Sanya megmondta előre

Dodge Charger használtteszt

2012.12.31. 06:35

A kedvünkért hozták vissza a kölcsönzői süllyesztőből. Tigrist vártam, öszvért kaptam, de legalább szép pirosat. Egy Dodge Charger utolsó szolgálati útja a Vadnyugaton, John Wayne íróasztaláig és vissza. Sanya, meg tudsz bocsátani?

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy Dodge Charger. Az 1966-ban piacra dobott amerikai kupé szép karriert futott be, még a tévébe is bekerült a kedvesen idióta Hazárd megye lordjai akció-szappanoperának vagy minek köszönhetően. Azután a hetvenes évek végén az olajválság és a szigorodó környezetvédelmi előírások padlóra küldték szinte a teljes muscle-car szegmenst, és a Charger is kimúlt. 1975-től gyakorlatilag megegyezett a Chrysler Cordobával, majd 1978-ban a Dodge Magnum vette át a helyét a modellpalettán.

Bár inkább tetszhalál volt ez, hiszen közel három évtized temetői csend után a Charger feltámadt, és ma is egész jól van, köszöni szépen, épp tavaly esett át egy látványos eredményt hozó, alapos újratervezésen. Újjászületését alighanem az Államokat lassan, de biztosan elborító retróhullámnak köszönhette, annak ellenére, hogy nem klasszikus retrómodell. Mert amíg az új Mustangon például öt kilométerről is látszik, hogy a régi póni reinkarnációja, addig a Chargernél nem ilyen egyértelműek a gyökerek. Az igazi retro-Dodge a Chargerrel azonos platformra épített Challenger, amit 2008-ban dobtak a piacra.

A Charger ugyanis, az előd kétajtóssal ellentétben egy négyajtós szedán, és ez az arányain rögtön látszik is, hiába próbálták a hátrafelé lejtő tetővonallal és a hátsó kerekek fölötti vállal leplezni. Az autót körbejárva szinte hallja az ember a formatervezők és a marketingesek vitáját. Az előbbiek nyilván a kupét szerették volna újraértelmezni, utóbbiak viszont az eladási statisztikákra hivatkoztak, amelyet magasan vezettek a négyajtós típusok. Minden bizonnyal a tervezők emlékezetébe idézték a kétajtós 2002-es Ford Thunderbird piaci kudarcát is, ami, bár egy érdekes retrómodell volt, üzletileg elég nagy kudarcnak bizonyult, és mindössze három évig gyártották, pedig kibocsátásának évében, 2002-ben még az Év Autója címet is megkapta a Motor Trend Magazintól.

A Dodge márkát birtokló Chrysler akkoriban a Daimler AG tulajdonában volt, és, valószínűleg a Mercedes CLS példája nyomán, négyajtós kupéként próbálták a Chargert bevezetni a köztudatba, olyan izomautóként, amelyben az egész család elfér. Az izomautó kifejezés persze a csak a modellpiramis csúcsán királykodó Charger SRT8-ra illett, amit 6,1 literes, 425 lóerős V8-as HEMI motorral szereltek. A modellváltozatok többségébe 3,5 literes V6-os motorokat építettek, amik dinamikusan, de korántsem sportosan mozgatják az 1,7 tonnás szekereket, cserébe a 12 liter/100 kilométer körüli fogyasztásuk amerikai fogalmak szerint egészen kellemesnek volt mondható.

Egy ilyen V6-os, STX kivitelű Chargert volt szerencsénk vezetni az USA nyugati területein, két héten és 5700 kilométeren keresztül. Az autós körökben jól ismert Sanya barátommal bejártuk vele Friscótól Long Beach-ig a partvidéket, krúzoltunk a 66-os úton, jártunk a Grand Canyonnál, a navahó indiánok földjén, az arizonai meteorkráternél, a Powell-tónál, a Hoover-gátnál, Vegasban, a Halál-völgyben, a Yosemite Nemzeti Parkban, és még egy rakás helyen. A sivatagi hőségtől a magashegyi hózáporon át a monszunszerű felhőszakadásig kapott mindent, és nyilván nem először. Bérautó volt ugyanis, ráadásul már épp ki akarták vonni a forgalomból, alig tudtuk kikönyörögni a kölcsönzőből.

