Ez az autó márpedig nem működhet!

Menetpróba – Mazda CX-5 (2012)

2012.04.28. 02:54

Szüksége van-e a világnak egy újabb kompakt SUV-ra? Hiszen csak a magyar piacon van ilyenből vagy tucatnyi. Persze, menti a helyzetet, hogy a Mazda CX-5 a fél mérettel nagyobb, eddigi CX-7-est váltja le, ezzel pedig helyből nyerünk kicsit a vámon. De nem emiatt van szükség az új Mazda szabadidőautóra. Hanem mert előre mutat. Előbbre, mint a többi.

Igazából ezt az új, lényegében a Ford Kuga/VW Tiguan/Nissan Qashqai vonalon mozgó Mazdát nem is Mazdának kellene nevezni. Sokkal jobban illene rá a Skyactiv CX-5 név – már ha a ficánkoló égbolt felemlegetése, illetve elképzelt látványa nem riasztaná el a vásárlókat. Ennek az autónak mindene aktív és szkáj.

Mi is ez a Skyactiv?

Számtalan, a környezetbarátabb működés, kisebb fogyasztás, agilisabb viselkedés érdekében meggyúrt műszaki trükk összefoglaló neve ez. Része például a szokásosnál is több, nagyszilárdságú elemből készült karosszéria (amely így jóval könnyebb lehet a hagyományosaknál). Mellesleg a CX-5-ben alkalmazzák a legnagyobb szilárdságú acélt az autóiparban (konkrétan az ütközőtartóknál, 1800 MPa-osak), s a karosszéria 61 százaléka szintén hasonló, extra edzésű, melegen sajtolt acélból készül.

A SkyActiv jegyében előállított kézi és automata váltók szintén könnyebbek a konkurensekénél. Az automata trükkje, hogy minden fokozatban összezár, s ezzel nemcsak a fogyasztást, de az erő átvitelének érzetét is javítja, a kézi váltónál pedig közös az egyes és a rükverc első csoportfogaskereke, ezáltal is tömörebb lehet a ház.

A legérdekesebbek a motorok. A benzines kétliteres és a dízel 2,2-es egység kompressziója azonos (14:1). Ebben az a szenzációs, hogy a SkyActive benzinmotor jelenleg a világ legnagyobb sűrítési arányú benzinese, a SkyActive dízel viszont a világ legkisebb sűrítési arányú dízele. Amikor egy VW-s fejlesztőmérnök meglátta a dízelváltozat adatait, kijelentette – „egy ilyen motor márpedig nem működhet”. Hát... működik. Nem is akárhogyan.

Büntetlenül persze nem lehet ilyen durván játszani a kompressziókkal. A benzinesnél a túl nagy kompresszió miatt például fokozottan fennáll a kopogás (népies nevén „csörgés”) veszélye – a benzin-levegő keverék ugyanis ilyen nyomás alatt már mindenképpen be akar durranni magától is, jóval a szikraképzés előtt. Ez nem okvetlenül szerencsés olyankor, amikor a dugattyú még bőven felfelé tart a hengerben, és amikor megjön a nyomásfront, s az vissza akarná tuszkolni a dugattyút... A kopogás veszélyét ráadásul a hengerben maradt forró gázok is növelik.

Ennek elkerülésére a közvetlen benzinbefecskendezéses, rétegelt keverékképzésű SkyActiv-G (benzines) motorban úgy játszanak a változó szelepvezérléssel, gyújtásszöggel, hogy ez a kopogás ne következzen be. A forró kipufogógázoktól pedig egy olyan, hangolt, 4:2:1-es leömlőrendszer segítségével szabadul meg a motor extra sebességgel, ami Formula-1-es versenymotoroknak is díszére válna. Csakhogy itt a kis ellennyomást biztosító, sokkígyós hurkatöltő nem hosszan, hátrafelé terül el, hanem azt be kellett passzírozni a motor és a hűtő között levő kis térbe, ráadásul a katalizátornak is szorítani kellett ott egy kis helyet. Egészen elképesztő, ahogy kinéz – krómozott ételhordó doboz a fényes anakondák fojtogató ölelésében.

A SkyActiv-D dízelnél szintén problémákhoz vezet a kompresszió, csakhogy itt nem a többlete, hanem a hiánya. Kis kompresszióval pedig nem indul a motor. És hiába van két (szekvenciálisan működő) turbó rajta, azok indítózáskor, tehát kis fordulaton nem működnek, tehát nem növelik a sűrítést. A trükk itt részben az, hogy speciális kerámia-izzítógyertyákat használnak, a befecskendezési nyomás a ma ismert legnagyobb (2000 bar) a közös nyomócsövesek között, a befecskendezőrendszer egy ciklus alatt kilenc különböző adag gázolajat tud belőni a hengerbe, s a vezérlés is olyan, hogy a már meleg kipufogógázból valamennyit vissza tud juttatni az égéstérbe, hogy ezzel is könnyítse a hideg üzemi működést.

A SkyActive technológiák bemutatására a Mazda egyébként már tartott egy workshopot, amelyről Papp Tibi alapos és olvasmányos cikkben tudósított. Akit bővebben érdekel a téma, és lemaradt az írásról, itt tudja elolvasni. Mindenesetre a bevetett technológiák nem véletlenül egyedülállóak – olyan drága volt a kifejlesztésük, hogy csak az őrült projektjeiről korábban elhíresült Mazda – Comprex-dízel, Miller-motor, Wankel-istápolás 45 éve - mert eddig belevágni.

De megérte. Olyan motorok jöttek létre, amelyek teljesítményükkel a skála tetején vannak, ugyanakkor a benzines változat emissziója a vele összemérhető, más dízelekével egyezik meg, a dízelé pedig kábé egy méterrel a béka feneke alatt pislog. Természetesen a fogyasztások is kivételesen szerények, kvázi kisautókkal egy szintűek. A Mazda átlagban 6 litert specifikál a SkyActiv-G-re, 4,6-ot a 150 lóerős SkyActiv-D-re (összkerék-hajtással 0,6 literrel magasabbak az adatok). Ezek az eredmények a valóságban nyilván nem reprodukálhatók, de ha 20-30 százalékkal magasabbak, még akkor is szenzációsak.

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44