Akit vertek már át alaposabban reklámmal, tudhatja, hogy az akár szó jelenléte valamilyen csapdát rejteget, így az akár félórás töltési idő, az akár egy turbódízel kisautó árából is megvehető kitételek csak bizonyos körülmények között lehetségesek. Melyek általában vagy nem adottak, vagy hihetetlen beruházást igényelnek.


Mint minden villanyautó, a Renault Zoé is szinte vonzó, sőt. Az Év Autója zsűrinek rendezett teszten, a dániai Tannishusban kipróbálhattuk, és kiderült, hogy egészen jó. Eddig megszoktuk, hogy a villanyautókra úgy kell nézni, mint a falu Bolond Istókjára: kicsit szánalmas, de hát olcsó áramot zabál, bocsássunk meg neki.
Itt viszont kiderült, a Tannistestre elhozott mindhárom villanyautó jó a maga nemében, vagyis nem sok megbocsátani való akad, sem a Tesla Model S, sem a BMW i3 esetében. És ugyanez igaz a Renault Zoéra is, ha a helyén kezeljük.
De hol a helye? Hát persze, hogy a kiskocsik között.
Mint minden villanyautónál, szeretném az elején elhúzni a mézesmadzagot: képzeljék, a Zoé akksijába 22 kWh áram tuszkolható, tehát bő ezer forintból megtankolható, és ezzel hivatalosan elmegy valami kétszáz kilométert. Ha a gyár kicsit lódított, akkor százötvenet. Az én benzines kocsimmal ugyanez legalább négyszer ennyibe kerül, az biztos. De még egy ötliteres fogyasztású dízellel is a tripláját költi az ember gázolajra.
Más kérdés, hogy én azt a négyezer-párszáz forintot egy-két perc alatt belenyomom a tankba, addig a Renault harminc percet ígér. És itt az Egyes Számú Csapda, mert ehhez kell a 43 kilowattos gyorstöltő, amiből Magyarországon úgy nulla és egy közötti mennyiséget saccolok. És ez csak nyolcvan százalékos töltés, hisz a lítium-ion akkukat nem lehet száz százalékra gyorstölteni.

Ha az ember az otthoni konnektorból akar tankolni, és nincs bent ipari áram, inkább kilenc óra a reális. És közben nemigen mehet a szárítógép, meg a villanybojler – a villanyautóknak ezt a hibáját már ismerjük. Persze nekünk ez sokkal nagyobb gond, mint a franciáknak, ahol már 4700 töltőt építettek ki. A Zoé esetében ráadásul olyan ügyesen oldották meg a töltőt, hogy a kocsi szinte bármilyen forrásból tudja fogadni az áramot, mivel a szabályzó áramköröket beépítették a fedélzeti elektronikájába.
A franciák nem elsőáldozók ebben a műfajban, hiszen van már villany-Fluence, villany-Kangoo furgon, de az elektromos kotlókergetők kategóriájában is jelen vannak a Twizzyvel. Ám valójában a Zoé az, amelyik tényleg olyan autó, amit eleve elektromos hajtásúra terveztek.

Persze kényelmes lenne azt képzelni, hogy valójában egy villany-Clio; a hossza és a szélessége alapján akár lehetne is. Mégsem az, egyszerűen mert jóval magasabb: a teszten pont mellette parkolt a kis SUV-nak látszó Captur, és a Zoe szinte ugyanolyan magas, hivatalosan négy milliméter a különbség. A Zoénak mindössze ügyes a formája, ettől tűnik inkább kiskocsinak. A helyszíni renault-sok is határozottan állították, hogy nem Clio, tök más a platform, bár vannak közös elemek, például a futóműben. Viszont a Zoe utastere alatt végig akku van, méghozzá úgy, hogy alulról kiszerelhető legyen, és emiatt tényleg teljesen más a padlólemeze.

Hogy az akkus villanyautók jelene mennyire bizonytalan, az is jelzi, hogy az egyik, Tannishushoz közeli településen már be is zárt a Better Place állomás, amelyet a hasonló, alulról könnyen kiszerelhető akksik cserélgetésére találtak ki. Ezt Dániában élő olvasónktól, Vörös Gábortól tudtuk meg, aki le is fotózta a vadiúj, bezárt állomást. Pedig lenne benne ráció, egyszerűen mert így a kilenc órányi tankolás helyett elég egy kávészünet, és feltöltött akkucsomagot dobhatnának a kocsi alá. De nem dobnak.

Ja, és még nem is meséltem a legjobbat, a Zoé árát. Igaz, itt is kell marketinges csúsztatás, hogy kedvezőnek tűnjön. A franciáknál például az ember már 13 700 euróért (kb. 4,1 millió Ft) megkaphatja, de...
Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Közélet
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra
Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
