
Viszont ezzel együtt is elájultunk Vályi Pistával a Mazda kényelmétől, tényleg úgy lenyomtunk vele kétszer 1300 kilométert, hogy fizikailag nem törtünk meg. Sőt. Igaz, egy ilyen genfi túra nem ugyanaz, mint Budapest útjain zötyögni, de a futómű feszessége értelmet nyert az autópályán. Itt még nagy tempónál is végtelenül stabil volt a kocsi, a kormányzás bámulatosan pontos maradt, és az autó reakciói nem voltak eltúlzottak, nem libegett-lobogott irányváltáskor. Lassú menetben szerintem még az elviselhetőség határán belül van a rázkódás, bár ez egyénfüggő. Az ismétlődő nagy fékezések sem főzték el a fékeket, sokadszorra sem csökkent a fékhatás. Pedig siettünk, ahol lehetett.

A 420 newtonméteres nyomaték soknak tűnik, pláne egy 1420 kilós autóban. Az is. A 175 lóerős, kétturbós dízellel a Mazda lehengerlően közlekedik, és még akkor sincs vészesen rossz hangja, ha teljesen kihúzatjuk. Mondjuk ötezerig. A váltó meghökkentően gyorsan vált, még visszafelé is, ráadásul értelmes, európai módon. Vagyis ha elvesszük a gázt, nem felvált, hanem ad némi motorféket, ha pedig a fékre is rálépünk, vissza is kapcsol. Zseniális, úgy tűnik, a japán automata-váltó gyártók nagyon felpörögtek, legutóbb a Mitubishi Outlanderben csodálkoztam, és most itt ez a Mazda.

A váltó érdekessége, hogy a hatodik fokozata aránytalanul hosszú, hatalmasat ejt, amikor ötösből felkapcsol. Mégis, mivel a motorban ott van a bika, az autópályázást gyakorlatilag visszakapcsolások nélkül tudja a legtöbb esetben előadni – hát erre kell az a 420 Nm. Ja, majdnem elfelejtettem, a kormányon vannak váltófülek kézi üzemmódhoz, de szerintem ezzel a tulajok is így lesznek, mert sok szükség nincs rá.
És most következzen egy kis óda a Mazda 6 motorleállító rendszeréhez. Azt hiszem, a legtöbben az ilyesmit alapból kapcsolják ki, mert rémesen ostobán működik. Aki azt állítja, hogy egy másodpercért megéri újraindítani egy dízemotort, az téved. De honnan is tudná szegény autó, hogy mi a szitu? Hát ezt a vezető látja, nem? Akkor talán bízzuk a vezetőre, gondolták a Mazdánál. Ha csak finoman nyomja a féket, akkor a motor nem áll le, ha viszont picivel erősebben, akkor igen. A két fékezés között egyébként jól érzékelhető az erőkülönbség, nem össze-vissza működik a dolog.

Nagyon kellett már egy ilyen autó. Tudom, tízmillióért már legyen jó. Az is. Van egy csomó tágas és jól felszerelt járgány, és úgymond jók, ha csupán egy műszaki és felszereltségi táblázat alapján kell megítélni őket. A Mazda 6 azonban nem csak centiben és literben mérve van meg, hanem meglepően jó vezetni, kanyarodni vagy fékezni vele, sőt, még csak nem is hangos. A nagy általános jóság mellet már nem is annyira feltűnőek a hibái, de azért vannak.

Hogy egy példát mondjak, a távolságtartó radaros tempomat kábé ott tart, ahol az Audié tartott négy-öt éve. Túl nagy a követési távolság még akkor is, ha a legrövidebbre állítjuk – fennáll a csábítás, hogy befurakodjanak elénk, aztán jöhet a fékezés. Ha viszont akadályt észlel, mindig kis késéssel fékez, de akkor meglepően nagyot. Nem szerettem. Ráadásul nincs olyan opció, hogy a radar bevonása nélkül használjuk. A ráfutásos baleset előtti figyelmeztetés is paranoiás kissé, és ha nem jártam volna vele külföldön, azt mondanám, hogy mi magyarok picit rizikósabban közlekedünk. De nem, ez akár Svájcban is eléggé gyakran vakriaszt, pedig az nem a közúti agresszió és a brutális fékezések Mekkája. Talán százból egy embert zavarni fogja az a 6-osban, hogy ha túl gyorsan kormányzunk nagyot (tipikusan parkolási manőver közben), akkor a villanyszervo nem képes követni a mozdulatot, és hirtelen megnő a kormányzás ellenállása. De ezekkel együtt lehet élni, sőt, ezekkel érdemes együtt élni.
Visszatérve a tömeg és a motor viszonyára, a Mazda 6 még azoknak is imponálni fog, akik a spórolást szeretik. Az új Skyactiv motor ugyanis váratlanul keveset fogyaszt ebben a méretes autóban: Svájcban, Ausztriában, ahol a traffipax-ellátottság és a szigor ráveszi az embert a tötymörgésre, lazán közlekedtünk hatliteres átlag alatt, sőt, a szállásunk vidéki részen volt, ahová országúton lehetett eljutni, itt már-már az öt literhez jártunk közelebb. De az összátlagot a németországi 180-200-as utazás sem emelte 7,3 fölé. Sőt, a városi autózás Budapesten sem.

Hogy mitől?
Nem tudom. Önmagában a dízelmotor kis kompressziója nem magyarázat, sőt, az sem, hogy az automata váltó ha csak lehet, áthidalja a rossz hatásfokú hidrodinamikus nyomatékváltót. Talán akkor az lenne a magyarázat, hogy motorfékezéskor a generátor egy nagy kapacitású kondenzátort tölt (i-ELOOP, és nem i-Ellop), hogy aztán ennek az energiáját használja például a stop-start rendszer? Lehet. De tartok tőle, hogy ezek csak részletei egy rendszernek, aminek a japánok minden egyes láncszemét átgondolták, méghozzá a tőlük megszokott azonossággal. Mégis, volt annyi eszük, hogy ne álljanak meg itt, és az egészet elég csábítóan csomagolták be. Nem ragozom tovább, tetszik és kéne. Sőt, talán kevesebb lóval is.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Júniusig nem emel árakat a Nissan Amerikában, de utána...
A gyártó a meglévő készletéből vészeli át a következő hónapokat.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
