Egy BMW, hazugság nélkül

Megvolt: BMW 730d xDrive 2013

2013.10.18. 06:20

Adatlap BMW 7 730d xDrive - 2013

  • 2993 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 258 LE @ 4000 rpm
  • 560 Nm @ 1500 rpm
  • 8 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.2 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 23 599 000 Ft

A 7-es BMW-ből végleg száműzték a szívómotorokat. Az alapkivitelhez most hathengeres dízelmotor jár, de az is úgy viszi a közel kéttonnás hajót, hogy húsz éve még simán csúcsmodell lehetett volna. Csakhogy ez közben hét liter alatt fogyaszt. Íme egy autó, amely pontosan tudja, amit ígér.

Egy tucat új autó kipróbálása után már nem szívesen olvasok sajtóanyagokat. A gyárak mesterien bánnak a szavakkal, ügyesen helyeznek előtérbe lényegtelen szempontokat és mellőzik ami fontos. Ha a fogyasztásról írnak, a szabványos mérési ciklussal takaróznak. Sokan örömmel elhisznek mindent, hiszen ami szabványos az nyilván pontos. Aztán általában kiderül, hogy egy fenét. Így van ez a fémnek, fának, bőrnek tűnő műanyagokkal, az élénknek mondott, de lomha gázreakcióval, vagy a jó kilátással hátrafelé, és még ki tudja mi mindennel.  

Aztán amikor behuppanunk egy 7-es BMW volánja mögé, kezd visszatérni a hitünk. A lakótelepi hálószóba méretű limuzin legújabb generációjának ajtaja tompa puffanással elvág a külvilágtól. Az ajtóbehúzó elvégzi az utolsó simítást és máris a miénk, amit az új 7-es jobban tud, mint bármelyik kisebb BMW: síri csend borul ránk és rögtön megértjük, miért kérnek ezért a csendért több mint húszmillió forintot.

A legutóbbi modellfrissítéskor nagyon koncentráltak a zajszigetelésre. A munka döbbenetesen jól sikerült. Egy napig ki sem álltam a garázsból a tesztautóval, mert nem akartam megkarcolni a citrinfekete metálfényezést. Csak ücsörögtem egy órát a volán mögött, rádióztam és barangoltam a fedélzeti számítógép menűjében. A nevét talán valamilyen különösen veszélyes idegméregtől kapó festés felára 805 ezer, nem akartam megkarcolni. Aztán esténként autózni kezdtem a 7-essel.

Néhány nap után már a csúcsforgalom kellős közepén is meg tudtam mondani, hányadik fokozatban van az ülésszellőztetés, amely az ülésfűtéssel összegerjesztve igazán kellemes az évnek ebben a szakában. Ha még az apró ventilátorok susogását is kiiktattam, a saját lélegzetvételemet is hallani kezdtem. Egy ennél csendesebb autó szerintem már veszélyes.

Bőr a kormány, a műszerfal, természetesen az ülések és a könyöktámasz, sőt, bőrösek az oszlopok is, bár a B-oszlop alsó csomóponti része valójában műanyag borítású. Jó minőségű bőr, és valódi, sötétbarna faberakások meg némi mart alumínium, ameddig a szem ellát. Mindez precízen és ízlésesen összeállítva, ahogy minden gyártó próbálja, de csak kevésnek sikerül, legalábbis tizenöt millió forinton innen biztos nem. Nagy kedvem lenne mégnézni, mi van még a 7-es BMW szintje fölött.  

Ebben a nyugodt környezetben egyáltalán nem zavar, ami amúgy eléggé a napi használat ellen szól: a gigantikus méret. Egy öt méter hosszú, 190 centi széles limuzinnak szűkek a hagyományos városi garázsok, sőt, kellemetlen bekanyarodni vele a legtöbb parkolóházi kerengőbe. Sokszor az utcán is nehéz helyet találni egy 7-essel, mert az átlagos autó legalább fél méterrel rövidebb, jó tíz centivel keskenyebb és ekként alakulnak a felfestett parkolóhelyek is. Nélkülözhetetlen a körpanorámás parkolókamera-rendszer (surround view). A pittyegő-sípoló és a hatalmas központi kijelzőn látható autórajz köré színes foltokat festő hagyományos radaros megoldás mellett, valós idejű képet kapunk a körülöttünk lévő veszélyekről. A finom manőverek nem félelmetesek, és az autó megmenekül a sajáthibás koccanásoktól.   

