Hogy miért kapta nevét a lépcsős vízesésről az Opel kabriója, nem tudom, de sejtem, hogy valami köze lehet a természet által gömbölyűre koptatott kövek között fátyolszerűen zuhanó víz eleganciájához és könnyedségéhez.

Illetve inkább az előbbihez. A Cascada ugyanis minden értékrend szerint elegánsnak és szépnek számít. Nem tudom, az utóbbi idők Opel dizájn-ébredése minek köszönhető (mondjuk nagyon ideje volt már), de a kabrió vitán felül az eddigi legjobb forma. Addig biztosan, amíg végre nem csinálnak ismét egy szép kupét, mondjuk Calibra néven.
A képzeletbeli szélvédő- és övvonal szinte párhuzamosan futnak és magasodnak az ég felé, az orra pedig lejt, és a lámpatestekből induló mélyedés ügyesen takarja a tényt, hogy a valóságban ez is a gyalogosvédő, magas fajta. A leginkább ügyes megoldás pedig talán annak köszönhető, hogy az Opel nem állt be a sorba, és csinált béna, keménytetős autót, hanem vászontetővel szereli a Cascadát. Ennek köszönhetően a hátsó kerékjárati ív fölött nem éktelenkedik a bonyolult mechanizmust és magát a tetőt takaró dobozszerű felépítmény, ami olyan farnehézzé tesz minden keménytetős kabriót, mint Falusi Mariannt a menyasszonyi uszály.

Bár a Cascadát az Astra kabriójának illik tekinteni, a mezei Astrához képest egy centivel hosszabb a tengelytávja (2695 mm) és egy lökhárító-hajszálnyival hoszabb is (4696 mm) de nem véletlen, hogy külön nevet talált neki az Opel. Ezzel is szeretné egy kicsit máshová pozícionálni, de attól, hogy sokat szajkózzuk a prémium szót, a termék még nem lesz az. Én nem is erőltetném, egyrészt kínos, mert vagy magáért beszél az áru, vagy nem, másrészt semmi értelme, nem ezért fogják venni.

Hanem azért, mert kabriónak bizony a Cascada nagyon jó. És nem ahhoz képest, hanem akkor is, ha az egész vászontetős kabrió piacot nézzük. Nem okoz szívrohamot egy kalap alá vennem a prémium- és nem-prémium gyártókat, elvégre a kabrió mindig is az öncélú magamutogatás eszköze volt, ennélfogva mindegyik drága, és megnézik az emberek. Az Opellel ebből a szempontból jól jártunk.

Mit várunk egy ilyen – négyszemélyesnek mondott – kabriótól? Elsősorban azt, hogy ne tépje le a fejünket a turbulencia, és a szélzaj se marja szét a hallójáratainkat. A Cascada szélterelője ugyan meglehetősen egyszerű és törékeny szerkezetnek tűnik, de elég fixen pattan a négy kis pöcök a helyére. Egyetlen egyszer csuklott össze, akkor egy bolgár kamion tépett el mellettem. Ezt leszámítva a helyén marad, felhúzott oldalablakokkal pedig 150-es tempóig nincs szükség emelt hangerőre, hogy beszélgetni tudjunk az utasülésen ülővel.
Ha négyesben utazunk, mindez természetesen nem érvényes. Mert bizony lehet, az Opel valahogy megcsinálta, hogy hátra – kisebb-nagyobb kompromiszumok árán ugyan –, de beférjen két átlagos méretű felnőtt. Tudjuk, mert kipróbáltuk és utaztunk is így, hosszú távon persze elviselhetetlen hátul az orkán, de a gyerekeket hozni-vinni az óvodából tökéletesen megfelelő. Kábé kilencvenes tempó az, ami még elviselhető így hátul. A vászontető ötvenes tempóig fel- és lehúzható, így lakott területen belül akár az egész napot végigdemózhatjuk, a Cascada felhúzott tetővel sem ronda.
És ezzel a tulajdonságával-helykínálatával simán túltesz a BMW 640i kabrión, amelyben egyszerűen nem volt hátul lábtér. Pedig a tengelytáv lényegesen rövidebb, ellenben a belső teret valahogy okosabban osztják be Rüsselsheimben.

Ettől függetlenül a beltér az egy Astra, tagadhatatlan, némi krómdísszel és jobb ülésekkel. Ami önmagában nem baj, de az Opel által hangoztatott prémiumság meginog egy kicsit. Mert egy Astra-bél jól összerakott ugyan, de nem Audi-nívó, ez tény. Most nyugodtan cut-copyzhatnám ide, amit az Astra belsejéről tudni kell: riasztó mennyiségű nyomógomb- és tekerő, idővel megszokható, ergonómiai szempontból jól kialakított élettér. Nagyjából ennyi. Ja nem, van Sport-módunk, melynek hatására csodának kéne történnie, de nem történik semmi, és van Eco-mód, amitől érzéketlenné válik a gázpedál, és bekapcsol a start-stop rendszer. Nyugodtan feledjük el mindkettőt.

A beltérből talán magukat az üléseket emelném ki. 215 ezer forint az elektromos, szellőztetett első ülések felára, az extralistán csak ZS-kategóriás akciófilm-néven Elektromos üléscsomag 2. - ként szerepel, de megérik a felárat. Egyrészt remek a formájuk, és a kihúzható combtámasz tényleg a combot támasztja, nem csak lifeg a semmiben, az oldaltartása is jó, és olyan erővel szellőztet, hogy libeg rajtunk ing-gatya, amikor maxra kapcsoljuk. Ilyenkor a kelleténél kicsit hangosabban működik a rendszer, van némi porszívó-hangja, ezt még máshol nem hallottam.

