Volkswagent fillérekért?

Teszt: VW move up! (2012)

2012.04.06. 07:28

Adatlap Volkswagen up! move up! - 2012

  • 999 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 75 LE @ 6200 rpm
  • 95 Nm @ 3000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.2 másodperc
  • Végsebesség:
    172 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • 2 703 110 Ft

Van-e létjogosultsága a törpeautóknak? Mennyit ér a Volkswagen-presztízs? Kell-e élvezetet nyújtania egy autónak? Ilyen és hasonló kérdések gyötörtek az up!-ban töltött idő nagy részében, ami azért sejtet valamit. Pedig igen jó kisautó, igazán pompás. De tényleg, teljesen rendben van.

Nesztek, ilyen az, amikor a németek nekiállnak kisautót csinálni. Tudományosan, nem akárhogy. Tudjuk, hogy hosszú és fájdalmas vajúdás előzte meg a születését, mérget vennék rá, hogy az utolsó oldalig teleírt követelményfüzet rojtosra kopott, amíg eljutottak eddig a megoldásig, amit most up!-ként tisztelhetünk. És ez érződik is rajta, amit minden rossz szándék nélkül mondok. Átgondolt, utolsó kárpitbolháig, rugós alátétig, öltésig kidolgozott konstrukció, semmit se bíztak a véletlenre.

Tegyük félre a nagyzolást, semmi volkswagenes mellveregetés, szólhatott az utasítás a vezetőségtől. Karl-Heinz, a dizájner még óvatosan, hunyászkodva vissza is kérdezett: biztosan elhagyhatjuk az egyenarcot? Egyetlen krómcsík se kell az orrára? Tudni fogják a zemberek, hogy ez egy Volkswagen? A biztonság kedvéért azért húzott egy kicsit az embléma méretén, beszínezte a betűk hátterét, majd húzott még egy kicsit. Na, egy pár milliméter még belefér - rég volt king size plakettünk, már hiányzott is, így, színesben különben is kevésbé tolakodó.

Hűtőrácsunk úgysincs, az is plusz alkatrész, örüljünk, hogy a rendszám köré kanyarított karima átment a felügyelő bizottságnál. Az ördögit, milyen rég volt már, hogy ennyire spórolni kellett a VW-nál, el is felejtettük. Hol van már a Lupo? De bármekkora fájdalom, egy díszléc nem sok, annyi sem kaphat helyet rajta. A fene vigye el, akkor így marad az oldala, legyen lemezsivatag, úgysem nagy felület. Akkor hátul legalább nagyobbat üt az üvegajtó feketéje - még ha olcsó is a trükk, az ötlet nem rossz. Nagyjából itt dőlhetett hátra Karl-Heinz, hogy kicsit messziről is megszemlélje a művet. Nem is rossz, kicsit bucis, de pont ez a szopott gombóc jön be a csajoknak.

Nem könnyű minimálautót tervezni. Sok játéktér nem marad, ha három és fél méterbe kell sűríteni négy-öt európai szabványembert, egy aprócska motort hajtáslánccal, és egy a német szabványmércénél, a sörösrekesznél nagyobb csomagtartót. A németek megoldották, twingós tologatható hátsó pad nélkül: elöl méltóságteljesen, mélyen ülhetünk, majdnem úgy, mint egy rendes autóban, hátul sem kell lemenni kutyába, és egészen meglepően tágas gödör marad még a csomagoknak is.

Hogy ebből nem lehet kihozni egy izgalmas dizájnt, nem csoda: a külső formatervnek hiteltelen lenne hevesebben udvarolni, mint egy tisztességes munka szókapcsolattal. Annyit még púderezhetünk esetleg, hogy legalább sikerült elszakadni a VW-s sablonoktól, de itt már végképp besül a bókolási kísérlet. Elrémiszteni senkit nem fog, de nem is a küllemével vonzza majd a vevőit. Mondjuk ez a piros szín nagyon el van találva.

Bent viszont ámulunk. Hogy szorult ennyi tér egy ilyen pöttöm autóba? Elöl kinyújthatjuk a lábunkat, amíg nem ropognak az ízületeink, a műszerfal messze, a szélvédő alsó sarkáig bottal sem érünk el, és még vállban sem szűk. Ügyes találmány a szinte függőleges oldalfal, egyből nagyobbnak tűnik tőle a fülke, és hátul sem nyomasztó a dizájn kedvéért felkanyarított ablakvonal - elsőre alig hisszük el, hogy a legkisebb kategorizálható autófajban ülünk.

És az a műszerfal. Még így feketében is pofás, hát még ha színesben rendeljük. És ami régen gagyinak számított, a belülről látható fényezett elem, mára annyira kikopott az autóiparból, hogy jópofának hat. Az ajtón át bekúszik az utastérbe a lemezek igéző pirosa, és cseppet sem bánjuk az egy darabból fröccsöntöttnek tűnő ajtópanelt, amit nem igazán nevezhetünk kárpitnak. Bár egyedül a serpenyőnyi kilométeróra akarja eszünkbe juttatni a Bogarat, simán el tudnánk képzelni ezen a fényes műszerfalon egy autós virágvázát, a hatvanas évek egyik legmókásabb kellékét. Szellőzőfúvóka ugyan csak kettő van a széleken, de azt is VW-hez méltatlanul ötletes rostély takarja - egyszerűen jó nézelődni odabent, semmi sem bántja a szemet.

Igazi szalonautó az up!: kívülről úgysem sokat nézegetjük, simán be lehet állítani az eladótérben olyan szögbe, ahonnan ártatlan bociszemekkel néz fel ránk, és ha egyszer beülünk, nem enged el. Csak ne kezdjük el nagyon fogdosni, birizgálni, mert akkor a bőrünkön át megérezzük, amit a szem nem láthat: a csillogó felszín mögött, ha rossz helyre nyúlunk, nem a konszerntől megszokott, nagyi tömörfa bútoraira emlékeztető kikezdhetetlen minőségérzetet találjuk.

Kezdve a szellőzőrendszer nem túl bizalomgerjesztően forgatható tekerentyűitől az ablakemelő sorjás szélű gombján át a kormány kissé kellemetlen tapintásáig sok mindent találunk, amitől lohadni kezd a lelkesedésünk. És akkor még be sem indítottuk.

Totalcar értékelés - Volkswagen up! move up! - 2012

7
TC

Jól megépített, ördöngös helykihasználású, étvágytalan, komfortos törpeautó, csak éppen a spiritusz hiányzik belőle, így nehéz megbocsátani a bosszantó hibáit. Tökéletes annak, aki nem keresi az örömöt egy autóban, de az ára így is nehezen értelmezhető.

Népítélet - Volkswagen up!

7,8
Nép
8.8
6.8
7.8
7.2
8.4

Az oldalról ajánljuk

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

5 órája
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22