BMW vagy csak annak látszik?

Megvolt: BMW 520d xDrive Touring

2014.02.01. 06:54

Adatlap BMW 5 520d xDrive - 2014

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 184 LE @ 4000 rpm
  • 380 Nm @ 1750 rpm
  • 8 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.4 másodperc
  • Végsebesség:
    218 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.1 l/100km
  • 13 805 000 Ft

Amióta bevezették őket, a 20d-re végződő BMW-k mindig is kellemes karakterek voltak. Csakhogy az elmúlt 15 évben nem kevés változás történt, és nem kizárólag előnyükre változtak. Ez a 184 lóerős kétliteres talán minden eddiginél bársonyosabban jár, úgy tolja a 85 kiló híján két tonnás bódét, mint ötéves a matchboxot, még a turbólyukát is langyos vajként keni el a nyolcgangos ZF-váltó.

Sportosnak nem nevezném ebben a kaszniban, de egy ekkora kombi a háromturbós, 381 lóerős dízellel is legfeljebb veszettül megy, viszont az én fogalmaim szerint nem sportos. Ezzel a 20d-vel is a megengedettnél sokkal gyorsabban lehet menni bárhol, ahol sebességkorlátozások vannak érvényben – fölényesen előzgethetünk, belső sávban büntethetünk kedvünkre, ha erősíteni szeretnénk a BMW-s sztereotípiákat. Csak a legendásan alacsony fogyasztás veszett el az évek alatt.

Jártam az 520d-vel vidéken is, városban is, rövid és hosszú utakon is. Így jött ki a végén kilenc liter száz kilométerre. Világos, mit várunk egy sofőrrel túlzás nélkül két tonnás, automata váltós autótól? Az 5,2-es hivatalos adatot semmiképpen. De nekem azért vannak ennél szebb emlékeim a dízel 5-ösök fogyasztásáról. Megszépült volna a múlt?

Nem biztos. Ez a 20d ugyanis már EU6-os kipufogógázt lehel ki a kipufogóján, mint az összes 5-ös. És azt már többen bevallották, hogy az EU6-os követelmények a valóságban nagyobb fogyasztást okozhatnak. Akik ezt pontosan tudják, ritkán beszélnek nyíltan ilyesmiről – talán az egyre csökkenő sűrítési arány (ennél a motornál már csak 1:16,5), talán a különböző okokból szükséges elő- és utóbefecskendezések, vagy a kettő együtt okozza a hatékonyságcsökkenést. Az 520d-be mindenesetre már AdBlue-t is kell töltögetni, hogy teljesíteni tudja az előírásokat.

Egy listaáron 18 millió 465 ezer forintos autónál, mint amilyen ez a durván ötmillió forintnyi extrával felszerelt 5-ös (az 520d xDrive Touring alapára a Carfinder szerint csak 13,805 millió) nem a fogyasztás lesz a legnagyobb tétel a birtoklás összköltségében, úgyhogy kár lenne ezen többet rugózni. Én inkább azon csodálkozom, hogy milyen sokan érzik úgy, hogy egy ilyen 5-ösön megéri naponta minimum hat-hétezer forintot bukni, ahogy azt egy ötéves hasonló 5-ös piaci árából gyorsan ki lehet következtetni. Vegyük még hozzá, hogy benne áll egy kisebb budai lakás ára, és rájövünk, hogy aprópénz, amit a kúton beletankolunk. Ehhez képest elég sok új 5-öst látni az utakon.

Izgalmat ne várjunk tőle sokat. Persze sokkal gyorsabban lehet vele menni ugyanazon az úton, mint egy Dacia Logan MCV-vel, csak az már általában törvénybe ütközik, és pár perc időnyereségen kívül semmi mással nem jutalmaz meg a veretés. Kicsit más hangnemben dünnyög a motor, jobban dübög a futómű, ha nagyon rossz az út, és persze gyorsabban szaladnak hátra kétoldalt a fák. Unottan végrehajtja a feladatot az 520d, mert neki semmiből nem áll, de nem fog száguldásra csábítani. Inkább véletlenül szaladunk bele a gyorshajtásba, mert a sebességmérő pixelből kirakott mutatóján kívül nem sok minden figyelmeztet a tempóra.

Az xDrive összkerékhajtás észrevétlen marad, amíg nem csúszik nagyon az út: a százöt kiló súlytöbblet nem feltűnő. Száraz úton csúnyán provokálni kell, hogy érezhetően bekapcsolódjon az első tengely a hajtásba, de jégen, havon sok kellemetlenségtől meg tudja kímélni a prémium-tulajdonost. Meg tudom érteni, hogy aki közel húszmilliót költ egy kombira, az nem szeretne küzdeni a tapadással már enyhe emelkedőkön is. Hátsókerék-hajtással márpedig általában hamarabb adódnak ilyen jellegű problémák, mint a kevésbé előkelő fronthajtással.

Ha esetleg csodálkoznak, hogyan sikerült féloldalasan világító lámpával lefényképezni az 5-öst, segítek. Pont a fotózás közben, amikor pár centit vagy fokot igazítani akartam az autón, egy indításkor elkezdett bimmbammolni, és kiírta, hogy nem működik az adaptív világítás. Talán szégyellős lett. Innentől mindenesetre nem akarta már felgyújtani a bal oldali helyzetjelzőt, és valóban nem variálta a fényszórót sem: bután, laposan maga elé világított – sokkal rosszabb volt, mint bármilyen fixre állított lámpa, nem mertem nyolcvannál gyorsabban menni. Még idegörlőbb volt, hogy minden indításnál sípolt, és a középső kijelző is mindig a hibaüzenetre állt vissza. Aztán a teszthét végén minden további beavatkozás nélkül egyszer csak megjavult. Nem nagy ügy, csak azon gondolkodtam el, hogy mi lenne, ha ez a garancia lejárta után történne és enyém lenne az autó.

A másik elgondolkodtató jelenség a dübörgés volt. Valószínűleg a kombi nagy egybefüggő légterének köszönhetően bizonyos frekvenciák felerősödnek a kabinban, és sajnos a futóműzaj egy része ebbe a tartományba esik. Kátyúk, keresztbordák, de még kisebb úthibák is megdöngetik a dobhártyát, épp csak annyira, hogy kellemetlen legyen. Nem hoznám fel hibaként egy Trabant Universalnál, de egy ilyen szofisztikált autónál hajlamos az ember elfinnyásodni.

Hogy visszatérjünk az alapkérdéshez, nagyon finom autó az 520d. Ebben a kategóriában mondjuk nekem talán jobban bejön az E Merci, mert nem ilyen képmutató, de tény, hogy ahhoz csak egy hathengeres méltó, és úgy már jóval drágább lesz ennél a 20d-nél. És valószínűleg csak én keresem benne elkeseredetten a tipikus BMW-s jellemvonásokat, más nem fogja hiányolni őket, hanem örül a motoros csomagtérrolónak, amitől még mindig nem tudtam magamhoz térni.

Totalcar értékelés - BMW 5 520d xDrive - 2014

9
TC

Nagyon kifinomult, nagyon összeszedett, de BMW-nek kicsit langyos. Akit ez nem zavar, boldog lesz a remek dízellel, a csodás automatával és az észrevétlenül alánk dolgozó összkerékhajtással. Ha nem dübörögne rossz úton a kasztni, közel tökéletes lenne.

Népítélet - BMW 5

7,3
Nép
5.3
8.5
6.2
8.4
8.5

Az oldalról ajánljuk

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06