Anyuci imádni fogja, de nem azért

BMW 116i (2012)

2012.03.26. 06:11

Adatlap BMW 1 116i - 2012

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 136 LE @ 4400 rpm
  • 220 Nm @ 1350 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.5 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 6 297 000 Ft

A belső tér például teljesen ott van a szeren. Letisztult, de van mit nézni, nyomogatni benne. Logikus, nem terheli túl az agyat, de sivárnak semmiképpen nem mondható. Pár gomb itt, néhány visszajelző ott, csak hogy nyeregben érezzük magunkat, de otthonos – lehet, hogy csak a kis piros dekorcsík miatt? Ha igen, gratulálok, ez jó fogás volt.

És az autó tényleg rugózik. Nem mondanám ringatózóan finomnak, de már nem is sprőd. Kisebbtől közepes méretig lényegében nem tűnnek fel az úthibák, a jellemzően budapesti bukkanók viszont átjönnek, de legalább már nem fájnak. Jó az ülés, tart, és ahhoz képest, hogy minimál BMW-ről van szó, elég nagy is. Hátul viszont már kijön a kemény tömés hátránya: ha a kontúrok nem követik a testet, az ülés már nem annyira kényelmes.

Pedig hely meglepően sok van, pláne az elődhöz képest. A fejtér nem egy, tágasnak mondott kompaktban rosszabb, és ha az elöl ülők nem tehénkednek, a háttámlák mélyítéseiben a hátsóutas-térdek is érintés nélkül elférnek. A csomagtartó nem valami brutál a maga 330 literjével, de így is tíz százalékkal nagyobb, mint az elődjéé volt. És jól becsüljük meg minden decijét, mert itt diffi is van a padló alatt, ami például egy Golfban nincs.

116i az autó, tehát nagyjából a kínálat legalja, bár ezen a kétes értékű címen elszkanderezhetnének ők a 118d-vel. Négy henger, kerek 100 kilowatt, azaz 136 lóerő, ami manapság nemhogy egy BMW-től, de egy Hyundaitól sem sok. Oké, ezerhatszáz köbcentiről beszélünk, nem annyira rossz ez, bár ha tudjuk, hogy ehhez twin-scroll turbó van a motoron, változó idejű és nagyságú a szelepvezérlés, a befecskendezés pedig közvetlen, hiányérzetünk lesz. Hiszen a Honda évekkel ezelőtt, minden hókuszpókusz nélkül jóval többet kihozott egy szívó négyhengeresből. Naja, a jó emissziót sem adják ingyen, nyilván itt a trükk.

Mindenesetre abszolút vegyes üzemben, az autót nem túlságosan kímélve, a takarékos vezetésre cseppet sem odafigyelve konstans nyolcliteres fogyasztás jött ki a teszt alatt, ami – ha nem is szuper – tűrhető érték. Jártam a kocsival a várost, voltam vele pályán, országúton is, legjobb esetben valamivel hét alá, legrosszabb esetben nyolcfél köré ment a mérőműszeren az adat.

Ide tartozik a kérdés – mennyit kapunk egy ilyen harmatos géppel a BMW-élményből? A menetdinamikát beállító funkciógomb Comfort állásában lényegében semmit – itt hulla az autó, bár lehet, hogy pár tizeddel kevesebbet eszik. Válasszuk inkább a Sport állást, mert csak egyszer élünk, még ha két bébifókával kevesebb is marad az utókornak. Itt ugyanis az egyhatos motor néha valóban úgy tesz, mintha erős lenne. Igazi, jól kitapintható tartományok vannak a repertoárjában, amelyekben nagyot tol, erőteljes életjeleket, sőt, vidámságot mutat, ilyenkor lazán előz, disznón csörtet, repeszt. Bárcsak ne lenne az a többi sáv, amiről még nem szóltunk.

Mert ha túl kicsi a fordulat, vagy épp ellenkezőleg, túl soká' fokozatban hagyjuk az egyébként pontosan kapcsolható, de kicsit karcosan mozgó váltót, és a fordulatszámmérő közel kerül a piros mezőhöz, a motor nem érti, mi a stájsz. Lent brummog, fent lüktetve surrog (a mai napig nem értem, mi volt a hang oka), itt is, ott is furán erőlködik, de tény, hogy nem akarja. Általában véve egészen ügyes, dinamikus, hiszen 8,5 alatt van százon és 210 a vége, de nem mindig barátságos. És a zaja a teljes tartományban hidegen hagyja az autószerető polgárt, mert leginkább egy 1982-es Sunnyéra emlékeztet. Harminc évvel ezelőtt nem volt ez kellemetlen egy átlagos Nissantól, de 2012-ben semmiképpen sem inspiráló egy divatos új BMW-től.

