Sanya megmondta előre

Dodge Charger használtteszt

2012.12.31. 06:35

A beltérről meglehetősen eltérő képzeteket dédelgetnek az amerikai és az európai tervezők, maradjunk annyiban, hogy ami európai szemmel sivár és közepes, az amerikai szemmel egy egészen jól sikerült dizájnnak számít. Főleg ha hozzá tesszük, hogy a világos számlapú órákkal feldobott műszeregyüttes dizájnját a cég szerint egyenesen a Dodge Viperé ihlette. Kézközelben kellemes tapintású, puha műanyaggal burkolták a műszerfalat, máshol viszont nagy és kemény műanyagpaneleket találni, ami szintén megszokott arrafelé. Hetvenezer kilométernyi használat után a beltérben kopásnak gyakorlatilag semmi nyoma nem volt – amiért mindenképpen dicséret jár, hiszen a kölcsönzős autók élete általában nem a dédelgetésről szól. Hátul nem utaztunk, de persze beültünk és fészkelődtünk kicsit: a lábtér kimondottan nagy, a fejtér a lejtős tető miatt már nem annyira, ráadásul a hátsó szélvédő szinte a fejünk fölé ér, az árnyékolást némi matricázással oldották meg.

Nos, akkor induljunk! Automataváltóval ez nem lehet probléma (bár, lásd Sanya kiegészítését a cikk végén), a mi négyfokú, klasszikus darabunk rángatás nélkül, szépen tette a dolgát, kivéve, hogy az ízlésünkhöz képest korán felkapcsolt, igazán tehát nem lehetett kihúzatni az autót. A „polgári” SXT kiviteleket ötfokú AutoStick váltókkal szerelték, a kölcsönzős autók nyilván nem véletlenül kaptak egyszerűbb és olcsóbb váltót, és szinte biztos, hogy belenyúltak a programozásba is, fő a nyugalom.

Ez a filozófia érvényes a motorra is, ami lelkiismeretesen dolgozott, de igen nagy túlzás lett volna sportosnak minősíteni. Egy 3,5-ös, 250 lóerős, V6-os erőműnek nem így kéne mozgatnia az autót, ezt a dinamikát a kétliteres benzinmotorok is tudják – arra lyukadtunk ki, hogy a kölcsönzők által rendelt autók le vannak szedálva. Miután sok ismerősünk hasonló tapasztalatokat szerzett más típusokkal is, gyanús, hogy bevett módszer lehet a bérautók teljesítményének visszafogása, amiben, valljuk meg, bőven van ráció. Ezzel a motorral a Chargerek 9.3 másodperc alatt érik el a 100 km/órás sebességet – na, a miénk ezt biztos, hogy nem tudta. Persze még a buta motor is bőven elég volt az amerikai vezetési stílushoz: képzeljünk el egy kontinensnyi országot, ahol szinte mindenki betartja a közlekedési szabályokat, beleértve a sebességi limiteket is, ami azért nem semmi. No jó, autópályán azért a legtöbben a 70 mérföld/órás határ fölött mennek egy kicsivel, gondolom, ott is a hivatalos limitnél feljebb van állítva a radarokon a büntetési sáv alsó szintje.

A típushoz képest lusta, cserében egész takarékos (nálunk 10.5 liter/100 km) motorral végül is megbékéltünk, amúgy se száguldozni jöttünk, hanem nézelődni. Azt viszont egyikünk se tudta megszokni (mondjuk nem is lehet, sőt nem is szabad), hogy a Charger folyamatosan tángált az úton, az egyenesfutását simán értékelhetjük siralmasra. Ehhez jött még az utat teljesen kivasaló futómű és az érzéketlen kormány, és mindezek eredményeképpen a vezető szinte nullára redukált kapcsolata az úttal. Amerikában egyébként szeretik ezt – a Charger futóművét például az átlagnál keményebbnek tartják – európai szemmel és fenékkel viszont ez a hangolás nem sok vezetési élményt ad. Nekünk legalábbis nem adott. Nem tudom, hogy a bizonytalan egyenesfutás mennyire konstrukciós ügy, és mennyire a használat alatti kopások következménye, de tény, hogy mindvégig zavart bennünket.

