A jövő Hyundaijait vezettük

Menetpróba: Egy marék új Hyundai, amit még senki sem vezetett

2012.07.13. 06:39

Fél tucat ropogósan új kocsit vett elő a Hyundai az Év Autója-tagoknak szervezett, júliusi monstre-bemutatóján, egyik-másikból még csak előszériás tesztpéldány létezik. Egynapos volt a program, az idő rendkívül szűk, de a négy legfontosabbat sikerült kipróbálnom. Megdöbbentő dolgok történtek arrafelé, Hunyadiéknál.

Akkora listát kaptunk előtte e-mailben, hogy az elolvasása és a leírtak értelmezése is percekbe telt. Ennyi újdonsága nem lehet egyszerre a Hyundainak. De van. Érthető is, hogy nyomulnak, mint állat, hiszen – ahogy Allan Rushforth, az európai részleg alelnöke fogalmazott – a márka évente már 2,18 millió autót gyárt, fejlődési eredményeivel pedig 41 hónapja minden hó végi összesítésben lenyomta az összeurópai piacot. Ne feledje senki – ez a 41 hónap a durva recesszió időszakát fedi le… A Hyundai ott tart, hogy mára övé az európai autóeladások 3,3 százaléka.

No meg persze a cég nyilván minél több irányból szeretné látni a döntésének helyességét, miszerint az Európában gyártott autóinak többségét Európában is tervezteti, s túlnyomórészt helyben is gyártja. Amit mi, a kontinensen látunk Hyundait, annak 70 százaléka származik a cseh vagy a török üzemből, 18 Indiából és csak 12 Dél-Koreából.

A hajnali öt órai találkozó Ferihegyen és az éjjel 11 órás hazaérkezés közé bele kellett férnie két repülőútnak Frankfurtba, illetve -ból, két buszozásnak Mainzig, egy sajtótájékoztatónak és egy rakás autó vezetésének, fotózásának. Nagyjából sikerült, ami lényeges volt, mind meglett.

Santa Fe kevés gázzal

Igazából csak egyetlen, igazán tetőtől talpig új autó szerepelt a sorban, az új, harmadik generációs Santa Fe. Ez a nagyjából kéttonnás, extrákkal vastagon kibélelt behemót az európai, szabványos ciklus szerint elkavirnyál 145 g/km-es szén-dioxid-kibocsátással. Alig pár évvel ezelőtt egy sok-sok mérettel kisebb, takarékos kompakt autót is tisztességes zöld-mobilnak mondtunk volna ennyivel, lám, ma meg már itt tartunk, fanfár, tűzijáték. Autóvilágban lassan már a tehenek sem finganak metánt.

Persze ehhez az eredményhez kell a valós használatot távolról sem fedő, európai emissziómérési ciklus, valamint a Santa Fe legújabb dízele, a 2.2 R motor, amely most a típuskínálat legtisztább üzemű változata. De még ha nem is annyira igazak az emissziómérési ciklus eredményei a valóságban, egymáshoz képest azért jól kimutatja, melyik autó pufog keveset. És ez keveset nyom.

A korábbinál alacsonyabb, hosszabb és szélesebb Santa Fe szerencsétlenül fotózható, a képeken talán egyenesen ormótlannak is hat, de élőben meglepően arányos, a maga módján dögös is. Ne ítéljenek a pixelek alapján, egyszer nézzék meg testi valójában, kifejezetten vonzó lesz. Szinte az összes, a jóféle kocsik között kötelező extra, a radaros tempomat, a parkolássegítő rendszer, a tolatókamera, a sávelhagyás-figyelő és a lejtmenetvezérlő is megvan benne.

Mi több, a gyalogosvédelemre külön tekintettel voltak – nem csekély disszonancia ez egy sportkocsi sebességével robogni képes, öntöttvasból készült, hatalmas úthenger esetében –, ugyanis még a motorházfedél is az üközéskor a zsanéroknál felpattanó élű, nemmegölős fajta. Szintszabályzós a hátsó futómű, ráadásul a Santa Fe is megkapja a legújabb Hyundai-divat szerinti, yuppie-vakító featúrát, a gombnyomásra háromféle állapot között változtatható rásegítésű kormányszervót (Flex Steer).

Összesen háromféle motor lesz hozzá – egy benzines és két dízel. Előbbi közvetlen benzinbefecskendezéses, 2,4 literes és 193 lóerős. A gázolajat falók közül a kisebbik a kétliteres, változó geometriájú turbóval szerelt 150 lóerős, fölötte eggyel áll a Santa Fe csúcsmotorja, a már említett, anyagot alig pufogó, szintén változó geometriás turbójú 2,2-es, 200 lóerős.