Az úgy történt, hogy még itthonról lefoglaltunk egyet, és a hosszú repüléstől elgyötörten késő éjjel áttámolyogtunk érte a friscói reptéren a kölcsönzős épületbe. Az ügyintéző mondta, hogy sajnos Charger már nincs, hiába ígérték, de ugyanazért a pénzért ad nekünk egy új autót, ez olyan jó ajánlat, hogy ne is gondolkozzunk rajta. Én nyafogtam egyet, majd állva elaludtam, és arra ébredtem, hogy előkerült valahonnan mégis egy piros Charger. A kölcsönzős ember, nagy fejcsóválások közepette közölte, hogy ezt már ki akarták venni az állományból, mert lefutotta a maga kilométereit, de ha olyan hülyék vagyunk, hogy pont ez kell, most még ki tudja adni, másfél hónapig van rajta műszaki.

Gyorsan pontosítottuk, hogy csak én vagyok hülye, Sanya már vezette a típust korábban Kanadában, és nemhogy nem ragaszkodik hozzá, de tulajdonképpen ellenzi, ám a barátság már csak olyan, hogy legyen nekem karácsony. Körbejártuk a kiszolgált igavonót, és matricákat ragasztgattunk különféle horpadások mellé, nehogy rajtunk akarják majd bevasalni a javítási költséget, majd kora hajnalban elhúztunk San Joséba, ahol a virrasztástól piros szemű barátaink már nagyon várták, hogy végre lefekhessenek. Egy nap akklimatizálódás után nekivágtunk az országútnak, és csak mentünk, mentünk, mentünk, és a Charger hűségesen kitartott mindvégig, bár voltak vele érdekes tapasztalataink.

A hosszú alapozás után kezdődjék a használtteszt! Elsőként járjuk most körbe a Chargert, ahogy azt valóban meg is tettük, amikor úgy dél körül kikecmeregtünk végre az ágyunkból, és kitámolyogtunk az udvarra. Az első észrevételek: nagy, lapos, szögletes, kellemesen agresszív. A szinte Dodge-márkavédjegynek számító, feltűnő és hatalmas krómos hűtőmaszk, a közös búra alá zárt ikerlámpatestek, a lőrésszerűen alacsony oldalablakok, az elnyújtott ívben lejtő tetővonal, a masszív hátsó traktus mind-mind jól állnak a Chargernek, ám az összképben mégis van valami zavaró: oldalról nézve kicsit furcsák az arányok. Kupéformát próbál sugározni az autó, miközben egy nagy, ötszemélyes utasteret rejt. Emiatt a motortér nem elég hosszú, az utastér viszont hosszabb a kelleténél.

Minden marketingduma ellenére tényleg nem szabad kupéként tekinteni a Chargerre: ha szedánként nézzük, úgy tulajdonképpen egész érdekes. Sőt, akár még egyedinek is tekinthetjük a formát, amivel a Charger meglehetősen kilógott a 2006-os kínálatból. Egész jó korszaka volt ez a Chryslernek, a Dodge Charger mellett a másik amerikai karakterű nagyautójukat, Chrysler 300C-t is jól fogadta a japán és koreai modellekkel telített USA-piac. A két modell, illetve a 300C kombiváltozata, a Dodge Magnum is ugyanazokon az alapokon áll: a Mercitől származnak az LX platformhoz használt első és hátsó futóművek, a kormánymű, és az ActiveShift automataváltó is.

A masszív ajtókat kitárva és a kényelmes ülésekbe behuppanva tágas térbe jutunk, amelyből szűk ablakokon át pillogunk kifelé. Kölcsönzős kocsi létére is megkapott a mi Chargerünk mindent, ami nélkül amerikai szemmel nem autó az autó. Az oldalablakok és a nagy visszapillantók elektromos mozgatásúak, az első ülésekben állítható deréktámasz van, a légkondi ugyan csak manuális, viszont igen hatékony. A központi infócenterben nemcsak cédéjátszó és telefonkihangosító, de műholdas rádióvevő is üzemel. Gps viszont nincs, a sajátunk pedig megbolondult időként, sebaj, olyankor is jól szórakoztunk. A tempomat alap, Sanya, aki szereti, hosszú etapokat vezetett végig úgy, hogy csak ezzel szabályozta a sebességet. A mindent elborító szürkeséget fémhatású betétekkel igyekeztek feldobni a bramptoni gyárban, közepes sikerrel.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04