Az utolsó rock'n'roll

Bemutató: Audi RS4 Avant

2012.06.21. 06:18

Ez az az autó, melyről sokáig azt hittük, hogy nem lesz többé. Mert haszontalan, mert az átlagembernek értelmezhetetlen és mert minden gázfröccse után felsír egy fókabébi a lassan olvadó Antarktiszon. És a legszörnyűbb, hogy ennek ellenére – a maga módján ugyan - de mégis tökéletes.

A maga módján jelen esetben azt jelenti, hogy úgy, ahogy nem tudja azt semmi más. Sem BMW M3, sem C63 AMG. Az RS4 Avant ugyanis gyors. Nagyon gyors. Mindig és mindenhol, bármilyen időben, bármilyen felületen. Ott, ahol az M3 már a génjeibe kódolt játékosságnak engedve keresztben driftel, ott, ahol a C63 AMG hátsó gumijait cafatokra szaggatva adja meg magát saját, kezelhetetlen, nagy motorjának...

Ott az RS4 rezzenéstelenül lép át a hullájukon és tör előre mindenen át, iszonyatos elszántsággal még akkor is, ha túl kell hozzá lépnie rajtunk is, megadjuk magunkat, nem bírjuk idegekkel, a gép totális győzelme csak saját abroncsainak tapadásán – de talán még azon sem – múlik. Csak előre, sehová máshová, előre minden áron és nagyon-nagyon gyorsan. Az RS4 Avant esetében minden a trakcióról szól, vezetési élménye nem a BMW játékossága, sem az AMG drabális motorja, hanem a nettó, vegytiszta sebesség.

Tisztelgés az ős előtt

Bár az RS vérvonala kevésbé markáns és hosszú, mint az M3-é, de szépen lassan mégis eltelt 18 év az RS2 bemutatása óta. Az ős-Avant akkor még Zuffenhausenben, Stuttgartban készült. A Porsche-felnik és fékek nem véletlenül kerültek rá. A soros, öthengeres turbómotor utolsó változata egyben a legendás soröt hattyúdala is volt. Mikor megjelent, lábainál hevert a világ, hiszen 5,4 másodperces százas sprintje és 262 km/órás végsebessége még ma sem lebecsülendő, 1994-ben pedig szupersportautó-szintű volt. Nem beszélve arról, hogy a motort már a gyártó is eleve képes volt 315 helyett 420 lóerősre tuningolni némi dojcsmarkért cserébe. Életében kultautó lett belőle, mára pedig egyenesen keresett műtárgy.

A következő generáció volt egyben az utolsó turbómotoros, a hengerenként ötszelepes 2.7 V6 biturbóra kevesen emlékeznek, tán ezért is nehéz másodiknak lenni a sorban. Pedig már 4,9 alatt tudta a százat és hatsebességes kéziváltója volt. A harmadik generáció már egy teljesen új, V8-as sportmotort kapott - tartania kellett a lépést az M-mel és az AMG-vel – ez volt az a generáció, melytől a világ szaksajtója egyként megtérdelt és egy lapon kezdte emlegetni az M3-mal, annyira gyors volt.

És most erre rátettek még egy lapáttal.

Hogy miért csak kombi? Egyrészt a vásárlókat ezzel az RS5-felé nyomják, másrészt a BMW-nek nincs ilyenje, a C63 AMG pedig jóval drágább és csak hátsókerekes. És persze tisztelegnek vele az ős előtt, melyet sajnos nem próbálhattunk ki, de már a pódiumon állva is olyan kívánatos volt, mint Samantha Fox 1994-ben. Mert mindenből sokat kapni jó.

Nézzenek csak rá. Milyen szó jutna eszükbe, ha jellemezniük kéne külseje alapján? Vicces, mókás, játékos, netán könnyed és elegáns? Vagy inkább a fenyegető, drabális, könyörtelen? Ugye? Nem is kell hozzá sok, csak masszív sárvédőív-szélesítések, más lökhárítók, egy kis ültetés, két kémény a végére és a 19 colos felniket kitöltő féktárcsák. Annyira vicces, mint John Rambo a dzsungelben. Mindamellett 490-1430 literes csomagtere is van.

Ha rövidre akarjuk fogni a felszereltség- és extralistát, akkor letudhatjuk azzal, hogy nagyjából minden rendelhető hozzá sofőr-elalvás-figyelőtől az alcantara-kárpiton át a Google-alapú navigáción át a wifi-hotspotig.

