A Mercedes csúcsa

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (W116)

2014.01.12. 08:53

2011-ben az abszolút oldtimer-szűz Turóczi Péter sem úgy gondolta, hogy éppen egy benzintemető szörnyetegre lenne szüksége, pláne nem olyanra, amelyet a maga korában a világ legkomplikáltabb autójának tartottak. A 6.9-es kapcsán Spen King, a BLMC vezető mérnöke így nyilatkozott – „ha valamit lehetséges a meglevő módszereknél komplikáltabban megoldani, hát a Mercedes lesz, aki nekilát”. Sajnos ez az 1979-ben gyártott 6.9-es az öt éve gyűlő porréteg alatt is olyan szépen terpeszkedett, még a kosz alatt is oly hívogatóan aranylott abban a Tatai úti garázsban, hogy kétmillió forint ajándéknak tűnt érte. Egy barátjával ketten összedobták a pénzt, megvették. Azt se tudták pontosan, mit visznek haza, csak a Google-keresésekből kezdett kirajzolódni a kép. Valami különleges pottyant az ölükbe.

Minden veteránautós sztori azzal kezdődik, hogy a korrózió rágta sebeket el kellett tüntetni a karosszériáról, s hogy már abba is kis híján beleszakad a költségvetés. Nos, ezen a Kaliforniából származó Mercedesen – bár korábban egyszer már átfényezték – egy szem rozsda nem volt, csak a küszöbökön éktelenkedtek horpadások - naja, az USA-ban ezeket az öreg Merciket targoncával pakolgatják az aukciókon. A motorja? Soha nem bontották meg. Egy garnitúra betét és a kötelező folyadékcsere után a fék is jó (bár azóta volt egy főfékhenger-csere), a díszlécek, fabetétek, feliratok, maszk, ütközők mind az autó sajátjai és piszkálatlanok.

Mégis eljött a „térdre, imához” pillanata, mint szinte minden, 6.9-es felújításába kezdő tulajdonosnak. A motor nagyon nehezen indult, állandóan le akart állni, kihagytak a hengerek, melegedett is, az autó ráadásul jóval 30 l/100 km fölött fogyasztott. Az úttartása bizonytalan volt, a legkisebb kormánymozdulatra furcsán imbolyogni kezdett. Búgott a differenciálmű, a szintszabályzó gomb hatástalan volt, az autó a legkisebb úthibán is pattogni kezdett, az egész hidropneumatikus rendszeren érezni lehetett, hogy gyengélkedik.

Vannak örök igazságok a veteránozásban, ezek közül az egyik, hogy kisszériás, komplikált autót ne vegyünk, mert ha valami elromlik, nem találunk hozzá alkatrészt. Apró kitétel: ha találunk is mellé bontani való másikat, abban ugyanaz a kütyü lesz rossz, mint a miénkben. Egy 6.9-es összetettségű járműnél a fenti hibalista könnyen a szeméttelep felé jelölte volna az utat, de Péterékre kedvesebben mosolygott Fortuna. Egy telki ház hátsó udvarában találtak egy bontás alatt álló 6.9-est. Sok minden hiányzott róla, de éppen azokat az alkatrészeket meg lehetett belőle menteni – differenciálművet, féltengelyt, szintszabályzó-vezérlőt, a motor szerelése közben eltört termosztát-ház helyett egy jót – ami erről hiányzott.

Már csak be kellett szerelni az öt, új hidropneumatikus gömböt, az új hidraulikaszivattyút, finomhangolni a rendszer vezérlését és már emelte is magát. Az ülések tartószerkezete is felújításra szorult, de a 34 éves bőrhuzatok épek maradtak, azokat vissza lehetett tenni. A motor kapott új kábeleket, gyertyákat, reléket, ékszíjakat, a befecskendező-fúvókák ultrahangos tisztításon estek át, a K-Jetronicot pedig az ilyen motorok legnagyobb guruja, Árva András hangolta tökéletesre, az most már olyan, mint a selyem. Sajnos a 6.9-esre sokszorosan igaz, ami a veteránautókra általában: használni kell, mert akkor soha nem romlik el, de állásban pár hónap alatt is tönkremegy, ha nincs szerencsénk.

A kormányműbe új tömítések mentek, a Pittman-tengely lógásán finomítottak, a futómű összes
gumiszilentjét cserélték, de az autó a legkisebb kormánymozdulatra továbbra is imbolygott az
úton. Péterék már-már elfogadták, hogy ez a probléma megoldhatatlan marad, amikor egy
végső ellenőrzésen kiderült, hogy a - a W111-115-116-123-201-124-szériákon gyakran beteg - segédirányítókar nem ebbe a típusba való. Ennek cseréje meghozta a várva-várt áttörést, a 6.9-es már nem csetlik-botlik minden apró kormánymozdulatra, kiszámíthatóan kanyarodik.

Amikor Péterrel a tesztelés apropóján találkoztunk, a sebességtartó automatika nem működött, a hőfokszabályzós légkondicionáló pedig csak maximumon tudott hűteni. Ezt az 1975-ben még űrtechnika-számba menő, vákuumos vezérlésű klímaberendezést a Chrysler fejlesztette ki és szállította a Mercedesnek, és a hidraulikarendszer után ez a 6.9-esek egyik legbizonytalanabb pontja. Ahogy tudom, mára az is megjavult.

