Anyuci imádni fogja, de nem azért

BMW 116i (2012)

2012.03.26. 06:11

Adatlap BMW 1 116i - 2012

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 136 LE @ 4400 rpm
  • 220 Nm @ 1350 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.5 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 6 297 000 Ft

A belső tér például teljesen ott van a szeren. Letisztult, de van mit nézni, nyomogatni benne. Logikus, nem terheli túl az agyat, de sivárnak semmiképpen nem mondható. Pár gomb itt, néhány visszajelző ott, csak hogy nyeregben érezzük magunkat, de otthonos – lehet, hogy csak a kis piros dekorcsík miatt? Ha igen, gratulálok, ez jó fogás volt.

És az autó tényleg rugózik. Nem mondanám ringatózóan finomnak, de már nem is sprőd. Kisebbtől közepes méretig lényegében nem tűnnek fel az úthibák, a jellemzően budapesti bukkanók viszont átjönnek, de legalább már nem fájnak. Jó az ülés, tart, és ahhoz képest, hogy minimál BMW-ről van szó, elég nagy is. Hátul viszont már kijön a kemény tömés hátránya: ha a kontúrok nem követik a testet, az ülés már nem annyira kényelmes.

Pedig hely meglepően sok van, pláne az elődhöz képest. A fejtér nem egy, tágasnak mondott kompaktban rosszabb, és ha az elöl ülők nem tehénkednek, a háttámlák mélyítéseiben a hátsóutas-térdek is érintés nélkül elférnek. A csomagtartó nem valami brutál a maga 330 literjével, de így is tíz százalékkal nagyobb, mint az elődjéé volt. És jól becsüljük meg minden decijét, mert itt diffi is van a padló alatt, ami például egy Golfban nincs.

116i az autó, tehát nagyjából a kínálat legalja, bár ezen a kétes értékű címen elszkanderezhetnének ők a 118d-vel. Négy henger, kerek 100 kilowatt, azaz 136 lóerő, ami manapság nemhogy egy BMW-től, de egy Hyundaitól sem sok. Oké, ezerhatszáz köbcentiről beszélünk, nem annyira rossz ez, bár ha tudjuk, hogy ehhez twin-scroll turbó van a motoron, változó idejű és nagyságú a szelepvezérlés, a befecskendezés pedig közvetlen, hiányérzetünk lesz. Hiszen a Honda évekkel ezelőtt, minden hókuszpókusz nélkül jóval többet kihozott egy szívó négyhengeresből. Naja, a jó emissziót sem adják ingyen, nyilván itt a trükk.

Mindenesetre abszolút vegyes üzemben, az autót nem túlságosan kímélve, a takarékos vezetésre cseppet sem odafigyelve konstans nyolcliteres fogyasztás jött ki a teszt alatt, ami – ha nem is szuper – tűrhető érték. Jártam a kocsival a várost, voltam vele pályán, országúton is, legjobb esetben valamivel hét alá, legrosszabb esetben nyolcfél köré ment a mérőműszeren az adat.

Ide tartozik a kérdés – mennyit kapunk egy ilyen harmatos géppel a BMW-élményből? A menetdinamikát beállító funkciógomb Comfort állásában lényegében semmit – itt hulla az autó, bár lehet, hogy pár tizeddel kevesebbet eszik. Válasszuk inkább a Sport állást, mert csak egyszer élünk, még ha két bébifókával kevesebb is marad az utókornak. Itt ugyanis az egyhatos motor néha valóban úgy tesz, mintha erős lenne. Igazi, jól kitapintható tartományok vannak a repertoárjában, amelyekben nagyot tol, erőteljes életjeleket, sőt, vidámságot mutat, ilyenkor lazán előz, disznón csörtet, repeszt. Bárcsak ne lenne az a többi sáv, amiről még nem szóltunk.

Mert ha túl kicsi a fordulat, vagy épp ellenkezőleg, túl soká' fokozatban hagyjuk az egyébként pontosan kapcsolható, de kicsit karcosan mozgó váltót, és a fordulatszámmérő közel kerül a piros mezőhöz, a motor nem érti, mi a stájsz. Lent brummog, fent lüktetve surrog (a mai napig nem értem, mi volt a hang oka), itt is, ott is furán erőlködik, de tény, hogy nem akarja. Általában véve egészen ügyes, dinamikus, hiszen 8,5 alatt van százon és 210 a vége, de nem mindig barátságos. És a zaja a teljes tartományban hidegen hagyja az autószerető polgárt, mert leginkább egy 1982-es Sunnyéra emlékeztet. Harminc évvel ezelőtt nem volt ez kellemetlen egy átlagos Nissantól, de 2012-ben semmiképpen sem inspiráló egy divatos új BMW-től.