Mindegyik kérhető takarékos üzemű, hagyományos automatával, illetve hatgangos kézi váltóval, csak a 150 lovas dízelhez nincs, csupán az utóbbi. Valamennyi kivitel alapárban elsőkerék-hajtásos, felárért összkerekes, ezeknél a tengelyek összezárását a Hyundai–Kia-csoportnál szabványos, központi kuplungos rendszer végzi. Elöl MacPherson-rendszerű, hátul négy-négy lengőkaros, független a futómű.

Sajnos a 2,2-esre mindig lecsaptak a többiek, amíg mi más autókat teszteltünk, ezért végül a nyüzüge, háromnegyed akkora teljesítményű kétliteressel vágtunk neki a tesztkörnek. Végtelenül kellemes csalódás ért. Egy mérhetetlenül kulturált, erős, finoman működő, tágas, jól rugózó, és a maga elefántságának korlátai között némi precíz vezethetőséget is felmutatni tudó, kellemes szörnyet ismertem meg benne, ami a maga módján igen jól is néz ki. És ezt annak tükrében olvassák, hogy minél nagyobb egy SUV, annál jobban rühellem, mert nem hiszek benne, hogy az emberiségnek éppen ilyen járművekre lenne szüksége.

A legmeglepőbb benne, hogy mennyire nincs benne zaj, szinte semmiféle tempónál. Se motor-, se szél-, se gördülési. Pont az az autó, amire az embernek harminckét fokban, háromórányi alvás után szüksége van az autópályán. Többször majdnem elaludtam benne, ám minden ódzkodásom ellenére becsülöm a dögöt.

i30 kombi sok literrel

Nem teljesen új autó ez, hiszen az ötajtós i30-at ismerjük már, de ezzel a farrésszel még nem volt. Jóval hosszabb és némiképp magasabb (3 cm) a ferdehátúnál, mégsem aránytalan – ügyes lett az a puttony, de hiszen mostanában szinte minden kombi ügyes. Ütőkártya az alaphelyzetben is már hatalmas, 528 literes csomagtartó, amely az ülések döntögetésével 1642 literig feltornászható.

A hely tehát óriási, de a spéci átalakításkönnyítő mechanizmusok elvéreztek a pénzügyi részlegen: ha le kell billentenünk a hátsó üléseket, először az ülőlapokat kell kirángatnunk a fészkükből előrefelé, majd felhajtani, s csak utána dönthetők síkba a háttámlák. A merev álpadló alatt természetesen rekeszek, üregek tömkelege szűköl.

Felszerelések vonalán ilyenek vannak, hogy: ledes nappali fények, kanyarkövetős HID-fényszórók, tolatókamera, vészfékrásegítés, kétzónás klíma, hátsó szellőzés, panoráma üvegtető, USB-fogadás, térdlégzsák. No és persze lehet hatfokozatú kézi és ugyanennyis automata váltót rendelni. A három lépcsőben állítható kormányszervo (megint csak Flex Steer) itt is sláger, ezt a Hyundai ezerrel propagálja – készüljenek fel a közeli jövő nyomasztásaira önök is. Egyébként – működik, bár igazából nincs jobb egy ügyesen eltalált, közvetlen, automatikus változó rásegítésű kormánynál. A futómű elöl MacPherson, hátul négylengőkaros multilink, ami a márka legtöbb autójánál szabvány.

Egy csomó motor van, benzinesek 1,4 literes, 100 lóerőstől 1,6 literes 120 lóerősön át ugyanekkora 135 lóerősig – valamennyi közvetlen befecskendezéses. A dízelek is hárman vannak: 1,4-es 90, 1,6-os 110, és az új, szintén egyhatos 128 lóerős.

Rátettük a kezünket egy szabad autóra – nahát, az is az egyik gyengébb fajta volt, a 110 lóerős dízel. Tény, hogy olyan nagyon nem akartak kiszaladni alólunk a lovak, bár ehhez hozzájárult az is, hogy az áttételezés extrém hosszú. Viszont kultúra honolt odabent. Masszív, zörejmentes kárpitok, finom hangon duruzsoló, semmiféle erőltetésre sem zavaró hangú dízel, megnyugtatóan kattanó és klattyanó kezelőszervek. Egész jó a kormányzás, a váltó elfogadható, bár szélesen kell hadonászni a kulisszában, az ülések nagyok, igaz, egyes zajok – elsősorban a gördülési, kicsit kevésbé a szél – hajlamosak előtérbe nyomulni. De azért ez közel sem egy Mercedes B osztály. Annál jobb.

Ügyes, kulturált, hatalmas belső terű autó, kivételesen finom motorral, jó futóművel – szerettem, de van azért egy-két kevésbé csillogó oldala is ennek az i30 wagon-éremnek.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér
  • Hírek

A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér

Az M részleg vezetője nyilatkozott az AutoExpressnek.

47 perce
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45