Nincs más választásod

Megvolt: BMW M135i - 2013.

2013.07.09. 06:54

Adatlap BMW 3 M135i - 2013

  • 2979 cm3-es,soros 6 hengeres benzines
  • 306 LE @ 5800 rpm
  • 400 Nm @ 1300 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.3 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • 11 864 200 Ft

Visszafogott torokhanggal kel életre a sorhatos, amit már sok más kasztniban élvezhettünk. Én úgy emlékszem, az X3-asban például harsányabban szólt. De a szükséges drámai kezdőlökést megadja azzal, ahogy egy apró gázfröccsel indít. Vagy ott sem volt az a gázfröccs? Mindegy is, induljunk már, induljunk már!

Te jó ég, milyen zseniális ez a kormány. Már az ActiveHybrid 3-asban is elaléltam tőle, de ebben az autóban még inkább a helyén van. Egyetlen fordulat alatt eliszkol a végállásig, középütt mégsem kell gyöngyöző homlokkal koncentrálni, hogy tempónál a sávban maradjunk. Esküszöm, ez a változó áttételű kormány az egyik legjobb termés a BMW utóbbi éveiben. Úgy kényeztet, hogy ha nem figyelünk oda, észre sem vesszük, csak azt, hogy valami nagyon jó dolog történik éppen velünk.

Épelméjű közlekedéskor ez a domináns érzés az autóban. Ülünk a hangulatban és kivitelezésben egyszerűen tökéletes, hasított bőr szélű szövetülésben, lepumpáljuk, amíg azt nem érezzük, hogy a következő nyomásra a seggünket dörzsölné már az aszfalt, engedjük, hogy tenyerünkbe simuljon a buja érzetet keltő vaskos kormány vagy éppen a kerekded váltógomb, és a bőrünk pórusain át isszuk a magunkba a prémium életérzést. Semmi különleges nem történik, nem szakadnak le cafatok a visító gumiról, nem repedezik a dobhártyánk a trombitáló szívóhangtól, nem süti a kipufogó a jobb vádlinkat, épp ellenkezőleg. Az a kevés inger, amit átenged az M135i szűrője, gyengéden cirógatja érzékszerveinket.

Sosem csábít agyatlan huligánkodásra. A gyorsan menést talán még megtaláljuk az étlap utolsó oldalán, de nem az a konyhafőnök ajánlata. Pult alól viszont bármikor előhúzza. Kétség nem fér hozzá, ott van a 320 lóerő a hosszú motorháztető alatt, és a kettős megfúvású turbó bármikor elfütyüli a dalunkat, amikor csak megkérjük. Igazából elég kevés kérlelés kell neki, ahhoz képest, hogy száz lóerő fölötti literteljesítményről beszélünk. De azért ott a turbólyuk - így, hogy nincs automata váltó, ami elkenje, el tudunk mormolni egy feszült menjünk márt összeszorított fogaink között, mire tényleg megindul. Utána viszont könyörtelenül, feltartóztathatatlanul tol bele a leszabályozásba.

Nagyon jól fésült a motor, ha nem lenne ilyen jó erőben, érdektelennek mondanám. Pedig turbós létére nem gyengül el fent, érdemes kihúzatni. Csak a hangja nemigen jön meg, legalábbis belülről. Csikós mester azt mondta, amikor fotózott, kifelé szépen zenélt a kipufogó.

Igen, városban lehet vele mókázni, egyesben, kettesben kiteszi a fenekét, ha provokáljuk. A mechanikus diffizár nélküli hátsókerekesek közül magasan ő mímeli a legjobban a sperrt, nem véletlenül kapott hátra is hűtött tárcsaféket. Majdnem elhisszük neki, hogy össze tudja zárni a két hajtott kereket, olyan ügyesen fékezgeti a kanyarbelsőt. De csak majdnem. Májerkedni pont jó még, de egy elnyújtott áááh-hoz azért már kevés.

Hagytam, hogy megvezessen az M-es jelölés, kivittem megfuttatni országútra. Hol máshol lehetne kiélvezni egy jól kigyúrt, hátsókerekes kompaktot? Talán kicsit sokat vártam tőle: nem az élvezkedés emléke maradt meg a néptelen kanyargós utak lerohanásából.

Erőnlétre pont jó - 320 lóerőt már kellőképpen tisztelünk egy ekkorka autóban, de még nem olyan reménytelenül túlmotorizált, hogy ne merjük tisztességesen megkergetni. Ebben maximálisan benne is van. A középkorban balladákat írtak volna a futóműről, olyan kivételes tapadásra bírja kényszeríteni a Michelineket, miközben a zötyögős városi utakon legfeljebb annyit mondanánk rá, hogy feszes. Üvegvágóként karcolja útját az aszfaltba, egy pillanatra nem bizonytalanodik el, még akkor sem, amikor rég túlléptük a józan határokat.

