Kívánja a ridegtartást
Használtteszt: Mitsubishi Colt - 1991.
Szerencsére nem vagyunk mind ugyanolyanok. Van, aki az erős, hátsókerekes, kézi váltós autókat szereti, és van, akinek nem baj, ha viszonylag gyenge, elsőkerekes és automata váltós. Talán az sem, ha bénán kanyarodik, kedvtelenül gyorsul és tohonyán fékez. Attól, hogy nem nekem találták ki ezt a Coltot, még jó lehet olyasvalakinek, akinek az autó legfeljebb a formájával lopja be magát a szívébe. Mondjuk anyámnak.

Úgy tizenöt évvel ezelőtt volt nekünk is egy Coltunk, a tizenötödik évét taposta. Makacs kis gép volt, hosszas unszolásra sem akart elpusztulni, pedig még így visszagondolva is beleborzongok, mi mindent kapott. Ő szenvedte el a jogosítványom megszerzése utáni első viharos hónapokat – rezzenéstelenül. Többször elforralta a vizét a rapszodikusan működő hűtőventilátor miatt, de ezt is túlélte. Annak ellenére, hogy csak a legszükségesebb karbantartást kapta meg, tönkretehetetlennek bizonyult a mechanikája, legalábbis a rémisztő sebességgel porladó kasztni életgörbéje alatt. A család szinte megsiratta, amikor lejárt róla az utolsó műszaki, és már reménytelen lett volna megnyújtani szenvedéseit.
Nem sokkal később, miután az égi autópályák irányába engedtük szép emlékű Coltunkat, Zoltánék anyuka-autót kerestek. Kicsit és automatát, lehetőleg nyűgmenteset, elsősorban városi használatra. Mit ad isten, ők is épp egy Coltnál kötöttek ki, és attól tartok, a sztori vége is hasonló lesz. Tíz éve szolgál náluk a 92-es forgalomba helyezésű Mitsubishi, és míg a technika minimális botladozással teszi a dolgát, a bódé körülötte kezdi már elhagyni magát. Csoda, hogy csak most, húszévesen, hiszen az autó az elmúlt tíz évben a járdaszél mellé támasztva várta a belvárosi autók jellemzően ritka bevetéseit.
Vigyázat, hóhérakasztás!
Osztjuk az észt szóban és írásban, az olvasókat megpróbáljuk óvni a bóvlitól, vagy éppen rábeszélni a tutira, közben néha mi, akik a Totalcart készítjük, járunk a legrémesebb szutykokkal. Most eljött az ítélet napja, a sokszor önvédelemből szépített vagy becsületből megvédett autóinkat körbeteszteljük a szerkesztőségben. Nincs kibúvó, nincs kegyelem, mindenki másét viszi el egy próbakörre, és ír róla használttesztet, ahogy bárki máséról tenné. Ezúttal Sipos úr, az angol Totalcar anyukája anyukájának Coltja került sorra.
A sorozatban eddig megjelent:
0. Bandi BMW-je
Míg az 1978-ban megjelent első Colt-generációra még rá lehetett fogni, hogy a japánok bizonyítós korszakában készült, a 87 és 91 között gyártott hármas Colt már a nemzetközi elismerést ízlelgető Mitsubishi Motors terméke. Szerintem minden idők legerősebb Colt-dizájnja: az első kettő esetlen útkeresése után egy egyedi, vagány forma, amit két szappantartó követett, hogy a trendeknek megfelelően mini egyterűre változtassák a koncepciót, majd kihozzák a szerencsétlen aktuális kis Mitsubishit, amit érthetetlen módon Space Starnak neveznek.

Japán terminológia
A Coltot, mint számos tömegautót, több néven is árulták, ezért van egy kis kavar a modell körül. Mirage néven anyakönyvezték eredetileg Japánban, és az előző generáció kivételével odaát máig így hívják a kis Micut. Európában ehhez képest végig Colt néven futott, de a legfontosabb piacon, az USÁ-ban Dodge Colt, Eagle Summit, valamint Plymouth Colt címkével is árulták a tesztben szereplő harmadik generációs Mitsubishi Mirage-t – elődei és utódai még cifrább neveket is kaptak. Abba pedig végképp ne bonyolódjunk bele, hogy az ötajtós, szedán és kombi változatokat miért hívták Lancernek, örüljünk, hogy az Európában kapható legkisebb Mitsubishi nálunk következetesen Colt.

Igazából nem is Colt, hanem Mirage Zoltánék Mitsubishije, mivel amerikai jövevény. És nem csak úgy amerikai, hogy oda hajózták új korában Japánból, hanem ott is gyártották, bár alig kétévesen már Magyarországra érkezett. Egy pillanatra még a gyanú is felmerült bennem, hogy azért dacol korához képest délcegen a rozsdával, mert nem a híresen gyenge minőségű japán acélból préselték a testét, hanem detroiti vasból. Na jó, nem biztos, hogy detroiti, de nem is kizárt, hiszen a Mitsubishi Motors illinois-i, normali gyára alig négyszáz mérföldre van Detroittól.

Mivel odaát a Mirage gyakorlatilag az eldobható papírzacskó kategória volt, amivel bevásárolni járnak – a nejlonszatyor meg talán az ezres, háromhengeres Daihatsu Charade –, európai szemmel tökéletesen érthetetlen a felszereltsége. Klíma, szervokormány és automata váltó van, hiszen anélkül képtelenség lett volna eladni akár egyetlen darabot is odaát, de központi zár, elektromos ablak, hátsó ablaktörlő nincs. Az automata is a legprimitívebb, három gangos szerkezet, míg Európába már minimum négy sebességgel hozták. Egyedül a motoron nem érezni a spórolást: a Mitsubishi akkori büszkesége, a hengerenként három szelepes, 1,5-ös benzines került bele, hengerenkénti befecskendezéssel.

De aki nem szúrja ki a ködlámpa helyett megduplázott tolatólámpát és a keskeny rendszámgödröt a hátsó lökhárítóban, az is azonnal rádöbben, hogy valami nem stimmel, amikor kinyitja az ajtót, és szembesül az automata biztonsági övvel. Nem volt hosszú életű divat az ajtóoszlopba szerelt motoros mechanika, amely beszálláskor ránk húzza az átlós hevedert. Annyi a szépséghibája, hogy ha tényleg biztonságban szeretnénk utazni, még kézzel be kell csatolnunk a medenceövet - talán ezért készültek alig néhány évig ilyen autók az USA-ban. Aki képben van a korabeli japánokkal, azon fog még csodálkozni, hogy nem nyitható az utastérből se a tankajtó, se a csomagtérfedél, de itt nagyjából vége is a kuriózumok listájának.
Lapozzon, a következő oldalon az is kiderül, hogy milyen autózni a huszonéves, sokat látott Colttal.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
