Lehet, hogy a CX-5 bő félarasznyival rövidebb a CX-7-esnél, de számottevően nem rövidebb a tengelytávja, nem kisebb a szélessége, ráadásul még magasabb is, az első üléseinek szivacsozása pedig vékonyabb. A végeredmény: a két kocsi utastere elöl és hátul nagyjából azonos méretű. Tehát: a CX-5 egy tágas kompakt SUV, ráadásul a csomagtartója is fél köbméteres. Egy új trükk is itt jelent meg: a csomagtartóból egy karral a Karakuri-rendszer szerint síkba dönthető ülések már nem csak két, hanem három részletben, három karral működnek így. Értsd: a középsőt külön is le lehet billenteni, például, amikor a seprű hátán csücsülő, bibircsókos nagynénit akarjuk extra sebességgel betuszkolni.
Bár az ülések szemre papírból vannak, annyira vékonyak, mégsem kényelmetlenek. Végül is, nem a szemünkkel ülünk, hanem a fenekünkkel. Szép kidolgozású a belső tér, sokkal igényesebb például, mint a Mazda 3-asé, de a 6-osénál is jóval feljebb van minőségben. Kicsit béna a feleslegesen magas jobb oldali műszerfal-lebeny, de minden áttekinthető, az illesztések keskenyek, mint a bérgyilkos szája, a textúrák feszesen omlósak, mint az első barátnőnk combján volt a bőr. A külön plexilap alá tett szellőzőrendszer-kezelőszervek és –visszajelzők pedig az autóipar szebb fogásai közé tartoznak, ha nem is egérmozi ez, de minimum egérszínház.
Zavaró volt viszont, hogy a Bécs melletti bemutatón felsorakozott szinte valamennyi bemutató autó fekete belsővel jött. A felfelé tartó övvonal, és az ebből adódó, szűk hátsó ablakok miatt így már elég lehangoló volt a kocsik belső tere hátul, bár a viszonylag meredek szélvédő miatt elöl jól ki lehetett látni belőlük. És micsoda öröm, a gondatlanságból elkövetett gyalogosgázolás legfontosabb, manapság széles körben terjedő eszköze, a látóteret nagy foltokban kitakaró A oszloppár sem jellemző a típusra.
Egyébként sok izgalmas cuccot beletömtek az autóba a hármas hatású Karakurin kívül is. Minden kivitel része például a start-stop rendszer, ami nagyon jó, ha az ember keveset akar etetni az autóval dugóban, de nekem például sikerült egy gyorskuplungegyesszúr-kombinációval átvernem. Ott állt a CX-5, a fordulatszámmérő feküdt a nullán, láb a gázon, váltó fokozatban, és nem értette, mi történt vele. De ez szélsőséges eset – a példák 99,9 százalékában hibátlanul teszi a dolgát a rendszer. Ráadásul emez sok esetben nem is indítómotorral forgatja életre a motort, hanem a szabadalmaztatott, a dugattyút a felső holtpont előtt megállító, majd szikrával ellenkező irányban indító, onnan visszabillegtetéssel betekerő stílusban. Aki nem érti, olvassa el újra az utolsó mondatot...
No és van persze valóban jó hangú, szép terű, kilencnyomós Bose-hifi, a TomTom-navi, infrakamerával őrködő vészfékező rendszer, a sávelhagyás-figyelő, ami a megfelelő oldalon morgó hanggal figyelmezteti a vezetőt, ha indexelés nélkül lépi át a záróvonalat.
Az Emotion alapkiviteltől eltekintve a kocsi választható első- és összkerékhajtással is, a felár bő félmillió forint. Ja, és az árak, el ne felejtsük: kétliteres alap-benzinessel 6,9 millió lesz, 7,8 misi a szenzációs 150 lovas dízel, 10 fölött lesz a 175-ös SkyActive-D. 4WD-vel egyébként 8,1-től indul a kínálat – a többit nézzék meg a Mazda árlistájában.
Szerencsére a benzinessel kezdtük a tesztelést. Azért szerencsére, mert egy sokmodelles bemutatón mindig a legrosszabbtól a legjobb felé kell haladni, akkor látja az ember objektíven a különbségeket. Értik, ugye – a benzineseknél jobbak a dízelek.