Az autó minden porcikáján érezni, hogy itt semmi nincs a véletlenre bízva. A lehető legtöbbet tették azért, hogy a user error csak akkor következzen be, ha az van annyira hülye, hogy kalapáccsal akarjon kilépni a Windowsból. Kizárt, hogy aki ezzel az autóval balesetet szenved, az később műszaki elégtelenségre panaszkodjon. Itt csak az ember hibázhat, az Audi minden tudása ebbe a 470x185x141 centiméteres hasábba van sűrítve.

Az alap, 365 milliméteres első féktárcsákat nyolcdugattyús nyergek szorítják és hátul is 324 millimétert lehet beosztani. Hullámformájuknak köszönhetően 2,5 kilóval könnyebbek, mint az S4 tárcsái és százharmincas tempóról állóra fékezve akkorát lassul velük az autó, hogy az arcunkba toluló vértől kicsit megszédülünk és bambán pislogunk magunk elé.

Ha mindez kevés lenne, akkor – természetesen – rendelhető a karbon-kerámia fékrendszer. Ezekhez a 380 milliméteres tárcsákhoz hatdugattyús nyergek járnak. Ugyanazt a lassulást érik el, mint az acéltárcsák, ellenben sokkal tovább tartanak és döbbenetes 4,5 kilóval könnyebbek, mint az alapáras acélfékek. A súlycsökkentésért mindent megtettek, az ajtók kilincsei is kikönnyítettek, alumínium van mindenfelé, de így is valamivel több, mint 1700 kilós lett. Ellenben ember legyen, aki mindezt ezzel a technikai tartalommal kevesebből megoldja.

A futóműben is sok az okosság. A keresztirányú erőket keményebb szilentek veszik fel, mint a hosszirányúakat, ezért képes az RS4 sportos, ugyanakkor elfogadhatóan komfortos is lenni. Hogy ennek ellenére erős féktávon és kigyorsításkor ne bólintson ill. ne ágaskodjon túlzottan a bódé, arról az állítható karakterisztikájú futómű gondoskodik. Természetesen keményebb gátlók, vastagabb kanyarstabilizátorok és egy zseniálisan egyszerű, Dynamic Ride Control-nak nevezett rendszer dolgozik alánk. A két ellentétes oldalon álló gátlók hidraulikus kapcsolatban állnak egymással és egy elektronikusan vezérelt szelep szabályozza az ívkülső-ívbelső gátlókban az olajnyomást. Ez a fajta csillapításszabályzás egyszerű, ámde villámgyors, pontosan és azonnal lekövet minden terhelésváltást.

A hajtáslánc egyik alapköve az állandó összkerékhajtás (quattro), mely egy mechanikus, központi osztómű köré szerveződik. A koronakerekes (crown gear) kialakításnak köszönhetően akár a nyomaték 85 százaléka kerülhet hátra vagy 70 százaléka előre. Alapból 40/60 az arány, ami eleve finoman sportos, hátsókerekes jelleget ad az autónak. Felejtsék el a Torsent, ez a rendszer teljesen más, sokkal kompaktabb és könnyebb, az egész miskulancia difiházzal együtt mindössze 4,8 kiló, ami dinnyéből is kevés, nem hogy differenciálműből. Nincs olajfürdő kuplung, nincs Haldex, csak fogaskerék és mechanika, 5000 newtonméterre tervezett maximummal.

A menetdinamikáért felelős rendszer a gázpedál-állásból és a bekormányzás szögétől függően pedig képes finoman fékezni az ívbelső kereket, ezzel mintegy beljebb húzni az ívre az autót.

Ha mindez kevés lenne, akkor hátra rendelhető az a sport-diffi, mely két napkeréken és oldalanként egy-egy – többlamellás, olajfürdős tengelykapcsolón keresztül – akár 1800 newtonméternyi nyomatékkülönbséget képes generálni a hátsó féltengelyek között. Ez a rendszer olyan pazarul működik, hogy még a Red Bull Ring (ex-A1 Ring) visszafordítóinak közepén, teljes padlógázt taposva is csak egy apró ide-oda csóválással katapultáljanak ki a kanyarból. Mindezt teljesen kikapcsolt menetstabilizáló elektronika mellett, utcai sport-abroncsokon.

A java csak most jön, lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

3 órája
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43