Kéne bele egy kis getupaaaaaa

Renault Clio RS – 2013.

2013.07.02. 06:37 Módosítva: 2013.07.02. 08:45

Adatlap Renault Clio RS - 2013

  • 1618 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 200 LE @ 6000 rpm
  • 240 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.7 másodperc
  • Végsebesség:
    230 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.1 l/100km
  • 6 390 000 Ft

A Renault becsületére legyen mondva, ők tartották magukat a legtovább a nagy szívómotoros Clio RS-sel. Csak hát az autóipar játékszabályait is idióta politikusok írják, így kénytelenek voltak beállni a sorba, és megalkotni a papíron 6,3 litert fogyasztó, 200 lóerős, turbós Clio RS-t.

Még az elején hadd nyugtassak meg mindenkit: a Clio RS-sel lehetetlen 6,3-at fogyasztani. Lehet, hogy az önjelölt fogyasztási rekorderek, a Spritmonitor Lovagrend tagjai most csalódottak, de komolyan mondom, egy ilyen kis 200 lóerős izét mi a fenéért kell ezzel eladni?! Ébresztő: ez a kocsi arra van, hogy gyorsan menjenek vele. Ideális esetben persze nem közúton, ahogy minden álszent hozzáteszi. Szülőhazájában ennek egyre durvábbak a következményei, nálunk is romlik a helyzet. Pedig az erős kiskocsi eredetileg arra született, hogy még viszonylag törvényes keretek között élvezetesen lehessen vele menni, és mindezt épelméjű árért.

Mégis úgy tűnik, a világ nagyot változott. A Clio első szériájának még elég volt egy kis 1,7-es motor, hogy bárki jól érezze magát benne, aztán megjött a Clio Williams, ez már kétliteres szívómotorral, és a hagyomány további két generációt bírt ki. A CO2-hajhászás miatt a Renault is törvényszerűen feladta, az utolsó vár is elesett. Mostantól ők is egy közvetlen befecskendezésű, 1,6-os turbómotorra bízták, hogy továbbörökítse a Clio RS nevet.

Papíron minden rendben van. 200 ló és 240 Nm, 6,7 másodperc alatt van százon, az állórajtos 400 métert pedig 14,6 s alatt futja meg - a számok szinte jobbak, mint a régi RS-é. Sőt, mivel a duplakuplungos váltóhoz jár a rajtprogram is, némi idomítás után mindezt egy majom is ki tudja csiholni a Clióból. RS-gomb megnyom, váltó kézi módban, váltóleffentyűk egyszerre meghúzva, fék+gáz.. amikor lelép a fékről a főemlős, a kis 1,2 tonnás gép megy, az előre beprogramozott algoritmusok mentén kapcsolgat, kuplungol, injektál, turbónyomást szabályoz, miegyéb.

Túlzás nélkül: ilyen adottságokkal a Clio RS lehetett volna a kis GTI-k királya. De nem lett. És ezt csupán egyetlen rossz döntésnek köszönheti, a váltójának. A Clio RS-t ugyanis kizárólag duplakuplungos váltóval adják. A jó hír az, hogy alapáron. A rossz hír, hogy nincs hozzá kézi váltó, a világ minden kincséért sem – ha lenne, rögtön más az ábra. Külön rákérdeztem a Renault magyar sajtósánál, aki rákérdezett a francia sajtósoknál, és ők  meg aszondták: nem lesz hozzá kézi váltó.

Kár. Ebbe a kocsiba az kéne.

Valójában már egy jobb szoftver is sokat segítene az RS-en, mondjuk ha a váltónak lenne egy olyan üzemmódja, amikor azt a fokozatot használja, ami pont jó, és gyorsan vált. Mert Sport módban kifejezetten tempósak a kapcsolások, de a közlekedéshez nem ideális, hogy a megfelelő fokozatnál minimum eggyel alacsonyabb fokozatot használ. Mondjuk nyolcvannál negyediket. A normál módban ugyanott hatodikat. Ilyenkor meg az a baj, hogy nagyon leejti a fordulatot, és derült égből villámcsapásként éri egy-egy gázadás. Akár egy-két másodpercet is képes gondolkodni, mit csináljon, és lassan vált, mint egy tetű. Igazából ahhoz nem kell két kuplung, hogy egy elektronika lassan kiköpjön egy számot egytől hatig, ami néha jó, néha nem.

Mitől más?

A Renault ugyanazt a váltócsaládot használja, amit a Ford is, például a Fiestában. Abban is vacak volt. De miért? Pusztán a kétkuplungos megoldás nem garancia semmire? Itt is az van, mint bárhol máshol: a műszaki elv önmagában nem jelent semmit, a kivitelezés módja számít. Így például a VW-csoport erősebb motorjaihoz adott DSG-váltóiban olajban futó tengelykapcsolókat használnak, a fokozatokat is elektrohidraulikus úton kapcsolják az aktuátorok – ezek a ma létező leggyorsabban működő duplakuplungos váltók. Persze a spórolás itt is felütötte a fejét, az olcsóbb DSG-k már száraz, egytárcsás kuplungot használnak, de a fokozatok váltása elektrohidraulikus úton történik.

A Renault és Ford által használt Getrag 6DCT250 váltó ezzel szakít, mivel a kuplungokat és a fokozatokat is villanymotorok kezelik. Hogy ennek mi az előnye? Az olcsóság. A hidraulikus rendszerhez ugyanis szükség van szivattyúra, sok olajra, netán olajhűtőre, míg ezzel a megoldással ez megúszható. Így start-stop rendszer, vagy akár hibridhajtás mellé is jó ugyanez a váltó. Oké, de miért használják egy sportos modellben? Talán azért, mert a 240 Nm nyomatékhoz már kevés volt a régi Clio RS kézi váltója, egy új kifejlesztése pedig sok-sok pénz, amit az RS-modellen szinte lehetetlen megkeresni.

És akkor most jöjjön egy kis dicséret-zuhatag, mert a Clio RS a váltóját leszámítva irgalmatlanul jó autó. Nem tudom, észrevették-e, mi rajta a szokatlan, hát elárulom: ötajtós! Az ám, egy használható hot hatch. Elismerem, hátul nem nagy a hely, de a kategóriában nem mindennapi fícsör, hogy az ember csak úgy hipp-hopp beszállhat hátra. Igaz, ettől picivel nehezebb is, mint a háromajtósok, például a Peugeot 208 GTI.

Totalcar értékelés - Renault Clio RS - 2013

6
TC

A Clio RS kiváló autó, igazán kár volt belerakni ezt a váltót, illetve kár volt így programozni. A motorja bivaly, a futóműve egészen káprázatos, jobb lehetne bármelyik hasonló kis GTI-nél. Így viszont inkább hasonlít egy aprócska túraautóra.

Népítélet - Renault Clio

6,9
Nép
8.2
6.7
7.3
7.5
8.5

Az oldalról ajánljuk

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21