Nem mintha rossz lenne a kétliteres SkyActive-G. Finom a hangja, teszi a dolgát, és ha kell az erő, visszagangolunk (néha jobban tesszük, ha rögtön kettőt), és repít. SUV-okban, még ha extra könnyűek és kompakt méretűek is, kétliternyi szívóbenzines tolás meglepően kevés tud lenni. Ez itt igazából jobb az átlagosnál, de a lendületes haladásért azért meg kell dolgozni a pontosan, rövid úton kapcsolható váltóval. Ami – majdnem elfelejtettem – állítólag pont úgy mozog, mint a benchmark MX-5-ösé.
Sajnos ott, ahol megy is, már hallani a hangját, ami nem kellemetlen, de azért az ember erősen tudatában van, hogy gép működik a háttérben. Gyorsan hatolni amúgy sem kellemes semelyik CX-5-tel, mert a tervezők olyan monomániával vetették bele magukat a motorzajok kiszűrésébe, hogy a gördülési zajokra már nem maradt túl sok energiájuk, a szélzajjal pedig tényleg csak muszájból foglalkoztak. Utóbbi van is, bőven.
Kilencventől már hallani, száztíznél állandó szereplővé válik, s százharminc környékén már kénytelenek vagyunk jócskán megemelni a hangunkat, ha beszélgetni akarunk. Ez tíz, vagy akár tizenöt évvel ezelőtti színvonal ám, ejnye. És nem a tükrökön keletkezik a zúgás – behajtottam őket menet közben -, hanem az első és a második tetőoszlopok környékén.
A CX-5 amúgy is jobban szereti a lassabb, kanyargós menetet, ott sziporkázik. Jól fordul, ügyes a kormánya, masszív a karosszériája, öröm vele minden ív, minden kigyorsítás. De ha jön egy hosszabb egyenes, máris megkapjuk a susogást, s az is kiderül, hogy a kormány középállásban érzéketlen, kicsit tán szorul is, ezért állandó korrekciókra van vele szükség.
Pattanjunk át a dízelbe, méghozzá a gyengébbikbe, ami csak 150 lovas. Elfelejtjük a kétkerékhajtást, hiszen ez már egy 4WD-s autó, továbbra is hat, kézi ganggal. És jó. De mennyire!
A 2,2-es SkyActiv-D motor műfajának az egyik legjobbja, ha nem egyenesen A Legjobbja. Csak alapjáraton és erős gyorsításnál hallani rajta, hogy dízel, akkor is alig. Különben még a szakemberi fület is hegyezni kell, mert igazából a fordulatszámmérő sem segít a beazonosításban: 5500-nál kezdődik rajta a piros osztás.
Finoman purrog, már 1000-től tol, és ami teljességgel hihetetlen: 5600 fölé el lehet forgatni, és 5000-ig egészen lelkes is. A dízelek két, tipikus hátrányából egyet se tud felmutatni: csendesebb, mint a benzines, a használható fordulatszám-tartománya pedig kvázi ugyanakkora, sőt, mivel hamarább kezd el húzni, még nagyobb is. Zseniális motor, kedvem lett volna megcsókolni azt a szép, dizájntos, metálkék motorburkolatát.
Érdemes azt is tudni, hogy a különleges, kiskompressziós üzem miatt ez a motor nagyon kevés nitrogén-oxidit böfög ki, ezért már most teljesíti a csak három év múlva életbe lépő Euro 6-os emissziós normát, mindenféle különleges adalékok, mutymuruttyok nélkül, egy szem részecskeszűrővel.
Aztán még belefért az időmbe egy kör az erősebb, 175 lovas dízellel is. Különlegessége a mindegyik fokozatban fixre záródó, nagy sebességgel kapcsoló automata váltó, amely tényleg hibátlanul teszi a dolgát. A 175 lóerős motor viszont egy felesleges, növényi zsiradék-hab a tökéletes Eszterházy-tortán. A gyakorlatban egyáltalán nem érezni erősebbnek a minden körülmények között lenyűgözően toló 150-esnél, a hangja viszont fémesebb – minek kellett vajon?
Na de, melyiket vegye az ember? 6,8-ért elgondolkodtató a kétliteres benzines, mert a Kia Sportage-et leszámítva igen jó áron mérik. Az igazi erősségét pedig nem is érezni használat közben, csak a benzinkútnál, ugyanis sokkal kevesebbet eszik, mint a többi hasonló SUV. Ennek ellenére – már aki teheti – fejelje meg egymillió forinttal a tétet, és válassza a 150 lóerős dízelt. Soha nem akar majd kiszállni belőle.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
