Ez a Mercedes berúgja az ajtót
Mercedes-Benz CLA - 2013.
Bevallom, annak idején, amikor először találkoztam a Mercedes kompakt vonalának új formavilágával, valahogy nem éreztem rá.

Nem katasztrofális, mint az előző A és B osztály esetében, de utóbbi túl buszlimuzinos volt, a 122 lóerős 1,6-os turbómotor értelmezhetetlenül gyenge, a hétfokozatú, duplakuplungos váltó sem rakott alá annyi tüzet, hogy bármilyen vonatkozásban a fiatalos és dinamikus szavak jussanak eszembe róla. Nem szerettem.
Aztán jött az új A, aminél a pöpec-faktor nagyott nőtt, az 1-es BMW és az A3-as Audi hirtelen kezdetlegesek és unalmasak lettek mellette, de az igazi tűzijáték a CLA: az új Mercedes-dizájn itt bontakozhatott ki igazán. A végeredmény pedig ütős lett. Soha ennyien nem követtek hazáig, csak hogy megnézhessék maguknak, mint az utóbbi tíz napban.
Eleinte azt hittem, csak a feláras AMG-csomag ad annyi plusz glamourt, hogy megnézzék, de aztán láttam a CLA-t pőrén is, úgy is remek volt. A homorú-domború felületek olyan szintű átgondolt, dinamikus játéka az egész karosszéria, hogy egyszerűen nincs olyan szög, amelyikből rossz ránézni.
Meg voltam róla győződve, hogy a CLS-formához kell a méret, de nem, ezen a 4,6 méteren (mondjuk, ez sem kevés) is megoldották, hogy egyszerre legyen agresszív, laposnak tűnő és széles. A profilnézetből csónakfenék az egyik legszebb retró elem, ami létezik, még akkor is, ha valójában kamu, mert a csomagtartó közepe magasan van, de a szemünket az oldalvonal úgy megvezeti, hogy észre sem vesszük. Az alaktényezője (Cd) kimagaslóan jó: 0,23, illetve 0,22 a BlueEfficiency változatoknál.

A gyalogosvédő géptető is magasan van, itt is ügyesen elcsalták a méretet, leginkább azonban azzal nyert meg, hogy a lökhárító szellőzőrácsain át tényleg áramlik át levegő a fékekhez, nem csak telibevakolt álrácsot köp ki a fröccsöntőgép. Ha a forma adja el az autót, azonnal megvettem, mert ebben a méretosztályban egyszerűen nincs ütősebb. Az ember szinte belekíván valami béltépően erős AMG-motort, és a füstölő kerekekkel lapjával fordulást. Gond nélkül hazudhatná magát 400 lóerős csúcsmodellnek. Pedig nem az.

Ez egy elsőkerekes dízel. És ez – a formán belelkesedve – legalább olyan kemény kijózanodás, mint arcon landolni a Chrysler Buildingről leugorva. Nesze neked magyar rögvalóság, négyhengeres dízel, automataváltó, ennyit a sportolásról. Aztán persze, kicsit más lett minden, a CLA ledolgozta az előítéletekből fakadó rajthátrányát. Valamivel, amire álmomban sem gondoltam volna.

Akinek az AMG-csomag nem tűnt volna fel, annak a piros cérnával varrt bőrkárpitból azonnal világos lesz, hogy ez nem a CLA-kínálat legalja, de egy német prémiumautó esetében fillérezni legalább olyan fölösleges, mint hasonló minőségű bőrkárpitot keresni egy Kiában. Az AMG-kivitel és az AMG exkluzív csomag összesen egymilliós tétel a hosszú extralistában, annyit kérnek érte, amennyiért el lehet adni, kész. Halkan teszem hozzá, hogy a járulékos sportülésekkel remekül néz ki, nem is kéne más.

Mondjuk, a másik oldalon az is való, hogy felár nélkül választhatunk a Comfort és Sport futóművek között, tesztautónkban az utóbbi volt elöl 15, hátul 10 milliméteres ültetéssel. A beltér emiatt épp annyival tűnik drágábbnak, mint egy fapados B vagy A osztály esetében, amennyivel exkluzívabb a CLA külseje. Amúgy szinte minden ugyanaz, kivéve persze, a sportkormányt. És igen, a legrondább beltéri elem – az odabiggyesztett HD-kijelző – macskakövön ugyanúgy cicereg. Azonban a kerek légbefúvókat forgatni gumírozott ágyukban ugyanolyan perverz kéj, mint az Audi A3-esetében.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
