Nincs más választásod

Megvolt: BMW M135i - 2013.

2013.07.09. 06:54

Adatlap BMW 3 M135i - 2013

  • 2979 cm3-es,soros 6 hengeres benzines
  • 306 LE @ 5800 rpm
  • 400 Nm @ 1300 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.3 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • 11 864 200 Ft

Visszafogott torokhanggal kel életre a sorhatos, amit már sok más kasztniban élvezhettünk. Én úgy emlékszem, az X3-asban például harsányabban szólt. De a szükséges drámai kezdőlökést megadja azzal, ahogy egy apró gázfröccsel indít. Vagy ott sem volt az a gázfröccs? Mindegy is, induljunk már, induljunk már!

Te jó ég, milyen zseniális ez a kormány. Már az ActiveHybrid 3-asban is elaléltam tőle, de ebben az autóban még inkább a helyén van. Egyetlen fordulat alatt eliszkol a végállásig, középütt mégsem kell gyöngyöző homlokkal koncentrálni, hogy tempónál a sávban maradjunk. Esküszöm, ez a változó áttételű kormány az egyik legjobb termés a BMW utóbbi éveiben. Úgy kényeztet, hogy ha nem figyelünk oda, észre sem vesszük, csak azt, hogy valami nagyon jó dolog történik éppen velünk.

Épelméjű közlekedéskor ez a domináns érzés az autóban. Ülünk a hangulatban és kivitelezésben egyszerűen tökéletes, hasított bőr szélű szövetülésben, lepumpáljuk, amíg azt nem érezzük, hogy a következő nyomásra a seggünket dörzsölné már az aszfalt, engedjük, hogy tenyerünkbe simuljon a buja érzetet keltő vaskos kormány vagy éppen a kerekded váltógomb, és a bőrünk pórusain át isszuk a magunkba a prémium életérzést. Semmi különleges nem történik, nem szakadnak le cafatok a visító gumiról, nem repedezik a dobhártyánk a trombitáló szívóhangtól, nem süti a kipufogó a jobb vádlinkat, épp ellenkezőleg. Az a kevés inger, amit átenged az M135i szűrője, gyengéden cirógatja érzékszerveinket.

Sosem csábít agyatlan huligánkodásra. A gyorsan menést talán még megtaláljuk az étlap utolsó oldalán, de nem az a konyhafőnök ajánlata. Pult alól viszont bármikor előhúzza. Kétség nem fér hozzá, ott van a 320 lóerő a hosszú motorháztető alatt, és a kettős megfúvású turbó bármikor elfütyüli a dalunkat, amikor csak megkérjük. Igazából elég kevés kérlelés kell neki, ahhoz képest, hogy száz lóerő fölötti literteljesítményről beszélünk. De azért ott a turbólyuk - így, hogy nincs automata váltó, ami elkenje, el tudunk mormolni egy feszült menjünk márt összeszorított fogaink között, mire tényleg megindul. Utána viszont könyörtelenül, feltartóztathatatlanul tol bele a leszabályozásba.

Nagyon jól fésült a motor, ha nem lenne ilyen jó erőben, érdektelennek mondanám. Pedig turbós létére nem gyengül el fent, érdemes kihúzatni. Csak a hangja nemigen jön meg, legalábbis belülről. Csikós mester azt mondta, amikor fotózott, kifelé szépen zenélt a kipufogó.

Igen, városban lehet vele mókázni, egyesben, kettesben kiteszi a fenekét, ha provokáljuk. A mechanikus diffizár nélküli hátsókerekesek közül magasan ő mímeli a legjobban a sperrt, nem véletlenül kapott hátra is hűtött tárcsaféket. Majdnem elhisszük neki, hogy össze tudja zárni a két hajtott kereket, olyan ügyesen fékezgeti a kanyarbelsőt. De csak majdnem. Májerkedni pont jó még, de egy elnyújtott áááh-hoz azért már kevés.

Hagytam, hogy megvezessen az M-es jelölés, kivittem megfuttatni országútra. Hol máshol lehetne kiélvezni egy jól kigyúrt, hátsókerekes kompaktot? Talán kicsit sokat vártam tőle: nem az élvezkedés emléke maradt meg a néptelen kanyargós utak lerohanásából.

Erőnlétre pont jó - 320 lóerőt már kellőképpen tisztelünk egy ekkorka autóban, de még nem olyan reménytelenül túlmotorizált, hogy ne merjük tisztességesen megkergetni. Ebben maximálisan benne is van. A középkorban balladákat írtak volna a futóműről, olyan kivételes tapadásra bírja kényszeríteni a Michelineket, miközben a zötyögős városi utakon legfeljebb annyit mondanánk rá, hogy feszes. Üvegvágóként karcolja útját az aszfaltba, egy pillanatra nem bizonytalanodik el, még akkor sem, amikor rég túlléptük a józan határokat.

És azok a fékek. Régebben sokszor kritizálták az erős BMW-ket, hogy a fék a gyenge pontjuk - hát itt nem illik panaszkodni. Elöl négydugattyúsak a kékre pingált nyergek, hátul is hűtöttek a tárcsák. Amikor már kezdjük érezni a szagot, és a pedál is kicsit mélyebben fog, még bőven vannak tartalékai. És ahhoz, hogy idáig eljussunk, már elég kemény kézzel kell bánni a kis 1-essel. Megkockáztatom, közúton nemigen lehet térdre kényszeríteni ezt a fékrendszert.

