Értem én, de mitől go?

Škoda Citigo Ambition 1.0 60LE – 2012

2012.08.01. 06:44

Adatlap Skoda citigo Ambition 1.0 60 - 2012

  • 999 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 60 LE @ 5000 rpm
  • 95 Nm @ 3000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    14.4 másodperc
  • Végsebesség:
    160 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.9 l/100km
  • 2 610 400 Ft

Eddig húztam az időt, de sajnos megkerülhetetlen a kérdés, hogy mi a bajom a 60 lóerős, egyliteres motorral a Citigóban. Tény, hogy nem vagyok a háromhengeres motorok nagy barátja, de mára már el tudom fogadni a létezésüket. Azt is elismerem, hogy öregember nem rakéta – az autója se legyen az. A fő gond az, hogy az olcsóbb motor vásárlóival éreztetni akarták, hogy ez bizony gyengébb, mint a 75 lovas. Ezért mit csináltak? Hosszabb végáttételt kapott, miközben a váltó, sőt, maga a motor is tökugyanaz, mint az erősebbik, valószínűleg csupán a szoftvere más.

Hogy miért volt erre szükség? Mert alul a két motor ugyanazt nyújtja, a nyomatékuk hajszálra ugyanannyi, csak az erősebbiket tovább lehet húzatni, innen jön a plusz tizenöt ló. Ha ugyanazt a végáttételt használnák, csak ötezer fölött lehetne bármiféle különbséget érezni a kettő között, és most gondoljunk a nagypapákra-nagymamákra-MILF-ekre, vajon melyikük szokta ennyire kihúzatni. A végáttétel módosításával viszont elérték, hogy a 60 lóerős már elindulni is alig bír, ha nem lejt az út.

Pedig 60 lóerő elvileg bőven elég egy 850 kilós kocsihoz. Feltéve, hogy a nyomorult kis varrógéphez nem olyan lenne kettesben az összáttétel, hogy a Citigo közel százat (!!!!!) menjen, hanem mondjuk nyolcvannál érje el a leszabályzást. Így viszont az alsó, nyomatékszegény zóna kettesben – nem viccelek – 40 km/óráig jelen van, vagyis negyven alatt úgy gyorsul a Škoda padlógázon, mintha kiöntötték volna ólommal. A hajtáslánc másik hibája, hogy minden egyes kuplungoláskor jól hallhatóan csattog az egész.

Meg merem kockáztatni a kijelentést, hogy ezzel ki is került a potenciális drag racerek köréből. Ez a tetűség már aktív biztonság szempontjából aggasztó, mert az ember semmilyen kínos szituációból nem tud kikerülni gázadással. Nem tudom, az oldalára matricázott szivárvány miatt volt-e, de nálunk feltűnően nem veszik autószámba az ilyen miniket, tényleg rendszeresen szorítottak le vele, napi átlag kétszer. Ilyenkor marad a duda, amiből jó combosat kapott a Škoda.

A vicc az, hogy ugyanez a harmatos kiskocsi, amint elhagyja a várost, egészen jól közlekedik, autópályán pedig szinte kivirul, mert oda jó ez a fajta áttételezés. Mellesleg nem is túl hangos. Nem tagadom, a Citigo tényleg nagyon keveset eszik. Ha elővárosi forgalomban halad, mondjuk 50-90 km/óra között, kevés megállással, könnyedén lemegy az átlag öt liter alá, én 4,6-os minimumot értem el. Normál dugós nagyvárosi forgalomban is hat liter alatt maradt, ha sokat klímáztam, esetleg felment 6,5-re. De ha azt nézzük, hogy a gyakorlatban a 75 lóerős Up ugyanennyit kajált, akkor talán megértik, miért mondom: a Citigót, Upot tilos megvenni a gyengébb motorral, százezret megér az erősebbik.

Egyszerűen kár elcseszni ezzel a hajtáslánccal, mert amúgy fantasztikusan jó a bódéja, ha a pár apróságot elnézzük neki. Gondoljanak csak bele: rendesen összerakott, négy teljes üléssel rendelkező városi autó, amely még csak nem is túl zajos, jól rugózik, takarékos, zsebkendőnyi helyen megfordul, mindene légiesen könnyen jár, a kormánytól a kuplungig. Igaz, ha összerakjuk klímával, hátsó ajtókkal és pár aprósággal (pótkerék, hamutartó…), kiderül, hogy listaáron kábé így is hárommillióba kerül. Ahogy a nála vacakabb miniautók is. Viszont még így is lényegesen olcsóbb, mint a legszánalmasabb Smart. A legkomolyabban vehető ellenfele a magyar gyártású Suzuki Splash, amely picivel olcsóbb ugyanígy felszerelve, hasonló térkínálattal, viszont kisebb csomagtartóval. Motorja 1,2 literes, bársonyosan jár és fényévekkel kellemesebben vezethető, ráadásul ugyanilyen takarékos. És akkor még nem is említettem, hogy a mazochistáknak a Suzuki is kínál kevesebbért egy ezres háromhengerest.

Totalcar értékelés - Skoda citigo Ambition 1.0 60 - 2012

5
TC

A Škoda Citigo egy egészen jó miniautó, igaz, csak négy főnek, de ők jól elférnek. Jó méretű a csomagtartója, és ennyiért legalább látványra jó minőségűek az anyagai. Viszont a hatvan lóerős motor és a váltó kombinációja nagyvárosi forgalomba nem ajánlható, de mondjuk az Alföldön jó lehet. Tény, hogy nem fogyaszt, viszont lomhasága már aktív biztonsági kérdéseket is felvet. Ezért a 60 lóerős motorért le is vontam egy csillagot, a 75 lóerőssel négy lenne.

Népítélet - Skoda citigo

6,4
Nép
7
6.3
7.7
7
8

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

5 órája
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36