Kívánja a ridegtartást

Használtteszt: Mitsubishi Colt - 1991.

2013.11.07. 06:16

Szerencsére nem vagyunk mind ugyanolyanok. Van, aki az erős, hátsókerekes, kézi váltós autókat szereti, és van, akinek nem baj, ha viszonylag gyenge, elsőkerekes és automata váltós. Talán az sem, ha bénán kanyarodik, kedvtelenül gyorsul és tohonyán fékez. Attól, hogy nem nekem találták ki ezt a Coltot, még jó lehet olyasvalakinek, akinek az autó legfeljebb a formájával lopja be magát a szívébe. Mondjuk anyámnak.

Úgy tizenöt évvel ezelőtt volt nekünk is egy Coltunk, a tizenötödik évét taposta. Makacs kis gép volt, hosszas unszolásra sem akart elpusztulni, pedig még így visszagondolva is beleborzongok, mi mindent kapott. Ő szenvedte el a jogosítványom megszerzése utáni első viharos hónapokat – rezzenéstelenül. Többször elforralta a vizét a rapszodikusan működő hűtőventilátor miatt, de ezt is túlélte. Annak ellenére, hogy csak a legszükségesebb karbantartást kapta meg, tönkretehetetlennek bizonyult a mechanikája, legalábbis a rémisztő sebességgel porladó kasztni életgörbéje alatt. A család szinte megsiratta, amikor lejárt róla az utolsó műszaki, és már reménytelen lett volna megnyújtani szenvedéseit.

Nem sokkal később, miután az égi autópályák irányába engedtük szép emlékű Coltunkat, Zoltánék anyuka-autót kerestek. Kicsit és automatát, lehetőleg nyűgmenteset, elsősorban városi használatra. Mit ad isten, ők is épp egy Coltnál kötöttek ki, és attól tartok, a sztori vége is hasonló lesz. Tíz éve szolgál náluk a 92-es forgalomba helyezésű Mitsubishi, és míg a technika minimális botladozással teszi a dolgát, a bódé körülötte kezdi már elhagyni magát. Csoda, hogy csak most, húszévesen, hiszen az autó az elmúlt tíz évben a járdaszél mellé támasztva várta a belvárosi autók jellemzően ritka bevetéseit.

Vigyázat, hóhérakasztás!

Osztjuk az észt szóban és írásban, az olvasókat megpróbáljuk óvni a bóvlitól, vagy éppen rábeszélni a tutira, közben néha mi, akik a Totalcart készítjük, járunk a legrémesebb szutykokkal. Most eljött az ítélet napja, a sokszor önvédelemből szépített vagy becsületből megvédett autóinkat körbeteszteljük a szerkesztőségben. Nincs kibúvó, nincs kegyelem, mindenki másét viszi el egy próbakörre, és ír róla használttesztet, ahogy bárki máséról tenné. Ezúttal Sipos úr, az angol Totalcar anyukája anyukájának Coltja került sorra.

A sorozatban eddig megjelent:

0. Bandi BMW-je

1. Nyegleo Tipója

Míg az 1978-ban megjelent első Colt-generációra még rá lehetett fogni, hogy a japánok bizonyítós korszakában készült, a 87 és 91 között gyártott hármas Colt már a nemzetközi elismerést ízlelgető Mitsubishi Motors terméke. Szerintem minden idők legerősebb Colt-dizájnja: az első kettő esetlen útkeresése után egy egyedi, vagány forma, amit két szappantartó követett, hogy a trendeknek megfelelően mini egyterűre változtassák a koncepciót, majd kihozzák a szerencsétlen aktuális kis Mitsubishit, amit érthetetlen módon Space Starnak neveznek.

Japán terminológia

A Coltot, mint számos tömegautót, több néven is árulták, ezért van egy kis kavar a modell körül. Mirage néven anyakönyvezték eredetileg Japánban, és az előző generáció kivételével odaát máig így hívják a kis Micut. Európában ehhez képest végig Colt néven futott, de a legfontosabb piacon, az USÁ-ban Dodge Colt, Eagle Summit, valamint Plymouth Colt címkével is árulták a tesztben szereplő harmadik generációs Mitsubishi Mirage-t – elődei és utódai még cifrább neveket is kaptak. Abba pedig végképp ne bonyolódjunk bele, hogy az ötajtós, szedán és kombi változatokat miért hívták Lancernek, örüljünk, hogy az Európában kapható legkisebb Mitsubishi nálunk következetesen Colt.

Igazából nem is Colt, hanem Mirage Zoltánék Mitsubishije, mivel amerikai jövevény. És nem csak úgy amerikai, hogy oda hajózták új korában Japánból, hanem ott is gyártották, bár alig kétévesen már Magyarországra érkezett. Egy pillanatra még a gyanú is felmerült bennem, hogy azért dacol korához képest délcegen a rozsdával, mert nem a híresen gyenge minőségű japán acélból préselték a testét, hanem detroiti vasból. Na jó, nem biztos, hogy detroiti, de nem is kizárt, hiszen a Mitsubishi Motors illinois-i, normali gyára alig négyszáz mérföldre van Detroittól.

Mivel odaát a Mirage gyakorlatilag az eldobható papírzacskó kategória volt, amivel bevásárolni járnak – a nejlonszatyor meg talán az ezres, háromhengeres Daihatsu Charade –, európai szemmel tökéletesen érthetetlen a felszereltsége. Klíma, szervokormány és automata váltó van, hiszen anélkül képtelenség lett volna eladni akár egyetlen darabot is odaát, de központi zár, elektromos ablak, hátsó ablaktörlő nincs. Az automata is a legprimitívebb, három gangos szerkezet, míg Európába már minimum négy sebességgel hozták. Egyedül a motoron nem érezni a spórolást: a Mitsubishi akkori büszkesége, a hengerenként három szelepes, 1,5-ös benzines került bele, hengerenkénti befecskendezéssel.

De aki nem szúrja ki a ködlámpa helyett megduplázott tolatólámpát és a keskeny rendszámgödröt a hátsó lökhárítóban, az is azonnal rádöbben, hogy valami nem stimmel, amikor kinyitja az ajtót, és szembesül az automata biztonsági övvel. Nem volt hosszú életű divat az ajtóoszlopba szerelt motoros mechanika, amely beszálláskor ránk húzza az átlós hevedert. Annyi a szépséghibája, hogy ha tényleg biztonságban szeretnénk utazni, még kézzel be kell csatolnunk a medenceövet - talán ezért készültek alig néhány évig ilyen autók az USA-ban. Aki képben van a korabeli japánokkal, azon fog még csodálkozni, hogy nem nyitható az utastérből se a tankajtó, se a csomagtérfedél, de itt nagyjából vége is a kuriózumok listájának.

Lapozzon, a következő oldalon az is kiderül, hogy milyen autózni a huszonéves, sokat látott Colttal.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

2 órája
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22