Valaha a 325tds volt a dízel autók netovábbja. Aztán a háromliteres dízelek mellett afféle közepes semmivé szürkültek a 25-ös végű motorok, de eleinte legalább még járt a névhez hat henger. Ma már csak az erő. Igaz, olyan iszonyatos erő, amit azelőtt hat hengerrel sem tudott dízel 3-as.
Hogy emiatt kell-e búslakodni, nem tudom. Talán egy kicsit igen, mert négy henger sosem fog úgy szólni, mint hat. És igazság szerint a BMW kétliteres dízele végképp nem szép hangú, legalábbis addig, amíg intenzíven gyorsít az ember, vagy csak lassan megy, és nem nyomja el a motor hangját a menetzaj. Úgy hatvanas tempóig a 3-as BMW kétliteres dízelmotorral a kommersz márkák alatt teljesít, viszont érdekes módon nagy tempónál meg csendesnek számít.

Ugyanakkor kis butaságot csinált a BMW, hogy az összes motorjára ráírta, hogy Twin Power Turbo. Egyrészt nem jelent semmit (iker erő turbó?!), de a német marketingesek megtalálják benne azt, ami kell: az összes motorról tévesen azt hiheti bárki, hogy kétturbós, továbbá szerepel benne a Power szó, ami a BMW M Power kitalálása óta kötelező elem. Ez ugye a 116d vagy a 114i esetében enyhe irónia.

A nagy twinpowerezés közben kicsit elsikkad, hogy a 325d tényleg kétturbós. A BMW ugyanazt a kétliteres blokkot adja el 316d, 318d, 320d és 325d néven. A sorból a leggyengébb csak 116 lóerős, aztán 143, 184, és a legerősebb, a 25-ös már 218 lóerős. Akárhogy is számolgatjuk, ez literenként 109 lóerő. Még riasztóbb, ha a nyomatékokat nézzük. A kis számozású motor mindössze 260 newtonmétert nyom, a 25-ös ennek majdnem a dupláját, 450-et. Elvileg ekkora különbség esetén biztos, hogy a kenőrendszert, a csapágyakat máshogy kell méretezni. Vagy a 316d tényleg a világ végéig autó lesz. Esetleg egy kicsit tovább.
A 325d-nek egészen pontosan kétlépcsős a feltöltése. Ez azt jelenti, hogy az alsóbb tartományban egy kicsi, fent meg egy nagy turbó fújja bele a levegőt. Ennek megvan az a kellemes hatása, hogy a motor egészen döbbenetesen erős, ugyanakkor alul sem fuldoklik. Igaz, a nyolcgangos automatával ez amúgy sem lenne gond, de akad, aki ezt is megvenné kézi váltóval. Óriási hiba lenne.

Egyrészt a BMW mai kézi váltói távol állnak már attól, amilyenek a 3-as sorozat indulásakor voltak. És ami még meglepőbb, a hivatalos fogyasztási adatokban az automata váltó teljesít a jobban, sőt, a 325d automatával gyorsulásban is lenyomja. Igaz, csak picivel, mondjuk százig 6,6 s alatt gyorsít, míg a legügyesebb sofőrnek is 6,8-ra adódik ugyanez kézivel. Itt tart a technika. A nyolcfokozatú automata maga az álom, már ami a kapcsolások finomságát és sebességét illeti.

Egész jó a motorleállító rendszer működése is, noha elég nagy a kísértés, hogy az ember ugyanazzal a mozdulattal kapcsolja ki, amivel beindítja a motort, mivel a két gomb gyanúsan közel került egymáshoz. Végül többnyire hagytam, hogy a motor leállogasson, amikor a kocsi megáll, mert az újraindítás gördülékenyen működik. Gyakorlatilag amikor leléptem a fékről, márt startolt is a motor.

