Értem én, de mitől go?
Škoda Citigo Ambition 1.0 60LE – 2012
Nagy híve vagyok az alapmotoros autóknak, mert a mérnökök ott tudják igazán megcsillogtatni a tudásukat. Egy ötliteres vényolcassal nem kunszt autót mozgatni, de milyen egy egyhatossal? Most viszont megkaptuk a pofánkba a Škoda Citigót hatvan lóerős kivitelben, de nem lőném le előre a poént. Bár ez poénnak is gyenge.

A Citigo káprázatos miniautó; nemrég ültem egy Toyota Aygóban, ennek fényében pláne az. Ez a miniautó-dolog persze eléggé viszonylagos, hiszen a kilencvenes években egy VW Polo alig volt hosszabb egy Citigónál, ugyanekkora csomagtartója volt, ugyanilyen nehéz, a tengelytávja hasonló, még a hátsó fékdob átmérője is stimmelt. Ha visszaszámolgatjuk az eurót azokra a daliás időkre, kiderül, hogy gyakorlatilag ennyiért is adták az ezres Polót, mint ma az olcsóbb Citigót. És amire tizenéve elég volt egy Polo, arra ma is elég lenne egy Škoda Citigo, vagy VW Up – elvégre a két kocsi ugyanaz.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a VW-csoportnál elővették a terveket, és leporolták. Messze nem, hiszen a megvalósítás jócskán más. Hogy mást ne említsek, a biztonság: lehet, hogy kilóra egyformák, de a Citigo sokkal keményebb, sokkal több légzsák van benne, az ABS-ről vagy az extra ESP-ről, vészfékező rendszerről nem is beszélve. És mivel egészen apró motort raktak bele, az orra rövidebb, így az utasoknak is több hely jutott.

A Škodában tetszik, hogy megkímélték a közönséget a bárgyúan kedves formától, a Citigo nem könyörög esdeklő kölyökkutyaszemekkel, hogy fogadjatokmárbe, éhesvagyok. A Škoda egyenrangú félnek tekinti magát, mint egy házimacska, amelyik nagy kegyesen elfogadja a Whiskast. A dobozformáról egy kicsit a Daihatsuk ugrottak be, meg a háromhengeres hangról is, biztos, nem véletlen, hogy a japán kisautómárka európai eltűnése után támad ekkora offenzívával a VW-csoport.
A Citigo belseje rém egyszerű, nem vizuális poénokban élték ki magukat a dizájnerek, hála az égnek. A műszerfal komolynak látszik, igaz, a puhának tűnő felületei is kemények, mint a vídia. Az ajtókon feltűnik az autó fényezése is, mert valahogy az ajtópanel kisebb, mint az ajtó, de nem baj, legalább nem tök fekete minden. Talán az ajtókönyöklő lehetne puha, akkor nagyon otthonosnak éreztem volna.

A vásárlószekáló részleg alapos munkát végzett, hogy éreztesse a vevőkkel, ez alaphangon mindössze 2,3-2,4 millió forintos kocsi. Ezért aztán a vezető nem tudja kezelni az utasoldali villanyablakot. Nem értem, ha már a kapcsolókon akartak spórolni, miért nem rakták az ablakemelők gombjait a középkonzolra. Gonosz húzás, srácok!
Persze a hátsókat sem lehet elölről kezelni, mivel ott csak kibillenteni lehet az üveget, à la Aygo/C1/107, bár ez közel sem ennyire bosszantó. Ugyaninnen leshették el az ötletet, hogy középen nincs szellőzőrostély, csak a műszerfal tetején, ami felnyomja a plafonra a levegőt, amiből semmit sem érez, aki elöl ül. A látványos költségtakarékosság a csomagtartón is látszik, csak az aljára jutott egy pilincka szürke szőnyeg, az is csak a pótkeréküreget fedi le. Már ha van benne pótkerék, mivel még ez is feláras. Ám ezekkel együtt lehet élni, szinte csak az ablakemelős szívatás a zavaró.

Egy érdeklődő nyugdíjas megvilágította, hogy miért is lenne jó neki egy ilyen Škoda. Mert magasak az ülései, és az ajtónyílás sem alacsony. Nem a földre kell ülni, mint egy ős-Swiftben. A többi nem is érdekes, kicsi legyen, meg ne zabáljon. Én mondtam neki, hogy ezzel a motorral nagyon nem megy, de nem érdekelte. Ő tudja, elvégre ő a célcsoport, a nagyvárosi MILF-ekkel és a nyugati ösztöndíjból tengődő diákokkal kiegészülve.
Abból a szempontból igaza volt a bácsinak, hogy kellemes a Citigóban ülni, talán deréktájban lehetne egy kis ív az ülés támlájában. A hátsó tér meglepően tágas, ha már emlegettem a Polo harmadik nemzedékét, azt biztosan veri. És a csomagtartó 251 literes, ami kisautós szinten is elfogadható lenne, igaz, az üreg mély, a rakodóperem magas, de végszükség esetén ott az osztott támla, előreborogatható. A Citigo otthonosságának része az is, hogy elöl sok tárolóhely van, igaz, csak ott. Végre valaki csinált mobiltelefon-tároló izét is, ami nem más, mint egy pohártartóba illeszkedő henger, a tetején egy vágással, ahová beállítható a telefon, és nem ütődik, nem szánkázik. Ez tényleg megér ötezret.

A másik jó ötlet az állványos navi, amely kivehető. Ez látszólag annyit nyújt, mint egy utólagos navi, csak a tápkábel nem tekereg ott mindenhol, hisz a készülék a tartó csatlakozóján kapja az áramot. Ám ennél lényegesen többet tud: a fedélzeti számítógép adatait, a rádió is kezelhető róla, de akár a fordulatszámmérő is kirakható a képernyőjére. Mindemellett elég jól látható a kijelző napsütésben, jól is navigál, egyedül az a furcsa, amikor az ember 50 helyett véletlenül 51-gyel megy, máris megszólal a néni valami fura tájszólással, hogy: vigyaaazat! Egy darabig eltartott, míg rájöttem, mi a bánata.
Amíg tehát áll, kellőképpen meggyőző. A bajok a menéssel kezdődnek. Lapozzon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
