A kulcs elfordítására valahol a távolban beindul egy selymesen járó benzines. Tényleg olyan érzés, mintha nem lenne hozzá sok közünk, és ezt a benyomást sajnos a gázpedál is erősíti. Közepesen tohonyán, nyúlós gumiszalag jelleggel reagál a taposásra – nem olyan vészes, mint egy korabeli Ford, de nem is túl élénk. Cserébe minimális brummogás hallatszik csak be a gépészetből, és a nyitott motorháztető fölött állva sem tűnik fel semmi rendellenes zörej a százezer körüli futásteljesítményű 1,8-as működésében.
Minden benne van, ha azt mondom, bőven elég a 116 lóerő ehhez a kasztnihoz. Nem csábít a száguldásra, de könnyedén elviszi a bódét, és közben nem kell folyamatosan gangolgatni. Ami azért is előny, mert a váltóval kicsit hosszú úton kell evezni. Pontosságával nincs sok baj, nem is akadozik, csak rá kell mozdulni könyökből, ha nem akarjuk kifordítani a csuklónkat. Apró ergonómiai hiányosság még, hogy a két irányban állítható kormányoszlopot nem lehet olyan közel húzni magunkhoz, amennyire jólesne az ellazult vezetéshez, de ezzel el is jutottunk a kritika végéhez. Vigyázat, innen dicshimnusz következik.
A 406-os ugyanis olyan könnyedséggel siklik, mintha nem is a budapesti flaszteren gurulnánk, hanem tisztított héliumban lebegnénk. Nyilván előnyére válik, hogy nem hízott el túlságosan – 1350 kiló körül van egy átlagos felszereltségű benzines –, de még ennél is súlytalanabbul mozog. A kormányzás és rugózás összjátékát olyan finoman eltalálták, hogy egy új autóból átülve is kimondottan üdének hat. Épp csak annyira feszesen támaszt, hogy jólessen egy hirtelen sávváltás a városban, de közben a durva kátyúkon, macskaköveken észrevétlenül ballag át. Ilyennek kellene lennie minden polgári autónak, amivel nem akarunk köridőket döntögetni a Nürburgringen. Ki gondolta volna, hogy a Xantia-platform hidrós futómű nélkül is ilyen jó?
Első pillanattól fogva otthon érezzük magunkat benne, és nem azon törjük a fejünket, mihez lehetne hasonlítani a kormány élettelenségét, a futómű kellemetlen zöngéit – mert erről szó sincs. A 406-os nagyon másképp veszi le a lábáról a sofőrt, mint egy BMW vagy Mercedes, de tagadhatatlanul megvan az egyedi ízvilága. Úgy kényeztet el a lágy, kifinomult harmóniájával, hogy nem kell megrémülni egy gyorsabb kanyarban sem attól, hogy most azonnal fejre állunk.
Talán a jól eltalált mérete a titok. Alig több négy és fél méternél, miközben legalább egy kategóriával nagyobb autók méltóságával halad, de azok nehézkessége nélkül. Belül pedig pont annyi a hely, ami mindenre elég. Elöl sem panaszkodhatunk, de meglepőbb a hátsó pad úrias komfortja. Magam mögött szinte keresztbe tehetem a lábam, ott van ugye az arasznyi széles kartámasz, és nem elhanyagolandó figyelmesség a teljes egészében elsüllyeszthető hátsó oldalablak sem.
Szedán létére osztottan dönthető a támla, így az amúgy sem kicsi, 430 literes csomagtartóból egészen hosszú tárgyakat is át lehet dugni az utastérbe. Ügyes a kis kallantyú is, amellyel a csomagtérből lehet kioldani a támla reteszelését. Alacsony peremen kell átemelni a bevásárlószatyrokat – mit mondhatnék még? Aki ennél többre vágyik, az a luxust hajszolja.
A rövid tesztút végére őszintén megkívántam a 406-ost. Nem mondom, hogy ezt a konkrét, benzines 1,8-ast, mert kicsit húzós árához képest volt benne elinduláskor egy kis kuplungremegés, meg gyorsításkor is cicergett valami a motorban, ami előrevetít egy szaftosabb vásárlás utáni szervizelést. Pozitívum viszont, hogy nagy valószínűséggel valóban annyit ment, amit az órája mutat. De feltehetően túlnyomórészt városban – erre utal a korai kuplungprobléma – így az újszerűnek ható beltér, úgy tűnik, jól bírja a strapát. A kasztni rozsdamentes, nagyobb törés nyomát sem lehet felfedezni, úgyhogy zsákbamacskának semmiképp nem nevezném.
Csakhogy egymillió környékén még kombik, dízelek is akadnak bőven, és nem feltétlenül csak leharcolt munkásautók. A régebbi, örvénykamrás turbódízelek sem rosszak, a HDi-k pedig valódi éhezőművészek: 2002-ben még az egy tankkal megtett legtöbb kilométer rekordját is megdöntötték vele Ausztráliában. Illik is az autó karakteréhez a dízelmotor, csak ma már nehéz két-háromszázezernél kevesebbet futottat találni.
Bátran merem ajánlani a 406-ost mindenkinek, aki ilyen méretű autót keres. Nem drágább a Mondeónál, Vectránál, a Passatokhoz képest pedig nevetséges az ára. Még ha nincs is igazi presztízsértéke, azért nem mutat rosszul a placcon. A Népítéletben is inkább bosszantó apróságokra panaszkodik az elégedetlen kisebbség, nagyrészt dicsérő beszámolókat lehet olvasni. Az örök igazság persze nála is érvényes: nem szabad a legaljából válogatni. De ettől a franciától nem kell rettegni.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
