Tök jó. Lenne
Megvolt: Ford Fiesta Powershift 1.6 Titanium - 2013.
Sosem vonzott a Fiesta, semmilyen szinten. Tudtam, hogy létezik, volt is egy ősrégi, első szériás Festivája anyámnak, azt is tudtam, hogy a Ford magasba emelt pajzson hordja körbe, mint a szegmens legnagyobb példányszámban eladott autóját, de a sportos ST-n kívül nem mozdított meg bennem soha semmit.

Fiesta, mulatozás, hát mit mulatozunk mi itten, kérem? Pár nap után megértettem, tényleg költözik némi vidámság az ember szívébe, amikor autózik egy jót vele. Rendben, evidenciákat puffogtatunk, amikor azt mondjuk: a Ford-futóművek zseniálisak, de tényleg. Én a BMW-futóműveseket tanulmányi útra küldeném hozzájuk, valahogy így kell elsőkerekes platformon szórakoztató, kényelmes és ugyanakkor agilis futóművet hangolni. Felejtsék el a Minit, ez jobban kanyarodik és puhábban rugózik.
Persze ronda. Szerintem. Nincs ezzel mindenki így, de nekem ezt a bambán tágra nyitott pofát egy ilyen kicsi autón nem veszi be a gyomrom. Ez Aston-Martinokra való, nem egy olcsó Fordra. Martin Smith, a Ford európai dizájnfőnöke szerint ez sikkes és modern, biztos igaza van, csak valaki magyarázza már meg, miért kell minden autónak (még egy Fiestának is) olyan gonosz, agresszív pofát rajzolni, mint Skeletornak a He-man-ből. Miért nem lehet csak egyszerűen aranyos, vagy kedves.

A hosszú orr a gyalogosvédelem miatt kell, úgy látszik, lassan meg kell szoknunk, hogy az utakat ellepik a szimatoló gnómok, lám, még a Mercedesnek is meggyűlt a baja a hosszú ormánnyal, alig tudták elmaszkolni. A Fiestánál nem is akarták, sőt, jól kihangsúlyozták a két számmal angyobb autóhoz tartozó arcot két irgalmatlanul nagy lámpatesttel, melyek éjszaka fotonágyúként is funkcionálnak. Ha már ilyen lett, legalább világítson jól!

Be kellett ismernem – letagadni nem is lehetne – hogy a vezetési élmény terén nem csak a szigorúan vett konkurenciát (Rio, Punto, Corsa) utasítja maga mögé, hanem a sokkal drágább, prémium – vagy annak szánt – típusokat is. Talán csak a DS3 mérhető hozzá, pedig ez egy alapváltozat, nem a Fiesta ST.

Közvetlen és élénken reagál a kormány minden apró mozdulatára, nincs billegési hajlama hirtelen irányváltásoknál sem. Egy tonna alatti önsúlyának jótékony hatása érződik ilyenkor, és ha azt gondolnák, azért könnyű, mert kicsi, akkor tévednek. Öt centi híján négy méter. Elég helyet ad négy felnőttnek, hogy elfogadható kényelemben sikítsanak végig egy-egy csikorgós kis szerpentint.

Ha már dicsérjük a futóművet, mindenképpen jegyezzük meg, hogy a Fordéknál Powershiftnek hívott, duplakuplungos automata mindent megtesz a móka elrontásának érdekében. Talán csak a Fiat/Alfa TCT-szerkezete működik hektikusabban. Gurulásból azonnal megindulni nem tud, egy röpke pillanatig mintha megerősítést várna tőlünk ahhoz, hogy visszaváltson kettőt, akkor aztán üvölteni kezd a Mária Teréziára még emlékező szívó 1.6-os. Utóbbit a Ford a gyengébb vásárlóerejű (értsd. szegény) piacokon megtartja a Fiestában. Magyarországon is, hiszen a magyar Fiesta-vásárló nem három évre vesz autót, az ezres, EcoBoost-háromhengeres turbóban és olajban futó vezérműszíjában pedig nem bízik, még akkor sem, ha az lett az Év Motorja.

Szóval a váltó vacak, teljesen mindegy, hogy sport vagy komfort üzemmódban használjuk, könnyen össze lehet zavarni. Azonban ha csak nyugodtan, lassan, finoman gurulunk, nincs baja. Csak épp ez a kis autó mindent csinálna, csak ezt nem. A világ legkreténebb manuális üzemmódváltó gombjait is a Ford szállítja, ilyen erővel inkább ne lett volna. Ezt a váltófajtát egyelőre csak ehhez az ezerhatos szívómotorhoz lehet rendelni, de inkább ne tegyék, jobb a békesség és a kuplungolás.

A motor ugyan öreg, de meg kell hagyni, hogy jól mozgatja a könnyű autót. Százharmincig meglepően gyors, azon felül aztán érezhetően tikkad, és a fogyasztása is megugrik, de egyáltalán nem tűnik archaikusnak ebben a közegben. A kipufogó hangja is remek, teljesen úgy szól, mint egy jól beállított, régi, karburátoros Fiat. Mondjuk annyit is fogyaszt.
A felszereltségi szintet tekintve jól állt a kis autó, a Titanium szinte a legmagasabb: hét légzsák, temérdek hárombetűs, életmentő kütyü (ESP, EBA és a többiek), 3,5-es LCD kijelző több, mint kétszázezerért, apró, vékony, nem túl sikkes vagy fiatalos grafikával. Bőrkormány, bőr váltógomb, négy elektromos ablak és a Ford Sync médialejátszó, a MyKey fícsör, mellyel kiélhetjük domináns hajlamainkat gyermekeinken (végsebesség-korlátozás, övbekötés utáni indíthatóság, maximális zenei hangerő) és helyenként gyatra összeszerelési minőség. A könyöklő kétrészes, olyan lépcsővel és illesztési hézaggal, amilyet a Hondánál harminc éve nem láttak, az ajtózseb sorjás, a középkonzol ide-oda mocorog, modern és high-tech a beltér, de sajnálom, nem a minőség szó az első, ami beugrik róla.

Ettől függetlenül a Fiesta jó autó, csak más váltó és kevesebbet fogyasztó motor kell hozzá. Megfelelően tágas, remek futóművel és 3,3 milliós alapárral. Tesztautónk 4,8 milliója sok érte, az olcsóbb változatok azonban jó eséllyel árasztják majd el a világot.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
