Teljesen mindegy, hogyan szépítjük és tálaljuk, március másodika egyetlen dologról szólt csak: a BMW új motorjáról és a hozzá kitalált modellekről. Oda se neki, hogy hajnali négykor a sötét konyhában félálomban matatva a kávémba dobtam a pezsgőtablettát, kit érdekel, hogy a tavaszi Budapestből a késő őszi, taknyos Münchenbe érkeztünk háromnegyed órás késéssel. Lényeg csak egy van. A motor.
M vagy nem M?
M-Paket, M Performance Parts, M Performance Automobiles és M. Mezei vásárló belezavarodhat, és tényleg nem egyszerű átlátni a pókhálón, hiszen már tíz évvel ezelőtt is az M logójával futkározott minden szakadt, dobfékes 316i, az M betű értéket sugall, valami többet. Öntsünk tiszta vizet a pohárba.
Az M-Paket vagy M csomag nem más, mint külső, jobb esetben a vele járó belső optikai tuning. A drágább csomagok tartalmaznak ugyan némi futóműhangolást, más rugókat-lengéscsillapítókat és keresztstabilizátorokat, de alapjában véve ez az, amit egy mezítlábas 116i-hez is rendelhet bárki. Az esetek 99 százalékában az ilyen autók erőátviteli (motor, váltó, differenciálmű) és kipufogórendszere csont széria, semmivel sem több.
A maradék egy százalék az M Performance Parts alkatrészek esetében jelenthet ugyan áthangolt kipufogórendszert, esetleg finom, gyári chiptuningot, de ezen alkatrészek túlnyomó többsége (LED-es alcantara sportkormány, pedálsor, karbontükrök stb.) is inkább vizuális bónusz. Ezért ha önökre akarnak sózni egy M csomagos autót azzal, hogy erősebb, mint a szériamodell, kérjék el a Performance Parts-igazoló tanúsítványt, vagy hagyják inkább a fenébe a faluvégen chippelt 20d-t, mert nem az, aminek látszik.
Az M típuscsalád maga a csúcs, a szériamodelleken alapuló, ám teljesen átdolgozott sportmodellek lelőhelye. Ahol a csodás M3 és M5 vagy M6 is napvilágot látott (hogy a mokány kis 1M-ről ne is beszéljünk).
Ezzel elérkeztünk az újonnan létrehozott BMW M Performance Automobiles-hoz. És ez merőben más tészta egy M csomaghoz képest. Itt már nem csak a műanyagosok és a kipufogósok rágják a ceruzát, hanem a lemezek alatt is komoly munka nyomait fedezzük fel.
Ezt a kategóriát az anyacég (BMW AG) a vérbő M típusok és a mezei BMW-k közé pozícionálta. Ebben az óriási szakadékban ugyanis vásárlók tömegei tűntek el örökre; emberek, akik többre vágytak egy M csomagos BMW-nél, de túl küzdelmes, netán intenzív (vagy drága) lett volna számukra egy M modell.
Nem nehéz kitalálni, ki csapott le azonnal rájuk a bivalyerős, V6-os biturbó dízellel, és ki szipkázta volna el őket, ha Münchenben félidőben ki nem egyenlítik a meccset, hogy aztán a másodikban bevarrjanak még egyet. Kapásból, léc alá. Ahogy találóan megjegyezte nálam tanultabb kollégám: audiul ez annyit tesz, hogy ezek a BMW S modelljei, egy lépéssel a durva M-ek mögött.
A folyamatot persze hosszas piackutatás előzte meg, de a recept nagyon egyszerű és logikus. A BMW AG kifejlesztette a motort, megadta a platformot, jelen esetben a Hooydonk-féle ötössel, majd az alapanyagokat betolta az M GmbH-hoz, ahol aztán hangoltak-reszeltek, agyaltak, majd szervírozták a végeredményt. És elhihetik, hogy egy mesterszakács mirelitből is képes finomat főzni, vagy ha úgy tetszik, Slash hakniban is gitározik olyat, hogy leesik a fejünk.
Mr. Hyde
A BMW-nek jelenleg két dízelcsaládja van. A négy- és a hathengeres. Mindkettőre jellemző a közös motorblokk és az eltérő teljesítményszintek. Magyarázni nem kell, milyen jótékony hatással van a gyártási költségekre ez a megoldás, a mezei felhasználót nem is kell, hogy érdekelje, a lényeg, hogy a kisebbek négyhengeres kétliteresek (23d-ig), míg a nagyobbak háromliteres soros hathengeresek (N57-es motorcsalád).
A 25d 218 lóerején át a 30d 258-áig, majd az eddigi csúcs, a 35d kétlépcsős, 313 lóerős változatáig jól lefedik a 2–300 lóerő közötti sávot, ráadásul az összkerékhajtású xDrive változatok pár lóerővel erősebbek, mint a hátsókerekesek. Épp a 35d xDrive volt az, amelyik az egyenlítő gólt rúgta az Audinak, hiszen szinte hajszálpontosan ugyanolyan értékeket tudott papíron, mint a biturbó V6-os. A győztes gólhoz azonban több kellett.
Elsősorban három turbó. Másodsorban rengeteg munka. Át kellett dolgozni a forgattyúsházat, a hengerfejet, természetesen az egész szívó- és kipufogóoldalt, megváltoztatni a dugattyúk anyagát, majd az egészet leszorítani hosszú átmenő csavarokkal és csapokkal, mint a robbanásig hevült kuktát. Valamint illeszteni a hűtési és kenési rendszert, természetesen. És erre szükség is van egy olyan motornál, amely 1400 kilogramm levegőt nyel óránként és melnyek égéstérében a nyomás eléri a 200 bart.
A három turbófeltöltő egymáshoz képest sorba kötve nem csak hogy lépcsőzetesen tömi a motort levegővel, hanem bizonyos üzemi tartományban együtt is dolgoznak.
Alacsony fordulaton a kis tehetetlenségű, könnyen felpörgő turbó kezdi a munkát, ennek köszönhetően már 1500-as fordulatszám mellett 650 newtonméter van a talpunk alatt. Pontosan annyi, mint az Audi csúcsnyomatéka. Csak viszonyításképpen: az Impreza WRX STi maximum 407 newtonmétert tud 4000-es fordulatnál. Itt kezd el tölteni a középső – jókora – turbó, ennek köszönhetően 2000-től 3000-ig 740 Nm-re nő a nyomaték. Az pedig sok, nagyon-nagyon sok.
Hogy az erő velünk is maradjon, arról a 2700-tól felpörgő, változó geometriájú harmadik kis turbó gondoskodik, mely amellett, hogy segít elérni a 381 lóerős csúcsteljesítményt (4400-nál), még aládolgozik a nagy feltöltőnek, amely ennél fogva még több levegőt képes szállítani. És mindez az ekkora dízelekre egyáltalán nem jellemző 5400-as fordulatszámig tart. A maximális turbónyomás (markolják meg a karfát!) 3,5 bar. És ez nem vicc. Stig Blomqvist Quattro S1-ese 2,1-en töltött, és ő ’84-ben ralivilágbajnok lett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
