3,7 liter/100 km?

Peugeot 3008 HYbrid4

2012.03.28. 06:07

Már csak azért is, mert a HYbrid4 rugózása és menetkomfortja felemás. Bizonyos helyzetekben teljesen jól viselkedik, máskor viszont pocsék. Mintha hibridségében maga sem tudná, hogy fiú-e vagy lány. Hosszan hullámzó útfelületen gyönyörűen gurul, finoman hintázva-süppedve dolgozza fel maga alatt az útegyenetlenségeket, azonban városba érve zavarba jön a bordáktól, csatornafedelektől, ilyenkor franciához méltatlanul üt, majd 150 méter múlva ugyanolyan jellegű problémákat zokszó nélkül old meg.

A fene sem érti, Karotta a kanyarstabilizátorokra gyanakszik, és valami lehet benne, bár leginkább arról lehet szó, hogy 1660 kilójával több mint 130 kilóval nehezebb, mint ugyanezzel a HDi motorral szerelt nem hibrid 3008, és valahogy nem mentek utána ennek a plusztömegnek. A rugózás jól el van találva ugyan, mert kanyarban stabil, de még kényelmesnek érezzük, de a csillapítás – a hazai útviszonyokhoz mérten – gatya.

A hibrid hajtáslánc a lehető legegyszerűbb, ugyanakkor teljes mértékben megfelel minden, általa támasztott igénynek. A hátsó – többlengőkaros – futóművet (csak ennél a modellváltozatnál) az 508-asból vették át. A lengőkarerdő mélyén bújik meg a 37 lóerős, 200 newtonméteres nyomatékot tudó villanymotor, mely szükség esetén (vagy ha mi úgy szeretnénk) a hátsó kerekeket hajtja. Ügyes megoldás, hiszen nincs szükség kardánalagútra-osztóműre, a 163 lóerős, kétliteres dízellel semmilyen mechanikus kapcsolata nincs.

A könyöklő előtt található forgókapcsolóval négyféle üzemmód közül választhatunk. Az ideális automata módban terheléstől függően kapcsol ki-be a villanymotor, dugóban araszolva vagy lassan gurulva 60 km/órás tempóig is képes egymagában mozdítani az autót, de mivel az akkumulátorok kapacitása szerény (5,5 Ah, 35 kW), így – gyári adatok szerint négy – a valóságban max. 1,5-2 kilométert képes megtenni elektron-zabon.

Ez kevés, de elhihetik: valós közlekedési helyzetben ennyit nem tesznek meg anélkül, hogy ne kelljen beindulnia a HDi-nek. Ha netán mégis (vagy folyamatos összkerékhajtásra van szükség), akkor a megnövelt teljesítményű generátor direktben is képes kiszolgálni a villanymotort.

Az üzemmódkapcsoló természetesen ismeri a ZEV módot is (Zero Emission Vehicle), ha az akkuk legalább háromnegyedes töltéssel rendelkeznek, akkor tisztán villanyhajtással is közlekedhetünk, de a rendszer felügyel, ha kell, úgyis visszavált automata üzemmódra. A Sport mód sem létszükséglet, mindössze annyi történik, hogy adott gázpedálálláshoz magasabb fordulatot rendel a rendszer, de kellemetlenül sokáig tartja magas fordulaton a dízelmotort, ugyanezt érjük el, ha automata módban sietnénk.

Végül választhatjuk az állandó összkerékhajtást, de különösebb értelme nincs, nem fogunk mi a 3008 hibriddel siratófalat mászni Somogybabodon.

Az egész rendszer amúgy maximálisan csendes, a villanymotor felől is csak akkor jön némi trolibuszhang, amikor motorfék üzemben rátölt az akkukra, ilyenkor a megszokottnál kicsit erősebben is lassul az autó, megszokjuk, de elsőre fura.