Az egész világból akkora hányadot kér magának a legnagyobb BMW, hogy kezdem érteni az antikapitalista tüntetőket. Ahogy ott ülnek a főtéren összebilincselve, egyre azon kattognak, hogy van a világon egy szűk réteg, amely megengedheti magának ezt a területfoglalást és a vele járó korlátlan anyagfelhasználást. A kiválasztottak általában hátul ülnek, nem vezetnek – maximum vállalatot – és a négyzónás légkondit kapcsolgatják. Megszokják, hogy lehetetlenség belerúgni az első ülések támlájába. A fej fölötti rész is tisztességes, középen nincs is ülés, viszont van pelenkázóasztal-méretű könyöklő. Tespedni nagyszerű, az ablakokon is jól kilátni és üléshajtogatás nélkül is ötszáz literes a csomagtér. 

Egy igazi luxusautó nem lehet dízel, gondolhatják most a monitor előtt. Bizonyos államokban egyáltalán nem is árusítanak dízelmotoros személyautókat, míg Németországban a józan ész szorította háttérbe a benzineseket. Ennek a két szempontnak, és a tizenkét henger alatt nem szívesen ismerkedő arab vásárlóknak próbál megfelelni a 7-es motorpalettája. Az aktív hibridre, a gyártókra vonatkozó kibocsátási előírások és az egyes országok adószabályai adhatnak magyarázatot.  

Miután az utolsó szívómotortól is megvált a BMW, a tesztautóban lévő 30d motort tekinthetjük alapnak, van néhány V8-as turbós, benzines, és a 760i hatliteres V12-ese a csúcs. A legkisebb teljesítményű dízel optimális választás. Legnagyobb forgatónyomatéka 560 newtonméter, mindössze ezerötszázas fordulaton. Ez nagyon kell a gyorsításhoz. A többi dízel is mind sorhatos, de nem az itt alkalmazott egy darab, kettős megfúvású turbóval készülnek, hanem kettő (740d), vagy három feltöltővel (750d). Kategóriája legerősebb sorhatos dízele, olvasom a harmincasról, igaz, a konkurencia már rég áttért a V6-os elrendezésre. Persze ilyen paraméterekkel húsz éve még a 730d is csúcsmodell lehetett volna.

Ezerötszáz fordulat, értik? Kulturált tempóban, jelentéktelen motorhanggal, minimális fordulatszám-ingadozással vonul a BMW. Nem tudom mi történik a hajtásláncban, de nem is érdekel. A nyolcsebességes automata váltó gondolkodik. Pöcögtetem a gázt az országúton, rálehelek amikor városban vált a lámpa, és a pedálon pihentetem a lábam autópályán. Majd átadom a munkát a követőradaros tempomatnak. Percek után kezdek elszenderedni a head-up display-t bámulva, szinte mindenki gyorsabb nálam. A világ rohan, én itt érzem magam a legjobban. A BMW éppen egy teherautót követ, tisztes távolságból, mert erre van beállítva. Kanyarban kicsit rázni kezd a kormány, hogy ne szédüljek le a sávról. Ez a funkció kiiktatható, viszont csak következetes felfestéseken működik. Nincs kedvem beleszólni a folyamatba.  

Egy kiegyensúlyozott autóban szinte feleslegesnek tűnik, hogy a gázpedál érzékenysége, illetve a futómű keménysége több fokozatban állítható a vezetési mód léptetésével. A legtakarékosabb Eco Pro módban az amúgy fizikai mutatókat nem tartalmazó műszerfal képe megváltozik. Ilyenkor a szokásos pedálhasználattal nem lő ki a 730d, de a terhelés, illetve visszatöltés-figyelő műszer alatt látható, hány kilométernyi üzemanyagot spóroltunk. Menet közben kisebb, motorféküzemben nagyobb gerjesztéssel működik a generátor, így tehermentesíti a motort, de ha kell, ilyenkor is képes keményen gyorsítani, ha határozottan gázt adok. 

