Egy új, ötüléses V6 dízel Phaeton 21 millióról indul. Ez az autó tehát négy év alatt bukta az ár kétharmadát. Ezzel a Phaetonnal elsősorban rengeteget sztrádáztak, ami maga a megtestesült rendeltetésszerű használat.
Ha a régebbi eladó használt Phaetonokkal hasonlítom össze, ezzel még öt évig el lehet járni drága javítás nélkül, további hárommillió forintos értékvesztéssel. Öt év alatt nagyjából egy új Focus is ennyit veszít az értékéből. Igaz, az egy új autó. Ez meg egy Phaeton. És egy Phaetonban aszalni a seggünket azért egy más életminőség. Ha sokat kéne mennem országúton, lehet, hogy vissza se viszem.
Érdekes így, közel tíz év után visszaolvasni, milyennek tartottam a formatervét akkor. Frissiben, 2003-ban gonosz, félelmetes bálnának láttam a Phaetont. Amit messzebbről, oldalról könnyen Skoda Superbnek néz az ember, szemből azonban félelmetesen gonosz az arca. A hátulja pedig zseniálisan kidolgozott lámpákkal teszi fel a pontot az i-re. 2012-re mi maradt ebből? Természetesen hogy oldalról, messziről könnyű összetéveszteni egy Skoda Superbbel.
Épp ez teszi lefegyverzően rokonszenvessé. Túl természetesen azon, hogy hétmillióért, egy közepesen felszerelt új Superb áráért vihető el. Míg azonban a Superbnek van üzenete („nem tékozlok, de a magam protestáns módján ragaszkodom a kényelemhez”), a Phaetonnak így négy évesen már nincs mondanivalója. Aki villogni szeretne, idősebb A8-ast vesz, vagy bármi mást – ez így a Passat és a semmi közötti furcsa stáció, és nekem pont ez tetszik benne.
A Phaeton egy furcsa, gyökértelen, megideologizálhatatlan kategória, amit legfeljebb az ára vagy a mérete alapján lehet osztályba sorolni, imidzse igazából nincs. Ez pedig elsősorban a történelméből következik, amit a németek a Római birodalom köztársaságkorából merítettek. Mondjuk Hannibál és Scipio: betámadsz Itáliában?! Oké, akkor lássuk, mit lépsz, ha én szépen áthajózok hozzád, Afrikába! Ilyesmi az autóiparban is lejátszódik néha. Ferdinand Piech például azt vette zokon, hogy a Mercedes a Volkswagen ősi területére, a prémium kompaktok közé merészkedett az A osztállyal.
A VW-nek persze volt már luxusautója, A8 a neve. Ezért aztán azt találták ki, hogy a műszakilag nagyrészt azonos Phaetont puhábbra, limuzinosabbra hangolják (= Mercedes S osztály). Az A8 meg szívja csak tovább a sportos BMW 7 vérét. Aztán ugyanúgy ráfázott a kalandozásra a Volkswagen, mint később a Mercedes, amikor a lemaradt a Rolls Royce-ról, és meg akarta mutatni a világnak, tud ő egyedül is csúcskategóriás luxusautót csinálni.
További zseniális urbán legend, hogy az amúgy mérnök végzettségű Piëch összeírt egy listát a mérnökeinek a Phaetonnal szemben támasztott követelményeiből. Az egyik ilyen a 37000Nm/fokos torziós merevség volt, a másik lényegesen bizarrabb. Piëch ugyanis azt találta ki, hogy a Phaetonnak tudnia kell naphosszat 300 km/h-val döngetni úgy, hogy a külső hőmérséklet 50 fok, belül viszont 22 fokot csinál a klíma. Mindezt úgy, hogy mindenki tudta, a végsebességet úgyis 250-re korlátozzák. Ezzel kapcsolatban egy kicsit mi is büszkék lehetünk: a W12-es motorok, amik képesek erre a teljesítményre, Győrben készültek.
Az A8-as már akkor alumínium volt, a Phaeton meg vas, ezért lett ugyanaz VW emblémával 300 kilóval nehezebb. Igaz, a géptetők és ajtók alumíniumból vannak, a sárvédők műanyagból, de az összes teherviselő elem acél – a tetőig bezárólag. Bizony: az ugyancsak 2002-ben bejött aktuális A8 ugyancsak V6TDI-vel, Quattro változatban 1830 kg, ugyanez Phaetonban 2133. Brutális különbség van az alumínium és az acél tömege között. Tényleg érdemesebb az ilyet inkább limuzinosabbra venni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