Kárpótol bennünket a futómű, amitől pontosan azt kapjuk, amire egy BMW-től számítunk. Hiába elektromos a szervó a kormányon, hiába lett jobb a rugózás, hiába erőteljesebb a zajcsillapítás, mégis óriásit lehet autózni a 116i-vel, az élmény csorbítatlan. A kormány él az ember kezében, kommunikál, figyel, és nagy bénázás kell ahhoz, hogy a BMW orra döglötten kifelé radírozzon az ívről. Ehhez például, ki kell kapcsolni (a hosszú nyomásra teljesen kilőhető) menetstabilizáló elektronikát, BMW-ül DSC-t.

De még így is súlyos sebesség és szűk kanyar, avagy csúszós felület kell ahhoz, hogy a 116-os megcsússzon. Sima avagy gidres-gödrös út – az autónak szinte mindegy, kanyarodik, mint Bicske után a V43-as villanymozdony. És ez a szerény motorerő megfelel – pontosabban inkább a jobban érezhető forgatónyomaték – ahhoz, hogy keresztbe tegyük, s koptassunk egy kis hátsó gumit. Ha pedig elég a mókából, elég egy finom mozdulat a kormányon, és a kocsi visszatalál az ívre. Csak ilyen autókat lenne szabad gyártani – biztonságos, de ha valaki szeretné, engedi is a játékot, sőt, segít.

Voltak persze zavaró pontjai. Például a hifije, amin a teszt végére már 6 decibelnyit letekertem a magasat, de még mindig zavarta a fülemet a csörömpölés, a következő fokozaton, –8 decibelen viszont átment egyfajta kellemetlen dörömbölésbe a kátrányos hordóból. Értem én – egy BMW-ben az ember hallgassa csak a motort, hisz azért vette. Na de, akkor csináljanak neki rendes motorhangot – látják, ebbe az autóba nagyon kellene a jó zene. Nálam nem volt túl lelkes a szériában beépített start/stop rendszer sem, ami a BMW Efficient Dynamics programjának része. Hol leállította a motort pirosnál, hol nem, de leginkább nem. Ezek azonban nem ordas problémák, ha valakit zavarnak, betehet egy jobb rádiót, ráérezhet az ED-s vezetés ízére, ettől még jó kocsi ez.

Jó ülések elöl, tűrhető tér bent, használható csomagtartó, elfogadható fogyasztás, kellemes zaj- és rugózási komfort, némi odafigyeléssel munkában tartva kellően erős motor – a 116i tényleg használható autó, még astrás szemmel is. Vegyük hozzá az isteni futóművet, a pontos, finom kormányt, a kulturált belső teret, és már szeretni is fogjuk, érezzük, hogy fölötte van az átlagnak.

Azért ne feledjük: ez egy alsó hangon is 6,3 millió forintos autó, mely pénz ezekben az időkben – pláne, hogy az 1-esből sose lesz flottautó – súlyos. A mormota kinézet, a bizonyos fordulatokon zavaróan kelletlen motor, a négyhengeres kerregés egyeseket nyilván elgondolkodtat majd: nem lehetne-e jobban elkölteni ezt a hat, de tisztességes extrákkal együtt inkább nyolc misit valami jobbra? De amíg Apuci (Tigris, Grizzlimedve) veszi Anyucinak (Tyúkocska, Cicuska) a 116-ost, az égadta világon nem lesz vele semmi baj.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Totalcar értékelés - BMW 1 116i - 2012

7
TC

Hogy a jót vegyük előre: a csodás futómű, a szuper kormány, a mostanra teljesen igényessé vált, kellően tágas belső tér szép jövő elé állítja a 116i-t. Sajnos a döglött motorhang, a közel sem lineárisan működő motor, az emberekben furcsa asszociációkat kiváltó forma minimum elgondolkodtató.

Népítélet - BMW 1

7,0
Nép
5.7
7.7
6.9
7.1
7.4

Az oldalról ajánljuk

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

1 órája
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15