Volkswagent fillérekért?
Teszt: VW move up! (2012)
Van-e létjogosultsága a törpeautóknak? Mennyit ér a Volkswagen-presztízs? Kell-e élvezetet nyújtania egy autónak? Ilyen és hasonló kérdések gyötörtek az up!-ban töltött idő nagy részében, ami azért sejtet valamit. Pedig igen jó kisautó, igazán pompás. De tényleg, teljesen rendben van.
Nesztek, ilyen az, amikor a németek nekiállnak kisautót csinálni. Tudományosan, nem akárhogy. Tudjuk, hogy hosszú és fájdalmas vajúdás előzte meg a születését, mérget vennék rá, hogy az utolsó oldalig teleírt követelményfüzet rojtosra kopott, amíg eljutottak eddig a megoldásig, amit most up!-ként tisztelhetünk. És ez érződik is rajta, amit minden rossz szándék nélkül mondok. Átgondolt, utolsó kárpitbolháig, rugós alátétig, öltésig kidolgozott konstrukció, semmit se bíztak a véletlenre.
Tegyük félre a nagyzolást, semmi volkswagenes mellveregetés, szólhatott az utasítás a vezetőségtől. Karl-Heinz, a dizájner még óvatosan, hunyászkodva vissza is kérdezett: biztosan elhagyhatjuk az egyenarcot? Egyetlen krómcsík se kell az orrára? Tudni fogják a zemberek, hogy ez egy Volkswagen? A biztonság kedvéért azért húzott egy kicsit az embléma méretén, beszínezte a betűk hátterét, majd húzott még egy kicsit. Na, egy pár milliméter még belefér - rég volt king size plakettünk, már hiányzott is, így, színesben különben is kevésbé tolakodó.
Hűtőrácsunk úgysincs, az is plusz alkatrész, örüljünk, hogy a rendszám köré kanyarított karima átment a felügyelő bizottságnál. Az ördögit, milyen rég volt már, hogy ennyire spórolni kellett a VW-nál, el is felejtettük. Hol van már a Lupo? De bármekkora fájdalom, egy díszléc nem sok, annyi sem kaphat helyet rajta. A fene vigye el, akkor így marad az oldala, legyen lemezsivatag, úgysem nagy felület. Akkor hátul legalább nagyobbat üt az üvegajtó feketéje - még ha olcsó is a trükk, az ötlet nem rossz. Nagyjából itt dőlhetett hátra Karl-Heinz, hogy kicsit messziről is megszemlélje a művet. Nem is rossz, kicsit bucis, de pont ez a szopott gombóc jön be a csajoknak.
Nem könnyű minimálautót tervezni. Sok játéktér nem marad, ha három és fél méterbe kell sűríteni négy-öt európai szabványembert, egy aprócska motort hajtáslánccal, és egy a német szabványmércénél, a sörösrekesznél nagyobb csomagtartót. A németek megoldották, twingós tologatható hátsó pad nélkül: elöl méltóságteljesen, mélyen ülhetünk, majdnem úgy, mint egy rendes autóban, hátul sem kell lemenni kutyába, és egészen meglepően tágas gödör marad még a csomagoknak is.
Hogy ebből nem lehet kihozni egy izgalmas dizájnt, nem csoda: a külső formatervnek hiteltelen lenne hevesebben udvarolni, mint egy tisztességes munka szókapcsolattal. Annyit még púderezhetünk esetleg, hogy legalább sikerült elszakadni a VW-s sablonoktól, de itt már végképp besül a bókolási kísérlet. Elrémiszteni senkit nem fog, de nem is a küllemével vonzza majd a vevőit. Mondjuk ez a piros szín nagyon el van találva.
Bent viszont ámulunk. Hogy szorult ennyi tér egy ilyen pöttöm autóba? Elöl kinyújthatjuk a lábunkat, amíg nem ropognak az ízületeink, a műszerfal messze, a szélvédő alsó sarkáig bottal sem érünk el, és még vállban sem szűk. Ügyes találmány a szinte függőleges oldalfal, egyből nagyobbnak tűnik tőle a fülke, és hátul sem nyomasztó a dizájn kedvéért felkanyarított ablakvonal - elsőre alig hisszük el, hogy a legkisebb kategorizálható autófajban ülünk.
És az a műszerfal. Még így feketében is pofás, hát még ha színesben rendeljük. És ami régen gagyinak számított, a belülről látható fényezett elem, mára annyira kikopott az autóiparból, hogy jópofának hat. Az ajtón át bekúszik az utastérbe a lemezek igéző pirosa, és cseppet sem bánjuk az egy darabból fröccsöntöttnek tűnő ajtópanelt, amit nem igazán nevezhetünk kárpitnak. Bár egyedül a serpenyőnyi kilométeróra akarja eszünkbe juttatni a Bogarat, simán el tudnánk képzelni ezen a fényes műszerfalon egy autós virágvázát, a hatvanas évek egyik legmókásabb kellékét. Szellőzőfúvóka ugyan csak kettő van a széleken, de azt is VW-hez méltatlanul ötletes rostély takarja - egyszerűen jó nézelődni odabent, semmi sem bántja a szemet.
Igazi szalonautó az up!: kívülről úgysem sokat nézegetjük, simán be lehet állítani az eladótérben olyan szögbe, ahonnan ártatlan bociszemekkel néz fel ránk, és ha egyszer beülünk, nem enged el. Csak ne kezdjük el nagyon fogdosni, birizgálni, mert akkor a bőrünkön át megérezzük, amit a szem nem láthat: a csillogó felszín mögött, ha rossz helyre nyúlunk, nem a konszerntől megszokott, nagyi tömörfa bútoraira emlékeztető kikezdhetetlen minőségérzetet találjuk.
Kezdve a szellőzőrendszer nem túl bizalomgerjesztően forgatható tekerentyűitől az ablakemelő sorjás szélű gombján át a kormány kissé kellemetlen tapintásáig sok mindent találunk, amitől lohadni kezd a lelkesedésünk. És akkor még be sem indítottuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
