Mindig szkeptikusan hallgatom, amikor olyasmit mondanak, hogy ez a remek egyhatos fogja leváltani a régi kétliteres motort. A Nissan is ilyet mondott, amikor a Qashqaiból kifrissítették a régebbi nagy dízelt.
Nem vagyok az ilyen fajta méretcsökkentősdi elvakult híve. Van, ahol sikerül egy kisebb motorral kiváltani egy nagyobbat, és van, amikor csak papíron. Bár az új fejlesztésű Renault dízelnek a nyomatéka pont annyi, mint a régebbi kétliteresé, 320 Nm. A kis motor ráadásul alacsonyabb fordulaton adja le a legnagyobb nyomatékát, cserébe előbb fullad ki. Ebből adódik, hogy ha nyomatékban nem, teljesítményben már adódik különbség. Nem is kicsi: az új motor 130, a régebbi nagy 150 lovas. Ez pedig húsz ló, akárhogy is nézzük.
Csak hogy értsük: ez nem Duster
Korábban kétféle dízelt árult a Nissan a Qashqaihoz: a kicsi 1,5 literes és 110 lovas, a nagyobb kétliteres és 150 lóerős. Most a kettő között tűnt fel az új 1,6-os motor, 130 lóerővel. A kézi váltós kivitelekhez ezt adják a kétliteres helyett, fronthajtással és összkerékhajtással egyformán. A kétliteres dízel is megmarad, de ezentúl csak automata váltóval lesz elérhető.
A kis 1.5 dci eddig is kizárólag fronthajtással és kézi váltóval volt párosítható, holott a Dacia Dusterben ugyanezt a motort 4 x 4-es kivitelben is árulják, ráadásul a Nissan összkerekes rendszerével. Egy ilyen top-Duster 4,54 millió forintba kerül. Ezzel szemben egy Qashqai 1.5 dci, az alap Visia felszereltséggel és fronthajtással 5,7 millió Ft. Ez jelentős különbség, noha két nagyon hasonló méretű autóról van szó. Hogy mi az eltérés? A felhasznált anyagok minősége, a zajszigetelés, a rugózás, az ütközésbiztonság – nagyjából minden.
Mégsem esnék abba a hibába, hogy a régi dízelt szarozni kezdjem, mert jó volt. Sőt, nagyon jó. A vicc az, hogy pont egy dízel Laguna II-vel mentem el egy ilyen tesztautóért, és elbeszélgettünk a taxissal a Renault dízeleiről. Az ő 1,9-ese egy kalap hajítófát sem ér, ezenkívül a gatyája is ráment a javítására. Ellenben a kétliteres nemcsak megbízható, hanem tartós is, mondta a személyszállító iparos, akinek elhiszem. Az 1,9-esek 400 ezer kilométernél többet semmiképp sem bírnak, és utána mehetnek a kukába. A kétliteresekből már vannak olyan példányok, amelyek elmentek hatszázezret hiba nélkül.
Ez után a kétliteres dízel Qashqaijal elmentünk Svájcba, lenyomtunk Vályi Pistával egy Genf oda-visszát ugyanezzel a motorral, és rohadtul megszerettük. Csendes volt, nem vibrált, rugalmasan vette a gázt, jól ment, és a teljes út átlaga 6,8-6,9 l/100 km volt.
Ha ennyire jó ez a motor, akkor miért paterolják ki? Persze, megint a CO2.
Az új motor ugyanis papíron extrém takarékos. Ez óriási előny azokban az országokban, ahol ez alapján kell adózni, pláne céges flották esetében. Nálunk mindebből a 20 lóerőnyi előny marad a teljesítményadóban.
Hogy hiányzott-e a húsz ló amúgy? Nem igazán. A motorzsugorítást egyedül az veszi majd észre, aki kizárólag padlógázon hajlandó közlekedni, mert így pici késedelem érezhető, amikor az ember nagyon alacsony fordulatszámnál tiporja le a gázpedált. Ezt leszámítva ugyanolyan kellemes karakter. Sőt, gyakorlatilag ugyanúgy is gyorsul, a 10,3-as nullaszáz kifejezetten jó érték. Igaz, a tesztautót nem nehezítette el a 4x4-es rendszer, de még azzal együtt is képes 11 másodpercen belül megfutni a százat. Ezek az adatok pedig hajszálra egyeznek a kétliteres motoréval.
A sors pont úgy hozta, hogy ismét egy hosszabb autópályázás lett a tesztből, és a 130 ló elégnek bizonyult ott is, igaz, a megnövekedett traffipaxveszély miatt kábé úgy is autóztam, mint azt Svájcban vagy Ausztriában tettük: főleg tempomattal. A váltókarhoz nem kellett nyúlni, hogy visszakapcsoljak, csak amikor megálltunk pihenni. Az új motor olyan csendes is, mint a régi, talán annak kicsivel mélyebb tónusú volt a hangja, ezért az még megnyugtatóbbnak tűnt, de ez is pont elég jó.
Már csak azért is, mert lényegesen kevesebbet fogyasztott: a számítógép 6,1-et mutatott, de a tankolás alapján sem volt több 6,3-nál. Azaz a különbség masszív fél liter az új motor javára, úgy, hogy amikor országúti szakaszon használtam, az átlag lement 5,8-ra. Budapesten egyébként 7,5 volt a maximum – ez nyilván nem szentírás, erősen függ az ácsorgás és a dugók mennyiségétől. Az új motor mindenesetre gyanúsan jó hatásfokúnak tűnik, mert gyakorlatilag ugyanolyan légellenállás és tömeg mellett tudott ennyit spórolni a másikhoz képest.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