Kárpótol bennünket a futómű, amitől pontosan azt kapjuk, amire egy BMW-től számítunk. Hiába elektromos a szervó a kormányon, hiába lett jobb a rugózás, hiába erőteljesebb a zajcsillapítás, mégis óriásit lehet autózni a 116i-vel, az élmény csorbítatlan. A kormány él az ember kezében, kommunikál, figyel, és nagy bénázás kell ahhoz, hogy a BMW orra döglötten kifelé radírozzon az ívről. Ehhez például, ki kell kapcsolni (a hosszú nyomásra teljesen kilőhető) menetstabilizáló elektronikát, BMW-ül DSC-t.

De még így is súlyos sebesség és szűk kanyar, avagy csúszós felület kell ahhoz, hogy a 116-os megcsússzon. Sima avagy gidres-gödrös út – az autónak szinte mindegy, kanyarodik, mint Bicske után a V43-as villanymozdony. És ez a szerény motorerő megfelel – pontosabban inkább a jobban érezhető forgatónyomaték – ahhoz, hogy keresztbe tegyük, s koptassunk egy kis hátsó gumit. Ha pedig elég a mókából, elég egy finom mozdulat a kormányon, és a kocsi visszatalál az ívre. Csak ilyen autókat lenne szabad gyártani – biztonságos, de ha valaki szeretné, engedi is a játékot, sőt, segít.

Voltak persze zavaró pontjai. Például a hifije, amin a teszt végére már 6 decibelnyit letekertem a magasat, de még mindig zavarta a fülemet a csörömpölés, a következő fokozaton, –8 decibelen viszont átment egyfajta kellemetlen dörömbölésbe a kátrányos hordóból. Értem én – egy BMW-ben az ember hallgassa csak a motort, hisz azért vette. Na de, akkor csináljanak neki rendes motorhangot – látják, ebbe az autóba nagyon kellene a jó zene. Nálam nem volt túl lelkes a szériában beépített start/stop rendszer sem, ami a BMW Efficient Dynamics programjának része. Hol leállította a motort pirosnál, hol nem, de leginkább nem. Ezek azonban nem ordas problémák, ha valakit zavarnak, betehet egy jobb rádiót, ráérezhet az ED-s vezetés ízére, ettől még jó kocsi ez.

Jó ülések elöl, tűrhető tér bent, használható csomagtartó, elfogadható fogyasztás, kellemes zaj- és rugózási komfort, némi odafigyeléssel munkában tartva kellően erős motor – a 116i tényleg használható autó, még astrás szemmel is. Vegyük hozzá az isteni futóművet, a pontos, finom kormányt, a kulturált belső teret, és már szeretni is fogjuk, érezzük, hogy fölötte van az átlagnak.

Azért ne feledjük: ez egy alsó hangon is 6,3 millió forintos autó, mely pénz ezekben az időkben – pláne, hogy az 1-esből sose lesz flottautó – súlyos. A mormota kinézet, a bizonyos fordulatokon zavaróan kelletlen motor, a négyhengeres kerregés egyeseket nyilván elgondolkodtat majd: nem lehetne-e jobban elkölteni ezt a hat, de tisztességes extrákkal együtt inkább nyolc misit valami jobbra? De amíg Apuci (Tigris, Grizzlimedve) veszi Anyucinak (Tyúkocska, Cicuska) a 116-ost, az égadta világon nem lesz vele semmi baj.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Totalcar értékelés - BMW 1 116i - 2012

7
TC

Hogy a jót vegyük előre: a csodás futómű, a szuper kormány, a mostanra teljesen igényessé vált, kellően tágas belső tér szép jövő elé állítja a 116i-t. Sajnos a döglött motorhang, a közel sem lineárisan működő motor, az emberekben furcsa asszociációkat kiváltó forma minimum elgondolkodtató.

Népítélet - BMW 1

7,0
Nép
5.7
7.7
6.9
7.1
7.4

Az oldalról ajánljuk

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

1 órája
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04