Tekintélyt venni olcsón?

Használtteszt: Volkswagen Touareg 3.0 TDI (2005) – Volvo XC90 (2007)

2012.09.29. 07:35

Ami a motort illeti, ez a V6 tényleg átkozottul jó, simán agyonveri a Volvót minden szempontból. Az XC-nél ezt úgy kompenzálták, hogy az automata űrsebességgel gangol vissza, amikor kell. És kell, szinte a legkisebb gyorsításhoz is. Olyankor persze bőg a motor, mint valami jávorszarvas-bika. A VW váltója tényleg tetű hozzá képest, de az erő mindenre megoldás, izomból megcsinálja, ami a Volvónak visszakapcsolással sem megy. Hát ezért nyugodt dolog Touareggel járni.

A költségeket már érintettük, ehhez még hozzájön egy 11-13 literes fogyasztás, amiben nincs még benne a 170-180-as autópályázás – akkor több. Alapvetően a zörgésekre panaszkodnak a tulajok a Népítéleten, de mi már tudjuk, még sosem ültek XC90-esben. Vételnél persze észnél kell lenni, nem csupán a légrugók miatt, érdemes az összkerékhajtás összes funkcióját is végigpróbálni, továbbá ne feledjük: ott van még az amúgy remek dízelmotor, de érdemesebb szervizben átnézetni, ha nem eleve VW-kereskedőtől veszi az ember.

Volvo XC90

Önmagában nem is olyan rossz a Volvo, ráadásul ezeket az XC90-eseket mindig is szerettem, a Touareg viszont a jégnél is hidegebben hagyott. A Volvóban szuperkényelmesek az ülések, finoman dörömböl a motor, kedvesen hentereg a karosszéria a hosszú rugókon, ráadásul hétszemélyes. Az egész nagyon otthonos, nagyon átgondolt, nagyon IKEA. Csak sajnos nem igazán jó minőségű. Az az ütőkártya a Touaregnél van.

Vegyük ezt a sokat látott, ötéves kocsit. Repedezett, a hátsó üléseken gyűrött benne a bőr – na ja, többet kellett volna ápolni, mert, mint tudjuk, kezelés nélkül a bőr hamar tönkre tud menni. De horpadt a váltó mögötti rekesz alufedele is, lötyögnek a külső tükrök, minden kapcsoló fényes. Nehéz elhinni, hogy valaki egy ennyire kopottas autóért hajlandó kiadni egy igen jól felszerelt, szűzúj Astra árát.

És akkor még nem beszéltünk a külső sérülésekről, amelyekből szintén van egy kisebb gabonasilóra való. Leütött orr-rész, összekarcolt ajtók, minden méltóságát elvesztett orr-embléma – nem szabad hozzá közel menni. Még szerencse, hogy nem dohányoztak benne, ezért még mindig kellemes autószaga van. A Touareg sokkal büdösebb nála, főleg, ha bekapcsolják a klímát – úgy tűnik, rommá bagózták.

Aláfeküdni nem ajánlatos, ott horrorfilm zajlik. Az még érthető, hogy a közel kétszázezer kilométer gázait magán áteregetett kipufogórendszer sok helyen már tisztességesen rohad, de a korrózió több egyéb helyen is támad. Lényegében az egész hátsó futómű rohad, korrodáltak a kerékagyak, a lengőkarok.

Fentiek után nem mernék rá megesküdni, hogy a kilométerszámláló hiteles adatot mutat, bár ha sokat használták városban a kocsit, gyakran szálltak ki és be, akár lehet ennyire kopott is. Kis eséllyel. Mindenesetre műszakilag jórészt rendben van. Minden elektromos cucc működik, a teszt során végigpróbáltam a motoros ablakokat, tükröket, a szellőzőventilátort, a Minivizor korszakát idéző navit, a fedélzeti számítógépet, sőt, még az aranyeremet is beáldoztam a harminc fokban, és rátettem az ülésfűtést. Hevít.

