Ennél érdekesebb autó ma nincs

Menetpróba: Mazda 6 2.5 Skyactiv

2012.10.15. 05:46

Indítsd be a 2,5 literes, 192 lóerős, közvetlen benzin-befecskendezéses, mindkét oldalon változó szelepvezérléses, kiegyensúlyozó-tengelyes, extra nagy kompressziójú benzinmotort, és lásd a csodát. Olyan simán jár, olyan könnyedén pörög, annyira még hatezer fölött is tele van élettel, hogy eltátod a szádat. Hangja ötezerig nagyjából nincs, ott viszont – már-már VTEC-i stílusban - elordítja magát. Ez azonban nem a szenvedő gépészet, hanem a célegyenesbe érő versenyautó olajozottan csusszanó alkatrészei közé szorult, óriási munkát végző robbanóelegy diadalmas üvöltése.

A 4:2:1-be hangolt kipufogórendszer felső fordulati hangorkánja talán nem illik a Mazda 6 családias, komfortos stílusához, de igazából élvezetes jó, és szeretni fogja az is, aki amúgy nem tartja magát vad autósnak. Mintha az embernek lenne egy nagyon finom modorú, jól főző, ideális családanya felesége, de este, az ágyban... És persze – normálisan, sőt, akár meglehetős dinamikával is használva a 6-osából senki, soha nem fogja meghallani ezt az üvöltést. Csak ha a vörös köd elborítja az agyát.

A zseniális motor talán még zseniálisabb hatfokozatú automata közbeiktatásával hajtja a kerekeket. Bár ez hagyományos működésű, a mérnökök addig hangolták, amíg sziporkázóan gyors – kvázi DSG-sebességű – nem lett. Amellett, hogy szinte szikrázik, úgy működik, tud még valamit: az egyes fokozatok bekapcsolása után hamar zárja a kuplungot, ezért az autó az idő java részében pontosan úgy reagál a gázadásra és –elvételre, mint valami kézi váltós.

Amellett, hogy valószerűtlenül gyors, isteni finoman kapcsol is, a kuplungja pedig minden váltás után selymesen, ugyanakkor határozottan simítja össze a fordulatszám-különbségeket. Még egy koppintás a BMW-ről: kézzel használva (nem a kormány melletti flepnikkel), a váltóbottal kapcsolva észrevesszük, hogy a visszaváltás itt is előrefelé, a felkapcsolás pedig hátrafelé van.

Van még valami?

Persze. Például a futómű. Tudják, ez a mostani Mazda 6 mázsányival könnyebb a korábbinál, s ezt minden mozdulatán érezni. A márka elmúlt tíz évben készült autói közül egyet sem volt rossz vezetni, de az új 6-os tényleg magasra teszi a mércét. Lehet mondani, hogy túlszervósított a kormánya, lesz, aki azt mondja majd rá – kicsit ideges. De a klasszikusan túlszervósított autónak – bár tény, hogy könnyű tekerni – nemcsak könnyű, hanem szintetikus is a kormánya, nem él az ember kezében, a kocsi karosszériája esetlenül követi a volánnal küldött utasításokat, billen, spétje van, kenődik.

Ezé viszont olyan, mint egy kisautóé, mintha csak nem lennének mögötte tömegerők. Moccantod az apró karimát, a 6-os orra azonnal elfordul, nincs késlekedés, nincs tétovázás. Lépsz a gázra, hördül a motor, tol a támla, hirtelen elveszed a kraftot kanyar előtt, s a freudi módon a gondolataidban turkáló váltó máris pakolgatja vissza neked a gangokat, hogy amikor kijössz a fordulóból, és rátolod a póvert, biztosan jó fokozatban legyen. Ha nem vigyázol, ez az autó minden méltóságos megjelenése ellenére hamar kihozza belőled az állatot. Milyen jó, hogy most sem kell csalódni a Mazdában, a zoom-zoom-szellem tovább él. Sőt, jobban megvan, mint előtte valaha.

Ezt a böhöm nagy dögöt olyan vezetni, mint egy kilencszáz kilós minit – szinte összemegy menet közben. Atya-gatya, ilyet eddig csak nagyon drága német überlimuzinoknál éreztem. Annak ellenére elcsodálkoztam rajta, mennyire ügyes és összeszedett, hogy előtte egy 340 lóerős BMW ActiveHybrid3-at próbáltam ki, utána pedig a Subaru BRZ-t, ami, ugye, ugyanaz, mint a Toyota GT86. És a Mazda 6 otthonosan érezte magát a kettő közé szendvicselve is. Hát ennyire jó.