És azok a fékek. Régebben sokszor kritizálták az erős BMW-ket, hogy a fék a gyenge pontjuk - hát itt nem illik panaszkodni. Elöl négydugattyúsak a kékre pingált nyergek, hátul is hűtöttek a tárcsák. Amikor már kezdjük érezni a szagot, és a pedál is kicsit mélyebben fog, még bőven vannak tartalékai. És ahhoz, hogy idáig eljussunk, már elég kemény kézzel kell bánni a kis 1-essel. Megkockáztatom, közúton nemigen lehet térdre kényszeríteni ezt a fékrendszert.

De aki egy M-es BMW féktelen életörömét keresi az M135i-ben, rossz helyen keresi. Nem fogja kisördögként böködni az oldalunkat vasvillájával, amíg vörösen nem izzik a turbó és a tapadás határmezsgyéjének a külső szélét tökéletesen fel nem térképeztük. Nem fog hergelni, hogy forgassuk még, hogy támadjuk az ideális íveket, nyomjunk le minden kötözködőt. De még csak bíztatni sem fog arra, hogy még egy kicsit gyorsabban elment volna az a kanyar. Pókerarccal teszi a dolgát, de mókázásról szó sincs. Egy Fiesta ST százszor szórakoztatóbb.

Kilóra és lóerőre szinte pontosan ott vagyunk, mint a Nissan 370Z-vel, de mennyire más a két karakter. Nem fair összehasonlítani egy sportkocsit egy csúcskompakttal, de amíg a Nissannal minél gyorsabban mentem, annál jobban bátorított, a BMW-ben hamarabb kezdtem el félni, minthogy közel kerültem volna a határokhoz. Persze ez csak én vagyok, nyilván ki lehet többet is autózni a kis bimmerből. De nem hagy nyugodni, vajon szándékos-e ez a jellembeli különbség két azonos erejű, azonos súlyú autónál, vagy csak az adottságok, a súlypont, az üléspozíció, a tengelytáv és a szélesség következménye.

Talán az a kulcs, hogy a BMW-vel virtuóznak kell lenni, hogy megautózzuk a vékony határvonalat, ahol már sikítanak a gumik, de még nem dobtuk el. Nagy felelőssége van ebben a motornak, mert nem lehet csak úgy odapörkölni neki a kanyar közepén, hiszen néhány tized késedelemmel jön meg majd a kraft, és ha nem ismerjük úgy, mint az asszonyt tíz év házasság után, nehéz megjósolni, mikor és mekkorát fog taszajtani rajtunk. De a futómű is érezhetően maximális tapadásra és határtalan stabilitásra van kihegyezve, nem játékosságra.

Gyors, rettenetesen gyors. Végtelen precizitással lehet irányítani eszméletlen sebességek mellett. És ne legyünk igazságtalanok: egy csúcs-Audinál milliószor élettelibb, mérgesebb. Határozottan érezni, hogy gyorsan megyünk vele, nem csak a kilométeróra mutatójára hegyezhetjük a cerkát. De túl jólnevelt ahhoz, hogy kihozza belőlünk a bűnös ösztönöket: nem erre játszik. Nem egy olyan M-es BMW, ahogy eddig ismertük őket.

Nem is kerül annyiba. A hátsókerekes, háromajtós, kézi váltós M135i listaára 12 millió, vagyis épp akkora távolságra van a kommersz, négyhengeres 1-esektől, amennyivel vonzóbb is. Egy nagyon klassz, erős kompakt, a szükséges exkluzivitással, amiért sokan szívesen virítanak még egy pár milliót.

Simulékony karaktere dacára nehéz lenne kívánatosabb BMW-t mutatni az aktuális kínálatban. Az utóbbi évek legharapósabbjai, az M3 GTS és az 1-es M Coupé már elfogytak, és az M3-as kupéból is éppen most gyártották le az utolsót. Legkomolyabb ellenfele talán az Mercedes A45 AMG lehetne, de az jóval drágább, és gyanús, hogy elsőkerekesből barkácsolt összkerekesként egészen más a hangulata, mint ahogy az Audi S3-asnak is.

De nem azért fogják szeretni, mert ő az egyetlen hátsókerekes autó ebben a kategóriában, mert ő az egyetlen sorhatos az új 1-esek között, azt hiszem. Hanem mert minden hímereje ellenére civilizáltan viselkedik.

Totalcar értékelés - BMW 1 M135i - 2013

9
TC

Mivel saját kategóriában indul, nincs igazi ellenfele, ennek ellenére kevés kihívó ellen maradna alul. Mindent tud, amit kívánni lehet egy csúcskompakttól, finom szerszám, de nem igazán éles: inkább kényeztet, mint vadít. Ha nem M-es BMW-ként kezeljük, közel van a tökéleteshez.

Népítélet - BMW 1

7,0
Nép
5.7
7.7
6.9
7.1
7.4

Az oldalról ajánljuk

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

2 órája
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04