Alsó izzítás után szükségem lett egy kis hűvösre, tehát az A/C-t is rátettem, abból meg dől a hideg, ahogy illik. Úgy tűnt, hogy minden kopottság, lötyögés ellenére az XC90-ben rendesen fungálnak a dolgok, egy szem, helyzetjelző kiégésére figyelmeztető lámpácskán kívül semmilyen nyugtalanító jelet nem küldött felém.

Lehet, hogy jóval gyengébb a motor, de a karaktere nagyon kellemes, és aki nem hordoz magában baumgartneri géneket, nagyjából mindenre elégnek találja majd. Persze, a tempós haladáshoz sokat kapcsolgat a váltóval, még szerencse, hogy az automata gyors, finom, legfeljebb a változó hangszín és a fordulatszámmérő ugrálása jelzi, hogy a D5-ös közel sem veszi félvállról a melót. A Touareg váltója például sokkal lassabbnak tűnt, de az a motor olyan dögerős, hogy igazából mindegy neki, milyen fokozatban tolja a bódét.

A rideg, kicsit csicsás, kicsit túltervezett Touareg után a Volvo visszafogottabb, otthonosabb, ám zajosabb környezet, de tény, hogy míg a VW-ben csak egyik-másik kapcsoló kopott fehérre az évek során, a fa repedezett meg, és a vezetőülés bőrének a széle egy pici szakaszon színét vesztette, addig a Volvo mindenestől elég elhasználtnak tűnik. És mindkettő támolyog az úton. A Volvo nagyot, de kiszámíthatóan, a Volkswagen kicsit kevésbé, mégis legalább olyan összeszedetlenül.

A kormányzással azonban már a jelzésértéknél nagyobbak a problémák. Amikor kiálltam a Weltauto telephelyéről, először csak arra gyanakodtam, hogy túl rég vezettem ilyen autót, és elszoktam a nagy erőtől, amivel ezeket a korai luxus-SUV-okat vezetni kellett – bár egy 1976-os Range Rovernek sem nehéz tekerni a kormányát, ha rásegítős... Aztán feltűnt, hogy az egyenesben tartáshoz is erőlködni kell, teljesen kitekerve pedig nagyon sípol a szervó és szorul a kormány – itt valami nem kerek. Lehet, hogy csak a gumik eresztettek le a hosszú kispadi ücsörgésben (nem volt elég időnk nyomást ellenőrizni a rövid tesztelés alatt), de megeshet, hogy nagyobb a baj.

Persze a Touareg kormánya sem volt valami fenomenális: az már újkorában is elég döglött és túlszervósított volt, ezé a példányé pedig húzott, visszarugdalt (kormány-lengéscsillapító hiba?), és a megöregedett bőrborításához undorító volt hozzányúlni – rémlik valakinek a Ritmo, Argenta ragadós volánja, váltógombja? Na, majdnem olyan.

És a Volvo fékeivel sem volt minden rendben. Nagyot kellett taposni a pedálon, hogy megálljon, és a pedál is nagyon leszaladt a padlóig, igaz, ha már leért, kicsit lüktetve (hullámos hátsó tárcsák) lelassította az autót. A Touareg épp fordítva adta elő a darabot: kemény pedál, kis nyomásra határozott lassítás, de amikor nagyot kellett lassítanom, hirtelen elfogyott a fékerő. Ez se jó.

Visszatérve a Volvóhoz: van még benne élet, de a fékre, a kormányra rá kell nézni rövidesen. A gumik is túl vannak életük delén, azok a korróziós nyomok is folytonossági hiányokká válnak pár éven belül, és a beltér sem lesz sokkal szebb, akármilyen valet service élesítgeti is rajta karmait. És 4,6 milliótól persze még tart jócskán lefelé az értékvesztés... Nem tudom, mennyire kell vágyni egy hajdan volt bő tízmilliós SUV megfáradt pompájára, hogy az ember egy ilyenbe belevágjon, Magyarországon, 2012-ben. Igaz, a Népítélet  14  ítéletírójából 12 imádja a 2006 utáni verziót. Talán mégis szabad?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér
  • Hírek

A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér

Az M részleg vezetője nyilatkozott az AutoExpressnek.

47 perce
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07