Benzint kilencszázért, valaki?

Opel Ampera

2012.05.14. 06:38

Vajon az Ampera villanyautó? Nem az. Gondolom, senki sem hiszi el azt, hogy egy autó, amibe kell benzin is, az tisztán villanyautó. Maradjunk annyiban, hogy az Ampera egy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid, oké? Attól még lehet jó.

Persze nagyon jó lenne, ha Opel Ampera, illetve a Chevrolet Volt teljesen villanyautó lenne. Rendkívüli fegyvertény lehetne, ráadásul a GM válságból való kilábalásának ez a típus a szimbóluma. Ha azt mondták volna, hogy egy plug-in hibrid, az emberek biztos megkérdezték volna, hogy ezt ilyen nagy kunszt kitalálni 2009-2010 táján? Ezért inkább azt mondták, hogy a Volt/Ampera úgynevezett kiterjesztett hatósugarú villanyautó, amiben csak azért van benzinmotor, hogy elvergődjön a következő konnektorig.

Ja, hogy a tank 35 literes? Amerikában rohadt ritkán vannak elhelyezve a konnektorok.

Aztán Amerikában később rájöttek, hogy a kiterjesztett hatósugarú villanyautó is egyfajta hibrid. A közvélemény felsikoltott: Úristen! Az Ampera nem villanyautó, hanem hibrid! Úgy tűnik, ott nem olvasnak Totalcart. Ettől függetlenül igaz, hogy az addig ismert hibridekhez képest nagyon sokkal dominánsabb a villanyhajtás. Sajnos sokáig titkolták, hogyan is működik az Ampera/Volt hajtáslánc, azóta azonban kénytelenek voltak közzé tenni, ha másért nem, hogy legalább a javítók tudják.

De hagyjuk is az elméletet, mert az Amperával nem is kell túl sokat megtenni ahhoz, hogy az ember megállapítsa: átkozottul jó, és a marketing/politikai kapcsolatok részleg ködösítése mögött valódi műszaki csúcsteljesítmény áll. Ahogy kicsit beleástam magam, leesett az állam, de tényleg.

Persze az Ampera ettől még egy igen keskeny mezsgyén egyensúlyozó kompromisszum. A karosszéria alacsony és keskeny, s a hátsó utasok feje fölött már az ötödik ajtó üvege van. Csak azért nem ég le a kopaszok búbja, mert ezen a részen lefeketítették. És hát jön az egyik legnagyobb hátránya: a kocsi orra (pontosabban az oda rakott, elég nagy műanyag szoknya) mindenhol leér. Nem viccelek, tényleg MINDENHOL. Ártatlanul alacsony járdaszegélyen, a leglankásabb garázsbehajtón, icipicit hullámos úton, minden egyes fekvőrendőrön.

Hogy miért ilyen? Két dologra tippelek. Egyrészt a légellenállás csökkentésének egyik bevett módja, ha a levegőt nem engedik be a karosszéria alá. (Ezzel értékes századok nyerhetők a Cw-értékben.) A másik tippem az, hogy az Amperának amúgy sem túl magas a hasa, különösen ott nem, ahol a hátsó tengely előtt az akkucsomag T-betűjének a vízszintes szára van. Valószínűleg könnyű odaverni valahol. Lehet, hogy ez csupán figyelmeztetés a vezetőnek, mert elég ronda a hangja a koptatónak, amikor leér. Egyébként nem tűnik szofisztikált alkatrésznek, valószínűleg rutinműtét lesz a cseréje. Az akkuéhoz képest mindenképp.

Hogyan műxik?

Az Amperában két elektromos gép van, az egyiket generátor-üzemre optimalizálták. Teljesítményük 111 kW (azaz 150 ló) – ő gyakorlatilag egy hajtómotor; a kisebbik 54 kW-os (72 ló), ő néha motor, gyakrabban generátor; ezek mellé bepakoltak egy 1,4-es Ecotec motort, 63 kW, alias 86 lóerőnyi teljesítménnyel. Nem is ez a lényeg, hanem az erőátviteli rendszer, amely az egészet összekombinálja. Az egész rendszer lelke egy bolygómű, mint a Prius esetében. Ha ahhoz szeretnénk hasonlítani, a legnagyobb elvi eltérés az, hogy az Amperában nemcsak bolygómű van, hanem három tengelykapcsoló is.

De a bolygóműveket hagyjuk inkább. Egy azonban biztos: míg a zseniális Priusban a két villanymotor és a benzinmotor ereje puszta elektronikus szabályzással összekombinálható, addig az Amperában szükség van ehhez a tengelykapcsolókra is, mivel más az elrendezés. Az erősebbik villanymotor egyébként mindig hajtja a kerekeket.

Elektromos üzemben a nagyobb villanymotor dolgozik, egy lassító áttételen keresztül. Elvileg a teljesítménye bőven elég lenne ahhoz is, hogy az autó elérje a 160 km/órás végsebességét, ám ekkor már rettentő nagy lenne a fordulatszáma. A másik motor ilyenkor nem csinál semmit, csupán motorfék üzemben működik generátorként.

Úgy 112 km/óránál (70 mph) a második villanymotor beindításával átvariálják a dolgokat: ez egy tengelykapcsolóval kapcsolódik be a játékba. Ekkor a bolygómű áttételi viszonyai úgy változnak meg, hogy a nagy motor fordulatszáma erősen lecsökken, és mindkét motor kellemesen kis fordulaton, jó hatásfokkal üzemel. Ezzel a trükkel nyertek 2-3 kilométert a hatósugáron.

Előbb-utóbb lemerült annyira az akku, hogy be kell indítani a benzinmotort. Arról a szabályzás gondoskodik, hogy maradjon elég tartalék intenzív gyorsításhoz, sosem meríti 20-25 százalék alá az akkut. Ekkor a nagy villanymotor ugyanúgy hajtja a kerekeket, miközben a generátort összekapcsolja a benzinmotorral egy másik tengelykapcsoló. Ekkor gyakorlatilag soros hibridként működik az Ampera. A generátor áramot termel a benzinmotor segítségével, a villanymotor pedig használja azt. A kettő között nincs mechanikus kapcsolat. Ha a generátor teljesítménye kevésnek bizonyulna, ott az akkuban a puffer.

A negyedik üzemmód szintén 112 km/órás sebességnél lép be: ugyanúgy rákapcsolódik a generátor és a hozzá kapcsolt benzinmotor a bolygóműre, mint villamos üzemmódban. Ezáltal a nagy villanymotor fordulatszáma is lényegesen lecsökken, továbbá a benzinmotoré is abban a középtartományban marad, ahol a legkisebb a fajlagos fogyasztása. Ilyenkor a generátor változatlanul tölti az akkut, ám a benzinmotor mechanikus kapcsolatban is áll a kerekekkel. Óriási előny tehát a Priushoz képest, hogy nagy tempónál sem ordít a benzinmotor.

Akit érdekel, talál egy videót is, amelyen maga a főkonstruktőr magyarázza el a Voltec erőátvitel működését.

Milyen az élet az Amperával? És mennyit megy egy töltéssel? Megéri? És ha nem, hány forintos benzinárnál érné meg? A válaszok a következő oldalon.

Az oldalról ajánljuk

Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

tegnap, 16:47
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40