Örök életű puruttyadízelek?
Használtteszt: Audi 80 1,6 TD (1982.) - Peugeot 205 1,8 GRD (1988.) - VW Golf 1,6 D (1988.)
Volkswagen Golf II. 1,6 D Rabbit - 1988.
A harmadik autó nagy meglepetést okozott. Emlékeim szerint az ismerősömnek egy kissé elhasznált, fehér Golf II-ese van, erre a találkozó napján megjelent egy majdnem gyári állapotú autóval, amely alig 220 ezer kilométert futott. Szinte mindene a helyén volt, apróbb hibákat lehetett csak észrevenni. A Rabbit felszereltség nagyablakos első ajtókat, tetőablakot, fordulatszámmérőt is magában foglalt 25 évvel ezelőtt. Ötfokozatú váltója elég hosszú áttételezésű, ezért városi használathoz nem az igazi. Tulajdonosa tízévesen vette 850 ezer forintért, azóta nem sokat kellett rákölteni, ideje nagy részét garázsban töltötte, mindössze egy kicsi rozsdafolt van rajta, az egyik első sárvédő sarkánál.

A korrózió általában a tankbetöltőnél jelentkezik a kettes Golfoknál, nehéz kitisztítani innen a felverődő sarat, és nem is sokan teszik ezt meg. A műanyag díszlécek alatt is hajlamos rozsdásodni, de ez a Golf itt pont nem rohad. A tulajdonos szerint a Golf II-re jellemző a hátsó ajtónál valamiféle tömítőanyag szivárgása is. Inkább apróságok tűnnek fel, az ülés előredöntésére szolgáló műanyag letört, az öv nehezen mozog. Cserélni csak féltengely-gumiharangot kellett, lengéscsillapítót újítottak fel, és a szokásos szervizeket csinálták meg rajta. Anomália a minden ilyen autóban előforduló, alacsony fordulatnál jelentkező, műszerfalból jövő zaj. A fagydugók estek ki, így elfolyt a hűtővíz, meséli a tulaj, aki alaposan magyarázza az autó legkisebb hibáit is. Ilyen a nem megoldott levegőkivezetés az utastérből, ezért néha nehéz becsukni az utolsó ajtót.
Golf II. történelem
A Golf második generációját 1983-ban mutatták be, jelentősen nőtt a mérete elődjéhez képest, az előd Giugiaro vonalait nagyjából megtartotta a Volkswagen dizájncsoportjának vezetője, Herbert Schäfer. Három- és ötajtós változat volt elérhető, 23-féle motorváltozat és több mint 60 féle limitált széria készült belőle. Hamar nagyon népszerű lett az összes kontinensen. Hat gyártósoron készült egészen 1992-ig. A 6,3 millió példány között volt olyan, ami azóta legendává nőtte ki magát. Ilyen a Golf GTi, a Country, a Rally vagy éppen a GTD. Világszinten ismertté vált a márka, megalapozta a megbízható népautó imidzsét hosszú évekre. Már szerencsére kezd kiesni a tuningőrültek látóköréből és egyre több gyári állapotú példányt látni az utakon. Jelentős rajongótábora gyakran rendez találkozókat, és persze ne feledkezzünk el a Golfosok Mekkájáról, a Wörtherseetreffenről. A Népítélet átlaga 7,02.

Az 1,6 literes szívódízel blokk azonos az Audiéval, de a Golfban feltöltés nélkül kicsit erőtlenebb, igaz a kis kasztnihoz elegendő az ereje. A sportkormány kicsit ront a manőverezhetőségen, de ez már csak ízlés kérdése. Az ülések szivacsa itt is kicsit furcsa, de a huzat nem szakadt, tartja magát. Egyedül a tetőkárpit lóg egy kicsit, de ez még simán elnézhető.

Mindhárom autó nagyjából egyidős, és ugyanazt tudja; elvisz bárhová, keveset fogyaszt, kis odafigyeléssel és ráfordítással sokáig fenntartható, emellett nagyon olcsók. Szépen kirajzolódik rajtuk sorstársaik jövője. Az Audi fillérekért cserélt gazdát, használják, amíg megy, majd olcsón vesznek egy hasonlót. A Peugeot nem titkolja, hogy sokat mentek vele, de cserélgették, amit épp kellett, azonban ez sem akadályozza meg, hogy idővel darabokra hulljon. A Volkswagent babusgatták, motorterét is gyakran moshatták, talán ezért ilyen rozsdás. Minden törődést megkapott, így egy kis ráfordítással valószínűleg még nagyon sokáig menni fog.
Golf alkatrészárak
- féltengely gumiharang: 3401 ft FEBI
- két első lengéscsillapító: 20890 ft /db BILSTEIN
- légszűrő: 2794ft BOSCH
- olajszűrő: 2667ft MANN FILTER
- gázolajszűrő: 6477ft MANN FILTER
Mindegyik autón jó mutató a műanyagok állapota, mind kezd fáradni. Először elvetemednek, majd szépen elkezdenek repedezni, a végső stádium a törés vagy lógás. A piros és a fehér autók műszerfala pontosan ebben az állapotban van. A csövek kirepedeznek, eresztik a bennük áramló dolgokat. Mindhárom puruttyadízel különböző mértékben fogyott el. Azonos az ülések, kéderek, műanyagalkatrészek halála, és az is, hogy a motorok olajcsere nélkül, rossz üzemanyaggal sem fognak úgy hisztizni mindenféle érzékelőkön keresztül, mint modern társaik. Mindhárom autó kormol kissé, azonban még teljes terhelésen sem produkálják a nagycsúcsos, nagy adagolós, csippelt autók füstpamacsait.

A fenntartás kötélidegeket igényel, tökéletes állapot nem létezik. Mindig lesz egy zörgő műanyag, egy beszakadt csavar, esetleg egy kis olajfestmény az aszfalton. De ezekben az autókban még beteges fétist érzünk, visszarepítenek minket két évtizedet, 60 lóerővel mi vagyunk a világ urai és közben mámorban úszunk az olajpárában, és a vezetési élményben is. Hogy ezekből makulátlan autók legyenek, legalább a piaci értékükkel azonos alkatrészmennyiségre lenne szükség. Ezt nem sokan fogják megvenni, ezért mindig találnak olyan állapotot, amikor még a végstádium előtti autó még használható egy-két műszaki vizsgányit.

Arra a kérdésre, hogy a három típusból miért nincsenek gyári állapotú példányok tucatszám, nem tudnék pontos magyarázatot adni. Viszont biztos, hogy ezek az autók elérték a vízválasztójukat. Innen két út létezik (persze a Golf kivétel): a bontó vagy egy donor. Okmányok nélkül féláron kapható bármelyik - ha a motor-kasztni-beltér hármasból csak kettő használható, már megérte. Ennyi pénz talán senkinek sem fáj. Azonban ez a megoldás is csak pár évvel hátráltatja a letérdelést. És bizony nem árt, ha van otthon egy szerelőakna, vagy épp emelő a napi tíz perc berheléshez. Másképp ezek az autók nem tartanának itt.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