A fékek pedig néha szó szerint a frászt hozták ránk! Már hidegen is rezgették az ember jobb talpát, ha a fékpedálra taposott, tehát legalább egy, de inkább több féktárcsa deformált volt. A melegedéssel arányosan az effekt egyre erősödött, majd egészen durvává vált. Ritkán félek autóban, Sanya mellett pedig soha nem szoktam, de férfiasan bevallom, hogy volt egy szakasz, amikor kezdtem megijedni. A Death Valley-ből Lone Pine-ba menet át kell kelni egy elég durva hegygerincen. Mivel arrafelé nem jellemzők a csúszós útviszonyok, az építők nem cicóztak, és elég meredekre szabták meg az emelkedők, illetve a lejtők szögét. Lefelé menet úgy eldeformálódott a féktárcsa, hogy fékezéskor már szabályosan szitált az autó eleje, miközben durva kanyarok követték egymást, és az út mellett amúgy látványos szakadékok jöttek sorban. Na mindegy, szenvedéseinket enyhítette, hogy este John Wayne íróasztalánál ülve internetezhettünk, a híres színész ugyanis több westernt forgatott a környéken, amikor a stábok még kitelepültek a tájba, és nem virtuálisan alkották meg a különféle helyszíneket.

Nos, itt állunk újra a Piros Charger mellett, a kölcsönző átvevőterében, ahol pár perc alatt elintézik a papírmunkát, és már viszik is a mi hátsókerekes bigsize szedánunkat a garázs mélyére. Addig is megnézhetjük, milyen csillogó új csodákat kaphattunk volna ugyanannyi pénzért, amennyiért a nyugdíjas vasat elvittük. Bánjuk-e? Sanya lehet, hogy igen, én egyáltalán nem, nagy élmény volt ez az út így is, és megint egy gép, aminek hálás vagyok, mert elképesztő helyekre vitt el, és kényelmes üléseiből, a keskeny ablakain át úgy nézhettük az amerikai tájat mintha 3D-s, szélesvásznú moziban üldögélnénk. És még a popcorn-üdítő kombó sem hiányzott az élményből, mivel dugig volt étellel-itallal a hatalmas csomagtartó.

Sanya közel sem ilyen szentimentális, szereti az autókat, de nem őrizgeti: jelenleg például annak ellenére, hogy az amerikai-autós és a youngtimer Mercedes szcéna ismert alakja, épp BMW-vel jár. Következzen most az ő rövid és kegyetlen listája, mintegy összefoglalásul:

„Sokat nem tudok írni, eléggé régen volt, meg a tavalyi túránk autós tapasztalatai összeolvadtak a 2009-es USA-Kanada autós emlékekkel.

Negatívumok:

Gyenge motor, rosszul megválasztott sebességfokozatok, amikor megjött a nyomaték, el is váltott a váltó. Olcsó anyagok az utastérben, de amerikai autóról lévén szó, ez nem meglepő. A vezetési élmény a nullához konvergál, teljesen semleges az autó viselkedése. Egyenesfutás gyakorlatilag nincs, autópálya-üzemben folyamatosan korrigálni kell a kormányon, pont, ahogy a '70-'80-as évek amcsi filmjeiben láttuk. Vizes úton már kis gázas indulásnál is nagyon könnyen lediferál a hajtott tengely. Ergó, nem lehet elindulni az autóval, csak pörög a kerék és állok egyhelyben.

Pozitívumok:

Nagy és jól pakolható csomagtér. Hosszú távon is kényelmes ülések, tágas utastér. Meglepően jól fogyasztó 3,5-ös motor.

Az ezüst Chargerben kábé tízezer mérföld volt, gyakorlatilag új autóban ültünk, ellentétben a piros Chargerrel, aminek már nem lett volna szabad kölcsönzői autóként szolgálnia. Szar fék, szar futómű, csak kedves Jánosunk ragaszkodott a típushoz, ahelyett, hogy béreltünk volna egy fasza Grand Marquis-t.  Ennyit tudok elmondani, kérem, kapcsolja ki!”

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

39 perce
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49