Értem én, de mitől go?
Škoda Citigo Ambition 1.0 60LE – 2012

Eddig húztam az időt, de sajnos megkerülhetetlen a kérdés, hogy mi a bajom a 60 lóerős, egyliteres motorral a Citigóban. Tény, hogy nem vagyok a háromhengeres motorok nagy barátja, de mára már el tudom fogadni a létezésüket. Azt is elismerem, hogy öregember nem rakéta – az autója se legyen az. A fő gond az, hogy az olcsóbb motor vásárlóival éreztetni akarták, hogy ez bizony gyengébb, mint a 75 lovas. Ezért mit csináltak? Hosszabb végáttételt kapott, miközben a váltó, sőt, maga a motor is tökugyanaz, mint az erősebbik, valószínűleg csupán a szoftvere más.

Hogy miért volt erre szükség? Mert alul a két motor ugyanazt nyújtja, a nyomatékuk hajszálra ugyanannyi, csak az erősebbiket tovább lehet húzatni, innen jön a plusz tizenöt ló. Ha ugyanazt a végáttételt használnák, csak ötezer fölött lehetne bármiféle különbséget érezni a kettő között, és most gondoljunk a nagypapákra-nagymamákra-MILF-ekre, vajon melyikük szokta ennyire kihúzatni. A végáttétel módosításával viszont elérték, hogy a 60 lóerős már elindulni is alig bír, ha nem lejt az út.
Pedig 60 lóerő elvileg bőven elég egy 850 kilós kocsihoz. Feltéve, hogy a nyomorult kis varrógéphez nem olyan lenne kettesben az összáttétel, hogy a Citigo közel százat (!!!!!) menjen, hanem mondjuk nyolcvannál érje el a leszabályzást. Így viszont az alsó, nyomatékszegény zóna kettesben – nem viccelek – 40 km/óráig jelen van, vagyis negyven alatt úgy gyorsul a Škoda padlógázon, mintha kiöntötték volna ólommal. A hajtáslánc másik hibája, hogy minden egyes kuplungoláskor jól hallhatóan csattog az egész.
Meg merem kockáztatni a kijelentést, hogy ezzel ki is került a potenciális drag racerek köréből. Ez a tetűség már aktív biztonság szempontjából aggasztó, mert az ember semmilyen kínos szituációból nem tud kikerülni gázadással. Nem tudom, az oldalára matricázott szivárvány miatt volt-e, de nálunk feltűnően nem veszik autószámba az ilyen miniket, tényleg rendszeresen szorítottak le vele, napi átlag kétszer. Ilyenkor marad a duda, amiből jó combosat kapott a Škoda.

A vicc az, hogy ugyanez a harmatos kiskocsi, amint elhagyja a várost, egészen jól közlekedik, autópályán pedig szinte kivirul, mert oda jó ez a fajta áttételezés. Mellesleg nem is túl hangos. Nem tagadom, a Citigo tényleg nagyon keveset eszik. Ha elővárosi forgalomban halad, mondjuk 50-90 km/óra között, kevés megállással, könnyedén lemegy az átlag öt liter alá, én 4,6-os minimumot értem el. Normál dugós nagyvárosi forgalomban is hat liter alatt maradt, ha sokat klímáztam, esetleg felment 6,5-re. De ha azt nézzük, hogy a gyakorlatban a 75 lóerős Up ugyanennyit kajált, akkor talán megértik, miért mondom: a Citigót, Upot tilos megvenni a gyengébb motorral, százezret megér az erősebbik.

Egyszerűen kár elcseszni ezzel a hajtáslánccal, mert amúgy fantasztikusan jó a bódéja, ha a pár apróságot elnézzük neki. Gondoljanak csak bele: rendesen összerakott, négy teljes üléssel rendelkező városi autó, amely még csak nem is túl zajos, jól rugózik, takarékos, zsebkendőnyi helyen megfordul, mindene légiesen könnyen jár, a kormánytól a kuplungig. Igaz, ha összerakjuk klímával, hátsó ajtókkal és pár aprósággal (pótkerék, hamutartó…), kiderül, hogy listaáron kábé így is hárommillióba kerül. Ahogy a nála vacakabb miniautók is. Viszont még így is lényegesen olcsóbb, mint a legszánalmasabb Smart. A legkomolyabban vehető ellenfele a magyar gyártású Suzuki Splash, amely picivel olcsóbb ugyanígy felszerelve, hasonló térkínálattal, viszont kisebb csomagtartóval. Motorja 1,2 literes, bársonyosan jár és fényévekkel kellemesebben vezethető, ráadásul ugyanilyen takarékos. És akkor még nem is említettem, hogy a mazochistáknak a Suzuki is kínál kevesebbért egy ezres háromhengerest.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
