Mint egy mozdony

Bemutató: Chevrolet Trax - 2013.

2013.05.06. 05:40

Aranyapám, te meg hogy nézel ki?! – szakadt ki belőlem a bemutatóra szóló meghívóhoz csatolt kép láttán. Nézegettem, hunyorogtam, mi nem stimmel. Mert valami nem stimmel. A Chevrolet Trax az Opel Mokka közeli rokona, de a gének kutyulódása egészen más autót adott ki.

Élőben aztán világossá vált: a Trax a kompakt SUV-ok Keresztes Ildikója. Míg a bömbölő zsűritag énekesnőnek évtizedek kellettek a megvilágosodáshoz, a Trax-et élőben megnézve pár perc alatt rájöhet a szemlélő: eluralkodik az arcán a saját orra. Bizonyos nézeteiben kimondottan zavarba ejtőek meglepő arányai. Hogy ezt valaki csúnyának gondolja, vagy a szexepil részének, döntse el maga. Mindenesetre határozott, messziről felismerhető egyéniséggé teszi gazdáját.

A Trax és az Opel Mokka egy tőről fakadnak. Azonos a padlólemezük, de még a magasságuk és az oszlopok vonala is kísértetiesen hasonlít. Minél tovább nézegetem a két autó képét, egyre inkább az az érzésem, hogy ugyanazt az első ajtót használják. Ezektől függetlenül soha, senki nem keverné össze őket egy parkolóban. A Chevy markáns orr-része, oldalablakainak íve és az oldallemezek együtt egészen más karaktert adnak ki.

Érdekes, hogy a Chevrolet a bemutatón nagyon domborította, hogy ők találták fel 78 évvel ezelőtt a SUV kategóriát, ugyanakkor egyetlen retrós dizájnutalást sem tettek. Pedig akárhogy is nézem, a Trax sárvédő domborításai és a gépháztető formája, az előrenyúló maszk nagyon is emlékeztet a negyvenes-ötvenes évek Suburbanjeire. Más lapra tartozik, hogy a Trax elférne azok tetején, annyival kisebb. Viszont annyival modernebb is, hogy bármelyik régi Suburbant a bent ülők életének veszélyeztetése nélkül rápakolhassuk – a Trax karosszériája olyan erős és merev, hogy a tető nagyjából 6 tonnát bír.

Ha valakit nem zavar a gyalogosvédelmi- és egyéb biztonsági okokból irdatlanra rajzolt orr, kimondottan csinosnak találhatja. Ha annak nem is, praktikusnak mindenképp. Hogy ekkora járművet SUV-nak neveznek, nekem még megszokást igényel – olyan, mintha egy Ignist, vagy Wagon R-t SUV-oznánk. Ráadásul ezt mások már megtették korábban, fogadjuk el, hogy ami magas, jó helykihasználású, az rögtön SUV. Ezeket a kis SUV-okat pedig szeretik a vevők, ezért szeretik a gyártók is. 2008 és 2012 között megduplázódott a forgalmuk, tehát pénzt lehet velük keresni. A siker érthető: nem túl nagy külső mellett praktikusan alakítható beltérrel rendelkeznek, kényelmes a ki-beszállás, a nagy hasmagasság és az opciós összkerékhajtás miatt még enyhén terepképesek is.

A Trax tud mindent, amit egy sokcélú kisautónak tudnia kell. Alapból 356 literes a csomagtartó, de a hátsó támlákat lehajtogatva, plafonig rakva 1370 literből gazdálkodhatunk. Aki szörfdeszkát, lapra szerelt szekrényt, vagy merev részeg kosarast szállítana, csak előrehajtja az utasülés támláját, és 2,3 méter hosszú rakományt is berakhat. Bőven van rakodóhely az utastérben is: fiók az utasülés alatt, pohártartók a középkonzolban, napszemüvegtartó a sofőr feje mellett, fedeles kesztyű- és egyébtartók, szellőzőrostélyra hasonlító kis rekeszek a műszerfalon. Nagyon praktikus a középkonzol hátuljába szerelt 230 voltos aljzat, amiről hűtőtáskát, laptopot, telefontöltőt lehet üzemeltetni.

A beltér formái és anyagai is inkább a praktikumról, mint a különlegesen igényes kivitelezésről szólnak. A műszercsoport hatvanas évekbeli sci-fi filmek monitorjait idéző formájú, krómozott keretbe van foglalva, de szálcsiszolt fém betéteket és a fedélzeti multimédia kezeléséhez szükséges gomberdőt hiába keresnénk. A fordulatszámmérő az egyetlen analóg műszer, a többi információt egy folyadékkristályos kijelzőről olvashatjuk le. Még azt is, hogy éppen északi, vagy déli irányban haladunk-e.

A műszerfal legfontosabb részlete az LT és LT+ felszereltségi szinthez járó MyLink rendszer érintőképernyője. Ezt már korábban az Opel Adamban megismerhettük (a Mokka egész más rendszert használ), így senkit nem lepett meg, hogy androidos telefonokkal vezeték nélkül, iPhone-nal viszont csakis madzagon keresztül tud csatlakozni. Előremutató és hasznos megoldás a MyLink, bár vannak még csiszolni valók.

Azért nagyon jó, mert számos feladatra az okostelefonunkat használja. Az érintőképernyőn tudjuk kezelni a készülékünket, amiről zenét, videókat játszhatunk le, és az okostelefonok számos egyéb funkcióit is kihasználhatjuk, például az új iPhone operációs rendszerek Siri Eyes Free asszisztensével hangvezérléssel telefonálhatnak, böngészhetik a lejátszási listáikat, küldhetnek szöveges üzeneteket. A telefonra telepített navigációs szoftver segítségével villanytérképen tervezhetjük meg útvonalunkat. Talán mondani sem kell, hogy az internetkapcsolattal rendelkező okostelefonokkal több tízezer webrádió műsorát is hallgathatjuk a kocsiban.

Csak az a fontos, hogy ne akarjunk egyszerre zenét hallgatni a telefonunkról és nem eltévedni, mert egy időben a kettő nem megy (legalábbis a kocsikhoz adott iPhone-ok hisztériás rohamot kaptak, ha zenelejátszás közben el akartuk indítani a navigációt). Kevéssé felhasználóbarát, hogy bár a telefonon beállítható, hogy a navigációs app magyarul fusson, a kocsi kijelzőjén már csak angolul jelenít meg mindent, semmilyen más nyelvre nem bírtunk átállítani.

A kisebb kellemetlenségek ellenére ez a jövő. Az autók fedélzeti szórakoztató elektronikáját nem érdemes olyan iramban fejleszteni, mint ahogy a telefonok és egyéb eszközök tudása nő. Lassan mindenkinek lesz valamilyen multifunkciós okostelefonja, sokkal inkább érdemes ezek agyát és tudását használni, a kocsiba beépített rendszereket csak ezek kezelésére használni. Nem nehéz belátni, hogy ami ma friss, ropogós újdonság, néhány éven belül elavult, sokszorosan meghaladott dolog lesz. Két-háromévente (vagy még ennél is gyakrabban) sokan cserélnek telefont, de egy kimondottan az autóhoz fejlesztett és illesztett rendszert nem lehet, és nem is lenne gazdaságos ilyen sűrűn leváltani.

Az oldalról ajánljuk

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

1 órája
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09