touring alapára a Carfinder szerint csak 13,805 millió) nem a fogyasztás lesz a legnagyobb tétel a birtoklás összköltségében, úgyhogy kár lenne ezen többet rugózni. Én inkább azon csodálkozom, hogy milyen sokan érzik úgy, hogy egy ilyen 5-ösön megéri naponta minimum hat-hétezer forintot bukni, ahogy azt egy ötéves hasonló 5-ös piaci árából gyorsan ki lehet következtetni. Vegyük még hozzá, hogy benne áll egy kisebb budai lakás ára, és rájövünk, hogy aprópénz, amit a kúton beletankolunk. Ehhez képest elég sok új 5-öst látni az utakon.
Izgalmat ne várjunk tőle sokat. Persze sokkal gyorsabban lehet vele menni ugyanazon az úton, mint egy Dacia Logan MCV-vel, csak az már általában törvénybe ütközik, és pár perc időnyereségen kívül semmi mással nem jutalmaz meg a veretés. Kicsit más hangnemben dünnyög a motor, jobban dübög a futómű, ha nagyon rossz az út, és persze gyorsabban szaladnak hátra kétoldalt a fák. Unottan végrehajtja a feladatot az 520d, mert neki semmiből nem áll, de nem fog száguldásra csábítani. Inkább véletlenül szaladunk bele a gyorshajtásba, mert a sebességmérő pixelből kirakott mutatóján kívül nem sok minden figyelmeztet a tempóra.

Az xDrive összkerékhajtás észrevétlen marad, amíg nem csúszik nagyon az út: a százöt kiló súlytöbblet nem feltűnő. Száraz úton csúnyán provokálni kell, hogy érezhetően bekapcsolódjon az első tengely a hajtásba, de jégen, havon sok kellemetlenségtől meg tudja kímélni a prémium-tulajdonost. Meg tudom érteni, hogy aki közel húszmilliót költ egy kombira, az nem szeretne küzdeni a tapadással már enyhe emelkedőkön is. Hátsókerék-hajtással márpedig általában hamarabb adódnak ilyen jellegű problémák, mint a kevésbé előkelő fronthajtással.
Ha esetleg csodálkoznak, hogyan sikerült féloldalasan világító lámpával lefényképezni az 5-öst, segítek. Pont a fotózás közben, amikor pár centit vagy fokot igazítani akartam az autón, egy indításkor elkezdett bimmbammolni, és kiírta, hogy nem működik az adaptív világítás. Talán szégyellős lett. Innentől mindenesetre nem akarta már felgyújtani a bal oldali helyzetjelzőt, és valóban nem variálta a fényszórót sem: bután, laposan maga elé világított – sokkal rosszabb volt, mint bármilyen fixre állított lámpa, nem mertem nyolcvannál gyorsabban menni. Még idegörlőbb volt, hogy minden indításnál sípolt, és a középső kijelző is mindig a hibaüzenetre állt vissza. Aztán a teszthét végén minden további beavatkozás nélkül egyszer csak megjavult. Nem nagy ügy, csak azon gondolkodtam el, hogy mi lenne, ha ez a garancia lejárta után történne és enyém lenne az autó.

A másik elgondolkodtató jelenség a dübörgés volt. Valószínűleg a kombi nagy egybefüggő légterének köszönhetően bizonyos frekvenciák felerősödnek a kabinban, és sajnos a futóműzaj egy része ebbe a tartományba esik. Kátyúk, keresztbordák, de még kisebb úthibák is megdöngetik a dobhártyát, épp csak annyira, hogy kellemetlen legyen. Nem hoznám fel hibaként egy Trabant Universalnál, de egy ilyen szofisztikált autónál hajlamos az ember elfinnyásodni.
Hogy visszatérjünk az alapkérdéshez, nagyon finom autó az 520d. Ebben a kategóriában mondjuk nekem talán jobban bejön az E Merci, mert nem ilyen képmutató, de tény, hogy ahhoz csak egy hathengeres méltó, és úgy már jóval drágább lesz ennél a 20d-nél. És valószínűleg csak én keresem benne elkeseredetten a tipikus BMW-s jellemvonásokat, más nem fogja hiányolni őket, hanem örül a motoros csomagtérrolónak, amitől még mindig nem tudtam magamhoz térni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
