Kis pénz, nagy autó
Használtteszt: Volkswagen Sharan 1,9 TDI
És meglepően jól bírja a strapát a minimum háromszázezret futott Sharan bútorzata. Ne feledjük, nem egy menedzserautó, amibe reggel beül a nyakkendős területi képviselő, majd este, ötszáz kilométerrel később kiszáll belőle. Ennek a pohártartóit gyerekek cincálták óvodába menet, ajtóit ötpercenként csapkodták a dühös szülők, nyáron meg tetőig buggyantva vonszolta le a féltonnányi üdülőholmit laposkúszásban Görögországba. Nem kétséges, küzdelmes háromszázezer volt ez, ha éppen nem kétszer annyi.
Ehhez képest még feszesnek mondhatók az ülések, a kárpit csak az ajtóbehúzóknál mállik, a kormány fényes, de még nem foszlik. A váltószoknya mondjuk igen, meg egy hangszórórácsot is lerúgott régebben valaki, így most kijár, de egy kis törődéssel és pár filléres alkatrész cseréjével még akár gusztusosra is fel lehet hozni. És szinte minden működik: a tetőablak, az elektromosan kibillenthető leghátsó oldalablakok, egyedül a bal hátsót nem lehet letekerni. A klímáról a hideg időjárásban nem tudtuk megállapítani, dolgozik-e rendesen, de legalább a nem túl bizalomgerjesztő digitális vezérlőpanel teszi a dolgát.
Ha azt mondom, elöl remek hangulata van az autónak, hátul egyenesen eufória lett úrrá rajtunk. Előbújt belőlünk a minden férfiban rejtőző ötéves kölyök, és elkezdtük vadul hajtogatni az üléseket. Most hajtsuk le az egyik középsőt és üljünk be hátra! Hajtsuk le mindkettőt és tegyük fel a lábunkat! Figyelj, ide egy rekesz sört, és zúzunk a Balatonra. Egymás mögött is elférünk mindhárom sorban. Ez egy valódi hatüléses, le a kalappal, a középső sorban pedig beépített gyerekülések is vannak. Minden támla állítható, minden ülés hajtogatható, és igazából mindegyikbe bátran lehet felnőttet ültetni.
Rendben, tolóajtók nincsenek, de a gigantikus hátsó ajtókat majdnem derékszögben ki lehet hajtani - ha van hely mellettük. A beszállás nem hajlongással kezdődik, bent úgy ülünk, mint a fotőjben: ez egy nappali. Nem gondoltam volna, hogy így fogok egyszer dicsérni egy egyterűt, de be kell látni, a Sharan egy igen jól kitalált bódé.
A technika pedig tizenhárom év után sem adta meg magát. Eléggé megalázva, de még becsületesen küzd. Az 1,9-es TDI ahogy bemelegedett, szinte teljesen eltűnt a kék füstje, vagyis van remény, hogy egy közepesen költséges felújítással meg lehet menteni. Az erejével nincs is baj, ami megmaradt a kilencven lóból, elég ahhoz, hogy tartsuk a forgalom ritmusát. Dadogás, kihagyás, alapjárat-ingadozás, ami az elektronikus vezérlésű adagolónál elő szokott fordulni, nincs. Kormot se nyom padlógázon, a turbó is tölt, igazából úgy tűnik, a természetes kopásnak tudható be az olajfüst.
Jól kapcsolható a váltó, nincs szinkronproblémája, még a kulissza sem túl lötyögős. A kormányszervó finom, nem imbolyog szörnyen a futómű, bár túlzás lenne azt állítani, hogy nem érezni rajta a kilométereket. De konkrét kopogást, műszakin bukásgyanús tönkrement alkatrészt nem fedeztünk fel, csak hát közepesen pudingosan mozog, mint egy fáradt teve. Felrójuk neki a vezetési élmény hiányát? Ugyan, új korában sem volt a Sharan az országutak réme. És azt, amire kitalálták, nagyrészt még most, a tervezett életciklusa másfélszeresénél is tudja. Na jó, nyolcvan százalékban.
A motortérbe bekukkantva azért kicsit lelombozó a látvány. A zárhídra ködölt festék, a ragasztószalaggal betekert szívócső, a láthatóan sokat bolygatott csavarok nem túl megkímélt múltról árulkodnak. Nem reális elvárás a törésmentesség egy tizenéves autónál, de ez talán már túl sokat kapott. Rétegvastagságmérőt kár lenne használni, de ha megkapargatnánk alulról, a vastag gitt és a sok javítás alatt lehet, hogy csúnya korrózió csócsálja már a lemezeket. Vagy lehet, hogy simán csak egy igénytelen festés van rajta, különben semmi baja. Pár év múlva derül csak ki.
Amikor előkerül a kesztyűtartóból a szervizkönyvet helyettesítő papírfecni, legalább azt megtudjuk, hogy az utóbbi két évben valószínűleg nem tekergették az órát. A sajtcédula tanúsága szerint ugyanis 2010. februárban 274 ezer kilométernél kapott olajcserét a TDI: azóta ezek szerint ilyen korú autóknál reálisnak mondható évi húszezret ment nagyjából. Ezt szinte biztosra vehetjük: szervizkönyvet hamisítani szoktak, szétszakított borítékot nemigen.
Hogy ezt a kék Sharant megvenném-e? Nem hiszem, ahhoz kicsit túlságosan megviselt. De szerencsére nincs is értelme ezen polemizálni, hiszen a teszt óta el is kelt. A tanulság viszont számomra az, hogy nem kell rettegni az öregecske Sharanoktól, Galaxy-któl, Alhambráktól. Bírják a strapát, tisztességesen használódnak el, nem feltétlenül hullanak szét atomjaikra.
Persze bármikor üthetnek kisebb lyukakat a büdzsébe nem várt javításokkal: a légtömegmérő, az elektronikus adagoló, a turbófeltöltő ilyen korban bármikor megadhatja magát. Ettől fáznék, ha ilyen autóm lenne. Másfelől azok a gépek, amelyek még mentesek az ehhez hasonló, viszonylag bonyolult, drágán javítható technikától, többségükben reménytelenül kiöregedtek. Vagyis nemigen marad más választása a kockázatminimalizáló használtautó-vásárlónak, minthogy bevállal egy olyan típust, amelyhez legalább könnyen és olcsón lehet alkatrészt kapni.
A Sharan pedig pont ilyen. Gyári, utángyártott, használt alkatrészekből bőséges a választék, általában a szerelőket sem állítja megoldhatatlan problémák elé a kilencvenes évek technikája. Költeni kell majd rá, ez biztos, cserébe egy viszonylag modern, boszorkányos helykihasználású hatülésesünk lehet, amely alig kér enni.
Nyolcszázezer és másfél millió között mozog mostanában az első generációs, 2000-ig gyártott dízel Sharanok ára. Ha az aljából nem is, a felső harmadból jó eséllyel le lehet halászni egy használható példányt. Akinek kevés az öt ülés, ne féljen megnézni őket.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
