Mosolyt csal az arcunkra, ahogy egy laza gázra – bocsánat, villanyra simán otthagyunk szinte bárkit a lámpánál.
Az elmúlt egy-másfél évben kisebb villanyautódömping volt az autógyártók körében. Igaz, némelyik ugyanaz az autó volt átmatricázva, és akadt köztük olyan, amit csak erős felindulásból neveznénk autónak. Szerencsére a sok buborék és négykerekű villamosszék között akad normális autó is, mint a Kangoo vagy a Fluence ZE, amik már-már a 10-15 évvel ezelőtti hőskort idézik. Az áruk igen borsos, így eddig csak a kis Twizyből sikerült eladni jelentősebb mennyiséget.
Az általunk tesztelt Nissan Leaf többé-kevésbé normális, autószerű autóra sikeredett, így nem is kelt akkora feltűnést az utakon, mint mondjuk a Twizy. És még ennyire se vennék észre, ha nem lenne az oldalára matricázva, hogy ez bizony elektromosan hajtott jármű. Van is a műszerfalon egy gomb, amivel figyelmeztethetjük a gyanútlan járókelőket a lopakodóra. Persze van az a helyzet, amikor már nincs az a hang, amire felfigyelnének.

A kocsiba ülve és az indítógombot megnyomva feltámad az űrhajó-műszerfal, ahonnan a legfontosabb adat számunkra a jobb oldalon kiírt hatótáv. Ez teljes feltöltésnél 135 kilométer - elméletileg -, de valójában - akárcsak francia társaival -, ezzel is inkább 100-110 kilométert tudunk megtenni. A hatótáv sok mindentől függ, egy komolyabb emelkedő, vagy autópályás szakasz gyorsan lecsökkenti. Ezért se a legszerencsésebb, hogy Magyarország jelenlegi egyetlen gyorstöltőjét egy hegyre rakták, konkrétan az Istenhegyi úti MOL kúthoz.
Persze lehet azt mondani, hogy az ottani, jobban eleresztett lakók nagyobb eséllyel vesznek villanyautót, de ők rendszerint garázzsal is rendelkeznek, ahova akár saját gyorstöltőt is telepíthetnek. Így a valóság az, hogy a nálunk szaladgáló pár elektromos autó leginkább az elektromos cégek tulajdonában van. A kutasok állítása szerint heti két-három alkalommal jönnek oda tölteni.
Csatlakozók csatája
A Leaf gyorstöltő csatlakozója CHAdeMO szabványú, és egyenáramot használ. Ezt a szabványt a Tokiói elektromos művek, a Mitsubishi, a Subaru (Fuji Heavy Industries) és a Nissan hozta létre, amihez később csatlakozott a Toyota is. A Leafen kívül ilyen töltő van még az Citroën C-ZERO-Peugeot iOn-Mitsubishi iMiev trióban és a Fiat 500 elektromos verziójában is. Ez jelenleg a legelterjedtebb megoldás, Japánban már több mint 1300 gyorstöltő-állomás üzemel. Látszik, hogy ott nagy az igény az elektromos járművekre, hiszen a világ többi részén idén novemberig összesen 327 állomást helyeztek üzembe.

Hogy ne legyen olyan egyszerű az élet, természetesen nem minden autó azonos szabványú csatlakozóval van felszerelve. A sima lassú töltő ugyan szinte minden villanyautóba ugyanaz a SAE J1772-es szabványú váltóáramú aljzat, viszont a gyorstöltés világbajnoki övéért jelenleg három csatlakozófajta versenyez. A legelterjedtebb a CHAdeMO, de az európai autógyártók most épp egy másik megoldáson dolgoznak, a Combo töltőn, ami megoldja, hogy ne kelljen kétféle csatlakozó a kocsikra. Ez kicsit a BETA-VHS versenyre emlékeztet, persze kérdés, hogy a jelentős késéssel induló új szabvány mennyire tud majd elterjedni.
Magyarországon ugyan szinte minden hónapban felreppen a hír, hogy töltőkutat avatnak valahol, de sajnos mindig kiderül, hogy csak egy túldimenzionált 230-as konnektorról van szó. Vagy még arról se. Nálunk jelenleg tudomásunk szerint egyetlen helyen található gyorstöltő, mégpedig az Istenhegyi úti MOL kúton, ami azért nem optimális hely. Ha mondjuk csak minden második töltőállomás képes lenne a gyorstöltésre, már sokkal használhatóbb jármű lenne a villanyautó, hiszen nem kéne aggódva számolgatni, éppen hová megyünk, és onnan hogyan jutunk majd el a konnektorig. Kis pozitívumként Palkovics Péter, a Nissan PR-ese elmondta, hogy sikerült kifejleszteniük egy olcsóbb gyorstöltő-állomást, amiből előreláthatóan ötöt telepítenek is a közeljövőben.
A műszerfal kicsit Insightosan két részre tagolt, és itt se maradhat el a csészelevél-terror. Nem mintha a rohamosan fogyó kilométerek nem nyomasztanák eléggé az embert. Itt levelek helyett már egész fenyőfákat gyűjthetünk, egyébként meglepően könnyen. A tesztidőszak alatt még ECO módba se kellett kapcsolnom, és egy sima 15 kilométeres Kispest-Óbuda út alatt a reggeli forgalomba simán összejön egy fácska, ha nem vigyázunk, akár kettő is.

Nem csak az útviszonyok, az időjárás is megviccelhet minket, mint azt megtapasztaltam egy hidegebb hajnalon. Mivel a lakótelepen nincs töltési lehetőség, az esti 80 kilométeres hatótáv reggelre 65-re esett, így aki hasonlóképp használja a kocsit, jó, ha gondol erre télen. Viszont pozitívumként éltem meg, hogy az állófűtéses autóktól eltekintve ilyen gyorsan még nem melegedett be semmi. Persze itt nem kell várni, hogy a motor felmelegedjen. Nem mellesleg, ha be van dugva éjszakára, hideg időben akár be is időzíthetjük a fütést a reggeli induláshoz, mint egy igazi állófűtésnél. A középkonzol kijelzőjén a kocsi mindig tájékoztatott az éppen aktuális fogyasztók energiazabálásáról, így láthattam, hogy vész esetén kis vacogással még nyerhetek mondjuk 15-20 kilométer pluszt.

Eltekintve a jelenleg nálunk még jócskán korlátozó infrastruktúrától, az autó mint közepes méretű személygépkocsi, remekül használható. Az ülések kényelmesek, hátul is elférnek rendesen. A csomagtérből se vesz el az akksicsomag helyet, mivel a kocsi aljába telepítették. Így nagyon alacsony lett a súlypont, szinte már versenyautósan lehet vele kanyarogni. Ebben segít az is, hogy a ezen nem olyan kis virsligumik vannak, mint a francia-japán buborékokon. A hátul keresztbe futó hupli az elektronikát rejti, de már dolgoznak azon, hogy a fészlifttel eltűnjön az is, és akkor szinte síkba hajtható rakteret kapunk
Ha már verseny: nem tudtam megszokni, hogy már 0 fordulattól kilő a villanymotor. Az azonnal megérkező nyomaték a zöldre váltó lámpánál állandóan törvénytelen vigyort csalt az arcomra, persze a fogyasztás kárára, de kit érdekelt az abban pillanatba? Az ára? Az még nincs, de 2013-ban már nálunk is kapható lesz az ígéretek szerint, és akkor olyan 10 millió körül kell majd kicsengetni érte. Összehasonlításul ez annyi, amennyiért a C-Zero-t lehetett megkapni, csak éppen ez egy autó, az pedig csak szeretne az lenni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
