Mibe kerül az ezerforintos tele tank?

Renault Zoé – 2013.

2013.11.03. 07:51 Módosítva: 2013.11.03. 09:23

...szóval, ez úgy ennyi, hogy hétezer eurót már levontak az árból, mert a francia állam ennyivel támogatja a villanyautókat. Vagyis a dízel kisautókéhoz hasonló ár valójában azt jelenti, hogy másfélszer annyiba kerül, mint egy dízel kisautó. Ez nagyjából olyan megközelítés, mintha azt írnánk, hogy egy S Merci csak húszmillió, ha valaki kifizet még helyettünk tíz millát. Ám ma Magyarországon senki sem fizeti ki a villanyautók árának harmadát, pusztán mert ettől tisztább lesz a levegő. Főleg nem az állam.

Az is hülye, aki ilyen országban villanyautót forgalmaz. Egyelőre a Renault Hungária is töri a fejét, mi a fenét kezdjen az elektromos Renault-kkal itthon, mert a villanyautókat nemcsak eladni, kell, hanem szervizelni is, ha nem is olyan szinten, mint egy hagyományos személykocsit. Vajon melyik kereskedő vállalja a buktát? Ja, és több ilyen őrültre lenne szükség, mert nem várható el, hogy mondjuk a nyíregyházi ügyfél négy-öt napig autókázzon Sopronba meg vissza, ha javítani kell valamit.

És még nincs vége a számlának. A Renault ugyanis csak az autót adja el a kuncsaftnak, az akkucsomagot nem. Azt kizárólag bérelni lehet, havi 80 eurós (kb 21 000 Ft) összegtől, ez függ a futamidőtől és az éves futásteljesítménytől. (A havi 80 euró három évre és évi 12 500 kilométeres futásra érvényes, Franciaországban.) Azonban ehhez meg kell szervezni a banki finanszírozást is, ami szintén az importőr dolga.

A Renault üzleti modellje egészen furcsa, nem tudom, ki venne úgy kocsit magának, hogy a benzintank nem az övé – ez az egész tulajdonlást zűrössé teszi. Akksi nélkül a Zoé nem ér semmit, csak egy üres bódé kerekeken. Igaz, arra végig van garancia, hogy az iszonyatos árú akkucsomagot sosem kell saját zsebből cserélni. Vagyis nincs nagy időzített bomba az üzemeltetésben.

Ennek ellenére ne higgyék, hogy a Zoé vacak, és az automobilizmus zsákutcájának tűnik. Mert nem az. Valójában egy rohadt jó kiskocsi, és ahhoz képest, hogy az akkutechnikája mennyire elmaradottnak tűnik majd húsz év múlva, meghökkentően jól használható.

Azt azért ne várja senki, hogy első autónak megfelel, de ma nem is létezik olyan villanyautó, amivel nagy távolságok leküzdhetőek lennének. Miközben belső égésű motorokkal zokszó nélkül lenyomható egyetlen nap alatt akár ezerötszáz-kétezer kilométer. Akkor is, ha közben tankolni kell.

Kisautónak viszont elmegy. A tér gyakorlatilag ugyanakkora benne, mint egy Clióban, azaz hátul már szűkösen fér el egy felnőtt térde, de elfér. Csomagtartója is van, 335 literes, ez meghaladja a kisautók átlagát, még akkor is, ha egy szatyornyi töltőkábel-köteg elvesz belőle valamennyit.

Ami lenyűgöző a Zoéban, az a formaterv és a belső kivitel. A franciák átkozottan jók abban, hogy egyszerű eszközökkel is jövőbe mutató dolgokat valósítsanak meg, és a Zoénál hiperűrsebességre kapcsolt a futurista dizájn. Holott a kékesen derengő hátsó lámpákban hagyományos izzók vannak, ahogy elöl is, mindössze a nappali fény LED-es.

A belsejében elképesztő a hangulat, pedig csak annyi a titka, hogy a Clio-szerű műszerfalat nem feketéből és komor színekből, hanem fehérből, szürkéből és más világos árnyalatokból komponálták. Lényegében ugyanaz a középkonzol is, mint a Clióban, néhány elektromos funkcióval kiegészítve a rádiót, navit és a társait. Például energiastatisztika, töltési idők programozása, töltőpontok a navigációban, satöbbi, satöbbi. A drágább verzió arra is lehetőséget ad, hogy a kocsit internetes kapcsolaton keresztül kezeljük, nemcsak időzítővel. És ez nem hülyeség, mert mint kiderült, a Zoét jobb előbb befűteni.

