Ingyen tankolni? Lehet...

Bemutató: Nissan Leaf - 2013.

2013.05.02. 05:41 Módosítva: 2013.05.02. 09:58

Bizonyos kor felett minden férfi kinő a sportkipufogóból. Nekem 34 évesen a legnagyobb örömet a halk utazás adta. Csupán gördülési- és szélzaj hallatszik – az új, energiatakarékos Bose hifi, ami a drágább felszerelés-csomaghoz jár, megerőltetés nélkül zengi be a teret.

2,7 méter a tengelytáv, vagyis a Leaf egy teljes értékű autó. Elöl, hátul tágas, sőt, mivel átdolgozták az első üléseket, nőtt az utasok lábtere – magam mögött simán elfértem, négy embernek maximálisan kényelmes, de ötödik is kibírja, ha kell. Egy ilyennel úgysem mennek messzire. Az európai vevők igénye alapján – ők biztos szeretnek koszos lábbal és kézzel beszállni – átdolgozták a kárpitozást és a műanyagokat. Az biztos, hogy a fekete szín praktikusabb, de a beltér kedves íveit szerintem jobban kihozza a szürke. A legmagasabb felszereltségi szinthez bőrülés is jár.

Az összeszerelési minőség szemre jónak mondható, bár egy-két részletbe bele lehet kötni. Furcsa a slusszkulcs ledugózott helye, igazán fröccsönthettek volna egy ide illő elemet. A középpanel, amelyet a márkajelzéssel megegyező kékben is lehet rendelni, kicsit mozgós és a belső pereme éles szélű is volt – nem nagy gond, de egy alsó hangon kilenc millió forintos autóban nem szívesen futunk bele ilyen részletekbe.

A csomagtér 370 liter, ami 40-nel több az elődénél. Abban még volt egy kis lépcső a koffer alján, de az elektromos rendszer egy részét, vagyis a töltőmodult előre, a motorháztető alá költöztették, így ügyesebben pakolhatunk. Pótkerék természetesen nincs, hisz' a padló alatt az akkumulátorok laknak.

A lítium-ion telepek feszültsége 360V, kapacitásuk 24 kWh. A 48 modulba 192 cellát rendeztek: a Nissan rendkívül büszke rá, hogy már ez előző modell esetében is jól vizsgázott az akkucsomag. Az autó ötéves koráig még bőven nyolcvan százalék feletti kapacitást ígérnek, de a kisült, nem működő cellák cserélhetők – ezt idehaza is el tudják majd végezni.

Meglepő adat, hogy az eddigi eladott Leafek 60 ezres vevőköréből több mint 30 ezren máig időről időre beszámolnak az üzemeltetésről. A kísérleti csoportnak is tekinthető embertömeg adatai alapján tudtuk meg, hogy a cellacsere nem jellemző probléma, nincs okuk ezzel küzdeni – a biztonság kedvéért persze az akkumulátor passzív hűtését megerősítették.

A váltó - ha van egyáltalán értelme ilyenről beszélni, de megszokásból hívjuk annak - automata, apró kis bucival kezeljük a megszokott helyen. Érdekesség a gyorsan kapcsolható B-mód, ami motorféket ad és közben energia-visszatáplálást. A Holmenkollen olimpiai síugrósánctól lefelé gurulva volt alkalmunk kipróbálni – működő, okos dolog. A kézifék lábfékké változott, a bal talpunkkal tudjuk rögzíteni.

A másfél tonnához méretezték a normál fékeket, teljesítményük megfelelő, sőt, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű is jól hangolt. Élesebb kanyarokban érezni a tömeget, de egyáltalán nem zavaró, nincs nyoma támolygásnak – az angol gyártású új Leafek futóműhangolásával az európai vevőkhöz próbálnak igazodni. A tesztautókon levő 17-es felnik mellé 16-ost is árulnak, az való inkább a hazai utakra, a peresebb gumikat hagyjuk meg a véletlenül sem fagykáros norvég aszfaltra.

A Leaf regenerálódási ideje attól függ, milyen töltőt használunk. A normál, alapáras 3,3 kW-os nyolc óra alatt tölti teljesre, a feláras 6,6 kW-os esetében négy óra is elég. Ha az ablakból figyelnénk az autót, a szélvédő mögött három kis LED pulzál – ha mindhárom világít, indulhatunk. Norvégia-szerte szaporodnak a gyorstöltők: ezekkel a harminc százalékra lemerült akkumulátort nyolcvan százalékra hozhatjuk vissza, amihez elég fél óra.

Természetesen nem hosszabbítót dugunk az autóba, hanem speciális CHAdeMO szabványú csatlakozót, amelyet véletlenül még kirántani sem lehet. Kedves gesztus: a hűtőmaszk helyén levő ajtó mögött kis fény pislákol, hogy sötétben is össze tudjuk illeszteni a rendszert.

A váltóáramú villanymotorról sokat nem tudunk elmondani, itt nincs annyi lehetőség, mint a hagyományos belsőégésű konkurenseknél. A lényeg, hogy erős, de ez nem is csoda. Gáz, aztán máris élvezhetjük a 254 Nm-es nyomatékot. A teljesítménye lóerőre átszámolva 109, ami elég ennek a kasztninak: dinamikusan mozgatja 0-tól 144 km/óráig. Gyorsulása százra 11,5 másodperc.

A külön kapcsolható Eco mód csak városba alkalmas. Országúton kipróbálva olyan, mintha egy tonnás vasmacskát akasztanánk magunk mögé, megfékezi a Leafet, érzésre felére veszi a leadott teljesítményt. Hogy egy esetleges balesetet elkerülhessünk a kocsi maximális erejét kihasználva reagálni, a padlógáz feloldja ezt az üzemmódot.

A Leafet mostantól Közép-Európában is forgalmazzák. Bár létezik többféle felszereltségben, csak a Visia lehet a miénk – a többi bevezetéséről a vásárlói igények és az értékesítési darabszám alapján döntenek. Szokjunk hozzá ehhez az egyhez. Az alapár 8,774 millió forint, amihez az ajánlott 6,6 kW-os (32A) töltő még 270 ezret tesz. Az első körben csak egy helyen lehet majd venni, Budaörsön – az itteni szervizt is kiképezik a Leaf speciális technológiájára, sőt, a vevőknél felmérik az elektromos rendszert, bírja-e az igénybevételt, hisz a 32A már ipari áramot feltételez az épületben.

Itthon is egyre erősebb az ötletes elektromos kütyüket kedvelők tábora (ezt is össze lehet appolni az okostelefonnal), de egy ilyen autó még elég nagy falat Magyarországnak. Ha a kormány hasonló támogatásokat léptetne érvénybe, mint a norvég, az ingázás miatt második autót vásárlóknak tényleg jó alternatíva lehetne. Az sem ártana, ha annyi töltőpont lenne az utcán, mint Oslóban – ezek nélkül, akármilyen ötletes és praktikus a Leaf, a használata kompromisszumokat követel. Pedig megnézném, ahogy ezek csinálnak dugót a budapesti buszsávban.

Az oldalról ajánljuk

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
  • Közélet

A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se

A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!

március 21., 06:10
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

tegnap, 17:26
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

március 20., 17:38
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05