Sok 116-os Mercedest vezettem az életben – típus egyébként idén negyven éves -, többségük a kis motorral szerelt 280-as volt, de volt már szerencsém 450-eshez is, a 6.9-es azonban valamennyit elfújta. Pokoli erős, még mai autók mércéjével is. A rugózása oly finom, mint a hidrós Citroeneké, csakhogy kis sebességnél sem kezd el zötyögni, mert elöl és hátul segédkeretes a futóműve, s a tömege is sokkal nagyobb.

A legérdekesebb, hogy jóval kezesebb, egyben kisebb autónak is érezni, mint a többi hasonló korú bármilyen Mercedest. Ennek legfőbb oka, hogy még a sorban következő 450-es motorjának is nehéz a 116-os 1,8 tonnás karosszériája, a 6.9-nél azonban majd' másfélszeres a nyomaték, a tömeg itt nem tétel, a newtonméterek százai falevélként sodorják magukkal a közel kéttonnás bódét. És itt nem csak az a csodálatos, hogy mennyire megy, hanem az is, hogyan.

Minden megtett nyugodt méter akár a Havanna lakótelepen is riviérai korzózásnak tűnik, minden újabb gyorsítás a benzin zajos fiesztája. Normálisan használva szinte suttog, de a gázpedál letaposására felszáll az orrából a németesen fémes élű, V8-as dübörgés, olyasfajta finom vibráció járja át a karosszériát, mint amilyet a tengerjáró hajók motorja kelt a fedélzeten, megül a fara, és az előttünk elterülő, csillaggal jelölt teniszpálya furcsa imbolygással magához szippantja az út végét. Úgy mozog, mint valami extra módon felturbózott komphajó, hasítja a forgalmat, de végig összeszedett marad. Ez egy autóba oltott James Bond, erős, egyensúlyozott, de leterít egy tucat gengsztert, ha kell, és csak a nyakkendőcsomója lazul meg közben.

Veterános cikkek

Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Ekkora erővel, sperrdifferenciállal persze nehéz megállni a huligánkodást. Egy széles és üres kereszteződésben nem bírom tovább, gázon eltolom a farát, rendes Ronin-stílusban. Hihetetlen, amit ez a különben álmatagon a föld felett lebegő vashegy művel ilyenkor: a fara azonnal kitör, és hiába óriási a kormány, annyira azért közvetlen, hogy átnyúlás nélkül meg lehet fogni a csúszást. Így, ahogy van, be lehetne nevezni driftversenyre. Talán még Peti is élvezte a rosszalkodást a jobb egyen. Így mondta...

Közben megtudom tőle, hogy a kocsi ma már csak 17-18 litert eszik százon, ami – így, hogy más pénztárcájáról van szó – elfogadhatónak tűnik. Egyévnyi hibafeltárást, javítást és beállítást követően 2013 nyarára lett készen, azóta Péter járt vele külföldön is. Ki akarta próbálni, hogy megy, de nem tolta végig, 220 km/h-nál elvette a gázt, az autó még bőven gyorsult. Hogyne gyorsult volna, hiszen annak idején az auto motor und sport újságírói 237 km/h-s végsebességet mértek. Még egy érdekességet elmond: az ő kocsijukba a Mercedestől lekért felszereltségi lista szerint faxgépet is rendeltek anno. Az összes bekötés most is megtalálható, a készülék beszerzése folyamatban van.

Vagy egy órát autózunk fel és alá, nehezen tudok elszakadni. A 116-ost eddig is a legjobb Mercedesnek tartottam, de ez a 6.9-es mindent korábbi véleményemet felülírta. Kényelmesebb, könnyedebb, gyorsabb, ügyesebb és finomabb a többinél, ez egy másik dimenzió. A különlegességéhez és tudásához képest pedig olcsó is a veterán Mercedesek sorában. Kimosott és laposra hengerelt, ez az igazság.

20 000 kilométeres olajcsere-ciklus – 1977-ben...

A motor szárazkarteres lett, hogy az óriási blokk elférhessen a lapos orrban. Hűtőfolyadékból 16 litert kért, olajszivattyúja 12 liter kenőanyagot keringetett, részben az automatikus, hidrotőkés szelephézag-állítás miatt. E sok olaj egy külső tartályban lakott, a motor nívópálcáját is ott helyezték el, s a szintet emiatt üzemmelegen kellett ellenőrizni. A sok kenőanyag, a nitridált szelepek, a hidrotőkés hézagkiegyenlítés, a blokk alján átlós merevítőkkel, a versenyautók stílusában rögzített csapágycsészék, az elektronikus gyújtás és a mechanikus, Bosch K-Jetronic befecskendezőrendszer együtt különlegesen kicsi karbantartási igényt adott ki. Míg az akkori autóknál 7500-10 000 kilométer volt az olajcsere-periódus, és egyéb beállításokra is szükség volt, a 6.9-esnél ezt 15 ezer kilométerre tolták ki (egyes források szerint 20 ezerre), s 80 ezer kilométerig lényegében karbantartásmentesnek bizonyult. Ez ma sem kevés, a hetvenes években pedig elképzelhetetlen volt.

Az oldalról ajánljuk

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

55 perce
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35