Egy hét alatt körülbelül harminc megspórolt kilométerig jutottam, és közben hét liter alatt maradt az átlagfogyasztás, de volt hat is. Ez az, amit a gyár ígér. Ebben a változatos vezetési stílusban akár ezer kilométerre elég egy tank gázolaj, és azt hiszem, én ezt az ezer kilométert simán bevállalnám egy fenékkel.

Ha éles helyzetbe kerülünk és rendesen letapossuk a pedált, a váltó azonnal visszakapcsol kettőt, majd jön a lakosság, utastéren kívül rekedt tagjai számára félelmetes döngetés. Felesleges, de létező lehetőség a Sport fokozat is. A legszabadabb állásban engedékenyebbé válik a menetstabilizáló elektronika és kétezer fordulat környékén várakozik a motor. Ilyenkor viccesen ritka beosztású fordulatszámmérőt rajzol elénk a képernyő és két szám közt három centinként kalimpál a mutató, de valóban harap is a dízel. Ahogy cikázik a 7-es, az talán halálos lenne, de a tesztautó összkerekes, vagyis xDrive kivitelű. Gondolom a tapadásvesztés hatására azonnal összezárt a központi tengelykapcsoló, amikor kellett. Azért tennék vele egy próbát hóban is. Átlagos esetben nem tűnik sportosnak a nagy dízel BMW, pedig rugózása még a legkényelmesebb állásban is feszes egy kicsit.

Hat másodperc alatt felrántja százra az 1,9 tonnát, de ez annyira távoli esemény, mintha a Vidámpark elvarázsolt kastélyának tükréből próbálnánk elképzelni, milyen egy derekasan végigdrogozott szombat este. A padlógázos gyorsítást mégis mindenkinek jó szívvel ajánlom. Röviden: olyan mint amikor a játszótéri hinta előre lendít. Amikor elkezdtem igazán bízni a technikában, mindig arra vágytam, hogy ez a hinta lendítsen előre újra és újra. 

A BMW nem csak ígér, de be is tartja szavát. A hathengeres dízel, alapjáraton egyáltalán nem hallható, gyorsításkor pedig inkább a felépítésből adódó hanggal szórakoztat, mint dízeles kerregéssel. Csupán a parkolóház visszhangos közegében felfelé kaptatva állapítottam meg, hogy ez a dízelhang is tipikus, még ha csak ilyen kis mértékben is.

De milyen lépcsőfokok vezetnek a 23,6 millió forintos alapártól addig a 32,6 milliós végösszegig, amennyiért egy ilyen felszereltségű 7-est adnak? Ennyi pénzt elkölteni gyerekjáték, ha pusztán a tetőablakért is elkérnek félmilliót, az adaptív, kanyarkövető LED-es fényszórók 831 ezerbe kerülnek és a Driving Assistant Plus nevű kortárs robotpilóta ára 848 ezer. Ezek most még ennyit is érnek, hiszen a mai csúcstechnikát képviselik. Az idő múlása aztán majd nyilván az összes kis és közepes autóba beszivárogtatja azt a sok jót, ami miatt most maradandó élmény a legnagyobb BMW. Illetve mégsem, mert az apró részletek, az anyaghasználat, és az összkép ami kiemeli a tömegből a valódi luxuslimuzinokat, csak ebben a kategóriában jár, lejjebb nem. Ott gyakran csak a szuperalacsony fogyasztás ígérete és a prémium illúziója marad, néha sok-sok csalódással. 

Totalcar értékelés - BMW 7 730d xDrive - 2013

9
TC

Egy nagy német limuzinban nem csalódhat az ember. A 7-es BMW szórakoztató, kiváló minőségű és jól működő extráinak köszönhetően igazán könnyű vele bánni. Az alapdízellel is bátran ajánlható vétel.

Népítélet - BMW 7

7,6
Nép
5.8
9.3
6.4
9.7
6.9

Az oldalról ajánljuk

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

5 órája
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19