De aki egy M-es BMW féktelen életörömét keresi az M135i-ben, rossz helyen keresi. Nem fogja kisördögként böködni az oldalunkat vasvillájával, amíg vörösen nem izzik a turbó és a tapadás határmezsgyéjének a külső szélét tökéletesen fel nem térképeztük. Nem fog hergelni, hogy forgassuk még, hogy támadjuk az ideális íveket, nyomjunk le minden kötözködőt. De még csak bíztatni sem fog arra, hogy még egy kicsit gyorsabban elment volna az a kanyar. Pókerarccal teszi a dolgát, de mókázásról szó sincs. Egy Fiesta ST százszor szórakoztatóbb.

Kilóra és lóerőre szinte pontosan ott vagyunk, mint a Nissan 370Z-vel, de mennyire más a két karakter. Nem fair összehasonlítani egy sportkocsit egy csúcskompakttal, de amíg a Nissannal minél gyorsabban mentem, annál jobban bátorított, a BMW-ben hamarabb kezdtem el félni, minthogy közel kerültem volna a határokhoz. Persze ez csak én vagyok, nyilván ki lehet többet is autózni a kis bimmerből. De nem hagy nyugodni, vajon szándékos-e ez a jellembeli különbség két azonos erejű, azonos súlyú autónál, vagy csak az adottságok, a súlypont, az üléspozíció, a tengelytáv és a szélesség következménye.

Talán az a kulcs, hogy a BMW-vel virtuóznak kell lenni, hogy megautózzuk a vékony határvonalat, ahol már sikítanak a gumik, de még nem dobtuk el. Nagy felelőssége van ebben a motornak, mert nem lehet csak úgy odapörkölni neki a kanyar közepén, hiszen néhány tized késedelemmel jön meg majd a kraft, és ha nem ismerjük úgy, mint az asszonyt tíz év házasság után, nehéz megjósolni, mikor és mekkorát fog taszajtani rajtunk. De a futómű is érezhetően maximális tapadásra és határtalan stabilitásra van kihegyezve, nem játékosságra.

Gyors, rettenetesen gyors. Végtelen precizitással lehet irányítani eszméletlen sebességek mellett. És ne legyünk igazságtalanok: egy csúcs-Audinál milliószor élettelibb, mérgesebb. Határozottan érezni, hogy gyorsan megyünk vele, nem csak a kilométeróra mutatójára hegyezhetjük a cerkát. De túl jólnevelt ahhoz, hogy kihozza belőlünk a bűnös ösztönöket: nem erre játszik. Nem egy olyan M-es BMW, ahogy eddig ismertük őket.

Nem is kerül annyiba. A hátsókerekes, háromajtós, kézi váltós M135i listaára 12 millió, vagyis épp akkora távolságra van a kommersz, négyhengeres 1-esektől, amennyivel vonzóbb is. Egy nagyon klassz, erős kompakt, a szükséges exkluzivitással, amiért sokan szívesen virítanak még egy pár milliót.

Simulékony karaktere dacára nehéz lenne kívánatosabb BMW-t mutatni az aktuális kínálatban. Az utóbbi évek legharapósabbjai, az M3 GTS és az 1-es M Coupé már elfogytak, és az M3-as kupéból is éppen most gyártották le az utolsót. Legkomolyabb ellenfele talán az Mercedes A45 AMG lehetne, de az jóval drágább, és gyanús, hogy elsőkerekesből barkácsolt összkerekesként egészen más a hangulata, mint ahogy az Audi S3-asnak is.

De nem azért fogják szeretni, mert ő az egyetlen hátsókerekes autó ebben a kategóriában, mert ő az egyetlen sorhatos az új 1-esek között, azt hiszem. Hanem mert minden hímereje ellenére civilizáltan viselkedik.

Totalcar értékelés - BMW 1 M135i - 2013

9
TC

Mivel saját kategóriában indul, nincs igazi ellenfele, ennek ellenére kevés kihívó ellen maradna alul. Mindent tud, amit kívánni lehet egy csúcskompakttól, finom szerszám, de nem igazán éles: inkább kényeztet, mint vadít. Ha nem M-es BMW-ként kezeljük, közel van a tökéleteshez.

Népítélet - BMW 1

7,0
Nép
5.7
7.7
6.9
7.1
7.4

Az oldalról ajánljuk

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

15 perce
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

március 16., 07:14
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
  • Hírek

Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó

Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.

március 16., 07:13
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Végig Amerikán
  • Szerelem

Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)

Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.

március 16., 09:58
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
  • Hírek

Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors

A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.

március 16., 12:12
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
  • Hírek

Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója

A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.

március 16., 15:33
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

március 16., 16:25
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szent
  • Közélet

A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei

A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.

március 16., 13:30
Minden dízeles lázálma egy gázos Duster
  • Tesztek

Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential

A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.

március 17., 05:55
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
  • Hírek

Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét

Az eredmény egészen szórakoztató lett.

március 16., 14:13
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

március 16., 11:12
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

március 16., 17:08
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37