José, a húga, meg a Kuga

Nemzetközi bemutató: Ford Kuga 2013

2013.02.04. 05:39

Szebb, intelligensebb, takarékosabb lett az új Kuga a Ford szerint. Megnéztük, megtapogattuk, megszagoltuk, meghajtottuk Valenciában, ahol a gyárba is bekukkantottunk. Konklúziónk: szerintünk is.

– José, műszak után ugorj majd fel a konstruktőrökhöz a harmadikra, megbeszélésetek lesz! – intett oda a művezető Fernández szaktársnak, aki a C-Maxok bal oldali ajtóinak felerősítésével bíbelődött aznap a soron.

José Armando nem lepődött meg, tudta mi lesz a téma, a dolgozói panel tagjaként részt vett az új modellek tesztelésében a végső finomítás szakaszában. „Na, lassan elkészülnek a tojásfejűek az új Kugával” – gondolta, és nem tévedett: az értekezlet utáni napon meg is kapta az egyik előszériás példányt, hogy járjon vele két héten át, és a tapasztalatait szorgalmasan jegyzetelje le a tesztnaplóba. José nem vendégmunkás Kölnben, hanem épp ellenkezőleg, a Ford a vendég Valenciában, ahol egy hatezer főt foglalkoztató gyárat működtet, így emberünk a spanyol tájat járta az alig álcázott új SUV-val.

Amikor a gyári parkolóban átvette az új autót, melléállt az első generációs Kugával, amit a dolgozóknak járó kedvezményes áron vett két évvel ezelőtt. Rágyújtott egy cigarillóra, és körbejárva a két autót, összehasonlította az alakjukat. Nagyjából ugyanazt a krumpliformát látta, mert a kis változtatásokat (hossz: +81 mm, szélesség: -4 mm, magasság: -8 mm) szabad szemmel nem nagyon lehetett észrevenni. Elöl a hatalmas alsó légbeömlők és a keskenyebb lámpatestek tűntek fel, oldalt az ajtók aljára vasalt hangsúlyosabb él, hátul az átszabott lámpablokk. Némileg agresszívabbá vált az autó karaktere, de még bőven belül maradt a tolerálható határon. José Armando mosolygott magában egyet ezen a látszat-keménykedésen: tudta, hogy a dizájnerek sose rajzolnának a Kugából vadállatot, hiszen a vásárlók két fő csoportja a gyermekes családok és a vállalati flották – hatalmas feltűnésre egyik csoportban sincs nagy igény.

Fontos viszont minden vevő számára a biztonság – és José tudta, hogy ezen a téren a srácok Kölnben beleadtak apait-anyait. A panelértekezleten felsorolták nekik szépen a fejlesztéseket: ultranagy szilárdságú acélelemek használata a kabin körül, merevítések az ajtókban és a panorámatetőnél. Na meg egy rahedli elektronikus rendszer, ami az autó stabilitását növeli, sőt, egyik-másik már előre gondolkozik az ember helyett. Apró lépések a teljesen önműködő járművek kifejlesztése felé, gondolta José, aki a maga részéről nem is bánná, ha nem neki kellene vezetnie kora hajnalban a műszakba jövet, sem pedig fáradtan hazafelé tartva.

A Fordnak már papírja is volt arról, hogy nemhiába számolgattak és kísérleteztek annyit a mérnökök: az Euro NCAP törésteszten az új, szigorúbb rendszerben is öt csillagot kapott a Kuga, összesen 88 pontot, ami az eddigi legmagasabb érték a közepes SUV-kategóriában. „Király!” – mondta José, amikor a gyári faliújságon olvasta a hírt, és ezúttal nem János Károlyra gondolt.

Miután átszerelte a két gyerekülést, a saját Kugáját a parkolóban hagyva beült tesztautóba, és pár percig csak fészkelődött, tapogatott, beállította a minden irányban állítható volánt, a jól formázott, látványos varrással díszített ülést, a motoros tükröket, játszott kicsit a villanyablakokkal meg a hatalmas panorámatetővel, ami szériában jár minden új Kugához. A kárpitokat tapogatnia sem kellett, tudta, hogy a kellemes tapintású felső borításokat alul kemény, egyszerű, olcsó elemek váltják, bár a kesztyűtartó fedeléről talán nem kellett volna lespórolni a jobbfajta anyagot. A költségtakarékosság régi gyakorlat már az autóiparban, és a Ford az USA-piacon – ahol az új Kugát, persze Escape néven, már fél éve viszik, mint a cukrot – sok tapasztalatra tett szert ezen a téren.

Őszintén be kellett vallania magának, hogy az új műszerfalról az első benyomása az, hogy zűrzavaros. Nem a műszerek pozicionálása, vagy a kezelőpanelek ergonómiája, mert az nagyjából rendben levőnek tűnt – hanem a formaterv keszekuszasága. Josénak túl sok volt ennyi törés, él, paralelogramma és egyéb sokszögek egyszerre, annak pedig végképp nem látta értelmét, miért kellett a felső kezelőmezőt zongoralakk-szerű, fényes dekorpanellel borítani, amin meglátszik minden ujjlenyomat. Örömmel látta, hogy a navigáció képernyője felkerült a műszerfal tetejére, azt viszont helyből nem értette, miért lett a mérete kisebb, mint az előző Kugáé, vagy akár az Escape-é. Menet közben az is kiderült, hogy az útirányt bemondó Gabriela vagy Yolanda vagy Estrella néha már csak akkor szól, hogy mit is kéne tenni, amikor kizárólag vészfékezéssel és ráfutásos lánckarambol okozása árán lehetne követni a kijelölt irányt. Vagy még úgy se. Hamar kiderült, hogy a navigálásban a legjobb segítséget a műszeregység központi kis képernyőjén feltűnő egyszerű piktogramos utasítások jelentik, amelyek mindig csak a következő lépést mutatják.