A másik feláras extra, ami úgy-ahogy felhívja magára a figyelmet, az ütközéselkerülő rendszer, amely csipogással riaszt, ha megijed. Sokszor akkor is megijed, amikor még bőven urai vagyunk a helyzetnek, de inkább bimbammoljon százszor, mint egyszer baj legyen. Ital- és pohártartónk van, hátra is jutottak mély ajtózsebek, a hidratálással nem lesznek bajok, a hátsó üléstámlák pedig dönthetők, így – korlátozott mértékben ugyan – de cuccolni is lehet. A csomagtartó térfogata lehajtott tetővel 280 liter, ami 380-ig bővíthető. Ez 30 literrel több, mint a 640i és a Golf esetében.

Mitől jó még egy kabrió? Például attól, hogy kellemes élmény vele végigkrúzolni a Balatonpartot nyáron, miközben a közepesen jól szóló (nyitott autóban nincs jó hifi) JBL-hifiből James Brown Super Bad-je szól.
Teljesen funky érzés a kabriózás a Cascadával, mert nem akar szétesni alattunk, mint egy Mégane CC, nem rusnya, mint egy Focus CC, és nem ellenszenves, mint egy BMW kabrió. És amikor a soul keresztapja eljut odáig a szövegben, hogy I wanna kiss myself, akkor elmosolyodunk, mert az önimádat néha jó, a kabriózás erről szól. A krúzolásnál többet amúgy se akarjunk inkább, mert az ezerhatos turbómotor százhetven lóereje nem az a 170 ló, ami az 1125 kilós E30-as BMW-t mozgatta a nyolcvanas években. A Cascada nehéz, mint a sár, a forgalmi szerint tíz kilóval könnyebb csupán, mint az első Bangle 730i. 1785 kiló.

Az Opel egyelőre nem kapta el a könnyűautó-gyártási fonalat, ráadásul egy kabriót illik agyonmerevíteni, az pedig nem megy súlytöbblet nélkül. Ennek eredményeképpen a Cascada nem sportautó, a kicsi turbómotor megtesz minden tőle telhetőt, egész lelkesen is forog, de nem tépi ronggyá a 19 colos abroncsokat. És fogyaszt is, városban tíz fölött, országúton, nagyon nyugodtan andalogva 8,9-9 liter körül.

De nem baj, van belőle dízel is, feltéve, ha bírják a szagát és a hangját, ott kevesebbel is beéri, bár a gyengébbik – 163 lóerős CDTI - felára félmillió forint az 1.6 turbóhoz képest. A karosszéria amúgy a kategórián belül egyértelműen a merevebbek közé tartozik, jó minőségű úton semmi nem történik, hosszú, kitartóan rossz útszakasz kell, hogy megérezzük azt a kabriósan jellegzetes remegést, ami az autó jobb hátsó és bal első sarka között fut végig, ahogy finoman csavarodik. Felhúzott tetőnél abszolút halk lett volna, ha a jobb oldali ajtó elejéből ne jött volna valami idegesítő szél-sziszegés. Egy ennyire hamvas tesztautónál ez még váratlan.
Lehet, a már említett 19-es kerék túlzónak tűnik, de hohó, mitől is jó egy kabrió? Bizony, a menetkomfort fontosabb, mint bármi más. Mert nem kell, hogy hat alatt gyorsuljon százra, hogy üvöltő hanggal tudassa a néppel, hogy jövünk, és anélkül is tudunk teljes életet élni, hogy félrecsapott fenékkel driftelnénk végig a Côte d'Azurt, de ha vídiakemény, ráz és üt a futómű, na az tökéletesen porig tudja rombolni a krúzolást.

Ez a nem-prémium kabrió viszont jól csinálja ezt, és az Opel futóműfejlesztő részlegének mélyén valakinek kijár a vállveregetés, mert nem kezdte el nyomni a sportos-csengőt. Ezért lett a Cascada inkább puha, finoman guruló, ennélfogva kényelmes. Udo Brinkmann sem járna mással, ebben biztos vagyok.
Lehet vele próbálni nagyot kanyarodni, meg is csinálja, sőt, tulajdonképpen ügyesen is viselkedik, de annyira idegen tőle az ide-oda rángatás és a felniperemen-fordulás, hogy nem erőltetjük. A váltója az a nehéz mozgású, de pontos szerkezet, amit újabban az Opeltől megszokhattunk, a pedálerők kicsik – női sofőrök sem izzadják le magukról a golyósdezodort nyáron -, a kormány elektromos szervós, érezni is rajta a villanymotor ellentartását, de sok visszajelzést az útról nem ad, cserébe pontos és az áttételezése is rendben van.

A funky amúgy is egy nyugodt stílus, a Cascada pedig – ha nem is prémium –, de egy nagyon jól sikerült kabrió, kimagaslóan rossz tulajdonságai nincsenek, ellenben sok, drágább típuson túltesz menetkomfort és térkínálat terén. Na meg jól is néz ki. Két felszereltségi szintje létezik (Cabriolet, Cosmo) pszichológiai hétmillióról indul az ára (1.4 Turbo Cabriolet), a legdrágább, biturbó dízel (2.0 BiTurbo CDTI Cosmo) 9 090 000 forint, tesztautónkon – extráinak köszönhetően – valmivel tízmillió forint fölötti árcédula lógott.
Sok? Nem sok? Szerintem nem, bár a legokosabb választás az alapmodell lesz a gyengébbik motorral. Itt úgyis minden a külsőről szól.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