Mert az emberből kibújik a kisördög, és jól meg akarja szívatni a villanyautót. Mit kell ehhez csinálni? Elárulom: be kell kapcsolni a fűtést, és a szép hatótávolság pillanatok alatt olvadozni kezd. Azonban a Zoénál nem működött a dolog. Feltekertem a hőfokot, és nem történt semmi, csak egy idő után. Elvileg, ha elektromos fűtése lenne, azonnal érezni kéne a hatást.

Mint kiderült, itt van egy trükk. A Renault ugyanis nem elektromos fűtőtestet épített a Zoéba, hanem hőszivattyút, vagy ha jobban tetszik, reverzibilis légkondicionálót. Vagyis ha fűtünk, a klíma fordítva működik, kifelé hűt és befelé melegít. Ehhez viszont kell egy kis idő.

Hogy ennek mi értelme? Az energiatakarékosság. A hőszivattyús rendszernél ugyanis a környezet hőjével fűtünk, nem az akkumulátor energiájával. Igaz, a hő bepumpálása is igényel energiát, de kevesebbet, mintha elektromos fűtőszállal kezdenénk el a benn ülőket rotyogtatni. És állítólag komoly hidegben is működik, az abszolút nulla fok közelében meg senki sem szokott villanyautókázni.

A Zoé menet közben nagyon barátságos. Teljesen jól gyorsul, tudja azt, amit egy átlagautó: hivatalosan 13,4 másodperc alatt van százon, és spontán módon indul meg a gázadásra. A végsebessége csak 135 km/óra, de a 130-at még röhögve viszi. Csendes, hisz nincs motorzaj, egyedül padlógáznál, illetve padlóampernél hallani az inverter trolibusz-jellegű hangját, de nem túl erősen. Amúgy csak a kerekek és a levegő surrogása hallatszik.

Ahhoz képest meg pláne jól lépked, hogy mindössze 65 kilowattos (ez cirka 88 ló), pedig közel 1500 kiló üresen. Hiába, ez van, ha 290 kilónyi akkut cipel egy autó. Viszont ezt meglehetősen jó helyen cipeli, a Zoé gyakorlatilag olyan, mint egy keljfeljancsi, annyira alacsonyan van a tömegközéppontja. Ennek megvan az előnye, a jávorszarvas-teszten annak ellenére az élmezőnyben végzett, hogy speciális, kis gördülési ellenállású gumijai vannak: 69 km/órás eredménye nem rossz, ha tudjuk, hogy a Jaguar F-Type 72, a Mercedes S 500 Lang 71 km/órás sebességgel tudta végrehajtani a durva kettős sávváltást.

Ami a gazdaságosságot illeti, az Eco gomb gyakorlatilag a gázpedál alá tolt faékkel egyenértékű. Ha bekapcsoltam, sosem mutatott 30 kilowattnál többet a teljesítménymérő, igaz, a gázpedál (amperpedál?) az útjának szinte teljes hosszában hatástalanná vált országúton, mert a sebességmérő végig 96 km/h-n maradt. A különbség, hogy vészhelyzetben az Eco mód kikapcsol, ha letiporjuk a gázt (van egy kis kick-down jellegű kapcsoló benne), szemben a faékkel.

Hogy mi a Zoé tanulsága? Több dolog is. Egyrészt, ha a Renault akar, akkor tud igen klassz kocsikat építeni, bele sem merek gondolni, ha egy Mégane-ba ennyi ötletet tennének, milyen fantasztikus lehetne. És ez nemcsak anyagminőség kérdése, a Zoé semmivel sem jobb egy Cliónál ilyen szempontból.

A második tanulság, hogy eljöttek azok az idők, amikor a villanyautók már nemcsak ahhoz képest jók, hogy elektronokkal mozognak, hanem abszolút értelemben is. És ehhez képest pláne nagy szó, hogy a Zoét annyiért adják, amennyiért. Azért jobb tisztában lenni azzal, hogy egy Nissan Leaf például 8,8 millió forintba kerül. Igaz, tágasabb, de funkcióban, hatótávolságban nem nyújt többet. Érdemes észrevenni, hogy a villanyautó egyre elérhetőbbé válik, ha nem is a mi számunkra.

Na nem baj, ebben van azért jó is: csak addigra ér el hozzánk, amikor kiforrott már a technika.

Az oldalról ajánljuk

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

tegnap, 17:12
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04