Hazafelé menet elhozta a gyerekeket az iskolából, és megígérte nekik, hogy ha gyorsan megcsinálják a leckét, akkor utána mennek egy laza kört a városban, esznek valahol egy jó paellát, és egy fagylaltozót is útba ejtenek. A forgalomban araszolva José Armando azt nézte, hogy felfigyelnek-e a népek az új modellre. Különösebb fejforgatást nem tapasztalt, amiből azt a következtetést szűrte le, hogy a friss Kuga túlzottan hasonlít a régire, és nem mellékesen az összes többi, mostanában árult közepes SUV-ra, amelyek pedig alapjában véve mind a Nissan Qashqai-ra hasonlítanak.

A felesége közben mosolyogva simogatta hatalmas, műanyag borítású domboldalt, amely a lapos szögben álló szélvédő aljáig beborította az előtte elterülő sötétszürke pusztaságot. Neki bezzeg tetszett a fényes, krómdíszekkel feldobott középkonzol, de a két embernek is elegendő könyöklő, a dupla középső pohártartó is. José is egyre otthonosabban érzete magát a kocsiban, ahol a fontos kapcsolókarok és gombok mind kézre állnak, a bőrkormány fogása kifejezetten kellemes, a bugyikék műszermutatókat bármelyik napszakban könnyű leolvasni, és az óriási külső tükrökben jól szemmel tartható a mögöttes forgalom. Hátra ugyan nem sokat látni a belső tükörből, de tudják ezt a tervezők is, úgyhogy van az autóhoz tolatóradar és a tolatókamera, aminek a képe a multifunkciós középső monitoron jelenik meg.

Hétvégén a család felautózott a hegyekbe az öreg Fernándezhez, aki felesége halála óta egyedül éldegélt a kis parasztházban, és bár közeledett a hetvenhez, még mindig művelte a kopár hegyektől ellopott kis családi ültetvényt. José húga, Estrella is velük tartott, a két gyerekülés közé préselte be magát, ahol a lábát ugyan kicsit szét kellett tennie a kardánalagút miatt, de végül is nem panaszkodott. Az apjuknál ráakasztották a Kugára a lepukkant utánfutót a szerszámokkal, és jött a tereppróba a telekig és vissza. A vízmosásos, köves szekérúton minden gond nélkül elment a Kuga, az intelligens összkerékhajtási rendszer kerekenként szabályozta a nyomatékot, amit José folyamatosan megfigyelhetett volna a kijelzőn, de inkább arra koncentrált, hogy a keskeny földútról lehetőleg bele ne hajtson a bal oldalt tátongó szakadékba.

Miközben a két Fernández a rotációs kapával megdolgozta a szikár, kemény földet az olajfák között, a gyerekek először donkihótésat játszottak néhány fadarabbal, majd beültek a Kuga csomagtartójába mesefilmet nézni, ahol el is aludtak. Az elődnél 46 literrel nagyobb, 456 literes térben bőven elfértek, és legalább nem idegesítették a felnőtteket, akik a kerttel küzdöttek. Ahogy hozta, ugyanúgy vissza is vitte őket a 19 centis hasmagasságú új autó a földúton, nem ütött föl, nem kapart el, nem dobált különösebben sehol.

A mutatvány értékéből levont valamelyest, hogy az öreg egy egyébként nála alig fiatalabb Seat Ibizával tette meg rendszeresen ugyanezt az utat, természetesen utánfutóstul és rotációs kapástul. José persze tisztában volt vele, hogy a Kugák 99,99 százalékát sohasem fogják kemény terepre vinni a tulajdonosaik, így az autó off-road képességei messze túlmutatnak azon a szinten, amire a napi használatban szükség lesz. Az összkerékhajtás persze jól jöhet esőben, magas padkára való fel-és lehajtáskor, vontatáskor, az északabbra fekvő országokban pedig mindenekelőtt a téli zimankó idején, hóesésben, de anyagilag jobban jár majd az, aki az elsőkerék-hajtású változatot választja.

Egy világmodell magyar árai

Trend felszereltség

2WD 1.6l EcoBoost 150PS M6 6 685 000 Ft
2WD 2.0l TDCi 140PS M6 7 365 000 Ft
4WD 2.0l TDCi 140PS M6 8 065 000 Ft

Titanium felszereltség

2WD 1.6l EcoBoost 150PS M6 7 270 000 Ft
4WD 1.6l EcoBoost 180PS A6 8 730 000 Ft
2WD 2.0l TDCi 140PS M6 7 950 000 Ft
4WD 2.0l TDCi 140PS M6 8 650 000 Ft
4WD 2.0l TDCi 163PS M6 8 880 000 Ft
4WD 2.0l TDCi 163PS A6 Powershift 9 340 000 Ft

Az oldalról ajánljuk

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

3 órája
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58