És motor nincs hozzá?
Teszt: Chevrolet Cruze 1.8 LTZ 5 ajtós
Véletlenül egy vasárnap reggel tettem meg az első utamat a Cruze-zal, amit valamilyen megmagyarázhatatlan okból az 1,8-as benzinmotorral kaptunk meg. Oké, hülyén vásárol a magyar, de szerintem minden értékesítő extra bónuszt kap majd, ha elad egy ilyet.
Aki nem ismeri a vasárnap délelőtti forgalmat Budapesten, annak elárulom: mindenki alszik, csak pár lámpánál kell megállni, amúgy meg a korán kelő vasárnapi suzukisták és fabiások mögött akkor is ötvennel-hatvannal megyünk ötödikben – hosszas nekifutás után –, ha amúgy hetvennel lenne szabad. Na, ebben az álmatag forgalomban produkált az 1,8-as Cruze bő 9 l/100 km fogyasztást.
Ez intő jel, amit aztán a további tapasztalatok is megerősítettek. Ha véletlenül valaki azzal nyugtatgatná magát, hogy „nem naj, majd megyek lassan” – na ez a Cruze 1,8-asánál egyszerűen nem működik. Zabál. Noha ezt a motort időnként fejlesztették, ezzel csak tartották azt a fényévnyi távolságot, amivel a modern motoroktól elmarad. Ahány Daewoo/Chevrolet modellben eddig feltűnt, kimagasló fogyasztásával hívta fel magára a figyelmet. Ja és azzal, hogy nem nagyon megy.
Jó, ez túlzás. Megy. De valamiért annyira indirekt módon veszi a gázt, annyit késik, hogy az embernek mégis ez az érzése. Ha beletiportam a gázt a fémlemezbe, már valóban 1,8-asnak tűnt. Valószínűleg más motorvezérléssel jobbnak tűnhetne az Euro 5-ös motor. És másfélszer ennyit enne.
Igaz, amikor a városon kívüli fogyasztási tesztemet csináltam, néhány másodpercre sikerült a számítógépen az átlagfogyasztást 7,8 literre leszorítani, de ez tényleg olyan óvatossággal nyomtam, mintha nitroglicerint szállítanék, kikapcsolt klímával. Mire a Szentendrei úton beértem a Flórián térre, már megint 8,5 közelében volt az átlag.
Ezért szerintem nem sok értelme van a Cruze-t ezzel választani. Igaz, az 1,6-os sem fogyaszt érdemben kevesebbet, és csak szűk kétszázezerrel olcsóbb. Ám ott vannak az egyéb költségek, amelyek az 1,8-as 141 lóerős teljesítménye miatt fixen többel terhelik a büdzsét. Egyébként ez nem azt jelenti, hogy gyűlöltem az 1,8-assal járni, mert alul, még 1500 alatt is nagyon nyugodtan lehetett vele közlekedni. De rühelltem tankolni. Sajnos a kétliteres dízelmotor további egymillió forintnyi távolságra van a benzinesektől, nem alternatíva. És a mai gázolajárakkal garantáltan soha nem hozza meg az árát.
A Chevy viszont meglepett a futóművével. Egészen jó! Kicsit kemény és még néhány sportosabb autónál is jobban közvetíti az apró útegyenetlenségeket, viszont pont emiatt nagyon stabilnak tűnik. Amikor az ember picit mozdít a kormányon, meghökkentő agilitással máris rámozdul. Igaz, ha tényleg húzósan kanyarodunk, már ugyanúgy tolja kifelé az orrát, mint bármelyik átlagos kompakt, a kormány szervohatása pedig határozatlanabbá válik. Ezzel együtt is tetszett. A Cruze másik erőssége még a gördülékenyen működő váltó és a remek fék. Talán ezért is fáj ennyire a motor.
A Cruze-zal kapcsolatos kezdeti lelkesedésemet az is lohasztotta, ahogy fokozatosan észrevettem a spórolgatás nyomait. Például a csomagtartóvilágítás hiánya. USB-csatlakozót pedig 4,8 millió alatt nem adnak, felárért sem. Az is szíven ütött, hogy a motortérnek nincs semmiféle alsó burkolata, ez biztos nem előnyös légellenállás szempontjából. (Legalább ha beejtünk valamit a motortérbe, biztos kiesik alul.) Továbbá kimaradt a pótkerék is, helyette defektmentesítő cucc van. Sokéves autós pályafutásom során megtanultam, hogy defektet alapvetően nem kap az ember, kivéve a pótkerék nélküli kocsikat. Igazán jó lenne egy mankókerék, és az nem kisebbítené a csomagtartót sem.
De ne tessenek kétségbe esni. A Cruze ezzel együtt is a helyén van. Ha látszik is rajta, hogy az alapfunkciókra koncentrál, azt jól teszi. Semmi pucc, extra anyagok vagy hasonló, túl puccos extrák sincsenek hozzá, amivel a Focust, Astrát, Golfot el akarják adni mostanság. Még sem tűnik olcsójánosnak, tágas, jó a futóműve, váltója, minden lényeges biztonsági felszerelést is tartalmaz. Már az eleve akciós modellnek készített belépő változata (LS+) is megüti azt a szintet, hogy senkit se beszéljek le róla. Őszintén szólva a tempomatos, négy villanyablakos, tengelyirányban is állítható kormányú változat felára is elfogadható az alapmotorral 4,2 millióért. Gondolom, nem kell részleteznem, hogy mire tilos egy fillért is költeni: ez a minimum 4,4 millióért elérhető 1,8 literes benzines. Esetleg van még egy durvább, ugyanez automata váltóval.
Tudom, ezek nem kis pénzek, de mára annyira elszálltak az autóárak, hogy ezzel a Chevy tényleg a legolcsóbbak között van, legalább annyira, mint a kifutó Kia Cee'd vagy Hyundai i30. Kényelmes lenne persze abban a hitben ringatni magunkat, hogy az áránál lényegesen többet ér, de sajnos nem – többek között a motorjai miatt sem. Egy modern, takarékos benzinessel, netán egy kisebb dízellel telitalálat lehetne. De a General Motors nem önmaga ellensége. A Cruze sem jobb annál, mint amennyibe kerül.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe
A következő generációs EQS-ben mutatkozhat be az új megoldás, ami más gyártóknál már bukott.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