A HDi motor 163 lóereje és 340 newtonméteres nyomatéka önmagában is elég ahhoz, hogy tisztességgel mozdítsa az autót, de erre még a villanymotor is rátesz egy lapáttal. Az így kapott 8,5 másodperces 0–100 már kifejezetten jónak mondható, a 3008 HYbrid meggyőzően gyorsít még nagy sebességekről is. A zajszigetelése remek, a fékek jól fogják, ha kell, az elektromos kéziféket pedig a Hyundai i40-nel ellentétben magától oldja.

A hajtáslánc legutálatosabb pontja azonban még mindig az olcsósága miatt erőltetett robotizált váltó. Mert mit érünk az utóbbi évtized legszebb előválasztó karjával, ha egy ennyire lassú, kelletlen szerkezetet kapcsolgat. Persze oka van annak, hogy nem a többi változathoz rendelhető klasszikus automatát vagy Tiptronicot illesztették a hajtásláncba, hiszen azok többletsúlya és -fogyasztása rosszul hatott volna a fogyasztásra, de akkor is el kéne már felejteni ezt a bólogató istencsapását.

Mert bizony bólogatunk, ha tetszik, ha nem. Amikor Papp Tibi a hibrid nemzetközi bemutatójáról hazajött, lelkendezve mesélte, milyen jó, hogy a villanymotor tol az autón egyet abban a hosszú váltási szünetben, így kendőzve el a hajtás kellemetlen rántását. Sajnos ez a funkció valahogy elcsúszhatott időközben, mert ebben a példányban éppen annyira tolták el a villanymotor reakcióidejét, hogy ellenkezőleg: lökésszerűen ráerősít a beeső fokozatra, így még inkább érezhető a kellemetlen rántás, főleg gyorsítás közben.

Minden bizonnyal senkit nem ér villámcsapásként a hír, hogy a gyár által megadott 3,7-3,8 literes vegyes fogyasztást leginkább biciklikerekeken gurulva tudja elérni egy héliummal töltött, csonttá soványodott Gerhard Plattnerrel a volán mögött valami kínosan tiszta laboratóriumi görgőpadon. Nem tudom elképzelni, hogy létezik a világnak olyan közútja, ahol ez lehetséges, ennek ellenére javára kell írni, hogy tud valamivel öt liter alatt fogyasztani. Bizonyos körülmények között.

A gond csak az, hogy ezeket a bizonyos körülményeket úgy hívják, hogy forgalmi dugók, márpedig a jelenlegi üzemanyagárak mellett azokat most szinte vadászni kell Budapesten. Végül – hosszas keresés után – március 15-én sikerült is a Hősök tere körül belefutnom két hosszú sorba, ott araszolva 4,7-4,9 literes fogyasztást tudott a 3008 hibridje. Lehet, hogy lett volna kevesebb is, de az akkumulátorok klímázva-zenét hallgatva-világítva gyorsan merülnek, bizonyos töltöttségi szint alatt pedig alapjáraton ketyegni kezd a HDi, hogy töltse őket, ill. egyfajta range extenderként hajtsa a villanymotort.

A városból kiérve aztán a turbódízel átveszi a szerepet, a jókora Felvidéki kör végéről hazaérve 6,4 litert mutatott a fogyasztásmérő. Rendben, ez nem sok, éppen csak pár decivel több, mint az 1.6 HDi-é vagy a sima kétliteres, turbódízel változaté. Így pedig – a tudaton kívül, hogy városban nem szennyezünk annyit – sok értelme nincs a 3008 HYbrid4 9,3 millió forintos árának. Előnyei egyszerűen nem mutatkoznak meg olyan markánsan, mint azt hisszük, bár vannak országok, ahol jelentős adókedvezményt jelent.

Mindazonáltal – mintegy végszóként – hozzáfűzném, hogy a Peugeot 3008 kinézete ellenére egy nagyon kellemes, használható és praktikus családi autó. De ha engem kérdeznek, akkor az 1.6 HDi-vel, kézi váltóval és panorámatetővel kérném, a hibridhez képest 3 millióval olcsóbban.

Kapcsolódó blogposztunkban   hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

33 perce
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53