Maga a Peugeot is beismerte, hogy a 206 és 207 GT-GTI-k, de még a 206 RC se lett annyira sziporkázó, mint a legendás előd. De majd most, fogadkoznak.

Már amikor beröffented is érzed, hogy nem átlagos hotheccsben ülsz. Kicsit remeg, vibrál minden. Ha megrugdalod a gázpedált, az olyan, mintha a teve oldalát szurkálnád a csökővel, vonaglik egyet, de még nem mozdul. Mélyen ülsz, picike körülötted a bódé, a piros betétek a fekete környezetben szinte üvöltenek. Igen, egy valódi GTI-ben ülsz.
Fogod a váltókart, begyűröd egyesbe, gázt adsz, és a motor, mint száraz körtefalevelet a vihar, úgy ragadja el a csinos díszítésekkel már a Voyagerről felismerhető GTI-bódét. A kanyargós szakaszig vezető utad a városban innentől egy merő szabályszegés; emitt egy hasonszőrű, de már kissé elnehezült Golfot tolsz le, amott egy erőtől duzzadó BMW-t, s amikor annak gazdája bosszúsan, mindenféle páratlan számú ujjakat lengetve üldözőbe vesz, te a többi kocsi között cikázva, a robogósok nyomában vagy tízautónyi előnyre teszel szert. Colin Chapman mosolyog rád fentről: igen fiam, jól érzed, a kis tömeg, az apró bódé az igazi feltartott középső ujj ilyen helyzetben, nem pedig a fekete lakk, a tükrös réjben, az ájdráv és a vényóc.

Végre kanyarok. Sok. Ami eddig izgalmasnak tűnt, az mostantól az autóépítés egyik sziporkázó produktumának életveszélyes küzdelmévé válik – és az a küzdelem ellened szól. Ha nem érted, hát kimondom: ez az autó a te életedre tör. Ha lassabban mennél, persze nem lenne gond, siklana ívről ívre, mint snecire vadászó angolna, de tudja ő, úgyse bírod ki, úgy mocorog alattad a futómű, annyira bömböl a motor, kéri, még, még, hogy nem állod meg, üvegig húzatsz minden fokozatot, cseng a füled, csorog a veríték a homlokodon, nő a folt a pólódon, füstölőre taposod a fékeket minden ív előtt.

Ez a szemét minden kanyarban az életedre tör, ha rezzenésnyit korrigálsz a kormányon, ha egy fokkal elcseszed az ívet, és emiatt el kell venned a gázt, máris indul a fara, és tudod, hogy nem viccel, mert böngészted már a GTI-halállistát eleget. Rabságban vagy, a GTI-kábítószer tol bele a legmeredekebb kockáztatásba, te pedig mind gyorsabb reflexekkel próbálsz talpon maradni. De tudod, hogy egyszer úgyis veszítesz majd, nem úszod meg. És ha nem halsz meg ezen az úton, csak valamikor később, hát így is hulla leszel, mire hazaérsz, csak fekszel majd otthon a kanapén, és fogalmatlanul nyomkodod a távirányítót egy sörrel a kezedben. De emberi nem látott boldogabb hullát nálad. Jobb egy csapatás ezzel a szeméttel, mint a James Bondot is majdnem kinyíró, combbal ölő nővel szeretkezni. Számolod a perceket, hogy mikor mehetsz megint egy kört, mert ebből kell, sok, még, még...
Nos. Eddig a legendás 205 GTI-ről szólt az írás, csak hogy mindenki leszálljon velem együtt a földre, mielőtt túlságosan elkap bennünket a hév. Arról az autóról, amelyiket számtalan autós magazin újságírói posztumusz a legjobb valaha készített GTI címével tüntettek ki. Volt hozzá szerencsém többféle álruhában, vezettem zsír 1,9-est, egy barátomnak volt egy ültetett, matt, rúgható 1,6-osa, nemrég pedig a műfaj csúcsát, a két ikerkarburátorral etetett 1.3 Rallye-t is kipróbálhattam – most is libabőrös leszek, ha csak rágondolok arra a napra.

Íme, a 208 GTi, most mutatták be. Eltemettünk közben két kompakt hotheccs generációt a Peugeot-nál, a 206 GT-t és a 207 GTI-t. Előbbi a 406 limuzin fáradt, zsíros nyomatékú, búgó hangú, de a pörgetést cseppet sem kedvelő motorjával álmosított kómába, utóbbi – bár a motorja már a zseniális, Minivel közös, turbós egyhatos volt – sem a kinézetével, sem a vezethetőségével nem inspirált nagyjából semmire. Kell egy GTI a kínálatba, tudták ezt a Peugeot-nál, mert az utóbbi kettő csak egy hakni volt a Casio szintin egy hétvégi művházban, nem több.
Most tehát nekifeküdtek. A 208 GTi-t régóta lebegtetik, hatalmas szpotfény-parti volt körülötte a Genfi Autószalonon, nagy is körülötte a lelkesedés. És ennek az autónak most mindene adott ahhoz, hogy megint szuper legyen. Az egész 208-as széria vagy egy mázsával könnyebb lett az elődnél, és ez a GTi is 90 kilogrammal terheli kevésbé a mérleget a 207-esnél.

Az 1,6-os motor már közvetlen befecskendezéses, a turbója kettős fúvású, szelepvezérlésénél nemcsak az idők, hanem a szívóoldalon az emelések mértéke is változó. Ezek után nem meglepő a 200 lóerő (+25 az elődhöz képest) és a 275 Nm-nyi nyomaték (+35), utóbbi már 1700-as fordulattól jórészt megvan. Egy műszaki gyöngyszem, nem is véletlen, hogy az RCZ-ben is ugyanez szolgál. Ráadásul a Peugeot a műfaj legmélyebb Mariana-árkából felküzdve magát mostanra tényleg megtanult váltót gyártani – ha nem is egy Honda S2000-é az a hat gangot dirigáló, fura fejű, jó fogású pálca, ami benne van, de mindenképpen a jobbak közül való.

És a korábbiaknál alaposabban hozzányúltak az alapmodellhez képest. Elöl merevebb a bölcső, erősebbek az alsó lengőkarok, 8 milliméteres az ültetés, keményebbek a rugók, masszívabb a keresztstabilizátor, erősebb a csillapítás. Dráma nincs, abban a Renault mostanában ügyesebb az RS-ekkel, de a fontos módosítások mind megvannak az örömködéshez, senki nem linkeskedte el a melót a Récherche részlegben.
Kívülről is felismerhető a sportmodell, bár közel sem úgy, mint az eredeti 205 GTI, amit már a Street View előtti Google-korszakban, az egyszerű műholdas nézetben is kiszúrt bárki az utcán. 17-es, csinos felnik, nagyobbacska légterelő a hátsó szélvédő fölött, krómozott külső tükrök, krómcsík a hátsó ütköző alján, lapos, osztott, krómozott kipufogóvég, fényes GTI-sáv az oldalablakok vonala alatt és némi plusz króm a kocsi orrán, méghozzá kockásan. A lista hosszú, de az életben már nem olyan markáns a hatás – látszik, hogy a Peugeot-nak nagyon kell vigyáznia mostanában arra, nehogy visszacsússzon akár egy foknyit is az elegáns és kifinomult autósok erkélyére vezető létrán. A 208 GTi felismerése az utcán még jó darabig a kamasz autóbuzik, a Peugeot-rajongók és az idegesítő okostojások terepe marad.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