A vicc az, az E36-os sorozat M3-asa ennél alig volt gyorsabb (legalábbis addig, amíg a sorhatos motort nem húzták fel 321 lovasra), és nagyon kemény sportkocsinak tartottuk. Most meg egy drága sportlimuzin röhögve, automatával tudja szinte ugyanezt, miközben a sofőr az orrát piszkálja, vagy épp az ájdrájv gombjának tetején próbálja beadni a navinak, hogy hova vezesse. Mert már ott tartunk, hogy a tekerőgomb teteje egy tapipad, amire az ember az ujjával rákrixkraxolja a betűt, a számítógép meg felismeri. Enélkül persze lehet élni, de az is tény, hogy működik a dolog, nekem mindig jól ismerte fel a betűket. Úgy tűnik, valamelyik beszállító körbehaknizhatta ezzel a német gyárakat, mert az Audi után a BMW-nél is feltűnt ez a fejlesztés.
Becsülöm a BMW-t azért is, mert az multimédia-navi-miegyéb rendszer összes oldalát lefordította magyarra, pedig sejthető, hogy a magyar piac mekkora folt a BMW értékesítési térképén. Sőt, jó magyarsággal sikerült a fordítás, míg más cégek az összesen húsz sornyi menüben is képesek akkora hibákat elhelyezni, hogy az ember elsírja magát a röhögéstől. Azt hiszem, teljesen normális dolog, hogy egy 11,5 milliós alapárú kocsinál megfizetik a fordítást, akkor is, ha csak évi pár száz fog elkelni belőlük.

A BMW kétliteres dízelének másik megfejthetetlen titka – a csúnya motorhang mellett – a kis fogyasztás. Anélkül, hogy bármiféle Eco Pro üzemmódot használtam volna, városi üzemben lazán lehetett 6 liter környékén fogyasztani vele, ha pedig volt egy kis szerencsém, ezt sikerült lenyomnom 5,5-re, ami egy mésfél tonnás, automata dízeltől is mellbevágó érték. És akkor sem zabál, ha gyorsabban megyünk: a legszélsőségesebb fogyasztásom hét liter volt. Igen, hét, bár azt nem próbáltam ki, hogy permanens kétszáznál is ennyi-e. Gondolom nem, de a 8-10 liter megkajáltatásakor valószínűleg helyszíni kivégézés jár, az már akkora gyorshajtás.

Nem tudom megmondani, mi értelme a 325d-nek, hiszen aki egy hármast akar, az gondolom az esetek többségében vesz egy 320d-t, rosszabb esetben egy 318d-t, és tulajdonképpen ez elég bármire. Ha sokat szán rá, jól felextrázza, vagy vesz hozzá xDrive-ot, azaz összkerékhajtást.
Akinek viszont fullos autó kell, az biztosan a 330d-t, netán a 335xd-t választja, hisz ez a 11,5 milliós alapár teljesen elméleti érték, szerintem a 325d úgy 15 millió táján kezd valódi luxusautónak tűnni, automata váltóval, rendes kerekeken, szebb belsővel, metálfénnyel, a jobbik iDrive-os rendszerrel, navival (ez önmagában 800 ezer). Ahol pedig van 15 millió BMW-re, ott akad 16-17 is nem?

A 325d nem Magyarországnak szól. A németeknél, ahol tényleg készség szinten lövik be a vevők a BMW-jük specifikációját egy alig 30 oldalas opciós lista alapján, nagyon is szükség van rá. Hisz úgymond hatalmas űr tátong a 184 és a 258 lóerős teljesítmény között – pont kell oda egy 218 lóerős motor. Attól függetlenül, hogy nálunk nem divat a középút keresgélése, jó autónak tartom a 325d-t. Elég nagy, káprázatos a futóműve, azt pedig tényleg rohadtul szeretném már megtudni, mitől fogyaszt ennyire keveset. Vagy legalább hogy a többi autó, amiben elvileg ugyanezek a spórolási technikák vannak, miért nem.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