Elővehetném még a kissé feszes, de mindig barátságos rugózást, az ultrakényelmes első üléseket, a hibátlanul kattanó, hajló, csusszanó kezelőszerveket. Az autó minden ponton professzionális.

Persze, a hátsó üléseken ugyan óriási a hely – elsősorban a lábtér –, de például az ülőlap alacsony és nincs eléggé megdöntve, ezért igazán csak kisebb termetű nőknek és már nem biztonsági ülésben utazó, de még nem is túlságosan nagy gyermekeknek kényelmes, pláne, mert a fejtér is amolyan épp passzentos annak, aki túlnőtte magát az átlagon. El lehet üldögélni itt kilométerek ezrein át, de létezik ennél jobb hátsó pamlag, nem is egy. De ez tényleg csak csomó keresése a kákán, pár fokról és milliméterről van szó, sokaknak talán öt év használat után sem tűnne fel.

Villámpróba a kombival

Tannisban este 6-kor le kell adni a kulcsokat, kedd pedig az utolsó napunk volt ott, háromnegyed hatkor tehát már le is tettem arról, hogy közel férjek a 2,2-es Skyactiv dízellel és hatos kézi váltóval szerelt kombihoz. Az egyszerűen soha nem állt bent, szinte nem is láttam. Aztán – ballagva a kert másik fele irányában, kezemben a Skoda Rapid kulcsaival – megláttam, hogy befelé tart a kombi. Az angol csávót elkísértem a kulcsszobába, ott melegében cseréltünk, majd egy körre beletapostam.

Sokan vélekedtek úgy, hogy a benzinesnél jobb ez a dízel, én inkább úgy fogalmaznék: ha mindkettőhöz kézi váltó jár, ez igaz, mert a dízel lent nyomatékosabb. De automatával már esélyesebb a benzines. Mindenesetre a 2,2-es Szkájektiv Dé olyan csendes, hogy egyenletes tempóban, kis gyorsításoknál igazából lehetetlen meghallani, hogy nem benzin viszi az autót, csak padlógázon hallatszik, hogy kicsit érdes az a motorhang. Összehasonlításul: a Golf és az A3 kétliteres dízele ehhez képest munkagép, a Renault Clióé traktor. Ha melléteszem még az egyujjas, röviden kapcsolható váltót is, csak azt tudom mondani: szenzációs.

És nemcsak a hangja az, hanem hogy már ezres fordulat alatt elkezd tolni, és simán felpörög ötezerig, nagyon enyhe erőltetéssel akár 5600-ig is. Ezt tényleg úgy lehet vezetni, mint valami benzinest, és az ereje is legalább olyan. A kombinak egyébként rövidebb a tengelytávja a limuzinénál (ezt Európának szánták, a limuzinból viszont várhatóan Amerikában fogy majd több, és ott a nagy lábtér „major selling point”), ezért a hely korántsem akkora a hátsó üléseken. Persze, tágas, az én térdem sem ért a támlához, de nincs hodály-effektus. A tető viszont kevésbé lejt, ezért a fej jobban elfér, s az ülőlap is hangyányit mintha jobb szögben állna, pontosabban feküdne.

Megdöbbentő azonban a csomagtér – mintha Aggtelket tárná fel az ember. Iszonyatosan nagy, ráadásul praktikus is – vannak rögzítőhurkok, nem osztogatták ötfelé a sok litert, ahogy mostanában szokás, a támla egy mozdulattal dől síkba (igaz, az ülőlap már nem csusszan lejjebb, good-bye karakuri...), a roló pedig a hátsó ajtóval együtt felnyílik. Nem csodálkoznék, ha ebből a kombinációból fogyna a legtöbb Európában.

Mert különben a 6-os szép is, óriási is, kényelmes is, méretéhez képest, de abszolút értelemben is szenzációsan jó vezetni, ráadásul megy, mint a veszedelem. Emellett egy rakás technikai újdonságot is felvonultat: extra merev és a korábbinál közel mázsával könnyebb karosszériát, nagy kompressziójú, egyedi Skyactiv benzinmotort, különösen gyors automata váltót, kondenzátoros regeneratív rendszert... Nem csak papíron és képen tud sokat, de az életben sem kell benne csalódni – a Mazda 6 szenzációs, összeérett, klasszis, igazán csak az ötajtósa hiányzik a kínálatból, de olyan nem is lesz.

E sok jóság után más megvilágításba kerül a finoman kaotikus, amúgy jó minőségű belső tér: vajon érdemes egy ilyen badarság miatt lemondani erről a remek autóról? Máshogy kérdem: kidobná-e valaki Natalie Portmant az ágyából, mert pár napja nem volt ideje szőrteleníteni? Nyilván lennének, akik így tennének – na, ők a lúzerek.

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

47 perce
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35